Jump to content

Vi som er i båten i middelhavet


Careka

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hydra nå. Å gå over bakketoppene og komme ned til byen i solnedgang var ellevilt vakkert.  Jeg føler ikke helt at jeg har greid å fange stemningen så bra på bilde ... men det er i allefall bedre enn ingen bilde. 

 

IMG_20241201_170105_557.jpg.eaa3e5decd4c8c1669a6b37e80acda7f.jpg

 

Denne øya leste jeg om i The Guardian ... det er generelt forbud mot kjøretøy med hjul.  Unntakene er håndkjerrer, en søppelbil har disp til å kjøre rundt, og barn under 12 har lov til å sykle utenfor turistsesongen.  Så da ble det satt opp på lista over steder jeg ville besøke.  Jeg liker øyer uten biler.

 

Hydra er et vakkert sted, ingen tvil om det ... men som alle andre slike steder så setter turismen sine spor.  Navnet Hydra kommer trolig fra at øya en gang for lenge siden hadde mange gode drikkevannskilder - men det er selvfølgelig ikke nok vann for at turistene skal kunne dusje daglig, så de har bygget et desalineringsanlegg nå. Det de imidlertid mangler er renseanlegg for kloakk.  Hvor kloakken til syvende og sist ender opp er en godt bevart hemmelighet, men ryktene skal ha det til at det slippes ut utenfor her vi ligger for anker, i Mandrakibukta.  Ikke så veldig langt unna der desalineringsanlegget henter inn vannet, og heller ikke så langt unna en av de mest populære badeplassene på øya.

 

Allerede før vi ankret opp fikk jeg øye på gravemaskin og lastebiler - og det er støtt og stadig trafikk av lastebiler forbi her vi ligger.  De driver med diverse byggeprosjekter, vedlikehold av vei, etc.  Antar at de får dispensasjon for slikt utenom turistsesong.  På første spasertur ble vi også passert av en godt voksen mann på sykkel.  Og vi passerte en varebil.  Ikke at det spiller noen stor rolle, men det var ikke helt forventet.  Forurensing fra transport er forøvrig ikke noe som er unikt med biler - man må se seg for før man setter ned foten, det er mye møkk på stiene, gatene og trappene.  Taxibåtene legger igjen både hekkbølger og eksos.

 

Det er mye søppel på øya, det la vi fort merke til - men mye av det er det nok lokalbefolkningen som står for - f.eks. gamle sementblandere som bare er dumpet i grøfta, det er neppe lagt igjen der av turister.  Hvorfor trenger egentlig søppelbilene dispensasjon for å kjøre her?  Man skulle tro at når det er mulig å frakte matvarer og drikkevarer med båt til øya og deretter med håndkjerre til butikken, og deretter med kjerre/esel/ryggsekk/whatnot til kjøkken, så burde det også være mulig å få søppelet transportert i retur samme vei som det kom til øya, men ... nei.  Jeg regner med at det rett og slett ikke fungerer slik, hvis lokalbefolkning og turister ikke får noe tilbud for å lettvint og gratis kvitte seg med søppel, så blir det bare dumpet til "allmenningens tragedie".  Så istedet har man søppelbiler som kjører rundt og samler sammen søpla.  Jeg antok at de deretter transporterte det på båt til et mottaksanlegg.  Men nei.  De har en åpen søppelfylling, hvor mesteparten av søpla dumpes nedover en bratt skråning.  Ingen beskyttelse mot vær og vind eller fugler.  Vi gikk tur og lenge før vi kunne se fyllinga så la vi merke til at det var enorme mengder søppel i veikanten.  Mye av søpla havner nok på sjøen.  Noen dager tidligere plukket vi opp en del søppel som fløt i sjøen, samt søppel som var kommet i land på stranda på naboøya Dokos, og det ble dumpet i en container på Hydra.  Det føles så meningsløst å bruke tid og krefter på å plukke opp søppel fra strender og sjø når innsamlet søppel bare blir dumpet i kort avstand til sjøen.  Vel, i det minste er det en slette mellom søppelskråningen og sjøen.  Det var en av øyene vi passerte hvor søpla ble dumpet ned en skråning som endte opp rett i sjøen.  Vi kunne se på avstand at skråningen var ganske fargerik, jeg så i kikkerten og konkluderte med at det absolutt så ut som at de dumpet søppel ned skråningen, men jeg slo det fra meg ... slikt kunne vel ikke være mulig i år 2024?

