Jump to content

Vi som er i båten i middelhavet


Careka

Recommended Posts

ser at Gunga Din er her,  å Bitteliten er også her.  

vi hadde traff med mange norsk båter her for 3 uker siden.  Det er jo gode FB. sider. for de som seiler i middelhavet.   og mange av dem er i område hellas.

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Er jeg eneste norske båten i Svartehavet, mon tro?  Jeg hører rykter om at det var en vikingbåt som seilte fra Tønsberg i fjor, ned Donau og retur via Middelhavet og Portugal. Har ikke møtt på andre norske båter siden Kaş i Tyrkia. Møtte på nordmenn i Balchik i Bulgaria, men de var selvfølgelig hotellturister. Også har jeg observert norske løver på mine sykkelturer, både Varna og Constanța har norsk generalkonsulat.

 

Det blir vel retur til Hellas etterhvert. Hadde vært gøy med en tur til Odessa, Krim, Azov og nedover til Georgia først, men jeg føler at dette kanskje ikke er rette tidspunktet. Constanța ble et vendepunkt på denne turen.

 

Facebook er ikke min ting. :)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Dette er ju en tråd…midt i blinken…..

skall legge ut litt bilder på turen vår ned hit, men akk nå så koser jeg i. Cockpit med en Ouzo …….

 

det er litt varmt her dagtid, men på kvelden da solen gått ned er det helt perfekt !

 

Tobixen….vad har du for forsikring nå når du seiler i svarte havet ?

 

Vi hadde tenkt å gå ned Rhen-Main-Donau…ned til Istanbul…men fikk ikke noen forsikring for Svarte havet….

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Fortsatt ikke helt løst forsikringsproblemet mitt. Jeg har forsikring i Storebrand, gyldig for Europa, men ikke om vinteren. Bulgaria og Romania er vel Europa? Litt dårligere dekning i Kadiköy og mesteparten av Tyrkia forøvrig. Hverken Bulgaria eller Romania har obligatorisk ansvarsforsikring (de ba i allefall ikke om dokumenter).

 

Jeg fikk noe lokal forsikring i Hellas, den skal visstnok kunne fornyes problemfritt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det er en viss risiko for miner, det anbefales å bare seile dagtid og holde skarp utkikk.  Så langt er ca 20 miner blitt fjernet fra bulgarsk og rumensk farvann, og minst én mine har driftet nesten hele veien til Bosporus.  Jeg har tenkt at risikoen er statistisk insignifikant, men hvis forsikringsselskapet nekter å forsikre så er det kanskje en grunn til det.  Merkelig allikevel, jeg ble fortalt at de fleste båtene på brygga i Mangalia var forsikret i Pantaenius, og det hadde vært minst én forsikringsutbetaling på en båt som nesten sank.

 

Pantaenius virker ikke så veldig interessert i å forsikre min båt, bl.a. fordi det er en hjemmesnekret greie,  og en konstruksjonstype som har en svakhet med at dersom fukt får lov å trekke inn i treverket, så blir det fort innesperret fukt.  Jeg må minimum gjennom en riggsjekk og en takstmann, samt krav om at båten løftes opp fra land ifbm besiktelse.  Og det enda til jeg er mest desperat etter ansvarsforsikring.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev On 17.6.2024 at 21.48:

Er jeg eneste norske båten i Svartehavet, mon tro?  Jeg hører rykter om at det var en vikingbåt som seilte fra Tønsberg i fjor, ned Donau og retur via Middelhavet og Portugal. Har ikke møtt på andre norske båter siden Kaş i Tyrkia. Møtte på nordmenn i Balchik i Bulgaria, men de var selvfølgelig hotellturister. Også har jeg observert norske løver på mine sykkelturer, både Varna og Constanța har norsk generalkonsulat.

 

Det blir vel retur til Hellas etterhvert. Hadde vært gøy med en tur til Odessa, Krim, Azov og nedover til Georgia først, men jeg føler at dette kanskje ikke er rette tidspunktet. Constanța ble et vendepunkt på denne turen.

 

Facebook er ikke min ting. :)

Vikingskipet du nevner er Saga Farmann:

 

https://sagafarmann.no/

 

Det har nå startet ferden videre fra Istanbul og er fortsatt i Hellas. En av mannskapet sendte melding for noen timer siden og der var det blant annet et bilde av en brun seilbåt av tre med norsk flagg, og vikingskipet i bakgrunnen. Lurte da på om det kunne være din båt som var på bildet i samme havn som Saga Farmann, men ser jo at du skriver "Det blir vel retur til Hellas etterhvert." som kan tyde på at du ikke er i Hellas nå som Saga Farmann er der.

 

Jeg var med og fulgte Saga Farmann et godt stykke utover fjorden i Tønsberg. Jeg var da ombord i Saga Oseberg, som er et annet vikingskip.

Link to post
9 minutes ago, 19 fot said:

En av mannskapet sendte melding for noen timer siden og der var det blant annet et bilde av en brun seilbåt av tre med norsk flagg, og vikingskipet i bakgrunnen

 

Det kan ikke ha vært meg om det var "for noen timer siden" og "Hellas".  Nå er jeg i Varna, Bulgaria :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 6 minutter siden:

Det kan ikke ha vært meg om det var "for noen timer siden" og "Hellas". 

Det var den konklusjonen jeg kom til også etter å ha lest litt for å se om det var bilde av Baatplassen-båt i samme havn som vikingskipet. Antar bildet er fra der de fortøyde mandag kveld (og sannsynligvis blir værende noen dager pga været).

