Jump to content

Oljetrykk på VP TAMD 41 P


Larion

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å kjøpe ny båt med en Volvo Penta TAMD 41 P motor.

Motor er 2003 mod, gått 220 timer!

 

Problemet med motor er at nåla på oljetrykksinstrumentet går helt i bånn når motor er kald. Ikke på tomgang men når turtall overstiger 2500. Dette skjer helt til motor er på normal driftstemparatur på over 80 grader. Da skjer ikke dette lenger. Alt virker da fint!

Dette har vist nok vært slik nesten siden motor var ny.

 

I følge selger er dette bare noe problem med trykk kulene som ligger på innsiden av oljefilter.

Kan dette stemme eller kan det være noe alvorlige feil med denne motoren?? (selger skal fikse dette før jeg eventuelt kjøper, men er litt redd hvis dette er en alvorlig feil..)

 

Larion

Link to post
Share on other sites

Problemet med motor er at nåla på oljetrykksinstrumentet går helt i bånn når motor er kald. Ikke på tomgang men når turtall overstiger 2500. Dette skjer helt til motor er på normal driftstemparatur på over 80 grader. Da skjer ikke dette lenger. Alt virker da fint!

Dette har vist nok vært slik nesten siden motor var ny.

 

I

Larion

Når du sier bånn, mener du min. oljetrykk eller maks.

Trolig feil på giver/instrument eller overtrykksventil. Ville prøvd å koblet til ett manometer på motoren for å testet der først. Dette får du lånt på ett verksted, få selger til å ordne det.

Link to post
Share on other sites

Oljetrykket bør måles for å være sikker, det er flere uttak på samme kurs som oljetrykks-giver og alarm bak på motoren, 1/8" rørgjenger. Du bør nok være tilstede under testen så du vet hva som er feilen. Det ligger en ventil i oljefilteret, men hvis denne låser seg tror jeg nok oljetrykket forsvinner. Hvis dette blir OK ved skifte av filteret er det sannsynlig at instrumentet viser riktig, og at motoren har gått noe uten oljetrykk. Dette bør du uansett undersøke med fagfolk.

Link to post
Share on other sites

Når jeg sier bånn mener jeg at nåla slår helt i veggen over maks på instr. Stopper ikke før den når pinnen på slutten av skalaen..

 

Ser det er en som nevner at det ikke skal kjøres over 2000 omdr før at driftstem er oppnådd. Dette er jeg helt enig i, men synes det var merkelig at dette er slik til langt over 70 grader på motor.

Redigert av Larion (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis nåla går på maks kan det nok være som selger sier, men ventilen ligger ikke i oljefilteret.

Det ligger 2 ventiler i huset som oljefilteret sitter på. Den fremste skal være overtrykks-ventilen og den bakerste regulerer trykket til stempel-kjølingen. Det kan nok være overtrykks-ventilen som ikke klarer å åpne. Denne er litt vanskelig å komme til. Hvis selger får ordet dette tror jeg ikke motoren har tatt noe skade av dette, men se nøye etter oljelekkasjer, også inne i turboen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...