Bitteliten Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Jeg har hørt motsatte om Monaco. At de er i EU VAT sonen Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Stemmer det…. Så her står det om Monaco….ikke medlem av EU men. Treated as territory of France for customs, VAT and excise purposes Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 14 hours ago, Bitteliten said: noen som vet om andre måter å gjøre dette på enn å seile til en ikke EU havn? Jeg hørte om en Ukrainer som greide å komme seg ut av Ukraina med båten sin, men som ikke uten videre kunne dra tilbake. Han løste problemet ved å bare sjekke ut fra Romania, seile en god del nautiske mil ut til havs og så returnere tilbake til Romania og sjekke inn - men man skal jo ikke se bort fra at de lokale tollmyndighetene gav ham noe "slack". Jeg har lest at dersom det er opplagt at eneste formålen med turen er å forlenge en 18-månedersperiode, så skal tolletatene se bort ifra at reisen var foretatt. Dersom man har båten mer eller mindre fast på ett sted i EU, så er det kanskje like greit å betale MVA? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Krimart Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 tobixen skrev On 4.9.2024 at 14.14: Man etterlater seg ikke tau. Er det krise, så kommer man tilbake og plukker dem opp. Plukker man dem ikke opp, så er det enklere for vilkårlige andre å plukke dem opp dersom de (enda) flyter og er godt synlige. Poenget er at dersom man blir overrasket av sterk vind inn i en bukt, og man ligger med tau til land, kan det være man må slippe tauene og komme seg ut. Hvis det da ligger andre i den samme bukten - lenger inn som også må rømme bukten ligger dine tau som felle for disse. Hjelper lite om du kommer tilbake dagen etter når noen får tauene dine i propellen 10 minutter etter at du rømte - på værst tenkelig tidspunkt. Kjenner noen som opplevde dette - å få flytetautet til en som lå lenger ut i propellen da vind med storm styrke sto rett inn i bukten. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Gunga Din skrev On 4.9.2024 at 10.15: Flytetau brukes for att det er lett å svømme iland med og for att de ikke skall gnages rundt steiner på bunn ! tror 98% av båtene her med shorelines har flytende og gule, for man skall kunne se dem. (men vi har bare seilt blandt de Joniske øyer hitils, kanskje annerledes på andre plasser !) At 98% bruker gule flytetau er ikke min erfaring i Egeerhavet. Opplever ingen problemer med svømming med synktetau vi i alle fall. Er det veldig langt inn går vi inn med jolle og fester tauet som så går ut igjen, og moderskipet bakker inn mot jollen, men i 9 av 10 tilfeller svømmer vi inn. Nå må det sies at vi foretrekker å ligge på svai når det er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 10.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Kjøtt i hellas, fås det meste. for sære norske mager. men ikke alle øyene har samme utvalget. Leros,Lakki er meget bra, super flike slakter, de vakuumpakker alt du måtte ønske, pris er under 50% av norsk. Frukt er også en nytelse, alt untatt Gulerøtter. de har en syrlig smak. mens tomatenne er bare supergoe. Så Lars. bare ta skuta ned kanalenne. og fin deg en god plass her nede. du ville likt det. Vi har i dag fått overskyet vær da vinden snudde på vest og syd. det er over 2 mnd siden vi hadde regn eller skyer, og tempen flat i natt ned til 24 grader, så måtte ta over sengetrekket. så høsten er vel på vei :) Men her øst langs tyrkias kyst(i hellas). er det bare fint vær fremover, mens vestsiden. har mer ustabilt fremover, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Krimart skrev 18 minutter siden: At 98% bruker gule flytetau er ikke min erfaring i Egeerhavet. som jeg skrev, vi er i Joniske hav….og her bruker nesten alle, gule flytetau….. vi kommer senere til Egeerhavet….. Careka skrev 