 

Det er ikke så veldig synlig at dette er en søppelfylling ettersom mesteparten av søppelet dumpes nedover skråningen som er i bakkant av bildet.  Jeg regner med at det er veldig mye mer synlig nedenfra og opp.  Skal se om jeg får tatt bilder fra båten senere, men da blir vel avstanden igjen for stor.  Allerede her burde jeg nok ha vurdert å bruke zoom ...

IMG_20241202_144855_067.jpg.1321a364eb6677620b6986c38f5bb626.jpg

Her er bilder av at det er søppel i veikanten.

IMG_20241202_144718_521.jpg.5e401a6a2d9ebf3c3f3dde1256b33b24.jpgIMG_20241202_144712_002.jpg.2f03e6185be6937774d0a77d3cccf2ac.jpg

 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Søppel langs veien. er et sykdomstegn,  håper de unge kan lære mer en de eldre.  Men hydra er en kjempeplass,  og skal helst besøkes untenom sesong.  hvis man kommer med egen båt.  

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Det jeg leste på nett er at det er veldig mot EU-reglementer, og at Hellas av og til blir sanksjonert med straffegebyrer som igjen lempes over på kommunene, men gebyrene er ikke høye nok til at det gjøres noe med problemet.  Mulig den åpne søppelfyllingen er en reserveløsning, men at de primært skiper ut søppelet med båt.

 

Vi har sett søppelfyllingen både ovenfra og nedenfra, og vi har sett søppelbiler kjøre opp dit og tilbake.  Vi har ikke sett dumpingen i seg selv.  Mengden med søppel som fløt i veigrøften og i buskene i umiddelbar nærhet til søppelfyllinga er garantert et resultat av dumpingen og ikke (alene) fra anleggsvirksomheten der.  Jeg håper det som bygges er et et søppelforbrenningsanlegg ... (vel, et trestjernes hotellkompleks med utsikt ville også gjort jobben, det ville tvunget frem en nedstenging av søppelfyllinga og alternative løsninger).

 

Her er nersida av søppelfyllinga:

 

IMG_20241205_143656_546.jpg.7bfae43c4a485b8319dc32eea38167c8.jpg

 

 (jeg undres på hva den platformen er til ... annet enn kanskje for å forhindre folk fra å ankre opp der?  Det var heller ikke mulig (i allefall ikke lettvint) å ta seg til fots fra Mandraki til søppeldalen:

 

IMG_20241205_143651_542.jpg.32ad9d3e495363ed099a801778309fee.jpg

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det der bildet kan være fra omtrent hvor som helst.  Det er ikke helt uvanlig å se overfylte søppelbøtter og fugler som drar søpla utover i Norge heller.

 

Jeg har i allefall skjønt at det er ikke noe vits i å kildesortere avfall ombord når jeg befinner meg i Hellas, alt går i samme dunk allikevel.  De stedene hvor man har kildesorteringsstasjoner er det tidvis bare for syns skyld, det hender at alt havner på samme søppelfylling allikevel.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
On 9/11/2024 at 11:37 PM, tobixen said:

Det jeg hadde av "kamera" fikk seg et sjøvannsbad, så det har vært perioder nå uten et eneste bilde - men nå har jeg ordnet dét, så jeg kommer nok til å poste litt bilder fra vestkanten av Kreta etterhvert. 

 

Ja ... jeg hadde en tanke om å poste litt bilder fortløpende fra turen min i denne tråden, men jeg er litt treg av og til - så nå er jeg ca tre måneder på etterskudd.

 

Jeg seilte altså ned til Spinalonga på Kreta, derfra seilte jeg vestover (mot vinden ... det var litt surt), rotet litt rundt i området Chania-Colimvari-Kissamos-Gramvousa i et par måneder, deretter gikk turen østover igjen.  Mobilenheten min var druknet i sjøvann, så det ble lite med bilder fra Spinalonga til Chania - men det er nesten like greit, for som nevnt var det ganske så kjedelig mellom Spinalonga og Chania - bortsett fra øya Dia.

 

På vestsiden av Kreta var det mange fine plasser.  Falassarna - https://www.noforeignland.com/place/6662370191474688 - ble vendepunktet mitt, men det er like greit - kysten nedover virket ikke så veldig interessant, det er jo ofte vestavinden som dominerer, og jeg hadde ikke tid til å besøke sørkysten.

