Jump to content

Vi som er i båten i middelhavet


Careka

Recommended Posts

Jeg er ferdig med Santorini for denne omgangen, mente jeg.  Jeg kunne godt tenke meg å komme tilbake utenom sesong en gang, når presset fra dagsturkatamaranene ikke er der, oppleve en vik med geotermisk varmt vann, kunne benytte moringene til dagsturkatamaranene uten nevneverdig redsel for å bl jaget vekk, kanskje finne plass i cruisehavna og klatre opp alle trappene til topps ... og nyte utsikten fra toppen, i dagslys og ikke bare i måneskinn. 

 

Sjekke værmeldingen igjen, oppvask, gjøre en minimumsinnsats med rydding, pakke sammen jolla, og så ... vekk herfra (med mindre værmeldingen tilsier at jeg burde utsette turen)! :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg ser et problem med å leie båt i Athen og skulle levere den tilbake til fastsatt tid i Athen i Meltemi-sesongen - det går kjemperaskt å komme seg sydover ned til Sykladene, men så skal man tilbake nordover igjen, og da har man vinden midt i mot!  Skal man nordover, så er det en ubetinget fordel å ha god tid, og kunne velge retning og dagsdestinasjon avhengig av værmelding og observert vindretning.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Gunga. ,  du får være med i denne gruppa,  de er raske å gi lyd. hvis noen i område. ser noe som kommer.

 

  https://www.facebook.com/groups/236624803080561/?hoisted_section_header_type=recently_seen&multi_permalinks=8117252315017731

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Ihht windy skal det være rolig vær på mine kanter (Kreta) de neste dagene.

 

Mobilenheten min fikk seg et saltvannsbad, så jeg får dessverre ikke ekstremvarslene lengre.  Fikk ganske mange av dem angående skogbrann.

 

(Det værste var da jeg prøvde å sove på et ganske utsatt sted nord for Constanța, med bølger fra omtrent hele Svartehavet som kom inn - og mens jeg prøvde å sove, midt på natta, kom det ikke mindre enn to varsler om ekstremvær.  Heldigvis slo ekstremværet til litt lengre inn i landet).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
14 hours ago, navid said:

"Den britiske teknologigründeren Mike Lynch er blant dei sakna etter at yacht havarerte utanfor Sicilia."

 

 

The Guardian har god dekning av denne saken.  Denne er litt informativ:

 

https://www.theguardian.com/world/article/2024/aug/20/super-yacht-sinks-sicily-jonathan-bloomer-missing-mike-lynch-sinking

 

Skuta hadde verdens høyeste aluminiumsmast (finnes det seilbåter med høyere enn 75 meters mast i ansre materialer mon tro?) og var en enmasters båt.  Den ble ganske brått truffet av uvær, masta ble presset helt ned i vannet til tross for at den lå for anker, masta knakk av, og så sank båten ganske raskt.  En båtnabo observerte bare at "plutselig var den ikke der".

 

Jeg synes det høres rart ut med en så stor båt og bare én mast - kanskje det var et poeng i seg selv å komme i Guiness Book of Records for mastehøyde ellerno.  Jeg synes også at det er rart med en seilbåt som synker så raskt, seilbåter skal normalt rette seg selv opp igjen etter en slik insident.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ja,  det er tiden nå fremover for plutselige lokale lavtrykk. med. kraft i seg.  spesiellt. langs land med høye fjell. ,

Cap indeksen. følges med på.  Uværet som ble utløst på Formentera. gikk fra nesten stille til full blås og 2 meter bølger. på 12 min.,

Normalt her i hellas. pleier det å komme en høststorm,  fra mitten av sept. en gang,  i 2023. kom denne allerede i slutten av august.  vi var da i Prevesa. og hadde bare 40+. knop,  lengre nord på øya Evia. var det full oversvømmelse. og mye styr.

  Så. tiden e der nå. å være klar hvis drittværet. treffer. der dere er.

 Vi ligger ennå i Leros. å venter på delere.  nå har eg gitt opp å bestillt ny pumpee,  i norge kunne seatronic. skaffe deler men her i hellas. solgte. de ikke den pumpa. en gang,  men det tok lang tid. før jeg fikk det svaret. :)

 men. vi er jo på tur.  30 i lufta. 28 i sjøen,  og. øya. er en flott plass å være.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

ja. 2 x 50. holder.  og noen lastestropper til å ha rundt steinen.  vi bruker 4 meter lange. Det er flyte tau,  og vi har også noen små blinkende ledd lykter. vi henger på så ikke noen skal finne på å kjøre in i dem på natta.