8 minutter siden: Kjøtt i hellas, fås det meste. for sære norske mager. men ikke alle øyene har samme utvalget. Leros,Lakki er meget bra, super flike slakter, de vakuumpakker alt du måtte ønske, pris er under 50% av norsk. Frukt er også en nytelse, alt untatt Gulerøtter. de har en syrlig smak. mens tomatenne er bare supergoe. Så Lars. bare ta skuta ned kanalenne…… kjøttet hos slakteren er veldi bra…..fikk veldi fine entrecoter i Lefkada town……og når vi skulle ha kjøttdeig, så tok han ett veldi fint kjøttstykke og kverne det ! tomaterne er fantastiske ! Der blir man bortkjemt….finner ikke sånne hjemme ! Vi hadde ett forferderlig uvær inatt, ferjene var innstillt….. så vi kommer oss langsomt ostover…… Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 10.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Forlot Lakki i dag, gikk bare rundt odden å in i en ny fin bukt, det har låvet regn her i natt, så det håper vi inderligt på, båten trenger et godt nedvask. fra toppen og nedover. Blir skuffa hvis det ikke kommer ei god bøy nå. så er planen å vaske mer i morgen. før vi seiler videre , bare litt mot nord. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gunga Din Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Flyttet oss igår fra Kyllini opp til Messolonghi Marina, en marina der mange skandinaver lar sin båt ligge medans man er hjemme. eieren til vår nabobåt virker litt pedantisk…..tamper ligger under håndklær bla, alt vel innpakket men noe jeg aldri sett tidigere……små isopor eller plastbiter som sitter i alle wincher….. vad er det bra for ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Code0 Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Gunga Din skrev 34 minutter siden: vad er det bra for ? må vel være mot regnvann, støv og skitt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Angående vinsjer, samme tenker jeg - beskyttelse mot støv og regn og whatnot - men jeg ville nå heller vurdert noe plast og en tapebit, hyssing eller strikk for å holde det på plass. Skjønt, da blir det kanskje kondens på innsiden av plasten? Ellers litt oppdateringer fra Kreta ... jeg begynte å taste på en lengre historie, men her er det raske sammendraget: Innenfor sesong så virker hele kystlinja til Kreta å være veldig dominert av turisme. Ellers er det sandstrender, geiter (massevis av dem), vulkanske bergarter, natur som er såpass stenete at man kan gå i den (i motsetning til andre steder hvor det er umulig å komme seg frem pga buskvekster med skarpe pigger). Alt av fine ankringssteder er på dagtid (i sesong) dominert av dagsturbåter som kjører skytteltrafikk med turister ombord. Spinalonga-øya er trolig verd et besøk, men det utsetter jeg glatt til turistsesongen er litt mer på hell. Det er (sikkert) mange andre fine ankrngssteder i området også. Kystlinja fra Spinalonga til Herakilon er "flat" og kjedelig. Ankret opp et sted underveis for å få meg noen timers hvil, men det var svært mye rulling der. Såvidt jeg kan skjønne er det dårlig med havner man kan besøke også på denne strekningen. Herakilon - i allefall innenfor sesongen, så er det vanskelig å komme dit med båt, det anbefales ikke. På nordsiden av Herakilon er det en fin øy, Dia, den har flere fine ankringssteder, vi prøvde bare ett av dem. I sesongen er det skytteltrafikk av seilbåter (enskrogsbåter og katamaraner) som frakter turister frem og tilbake på dagtid. Kapteinene på disse skutene er hyggelige, vennlige og trolig litt nysgjerrige når man kommer med en norskflagget seilbåt (og særlig når man binder fast mastetoppen til bergveggen og tilter båten 10 grader for å få lakket skutesiden). Fra Herakilon til Chania er det opptil flere relativt greie ankringsplasser, men de stedene hvor vi stoppet opp var veldig dominert av turistindustrien. Havna i Chania er relativt grei (bortsett fra at jeg ikke er helt