 

Gramvousa er en slags piratøy med en festning på toppen - høy "wow"-faktor over stedet.  Jeg hadde et irsk ektepar med meg, fruen var nedenunder og lagde mat da vi ankom, og da hun kom ut tror jeg hun sa "wow" fem ganger.  Her er utsikt sørover mot Balos fra toppen av fortet  - og dit må man for å få mobilsignal!  (Toppen av fortet eller Balos)

 

IMG_20240908_170056.jpg.0175324f9c5d83614da4dc8c8297a6ab.jpg

Jeg tok ca hundreogåttogførti bilder fra Gramvousa, skal ikke plage publikum med alle sammen ... men tre bilder må det bli!  Dette stedet er det best å besøke langt utenfor sesong, eller grytidlig morgen eller sent på kvelden - for på dagtid er det massevis av turister der, inkludert store ferger.  Den største heter Gramvousa.  Vi måtte flytte litt på oss for at den skulle få plass - det var enda bra at en av naboene gjorde oss oppmerksom på det, den stod på hornet da den kom inn - da var vi allerede i ferd med å ta opp ankeret, men hadde vi ikke fått beskjed hadde vi ikke ant at det var oss den tutet på!  Ferga trenger stor plass på å navigere seg inn, samt få hekkanker riktig satt.  Øya ser ut som en maurtue når den store ferga har lesset av alle turistene.

IMG_20240908_162110.jpg.5409baa5c43be8d611b02fd7b54cb1e6.jpg

Jeg kom tilbake enmåned senere sammen med min datter, da ankret vi en bukt bortenfor, Solveig er en liten prikk til venstre på bildet nedenfor.  Ved odden midt mellom så ligger det et vrak fra femtitallet - en skute som fraktet sement.  Sementsekkene er selvfølgelig fortsatt ombord, og det er interessant å snorkle over vraket.

IMG_20241008_141830.jpg.cc389268d66e4c41c577a81aa131954e.jpg

 

Gramvousa på NFL:

 

https://www.noforeignland.com/place/6518935849533440 (fortet - jeg som har forfattet historiesammendraget der)

https://www.noforeignland.com/place/4857926107791360 - ankringsplass

https://www.noforeignland.com/place/5760485293031424 - skipsvraket

 

Sydafor Gramvousa ligger Balos-lagunen.  I lihet med Gramvousa er det best å være der tidlig morgen, sen kveld eller langt utenfor turistsesong.  Det er også et veldig populært sted - Gramvousa-ferga legger til der før den går til Gramvousa, og det er også mange andre ferger og charterbåter der - og i tillegg er det sti fra en parkeringsplass.  Nevnte jeg maurtue?  Køa av folk som  kommer ned stien på morgenen, eller går opp stien på kveldstid, gjør at det ser ut som en maursti, bare mer fargerikt - og det i september og oktober!  Av en eller annen grunn har jeg ikke bilder fra lagunen.  Det var kanskje litt for vått og ikke fullt så interessant - men jeg skulle gjerne tatt meg en lang spasertur i området om jeg hadde hatt tid!

 

Balos på NFL: https://www.noforeignland.com/place/4838702102609920

 

Rundt hjørnet er det en ankringsplass med navn "Kolpos Kissamou" på NFL-kartet - https://www.noforeignland.com/place/4582642810880000.  Det var litt mer kjedelig enn alle de andre stedene syntes jeg, men vi hadde en fin spasertur der, og fant en fin hule med hull i taket.  Tilsynelatende tok jeg ingen bilder derfra.  Men sydover så bygger det seg opp.  Her var det to flotte huler.  Den første inspiserte vi ikke nærmere enn dette:

 

IMG_20240911_182441.jpg.7d2214886d69a4f4b5aa2cf474cb439f.jpg

Den neste imponerte mer

IMG_20240911_182748.jpg.baeca73c1f3576ede23b075b190d0819.jpg

IMG_20240911_182954.jpg.b36286a06d300123782169a36b716611.jpg

Dette er Tersana-hulen.  I vestavind er det mulig å ankre opp litt sydenfor: https://www.noforeignland.com/place/6755338971780942

 

IMG_20240912_141756.jpg.b2aadf34c919143ef4108a497d384e95.jpg

Mye interessant geologi

IMG_20240912_141559.jpg.95c849d060b852a04a997bc4ff20ad8f.jpg

Hvordan ble hulen til?  Jeg har prøvd å google litt, men har ikke funnet noe.  Det er stalagtitter i hulen - siden hulen er såpass åpen, så tørker vann raskt - det medfører korte tykke stalagtitter og lite med stalagmitter

