Jump to content

Vi som er i båten i middelhavet


Careka

Recommended Posts

Careka skrev On 24.6.2024 at 8.43:

Vi var å besøkte Seilerne. som solgte og ble landlubbers.. (Tom & Åse)    hadde en god , sein lunch. og de kjørte oss til Lidel,  så vi fikk fylt opp endel.   De leier hus,  vi traff dem på den lille plassen Vivaro. 

Barbaria.   er vel et kjent. navn.  


Landlubbers her :lol:

Takk for besøket, det var veldig hyggelig å møte noen Norske seilere her nede. Det er flott å seile i Middelhavet, men det er ikke så gæli å bo på land i Hellas heller. Velkommen tilbake når dere er forbi disse trakter. Legg gjerne ut noen bilder for jeg glemt helt å ta noen :wink:


 

Gunga Din skrev On 24.6.2024 at 9.17:

ja, har mailadressen til Tom, de er også med i SXK medelhavsseglarna ! Barbaria og Sothis hette vel båten 

 

 

 

Ja Gunga, det er bare å ta kontakt om dere befinner dere i nærheten :thumbsup:


 

 

 

Link to post

Da. er vi ankra i Mandraki- brukta,  hadde alle forhold i dag,  lite vind,  mye vind, ingen vind. in på sia vind, og rett i tryne vind.  

så nå er det kveld.  ankerpils.  å bade. 34. i skyggen. og 2om,  å hils Åse. å "gameren".  

Vi tar videre til Poros. for å få tak i litt rørdeler for Watermaker. 

 båtlivet har altid noe på gang. 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Barbaria skrev for 8 timer siden:

Ja Gunga, det er bare å ta kontakt om dere befinner dere i nærheten :thumbsup:


Da vi kommer tilbake i sluttet Aug, tenkte vi ta Kefallonia, Ithaka, Zakyntos og

sen drar vi oss bort mot Korinth og sen Saroniske øyer !

vi hør av oss da vi kommer øver på din kant Barbaria !

 

Careka skrev for 1 time siden:

Da. er vi ankra i Mandraki- brukta,  hadde alle forhold i dag,  lite vind,  mye vind, ingen vind. in på sia vind, og rett i tryne vind.  

så nå er det kveld.  ankerpils.  å bade. 34. i skyggen. og 2om,  å hils Åse. å "gameren".  

Vi tar videre til Poros. for å få tak i litt rørdeler for Watermaker. 

 båtlivet har altid noe på gang. 


vi låg i Mandraki-havnen på Corfu…..rett under festningen

mange sted med samme navn……….

 

ja alltid er det noe prosjekt med båt……….

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg har så langt storkost meg i Svartehavet.  Jeg hørte nordmenn skryte av at folk var så snille og vennlige i Tyrkia.  Tja, jeg følte meg ærlig talt ensom under store deler av Tyrkia-oppholdet.  Jeg møtte på noen nordmenn i Kaş, og så hadde jeg norsk mannskap med meg på en ganske kort etappe.  Jeg oppsøkte kontakt med folk gjennom noen nettverk på Internett ved Marmarasjøen, jeg traff hyggelige folk der også (og fikk noen med meg på en kort lokal båttur), men jeg føler meg liksom mer hjemme og mer sosialt komfortabel tilbake i EU :-)  Bulgaria og Romania, det har vært noe helt annet - helt i fra mottagelsen ved innsjekk i Tsarevo har jeg følt meg ... rett og slett velkommen.  Vel, kelnerene på resturantene jeg besøkte kort tid etter ankomst hadde ikke akkurat gått på smilekurs, men det er et sidespor.