komfortabel med "Med mooring" enda), og det finnes en del fine ankringssteder i området. Vestafor Chania er det mange utrolig fine steder. Den lange historien - jeg tastet og tastet, og etter fire avsnitt var jeg fortsatt i Spinalonga-lagunen. Det slo meg at "dette gidder jeg ikke skrive, og det er sikkert ingen som gidder å lese det heller". Jeg kan nevne at første oppankring var utenfor Spinalonga-øya - planen var å ta en tur ut og se på øya neste morgen - siden jeg hadde seilt hele natta, kom jeg meg ikke opp så veldig tidlig. Mens jeg vurderte hvordan jeg skulle komme meg ut dit (svømme, prøve å legge til med moderskipet, fylle SUP'en med luft, eller fylle jolla med luft), så kom første turistbåt - relativt stor sak med mange turister ombord, trengte stor plass da den la til med anker i hekken og baugen mot brygga. Før den hadde greid å legge skikkelig til kom det tre andre tilsvarende båter til - båtene tutet på hverandre for å krangle om plass. Da tenkte jeg bare "dette gidder jeg ikke, får heller komme tilbake litt utenom sesong kanskje". Det er vel også verd å nevne at prioriteten min disse dagene er dagtidjobbing og båtvedlikehold. Båten må lakkes hver vår og hver høst, det er mye arbeid. Jeg har hatt med mannskap fra Herakilon, en tysk/argentinsk mann som har hjulpet mye med lakking og diverse. Fra Chania har jeg i tillegg hatt med et irsk ektepar (litt eldre enn meg - deres yngste sønn er på samme alder som min eldste sønn), det blir både mat på kapteinen, oppvask trenger jeg ikke å tenke på, og i tillegg får jeg hjelp med vedlikehold. Det går i korte turer, typisk 5-15 nautiske mil pr dag, og ellers kose seg for anker. Sesongen hvor man risikerer at vann faller fra himmelen har begynt. Det jeg hadde av "kamera" fikk seg et sjøvannsbad, så det har vært perioder nå uten et eneste bilde - men nå har jeg ordnet dét, så jeg kommer nok til å poste litt bilder fra vestkanten av Kreta etterhvert. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Careka Svart 15.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Når vi står på land, blir alle åpninger tetta i skroget, jeg putter swamp i de store og tape over etterpå, alle de mindre blir lukket med tape. det er små insekter som liker å innta disse hullene for å bygge sine reir, (kaller det det). og de blir så solide at de tetter hullene. Så sikkert derfor de har gjort dette. husk alle hull... luftinger. osv. og de du vil ha åpne bør sjekkes før sjøsetting. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gunga Din Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Såg på Lefkas att de flesta matar ut all ankarkjetting på land, så att den ikke ligger saltvanns fuktig i boksen hele vintern. En Maxi 77..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Det var i Lisbon, kanskje i mai eller juni, mens vi stod på land for vedlikehold (vi bodde i båten) ... det var noe slags villbie som kom inn i båten, fant en skrueforsenking i et håndtak, fløy frem og tilbake og fylte gradvis hullet med honning, formodelig ble det lagt egg også, og til slutt ble hullet forseglet. Det var interessant å se på, og enkelte av oss anså bien som et hellig dyr som ikke skulle drepes eller forstyrres, så vi lot den holde på - og da den var ferdig med det ene hullet fortsatte den med neste. Jeg tror aldri det kom noen bier ut av det (men det er vel kanskje noe larvestadie i mellom? Larvene spiser formodelig andre ting enn bare honning fra mamma kanskje? gruff ...) Det samme gjentok seg under båten, i et skruhull som var midlertidig åpent. At bien i det hele tatt greide å komme seg inn i et trangt skruhull, det skjønner jeg ikke. Der var vi ikke like tålmodige, vi anså at det var dumt både for bien og for oss dersom den brukte mye energi på å fylle opp et skruhull som det uansett skulle en skrue inn i, og dessuen forsegles godt med epoksy og