Fantares Startet 14.Juni Del på Facebook Startet 14.Juni Har i dag byttet til stålpropell. På aluminiumspropellen jeg tok av, så var det en bakre skive bak mutteren som jeg også benyttet da jeg monterte stålpropellen. Denne tror jeg er av aluminium og jeg ble usikker på om det var riktig å benytte den sammen med rustfritt stål. Den passet på stålpropellen, men ikke så tight som på alupropellen. Noen som kan si noe om dette er ok eller ikke, evt hvilken annen skive som bør benyttes? Motor er Suzuki DF 115, gammel alupropell er Suzuki 14x21, ny stålpropell er Suzuki 14x20. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juni Del på Facebook Svart 15.Juni Skiven bør være av samme materiale som propell/aksling, det vil si samme 'edelhet'. Aluminium vil bli tæret vekk i sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Juni Del på Facebook Svart 15.Juni Hulda skrev for 3 timer siden: Skiven bør være av samme materiale som propell/aksling, det vil si samme 'edelhet'. Aluminium vil bli tæret vekk i sjøvann. Alt av thrusteskiver jeg har vært borti de siste årene er laget i messing da, men messing propeller har jeg ikke vært borti Når jeg leser svaret til @DieselDahl rett under her, så må jeg bare si: messing, bronsje, same same :p Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juni Del på Facebook Svart 15.Juni Store motorprodusenter har levert bronseskiver på sine motorer i 70 år nå så det som skrives over er nok en uttalelse jeg ville sett forbi. Har for egen del aldri sett en thrust skive i aluminium, er du sikker på at det ikke er rustfritt stål? Om du opplyser om hvilken motor det er og hvor mye den veier så kan jeg sjekke det opp for deg, basert på fakta. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juni Del på Facebook Svart 15.Juni Eika skrev Just now: Alt av thrusteskiver jeg har vært borti de siste årene er laget i messing da, men messing propeller har jeg ikke vært borti Nå postet jeg et nanosekund etter deg, og det er IKKE deg jeg sikter til i mitt innlegg. Men du har vel som meg sett noen tusen alupropeller på stålaksel med bronseskive, så det som skrives i første svar er skremselpropaganda uten praktisk rot i virkelighet... Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Juni Del på Facebook Svart 15.Juni dieselfan skrev Just now: Nå postet jeg et nanosekund etter deg, og det er IKKE deg jeg sikter til i mitt innlegg. Men du har vel som meg sett noen tusen alupropeller på stålaksel med bronseskive, så det som skrives i første svar er skremselpropaganda uten praktisk rot i virkelighet... Aluprop, bronje thrusteskiver og stålaksel er jo helt standar fra leverandør. MEN jeg har faktisk sett alu thrusteskive 1 gang, men den blei fort bytta ut pga pulverisering Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juni Del på Facebook Svart 15.Juni Hvis det er meg som serverer skremselspropaganda, så merk ordet 'edelhet'. Med det menes at materialet i skiven bør ligge i nærheten relatert til aktuell spenningsrekke. Og da er avsinkingsherdet messing og bronse absolutt brukbart. Jeg ville holdt meg unna aluminum, karbonstål, kjøkkenbenkstål osv. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Juni Del på Facebook Svart 15.Juni Hulda skrev 3 minutter siden: Hvis det er meg som serverer skremselspropaganda, så merk ordet 'edelhet'. Med det menes at materialet i skiven bør ligge i nærheten relatert til aktuell spenningsrekke. Og da er avsinkingsherdet messing og bronse absolutt brukbart. Jeg ville holdt meg unna aluminum, karbonstål, kjøkkenbenkstål osv. For en som ikke er teoretiker og kjenner til spenninger osv osv, så må jeg si det over høres fornuftigt ut. Jeg har laga thrusteskive i svartstål bare for og prøve 1 spesiell propell og den så ikke bra ut noen dager seinere. Men jeg fikk prøvd den og fant ut at i over 83knop så gikk slipp prosenten opp noen hakk, så misson accomplished Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 15.Juni Del på Facebook Svart 15.Juni Hvis det er skiven på bildet det spørres om er denne i en rustfri kvalitet. Kan se litt alu ut i fargen fordi det er en detalj som er støpt vha såkalt lost wax støping. Minnes å ha sett nøyaktig samme skive på min df140. Vekten avslører at det er stål. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juni Del på Facebook Svart 15.Juni Fantares skrev for 18 timer siden: Noen som kan si noe om dette er ok eller ikke, evt hvilken annen skive som bør benyttes? Motor er Suzuki DF 115, gammel alupropell er Suzuki 14x21, ny stålpropell er Suzuki 14x20. Benytt Suzuki originale deler. Da er du trygg. Du har ikke delt produksjonsår og motornummer så vi kan ikke svare deg, heller ikke søke på en "delenummerside" for deg, uten den infoen. Suzuki Alupropell er primet og lakkert på en proff måte. Den har IKKE galvanisk kontakt med propellbosset som er laget i en såkalt "rustfri stålkvalitet". Bosset og propellaksel er laget i samme tilpassede stålkvaliteter med tilstrekkelig korrosjonsmotstand. Trustskiven er laget i enten bronse eller en tilpasset stålkvalitet. Skive og mutter er nok det som ofte kan være det svake punktet, om du ikke kjenner motoren og har vært eneste som har skrudd på den siden den var ny, siden mutter og skive er de delene som er lettest "å rote bort" og heller ikke vanligvis har delenummer. Så fortvil ikke, aluminium, bronse, rustfrittstål og AISI316 (som det ofte er i splinten) lever stort sett i god harmoni i 50 år, dersom du går for originaldeler eller har inngående kunnskap om alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Fantares Svart 15.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni Takk for mange gode tilbakemeldinger. Når jeg studerte thrusterskiven av utseende var jeg sikker på at den var av aluminium. Men, når jeg tenker på vekten av den, så MÅ den være av et annet mye tyngre metall. Den likner ikke på bronsje, så da tenker jeg at den må være av stål. Suzuki DF115 2010 Motornr. 11502F-010329 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.