 

I Varna ble jeg umiddelbart invitert på vin hos naboen ved ankomst, og jeg traff mange hyggelige mennesker der, og jeg fikk mye hjelp også.   Sønnen til en mann som hjalp meg med en sveisejobb, sammen med en venn, blir med som mannskap tilbake til Hellas.  I Balchik virket grensepolitiet litt frustrert fordi de tilsynelatende ikke hadde fått kontakt med oss på VHF (jeg er ganske sikker på at de prøvde å kalle oss opp på bulgarsk, og jeg satt meg klar til å svare når de repeterte på engelsk ("yacht in position ..."), men det ble aldri repetert), men de var da hyggelige nok, anbefalte oss å se på slottet og botanisk hage før vi dro videre.  Hyggelige og spøkefulle folk som tok i mot oss i gjestehavna, og hyggelig havneansvarlig dagen etter.

 

Mangalia, Romania.  Tilsynelatende skulle vi (jeg hadde mannskap med meg fra Varna) ha spurt grensepolitiet om de ville sjekke passene våre (på tross av Schengen), og vi skulle bedt om tillatelse til å komme inn i havnebassenget fra en en uniformert "harbour master" på VHF kanal 67 før ankomst, men det var bare smil og null stress.  Naboer som hjalp til med å anvise plass og fortøye, og "ta med deg et glass og kom hit og få vin".  Men først dokumentsjekk hos "harbour master".  Det var mye liv på brygga siden det var helg, men søndags ettermiddag ble det plutselg helt stille - folka som hadde båt der var stort sett fra Bucharest og kom ut i helgene.

 

Constanța - kom inn der midt på svarte natta.  Hvor kunne vi finne plass?  Jeg følte meg ikke helt komfortabel på "Mediterranean mooring".  Jeg fant en luke stor nok til å ligge langsetter like ved noen resturantbord, ikke et sted hvor det var meningen at det skulle ligge båter følte jeg, og jeg var forberedt på at det skulle komme noen tidlig på morgenen og kjefte på oss - men, nei.  Naboen (som jeg nesten hadde sperret inne, og som var mye inn og ut mens jeg var der) invitere meg på øl, det virket nesten som en målsetning at jeg skulle bli full før frokost.  Fortøyningen min var ingenting å stresse med.  "Havnekontoret er der borte (pekte til andre siden av havnebassenget), men ingen vits i å stresse med å betale havneavgiften - de vet ganske sikkert ikke at du er her" (og ganske riktig - jeg betalte havneavgift senere på dagen, to dager senere kom det en mann som lurte på hvor lenge jeg skulle ligge - en kort telefonsamtale senere hadde han fått bekreftet at jeg allerede hadde betalt). Det var helt uproblematisk å ha fortøyd nesten "i" restauranten - de er jo litt fordel i å ha fin båt, bordene som var nærmest rekka var noen av de mer polulære mens jeg lå der. Naboen kjørte meg til matbutikk og anbefalte vinmerker.  Jeg har også en "suvenirsamling" med urtelikører og lignende fra de stedene jeg har besøk.  Sterkere alkohol?  Nei, det kjøper vi ikke i butikken!  Han tok meg til markedet, ba diskret en av selgerene der om å få flytende varer, og plutselig hadde jeg to små plastflasker med sprit i hendene.

 

20240613_174132.jpg.335e7051f05816ac3a6793616f394ccd.jpg

 

Constanța ble et vendepunkt.  Det er lite med ankringsplasser langs kystlinja i Romania, og lite med havner også.  Nordover er det Donau-deltaet.  Det hadde sikkert vært interessant å brukt noen dager på å utforske Donau-deltaet, men ... jeg vet ikke ... det frister bare ikke så mye.  Jeg har bl.a. en mistanke om a det er djevelsk mye mygg der.  Odessa, Krim, Azov, ... bør vel helst vente til fredeligere tider.

 

Tilbake til Mangalia og det var blitt helg igjen, og det tok ikke lange tiden før jeg plutselig hadde et glass rom i hendene.