karbonfiber før sjøsetting. Vi puttet skruen inn i hullet slik at det ikke var mulig å komme inn. Bien surret forvirret rundt i ring rundt hullet sitt, gav tilsynelatende ikke opp å komme seg inn i hullet sitt, kanskje den ventet på at vi skulle fjerne skruen igjen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 4 minutes ago, Gunga Din said: Såg på Lefkas att de flesta matar ut all ankarkjetting på land, så att den ikke ligger saltvanns fuktig i boksen hele vintern. Jeg ble anbefalt å regelmessig skylle ankerkjettingen med ferskvann, da Middelhavet er mye saltere enn vannet vi er vant med, slik at kjettingen ruster relativt fort i stykker. Jeg synes imidlertid ikke det er helt hensiktsmessig når kjettingen sjeldent er i kjettingboksen i mer enn et døgn før den senkes ned i saltvann igjen (og siden jeg har begrenset mengde kjetting skjøtet med tau, så lemper jeg alltid hele kjettingbiten overbord, selv når det er så grunt at jeg kunne greid meg med bare kjettingen). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Careka Svart 16.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Og ikke la tautampen henge opp i båten. når på land, rottene klatrer lett opp. ta ned og ut alt legg på en palle, under båten. så er det enkelt å male merke. når den skal opp igjen. jeg har spylepumpe med salt og ferskvann så skal kjetting ligge ved lengre seilas, da spyler den med ferskvann. BIEN... ? , kan være de som bygger disse reirenne, Det er mye bikuber rundt om på øyer og fastland, og de er hellige, vi dreper aldrig en bie, men vepsen tas. i dag er planen å seile sakte nord fra Patmos, til Fournoi ,Korseon, Furni. , alle øyene har litt forskjellig navn etter hvilket kart man ser på :) men det ligger litt sydvest av Samos. Å så har eg en drittjobb på gang, det en tanken , har tetta seg i bunn av tanken, så må prøve å få stake den opp. men det er et 90 graders bens rett in etter utløpet som er vanskeligt å passere. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gunga Din Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Careka skrev 40 minutter siden: Og ikke la tautampen henge opp i båten. når på land, rottene klatrer lett opp. ta ned og ut alt legg på en palle… Å så har eg en drittjobb på gang, det en tanken , har tetta seg i bunn av tanken, så må prøve å få stake den opp. men det er et 90 graders bens rett in etter utløpet som er vanskeligt å passere. klettrer de på kjetting også……? Har ikke noe taustump, bare kjetting har klart meg hitills ! Ikke noe kul….vi startet med ”Med-style” hjemme for en 10-15 år siden, og har ikke hatt problem sen dess. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 20.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Da er vi på små øyene syd for Naxsos. mye mindre med båt her nå en da vi var her i sommer. vi tar øyene videre nedover til Milos. så nord mot Athen, Det har blitt kjøligere. nede i 25 grader i lufta , vi får besøk. ombord i ei uke beg av oktober, så er det til opplagsplassen etterpå. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
tobixen Svart 20.September.2024 Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Det er fortsatt turistsesong på Kreta. De to siste dagene har jeg ankret opp i en liten bukt nordfor Chania, og det har vært så tykt med folk i vannet at jeg begge ganger hadde litt problemer med å komme meg ut av bukta. Mange nordmenn på land i Chania. For et par uker siden var det nesten fullt av gjestebåter, nå begynner det imidlertid å bli tynt. Været er omtrent som jeg husker det fra Mallorca i fjor. Varmt, varmt, varmt, men plutselig endte sommersesongen i en voldsom tordenbyge, og plutselig var det høst. Riktignok er høsten her omtrent som sommeren i Oslo. Behagelige temperaturer, solskinn, skyer og risiko for regn nå og da I natt var det så kaldt at jeg vurderte å finne en dyne fra skapet. Da jeg