Link to post

Vi har tatt opp idag, å drar hjem imorgen……fortsetter seilasen i sluttet på Aug, håper på litt kaldere vær !

(det har jeg aldri håpet på førr, men nå er det varmt ! ?)

 

men det er veldig behaglig på kvelden, bare solen gått ned !

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg begynner på turen ned og tilbake til Egerhavet til neste uke.

 

Her i Svartehavet har det vært betydelig kaldere enn i Middelhavet i juni.  Egentlig gruer jeg meg litt til å tilbringe juli og august i Hellas.  Jeg undres på om jeg ikke skal oppholde meg i Hellas/Tyrkia over vinterhalvåret og så svippe over til Svartehavet neste sommer etterhvert som det blir for varmt og trangt om plassen i Egerhavet.

 

Havneavgiftene er stort sett rimelige i Bulgaria og Romania, og jeg har funnet meg noen ankringsmuligheter.  Gjestehavner med lisens til å håndtere fritidsbåter er svindyre i Tyrkia, men visstnok skal det være mulig å finne havneplass til fornuftige priser på nordkysten av Tyrkia.  Georgia aner jeg ingenting om, men jeg har lyst til å utforske Georgia også.  Jeg har svært lite tro på det, men det er selvfølgelig ikke noe i veien for å håpe på at det er mulig å besøke nordsiden av Svartehavet også til neste sommer.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Mediterranean style….

 

har hitills brukt fenderplanken, mellom båt å brygge……..men det er ikke helt optimalt

lurer på om jeg skall investere i en gangway

 

har dere noen tanker om dette, lengde, sammenleggbar, rekkverk vad skall man velge ??!


image.jpeg.49f4ada45149d4948ce88aa41a08640e.jpeg

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg har aldri helt skjønt greia, i Norge fortøyer vi alltid med baugen mot land/bygge, mens i Middelhavet skal det alltid være hekken mot land/brygge.  Er det bare en kulturell greie, eller er det noen andre årsaker til at det er slik?

 

Det er både fordeler og ulemper med å ligge med den ene veien versus den andre.  Jeg lagrer oppblåsbar jolle og annet rot på toppen av daviter, jeg må finne et annet sted for dette før jeg evt kan investere i en plankebit.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

velg en lett utgave i alu,  , vår ligger på dekk, har vært brukt 2 ganger,  vi går ikke til kais,  uten at vi må,  bare ankrer.

 

Vi var å besøkte Seilerne. som solgte og ble landlubbers.. (Tom & Åse)    hadde en god , sein lunch. og de kjørte oss til Lidel,  så vi fikk fylt opp endel.   De leier hus,  vi traff dem på den lille plassen Vivaro. 

Barbaria.   er vel et kjent. navn.  

 

Nå sliter vi med en t stykke. som har 3 x 14 mm,  men slangene som går på er 2 x 15mm og 1 x 16 mm,  klarer ikke å få det tett på 16 mm slangen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
tobixen skrev for 13 timer siden:

Jeg har aldri helt skjønt greia, i Norge fortøyer vi alltid med baugen mot land/bygge, mens i Middelhavet skal det alltid være hekken mot land/brygge.  Er det bare en kulturell greie, eller er det noen andre årsaker til at det er slik?


ikke jeg heller, fikk lære meg som liten, att man går aldri inn med aktern først i ukjente farvann……kjølen tåler en støt men ikke roret !

 

kan det vare så enkelt att nesten alle båter har ett ankerspill i føren, og veldi få ett ekstra i aktern………

 

Careka skrev 29 minutter siden:

 

Vi var å besøkte Seilerne. som solgte og ble landlubbers.. (Tom & Åse)    hadde en god , sein lunch. og de kjørte oss til Lidel,  så vi fikk fylt opp endel.   De leier hus,  vi traff dem på den lille plassen Vivaro. 

Barbaria.   er vel et kjent. navn.  


ja, har mailadressen til Tom, de er også med i SXK medelhavsseglarna ! Barbaria og Sothis hette vel båten 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
38 minutes ago, Gunga Din said:

ikke jeg heller, fikk lære meg som liten, att man går aldri inn med aktern først i ukjente farvann……kjølen tåler en støt men ikke roret !

 

Det er én av fordelene med å ligge med baugen inn, det gir litt bedre sikkerhet.  Også dersom man ligger ved en brygge.  Plutselig blir været røffere, bølgene vokser, lazylines er ikke godt nok strammet eller ankeret sitter ikke godt nok, og man er ute av båten i noen timers tid.  Med baugen fortøyd mot brygga så kommer man tilbake til en båt som krever massive reperasjoner i baugen, men båten flyter fortsatt.  Med hekken fortøyd mot brygga, så er kanskje båten allerede sunket når man kommer tilbake.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
2 hours ago, Careka said:

Vi ligger på anker.  ingen bekymringer,  jolla til land.  enkelt.  

 

Av og til ønsker man å ha en snor festet til land også.

 

I Norge fortøyer vi i såfall stort sett med hekkanker,  vender baugen mot land, slik at man enkelt kan komme seg fra båten til land.  Det er fullt mulig enkelte steder i Middelhavet også, og jeg har gjort det én gang i Tyrkia så langt.

 

Den andre varianten er å forankre båten både i hekken og i baugen, enten fordi det ikke er tilstrekkelig plass til å ligge på svai, eller fordi man ønsker å tvinge baugen mot bølgene.  Dette har jeg tradisjonelt gjort med to ankre, i Middelhavet er det mer vanlig å benytte tau fra hekken og inn mot land.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...