 

Varna - grensepolitiet kom ut og hjalp meg med fortøyningen, hyggelig mann som også sjekket passet mitt og spurte om det hadde blitt endringer eller om jeg fortsatt var alene i båten (trolig fordi jeg - siden det tross alt er Schengen - tok meg den frihet å sove for anker ved en sandstrand på veien).  Jeg inviterte også noen folk med på en lokal båttur i Varna. (jeg synes dessverre ikke det ble tatt så veldig mange gode bilder fra båtturen).

foo.jpg.3c05ba76ce4e22386c7989229eaf76a8.jpg

 

Da jeg dro videre ble det folk med meg både på dagstur og overnattingstur (Dagsturgjestene skulle hoppe av i Byala og ta buss tilbake - jeg var en liten stund alvorlig bekymret for at de ikke ville rekke bussen sin da det var massivt med alarmer fra dybdemåleren allerede på utsiden av havnebassenget, ingen seilbåtmaster å se, og ingen jolle lett tilgjengelig på slep), men vi fikk hjelp fra lokale som kunne vise oss en plass med to meters dybde.  Veldig tålmodige folk i havna, plutselig hadde jeg fem personer i baugen som ikke visste opp og ned på et tau mens jeg selv var ganske opptatt ved styreposisjon, så det tok sin tid å finne frem riktig tau, få det festet i båten, og få det overlevert til land uten at det gikk over rekke e.l.

 

foo.jpg.09cafc2510e5aea52ecf615ad4243276.jpg

 

Guttene skulle til en sandstrand/campingplass hvor de hadde venner.  Jeg var lat, og ble bare liggende for anker ved samme campingplass ("Golden Fish Beach", Sozopol) i flere dager.  Mandag (i går) var det en tilfeldig person som selv vurderte å kjøpe båt, han var nysgjerrig på båtliv og inviterte meg på middag til "sommerboligen".  Jeg er meget imponert over spikerteltet de hadde på campingvogna ...

 

20240624_233548.jpg.f80a7d0144ece88388352004db8f77ef.jpg

 

 

I dag prøvde jeg å gå i land på en øde øy - Bulgarias største øy faktisk.  Det er ikke mange øyer i Svartehavet, så det er en knøttliten øy.  De fleste måseungene har enda ikke lært seg å fly, og foreldrene var ganske aggressive, så jeg gav fort opp og tok veien tilbake til jolla. 

20240625_104529.jpg.105757df36955ee0219e659b7f7b669d.jpg

Da møtte jeg på en gjeng med kajakkpadlere.  Jeg ble spurt hvor jeg skulle ("Hellas") og hvor jeg kom fra ("Norge"), de syntes svarene var litt underlige, så jeg måtte peke bort på moderskipet som lå for anker.  Jeg forklarte fugleproblemet, så da ble jeg invitert å være med dem.  "Vi vet hvor det er trygt å gå".  Rettelse, hvordan det var trygt å gå.  Det hjelper å finne en kjepp og holde den over hodet, da tør ikke fuglene gå til angrep.  Det skulle vise seg å være en guidet tur for turister.

20240625_105616.jpg.40c1d8916f020f39bc907c40d1c709f8.jpg

20240625_110303.jpg.541851ce706fbc3c7ab7aea1b7b5fbe4.jpg20240625_113050.jpg.4fa2998b734104c5d1a05c8ba05b80b2.jpg

20240625_122247.jpg.d7133a00599cd94ff9d2dbf820c4dd3f.jpg

20240625_115047.jpg.667d5153746e09f1eccd74cfbbae5630.jpg20240625_112426.jpg.d7e3b49179145d1b1e5351feb9764cfd.jpg20240625_111500.jpg.af2a83d4d1b9d2a9753cdaeda00b8c72.jpg

Noe av greia er kanskje at "båtliv" er en sær greie i Bulgaria og Romania, så folk blir naturlig nysgjerrige på denne livsstilen - i tillegg er det få båtturister.  Middelhavs-Tyrkia derimot, der er det oversvømt av båtturister. 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Vi har ligget utforbi Poros. å venta på at blåseværet. skulle avta,  nå søndag. har det blitt bedre,  vennerbåter sydpå Naxsos. hadde tett på 50 knops vind. i helga.  sånt e litt slitsomt.

 tenker vi drar utover i havet. i morgen,  Da er det 1 July og høysesong,  vi ser det allerede her nå.  mye mer charter og mye mer stor Yacths. som slåss om plassene langs land. 

men tempen holder seg.  så det blir mye bading.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Alexandroupolis.  Velkommen til Hellas gitt.  Jeg føler at jeg heller skulle blitt i Svartehavet.  Det er varmt, varmt, varmt - forbløffende kaldt i sjøen, men kanskje det bare er en subjektiv følelse pga høy temperaturforskjell.