badet i går, syntes jeg det var kaldt, både i vannet og etter å ha kommet opp. Jeg traff på en norsk båt i en annen havn (som ikke har havnepoliti) - og jeg traff dem igjen i dag, de var på besøk til fots til havnekontoret for å spørre hvordan man betaler TEPAI. De har vært i en måned på Kreta, uten å betale noe havneavgift, uten å ha TEPAI eller transittlogg i orden, og uten å vite at forsikringen kanskje ikke var OK. Da jeg fortalte om at forsikringen måtte dekke miljøskade, og at forsikringsbeviset ikke nevte noe om miljøskade, da var det nok for dem, da ville de plutselig seile hjem. Vel, de skal ringe If først og høre om det finnes muligheter. Nå skal jeg ha to uker med båtferie, altså ferie fra båten. Mon tro hvordan det skal gå i Oslo nå som jeg allerede fryser her. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gunga Din Svart 20.September.2024 Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Vi gikk fra Killini opp til Messolongi..... (Messolonghi har en liten community med vinterliggere, kjenner en svensk båt som skall ligge der i vinter) Sen videre under Rio–Antirrio Bridge til Trizonia, en liten öy, med en veldig beskyttet havn... Nå ligger vi i en veldig koselig by Galaxidi, får 4-5 stjerner av alle på NFL Messolonghi Rio–Antirrio Bridge Trizonia Galaxidi den her fyr-lykten stod på havneplan i Trizonia….. en AGA-fyr, med Solventil. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 23.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2024 Vi har forflytta oss til Aylki, sydøst Paros. vi har fått i oss noe magen ikke likte. så vi begge har hatt god flow u Quote t nede.. i 4 døgn. nå. litt bedre, men det sitter i ennå, så nå jakter vi på hva det kan være. mat, ? vann, ? jeg hadde noe tørka løk (kjøpt i sverige i 22 ), så etterpå at den hadde gått ut på dato. i mars 23. (kan være den..). men kona hadde ikke noe slikt. å hun ble dårlig 1 døgn før meg. har sjekka. vannet vært, det holder god renhet, under 300ppm, og PH. på 7,2, så kan være bakterier på grønnsaker. ? vi vet rett å slett ikke. vi seiler roligt nordover. får besøk ombord beg okt. --------------------- angående rotter, vi hadde ei som svømte ombord til oss å klatra ombord, så de klater nok lett i kjetting. -------------------- Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 Idag har vi flyttet oss fra ett hav til ett annet ! Verdens dyreste kanal vi betalte 188 EUR for 11,3m….tok vel 45min å gå hele kanalen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Ser det brenner godt på andre siden. av kanalen, men du var sikkert forbi det område nå. Vi er på Syros, Foinikas, skal mot fastlandet å hente besøk. siste for året, så er det rett til opplagsplass. snart hjem. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gunga Din Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Vi fikk ‘warning’ på sms igår att steng alle dører og vinduer…… men vi har ikke merket noe her i Nea Epidaurus… Galaxidi inne i Korintbukten var en flott havn/by…..om dere kommer dit. vi tar opp i sluttet på uka, eller begynnelsen av neste. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 2.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2024 tobixen skrev On 12.8.2024 at 19.47: Neste destinasjon er Santorini. Vi er ikke godt nok forberedt for hjemmeskole enda, og jeg fant billige flybilletter fra Santorini til Oslo før skolestart. Noen som har vært der? Jeg ser på Noforeignland at det er få ankringsplasser, mange moringer, og på Potamos koster en moring 50 EUR pr natt! Det er veldig dyrt etter greske standarder. Er det slik at jeg må få dyttet familien på kortest mulig tid, og så øyeblikkelig komme meg så langt vekk fra Santorini som mulig? dette kom på FB idag, ett par tips https://m.facebook.com/groups/3857512340941980/permalink/9292190737474086/? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.