Jump to content

Raymarine rorkult autopilot ST2000+ som gir opp etter en stund.

Lazyjack

Recommended Posts

Piloten virker fint i 1-2 timer men så gir den seg og responderer ikke på knappetrykk. Etter å ha fått en pause uten spenning er den OK igjen.

Den virker tilnærmet ubrukt og er ren og tørr inni. Har kikket over kretskortet uten å se tørrloddinger, vakkel eller andre feil.  Ligger den i ro på stuebordet med spenning på og  i standby oppstår ikke problemet. 

Noen som kjenner igjen symptomene og har noen tips å komme med?

Fikk svar fra Seatronic på spørsmål om reparasjon:

Du får ikke kjøpt kretskortet, hele enheten må sendes til England for reparasjon.
Det er en kostbar affære å sende den tur/retur dessverre. Pris ut i fra tidligere sendinger gjør at du havner på ca 2500 i frakt mellom oss og Raymarine pluss evt frakt/ferja mellom deg og oss.
Reparasjonen i seg selv koster 3350,-

Anslått totalpris med forbehold: 5850,-

J-Å skrev for 1 time siden:

Kanskje kjølingen på de kritiske effektkomponentene kan forbedres på en eller annen måte? Er det koblet noe til for kjøling av de fire transistorene som står opp? Hvis ikke kanskje de er plass til noen kjølefinner?

Interessante tanker @J-Å Ja, jeg mistenker disse men tenker at da må vel alle blir for varme samtidig siden responsen på alle knappene blir borte samtidig? Tror nok jeg kan få satt på en liten alu plate som to og to kan dele. Ellers synes jeg det er rart at de blir for varme også når piloten bare styrer på flatt hav eller ligger på stuebordet i Auto og bare småjobber litt når jeg rører på den innimellom.

Ellers har jeg på planen å kjøpe kjølespray og teste litt. Hører gjerne mer fra deg om du har erfaring med hva som er problemet med disse autopilotene👍

Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Ellers har jeg på planen å kjøpe kjølespray og teste litt. Hører gjerne mer fra deg om du har erfaring med hva som er problemet med disse autopilotene👍

Jeg har vel hatt en slik, men ikke de problemene nei. Jeg var mest plaget av vannintrenging, som lot seg fikse med spraying og tørking Det er litt merkelig at de skal slå ut på småkjøring ja. Men det virker jo veldig sannsynlig at det har med temperatur å gjøre. Og da kan det tenkes at den kobler ut, selv om bare en transistor er for varm. Eller om det er en temperatursensor innunder der. Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn temperatur eller lav spenning. Uansett burde det kommet en feilmelding. 

Lazyjack skrev On 14.6.2024 at 14.06:

Har kikket over kretskortet uten å se tørrloddinger, vakkel eller andre feil.  Ligger den i ro på stuebordet med spenning på og  i standby oppstår ikke problemet. 

Selv om du ikke ser noen feil i loddinger, kan det likevel være en dårlig kontakt et sted, en sprekk som utvider seg nok når kortet går varmt, til at elektronene ikke klarer å hoppe over.

Jeg ville forsøkt å gå over alle loddepunktene med en loddebolt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...