 

Jeg fikk veldig høflige svar da jeg sendte epost og spurte om jeg kunne planlegge Alexandroupolis som første stopp etter Bulgaria (jeg var usikker på om det var "port of entry" - det er det), de ba også om detaljer på båten og ankomstdato.  Jeg fikk bekreftet både fra Bulgaria og Hellas at dette var å regne som en Schengen-intern reise, fikk oppgitt koordinater til tollkontoret, men ingen informasjon om hvor jeg kunne plassere fartøyet. 

 

Havnebassenget er svært og nærmest tomt - innerst i havnebassenget er det et mindre basseng for småbåter, og det var en litt større seilbåt der - tilsynelatende lazylines med markørbøyer, tilsynelatende var bøyene under en båtlengde fra kaia, så jeg følte meg ikke komfortabel med å legge meg der.  La meg langsetter kaia i ytre basseng  stedet, og sendte en epost med spørsmål   Nå er det jo som alltid ørten forskjellige myndigheter som regulerer ting her.  Innen jeg fikk sendt en epost med spørsmål "er det greit å ligge her?" så kom det en uniformert havnebil, de spurte hvor mange dager jeg hadde ligget her og ba meg om å straks gå til havnepolitikontoret.

 

På vei dit passerte jeg tollkontoret, men det var allerede stengt for dagen, så jeg må tilbake til i morgen for å fikse transittlogg.  Deretter tilbake til havnepolitiet for å få den stemplet.

 

På havnepolitikontoret satt jeg i ca halvannen time - og måtte i tillegg betale 15 euro i avgift for "innsjekk til Hellas".  Jeg har en viss mistanke om at de ikke helt har fått med seg at Bulgaria er med i Schengen.  Så vidt jeg vet skal det ikke koste penger å forflytte seg fra ett Schengen-land til et annet.  I tillegg måtte jeg betale 54 euro for havneopphold.  Det er dyrt for greske forhold, men det inkluderer opptil 15 dager.  Blir jeg liggende her i 15 dager er det veldig billig, drar jeg i morgen er det relativt dyrt.  Jeg aner imidertid ikke om det finnes noen fasciliteter.  Det er hverken strøm eller vann her hvor jeg ligger - og vanntankene er tomme.

 

Forsikring er et tilbakevendende problem.  Jeg trodde jeg hadde fått løst dette problemet, mannskapet lyktes å få en polise fra et gresk selskap med fysisk kontoradresse på Rhodos, og det skulle være trivielt å fornye denne.  I praksis ble det mange eposter frem og tilbake, de skulle ha "båtsertifikat", og nei ... mitt "proof of nationality" fra NOR var ikke godt nok.  Så var det i tillegg helg, pluss at jeg var treg å svare på mail på turen gjennom Tyrkia.  Jeg er usikker på om de rett og slett la ballen død da jeg ikke kunne produsere de dokumentene de etterspør, så nå sitter jeg nok en gang i klisteret i Hellas uten gyldig forsikring (standard dekningsgrad for heving av båtvrak i norske såkalte ansvarsforsikringer er 10% av forsikringsverdien, greske myndigheter krever noen tierpotenser mer i dekningsgrad for "miljøskade", så den norske forsikringen er rett og slett ikke god nok).  Denne gangen er det værre enn før, havnemyndighetene har tatt beslag i passet mitt frem til jeg har fikset forsikring, og dersom forsikringen ikke er gyldig for 2. juli, så kan jeg forvente store bøter.  Andre ting som de hadde problemer med: samme som forsikringsselskapet, sertifikatet fra NOR var ikke godt nok (og målebrevet var på norsk, hadde påtegnet feil skipsnavn, og mangler ting som båtvekt, hestekrefter på motor, etc).