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
On 8/22/2024 at 3:23 PM, Careka said:

Ja,  det er tiden nå fremover for plutselige lokale lavtrykk. med. kraft i seg.  spesiellt. langs land med høye fjell. ,

 

Jeg er vant med at en høy øy, åskam, eller trang bukt demper for vind, ta Middagsbukta i Asker som eksempel - det kan være skikkelig uvær i Oslofjorden, men i Middagsbukta er det nesten alltid så godt som vindstille.  Her i Hellas er det ofte motsatt.  Jeg er forsåvidt også vant med at klipper kan gi ustabile turbulente vindforhold, men ikke i samme grad som her i Hellas.

 

Jeg mistet skikkelig kontroll over skuta her om dagen da jeg var litt for nært bergkanten - vi kunne se på sjøen at det var skikkelig rufsete nært klippene, så jeg styrte litt ut, men ikke nok.  En liten fokk oppe og en flik med storseil, lagt helt til siden på bomskjøtevogna, og litt skjøte ute i tillegg.  Plutselig skiftet vinden retning og styrken var så intens at båten ikke ville lystre roret, men kastet seg opp mot vinden i full fart.  Jeg følte et behov for å være to steder på en gang,  ved vinsjen for å rulle inn storseil, og ved roret for å prøve å holde en best mulig kurs. Jeg prøvde å få fruen til å hjelpe til, men hun hadde hendene fulle med å balansere et brett med mat, så da ble det en del springing frem og tilbake.  Ved et par anledninger kom vinden inn fra feil side, med resultat at forseilet slo seg bakk (nei, den har ikke selvslående skjøtevogn) og båten krenget voldsomt over.  Vi har ganske høyt fribord på båten, aldri noensinne før har jeg opplevd at båten har krenget så mye at det har kommet sjø over dollbordet - men det gjorde det denne gangen.

 

Jeg er alltid var på å passere for nært land når jeg seiler mot vinden.  Blåser det mot land, så åpenbart - mister man kontroll, eller vinden skifter litt retning slik at man ikke er i stand til å holde høyde, så har man et stort problem.  Blåser det fra land, så er man fortsatt ikke trygg, fordi en plutselig vindkule kan forårsake at man mister kontroll på båten, båten retter seg mot vinden - og altßå også mot land.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
On 8/24/2024 at 9:36 AM, Gunga Din said:

har dere sånne flytende gule shorelines…….vi mangler hur lange bør de vare 2*50m ?!?

 

Jeg kjøpte 20m kraftig gult flytetau sist jeg fornyet et fortøyningstau - det er ikke tilstrekkelig, men i allefall litt bedre enn halvt nedsenket ikke-synlig "shoreline".

 

Lastestropper bruker jeg ikke, enten tar jeg tau rundt sten (joda, det er risiko for at tauet blir ødelagt), eller boltkiler (jeg har en pose full av slike - husker ikke om den fulgte med denne båten eller forrige båt).

 

Akkurat nå er jeg tortøyd bl.a. med tau fra mastetopp over i fjellsiden, driver å lakker skutesiden, da er det kjekt å kunne stramme topptauet og tilte båten ca 10 grader over for å få god nok klaring mellom vann og området som skal lakkes.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
19 minutes ago, Gunga Din said:

jeg har lest noenstans att det ikke er lov å fortøye i tre…..må legge runt stein.

men husker ikke hvilket land dette var…….?!?

 

Jeg husker (ikke) det samme ... men det har vært mye sten og lite med trær på de siste stedene jeg har ankret og enten benyttet eller vurdert å benytte tau mot land.

 

Det er litt sunn fornuft - det er begrenset hvor mye krefter og friksjon trærne tåler.  Jeg må allikevel innrømme å ha gjort dette en del i Norge.

 

Jeg har en stor samling med diverse tau - mye gammelt rask, mange riggtau som har vært byttet ut.  Stort sett skjøter jeg sammen gamle riggtau dersom det er aktuelt å legge tau mot land.  Tynne riggtau er litt enklere å forholde seg til en tykkere fortøyningstau når man svømmer i land, bruker SUP eller jolle.  At det gir veldig lite elastisitet spiller liten rolle når det er snakk om 30m+ med stramt tau.   Mange av tauene er synlig skadet.  Det er allikevel en svært sjelden opplevelse at tau ryker.  Sist var det med den tyrkiske kystvakta, som la en ... tynn trosse eller tykt fortøyningstau rundt kryssholtet mitt og strammet den til.  Det fungerte fint så lenge bølgene kom bakfra, men de fulgte ikke med, jeg gav litt motorkraft for å holde kursen, men ikke nok til å kunne dra med meg et tungt kystvaktskip rundt - så det gikk som det gikk, tauet røk.  I ettertid ser jeg at kryssholtet mitt også har blitt litt skjevt.

 

Jeg foretrekker altså tynne tau når man skal dra på land med et tau ... men med flytetau er det kanskje ikke dét noe saklig argument lengre.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...