 

Tilbake til Solveig kom den uniformerte bilen tilbake på nytt, jeg måtte nå flytte båten UMIDDELBART da et militærskip var på vei inn og skulle ha "min" plass (hvorfor kunne de ikke ha sagt det med en gang?).  Jeg ble sånn omtrentlig anvist en annen plass.  Det var en del av kaia som var ganske klart merket av - jeg antok at jeg ikke skulle legge meg der.  Så kom den ene dama fra havnepolitiet ut på scooter og pekte, akkurat her skal du ligge!  Det var en rampe for ferga, lav betongkant, rett forran og rett bak var kaia akkurat på høyde med båten, det er optimalt både for å lett kunne ta seg inn og ut, men også for god fendring.  Jeg var alene ombord, vinden blåste båten vekk fra kaia, og pullerten var et stykke inn på land.  Det tok henne ganske lang tid før hun skjønte at det kunne være en idé å hjelpe til med å ta i mot en tamp, men det var ikke mye hjelp jeg fikk. 

 

Folka i bilen kom tilbake, og sa at jeg godt kunne fortøye en båtlengde lengre bak, så da gjorde jeg det.  Fikk ingen hjelp denne gangen heller, og avstanden på pullertene var for stor til at jeg enkelt kunne forhale den med sikringstau festet til land.  Folk satte seg ned og lot seg underholde.  Men det er greit, jeg er ganske vant med å greie meg alene.  Vinden var ikke værre enn at jeg kunne trekke den bakover forsiktig.  Jeg spurte også om vannfylling.  Vanskelig nå, men skulle være mulig i morgen tidlig sa de.

 

Så kom ferga inn og demonstrerte hvordan "Med mooring" skal gjøres, på plassen hvor jeg antok at jeg ikke skulle legge meg.  Jeg var litt bekymret for at jeg med den nye plassen min ville få bølger inn over hekken, men gadd ikke orge med fendere på styrbord side - og om ferga blir liggende her over natta er den jo en fin bølgebryter.

 

20240702_193402.jpg.e359db2e05671830510bd5a47f94fdbf.jpg

 

De to damene fra havnepolitiet syntes kanskje jeg hadde fått litt hard medfart, så de kom tilbake og var smørblide nå, spurte om jeg lå godt til nå og kom også med noe som jeg oppfattet som en invitasjon til at jeg skulle bli med på spasertur.  Det hadde sikkert vært hyggelig, men jeg har mye jobb å gjøre nå - særlig dersom jeg i morgen på dagtid må styre med transittlogg, forsikring, vannfylling og whatnot.

 

Varmt, varmt, varmt!  Skulle nok ha blitt værende i Svartehavet ja :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ett dagsverk omtrent - men nå har jeg nesten alt av dokumenter på stell og kan fritt bevege meg i Hellas.  Dvs, jeg må fortsatt stemple ut med havnepolitiet før avreise.  Bortsett fra at det fortsatt kan bli bråk neste gang jeg møter på havnepoliti som synes dokumentasjonen fra NOR er mangelfull.  Jeg synes det er underlig at man skal gå til Svenska Kryssarklubben for å få et "godt nok" skipssertifikat for bruk i Hellas.

 

Det er utrolig hvor mange folk som jobber administrativt i kystvaktkontorer ... både i Hellas og andre steder i Middelhavet.  Jeg undret meg litt over om de faktisk har to-tre uniformerte offiserer på vakt 24/7 i passkontrollkontoret i Tsarevo i Bulgaria for å betjene internasjonale båtturister ... når det på en allminnelig dag utenfør høyeset høysesong er eksakt 0 av dem, men mengden av byråkratisk ansatte i Hellas forbauser meg enda mer.  Allerede i Portugal var jeg overrasket over å besøke et relativ stort kontor med mange uniformerte byråkrater på jobb, men det er ingenting sammenlignet med hva jeg møtte på i Italia, og Hellas tar virkelig kaka.  Skal man bekjempe (menneske)smugling, så tror jeg man trenger operativt ansatte ute på sjøen heller enn folk inne på kontorer.

 

I Tyrkia føler jeg at man har mye operativt ansatte ute på sjøen ... men de har jo en kystlinje som er umulig å overvåke, særlig pga transittrettighetene gjennom Bosporus og Dardanellene.  I praksis følte jeg ikke at det var noe problem i å spise en kebab på veien, samt ankre opp for overnatting, selv om jeg var i transitt.

 

I Tyrkia har de til en viss grad outsourcet noe av det administrative arbeidet med håndtering av innsjekk og utsjekk til private agenter - som igjen skal ha flesk for dette.  Regulert korrupsjon i praksis.  Nå også i tollen i Hellas krevde de at jeg benyttet en agent - som gjerne ville ha 10 EUR (!) for jobben.  Jeg kan ikke helt nedlegge at man skal betale 30 EUR i ny transittlogg pluss 10 EUR (i dag, 100 i morgen?) for agenthjelp hver gang man ankommer Hellas med norsk flagg, selv om man bare har vært f.eks.  i Kroatia.  Er det i det hele tatt innafor ihht EU/EØS-regler?  Det skal jo være fri flyt av varer og mennesker innenfor unionen.  Jeg har totalt brukt et dagsverk pluss 54 EUR i obligatorisk havneleie pluss 30 EUR i transittlogg pluss 15 EUR i "innsjekkingsavgift" for en intern Schengenreise.  Det strider om ikke annet med Schengen-intensjonen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

30 euro for transitt logg er nor.  men den varer lenge,  i Prevesa. skulle også Port Police. has 5 euro. for å stemple papirene og det er bare tull.  men han fikk 20. og jeg fikk 5 i retur,  så han stjal 15 euro.   Ellers henta eg ut transittlogg da vi sjøsatte i mai,  stempla en gang oppe på Skorpolos,  da vi lå i havna. Dårligt, vær,  så stempla eg neste gang 2 mnd etterpå. ned i Poros,  der er de service minded.  har ikke planer om å stemple uten at eg går in i havn igjen. 

Nå ligger vi å venter på at vinden skal avta litt,  Blåser 15-18s/m. fra Nord. (Anti-Paros). skal videre til Naxsos.  Men det er mye vind her nå i land tid fremover.  så vi får se.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Såg på FB om båter som dragge i Poros, de målte over 30 m/s ….så det kan helt klart blåse i Middelhavet,

fast vi har ikke merket det enn……tror vi gikk for motor i stort sett rundt hele Italien…

vi har hatt mest passe vinder i det joniske havet !

jeg hadde en ettermiddag med stormbyer i kasten oppe på Corfu…..men det er allt

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Ja. det er mye ,  mye vind eller forlite vind.  Nå skal det blåse kuling +. i 2 uker.  Vi hadde fryktelig intense lyn og tornen. på Serifos. nå på Onsdag,  da det blåste i Poros,  det var et inferno,  det lukta svidd og brent i lufta,  men heldigvis ingen treff i bukta der vi lå.   Sånt liker vi ikke..

 Men nå er det fine 28 g i vinden. og blå himmel,  

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
4 hours ago, Careka said:

 i Prevesa. skulle også Port Police. has 5 euro. for å stemple papirene og det er bare tull.  men han fikk 20. og jeg fikk 5 i retur,  så han stjal 15 euro.

 

Høres ut som lavnivå korrupsjon.  Fikk du kvittering?  Hvis ikke, så stakk han av med 20 EUR.

 

Jeg fikk i det minste kvittering på at port police stakk av med 15 euro i Alexandroupolis.  Det var en innsjekkingsavgift, og jeg mistenker det skyldes at de som hadde kveldsskiftet ikke hadde fått med seg at Bulgaria er med i Schengen.

 

4 hours ago, Careka said:

30 euro for transitt logg er nor.  men den varer lenge,

Inntil 18 måneder - har jeg lest!  Eller til man forlater Hellas.  Om man så bare skal over til Kroatia eller Italia en tur, så skal transittloggen så vidt jeg kan forstå leveres inn.  Jeg har hørt om folk som har fått forelegg for ikke å levere inn transittloggen.  Av en eller annen grunn fikk jeg transittloggen i retur da jeg sjekket ut fra Rhodos (utsjekk kostet 5 EUR), men jeg våget ikke vise den frem i Alexandroupolis.

 

I praksis ... på Mykonos fikk jeg fratrekk for antall måneder jeg allerede hadde vært i EU siden forrige innsjekk, og her i Alexandroupolis så fikk jeg bare to måneders varighet på transitloggen fordi jeg bare har betalt TEPAI for to måneder.  Jeg fikk beskjed om at jeg kan få gyldighetstiden utvidet i et annet tollkontor etter å ha betalt mer TEPAI, men jeg har mine tvil på at dette er mulig uten å betale mer.

 

I praksis sjekket jeg inn i Tyrkia uten at å bli spurt om utsjekkingsdokumentasjon fra Hellas (og de krevde heller ikke dokumentasjon på at jeg hadde sjekket ut fra Tyrkia i Bulgaria).  Det vil si at man trolig kan beholde transittlogg, la være å sjekke ut fra Hellas, og også la være å sjekke ut av Tyrkia når man så ønsker å andkre opp i Hellas - man har jo dokumentasjon på at man er sjekket inn både i Hellas og Tyrkia og kan passere grensen så mye man vil.  Det er nok sikkert ganske ulovlig, men så vidt jeg kan forstå er eneste kontrollmuligheten at de etterspør dokumentasjon på at jeg har sjekket ut av Hellas når jeg ankommer Tyrkia.  Ja, så har man jo også 90-dagersregelen for turistvisering i Tyrkia å forholde seg til, samt 18-månedersgrensen for bruk av båt uten EU-flagg i EU.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ja, jeg vurderte nesten å sykle til Tyrkia en tur for å "sjekke forskjellen" da jeg så skilting om retningen til Tyrkia på veien her :-)

 

Jeg syklet fra Kroatia til Bosnia og tilbake igjen - det var veldig greit (bortsett fra at jeg hadde masse tekniske problemer med sykkelen på returen).  De samarbeider om grensepasseringen, så man slipper unna med å vise passet én gang.  Så seilte jeg fra Kroatia til Bosnia og tilbake igjen ... ajajaj!  I det minste, kroatiske myndigheter skulle ikke ha noe betalt, hverken for utsjekk eller innsjekk.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jo fikk kvittering,  men hva som står på den er ikke godt å vite :) 

SVB. er jo fine å bruke.    eller andre inne EU. så skal det gå fint.

Vi er nå sørpå Paros,  vinden får ikke så godt tak her i bukta,  men varmen holder fint,  nå har det begynnt å roe seg på natta,  men våkner godt til liv igjen når sola har vært oppe en stund.  vi tar over til Naxsos i morgen å blir der en stund,

skal i bryllup, seilere vi traff på carib turen i 16-17,  etter det så skal øyene rett sør for naxsos være fine.  i le for nordavin den,  men nå har den pumpa i snart 2 uker,  så håper den gir seg snart.

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
On 7/10/2024 at 11:24 AM, Careka said:

 i le for nordavin den,  men nå har den pumpa i snart 2 uker,  så håper den gir seg snart.

 

Pft ... skulle være masse vind nordfra i lengre tid ihht værmeldingen, men med en gang jeg legger utpå på vei sørover blir det sørgelig vindstille, kombinert med plutselige skift i vindretning på 180 grader nå og da.  Har brukt ca 29 timer nå på å tilbakelegge 60 nautiske nå (distance made good), det tilsier en snittfart (velocity made good) på ca 2 knop.

 

Forøvrig er det betydelig med strøm (noe det normalt er lite av i Middelhavet) mellom Alexandroupolis og Dardanellene, jeg hadde 1.5 knops hastighet mens vindmåleren viste nøyaktig 0 og seilene hang helt livløse rett ned.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
On 7/8/2024 at 9:53 AM, Gunga Din said:

Fikk kjøpt landgang, ett par nye solpaneler 2*120W + litt reservdeler til ankarspilet……

Hva betalte du for panelene?  Enten så er det noe jeg ikke riktig forstår her, eller så er solcellepaneler fra SVB veldig dyre?

 

Dette forundrer meg litt ... jeg går til SVB, velger solcellepaneler fra kategorisøk, sorterer etter pris og blar til jeg finner billigste panel med 100W eller mer ... 

 

https://www.svb24.com/en/sunbeam-nordic-solar-panel-104-w.html - 224 EUR for et panel på 100W, "specially developed for use in northern climates", og det er uten VAT.  Jeg har aldri tenkt tanken at jeg trenger forskjellige paneler hjemme og i Middelhavet, men det er en annen sak.  Er ikke 224 EUR + VAT dyrt for solcellepaneler?  Jeg mener at jeg normalt har betalt en tusenlapp i Norge for paneler på rundt 100W.

 

Går jeg til Google og ber om et solcellepanel, så får jeg opp plenty av valg fra norske leverandører.  Det dukker straks opp et på 280W for 1800 NOK, https://www.sparelys.no/solcellepanel-280watt - og Kjell&co selger et fleksibelt panel på 120W for tusenlappen.

 

Kanskje jeg sammenligner epler med bananer.  Taster jeg inn "Sunbeam Nordic 104W" så kommer det opp tilsvarende priser.  Allikevel, jeg ba om å få listet opp de billigste panelene fra SVB.  Kan det være slik at "marine grade"-kvalitet koster flesk?  Billigpanelene mine har da stort sett holdt, og de har fått mye juling.  Seatronic er underlagt norsk forbrukerkjøpslov, billigste 100W-panel derfra koster NOK 1300.  De selger også noen 80W-paneler for en tusenlapp.  Fortsatt langt billigere pr watt enn  224 EUR + VAT for 104W.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ja de var svindyre…..kjøpte 2 stk av ,disse 304 EUR/Stk

https://www.svb.de/de/phaesun-hochleistungs-solarmodul-spr-120-120-w.html

priset var ikke det viktigste, det var bredd-målet…..må vare under 550mm !

har de på pushpit bak, og nedfellt ønsker jeg att de kommer innenfor fot- og avbærerlist

på så vis kan jeg gå inn til en høy kajj eller lyfte båten uten att lyftslinget knuser panelen

 

Seasea, der jeg kjøpte de gamle, de sendte ikke utomlands.

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Det har vært konstant nordavind i Egeerhavet i flere uker nå, og vedvarende kraftig vind i flere dager. Er det dét som kalles meltemi? Vindmåleren viste 76 knop "average" wind speed på det meste (men jeg har ikke nistitret på den hele tiden), tror det er snitt over ett sekund. Jeg anslår reelt snitt (over mange minutter) til å ligge på over 45 knop. Nå mistenker jeg at måleren min stort sett viser en del høyere tall enn hva som er reelt, men at det er mer vind enn hva noen av modellene i Windy skulle tilsi, det tror jeg meget sterkt på. Jeg har neppe vært ute i mer vind, og i allefall ikke alene ombord. 

 

Tinos er favorittøya mi så langt, Mykonos det motsatte. Skulle plukke opp gjester fra Mykonos i kveld, men de satte seg crowdstrike-fast. Skal se om jeg rekker å poste noen bilder i morgen ,- hvis båt og skipper overlever vindstyrken.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...