IMG_20240912_144255.jpg.352a9be660b7bf5cd4af8f04741fe43a.jpg

IMG_20240912_145117.jpg.4b906a837b69b28c1b7c53fe5d010aae.jpg

IMG_20240912_150830.jpg.0604299a3099e08ea1f7f1061e5a04c1.jpg

Det vokste fikentrær fra vegger og tilsynelatende fra tak.  Etter å ha tenkt mye og vel så er det vel slik at det er fugler som har lemnet igjen frø.

IMG_20240912_144632.jpg.ae68fbd7e917ca7bc75e66b0568198e8.jpg

Dette er fra en måned senere, tatt av min datter

IMG_20241009_125314.jpg.fffc827d668bb7769c269acf6b369139.jpg

 

Kissamos (https://www.noforeignland.com/place/5246958369243136) har jeg lite å si om ... vi måtte bruke sykler for å komme oss til supermarkedet.  Relativt fint sted, men noe vanskelig med båt, eneste stedet for gjester er ved der de store fergene fra Athen legger til - så man kan altså ikke være der når ferga fra Athen er på vei inn.  Veldig langt mellom pullertene også, vi slo en kilbolt ned i en sprekk i kaia.  Eneste foto jeg tok fra Kissamos er av Gramvousa-ferga.  Det så litt tilforlatelig ut at en tankbil kjører inn i en ferge ... men tankbilen hadde jo ikke noe der å gjøre, annet enn å fylle opp ferga med diesel

IMG_20240912_190104.jpg.1c65a756ebf2a042209f05577092436f.jpg

Østsiden av neste halvøy, nedover mot Kolimvari var fantastisk.  Begynner med første bukta, Menies - fantastisk sted, men et lite minus at det går bilvei dit.  https://www.noforeignland.com/place/5848780609945600 - her er fra litt opp i høyden:

 

IMG_20240907_144942.jpg.cd343fe0d727988c81806f6b8281be00.jpg

Flott strand for å grille mat og drikke øl

IMG_20240907_152920.jpg.80a224bf5ae58fb4d609ac7ea1f94d82.jpg

IMG_20240907_184136.jpg.4d7a34b41b875e51cf2974ed1230da58.jpg

Tre ganger var jeg i bukta der  - det var adskillig mindre folk på stranda i oktober enn i september.


Neste bukt var også fantastisk, men litt trangere.  https://www.noforeignland.com/place/6755338971781165 - litt mer utfordrende turterreng, men det ble noen fine turer.  Det er interessante huler på begge sider av bukta, og voldsomme surklelyder av sjøvann som går ut og inn av hulene.

IMG_20240914_131355.jpg.a6cf1f0e8172c665b85c645ca086fe89.jpg

Gult flytetau over.  Joda, jeg ser poenget nå, jeg hadde selv en opplevelse i november hvor vindpresset på skutesiden ble så stort at ankeret begynte å flytte på seg og båten plutselig var veldig mye nærmere land - da var det nødvendig å løsne landtauet fra båtsiden.  Når man har tauverk festet til båten, f.eks. for å taue jolle eller fortøyningstau som havner i sjøen, da reduseres risikoen for at det havner i propellen - men dersom man skulle "kjøre" over et 30 meter langt flytetau, så er risikoen svært stor for at det setter seg fast i kjøl, propell eller ror.  Vi var heldigvis alene da vi slapp landtauet.

IMG_20240915_170529.jpg.445fa2e7e9f1444c1d66bd08caa84c6a.jpg

Bildet nedenfor - nei, jeg har ikke gått på grunn, båten er med vilje og vitende tiltet 10 grader for å gjøre det lettere å lakke den ene skutesiden.

IMG_20240917_125420.jpg.ff63260a84f4e051d17f3df18e02c922.jpg

Tauet i masta vises på noen av bildene

IMG_20240917_162300.jpg.b3f66ce58662aca253e412fe585e2f97.jpg

Mye interessant geologi i området.  Denne stenene hadde jeg litt lyst til å ta med meg ... men det får være grenser for hva man gidder å drasse med seg

IMG_20240917_163718.jpg.c0a6f05f4162908d89fda2939efd1847.jpg

Her var en annen artig sten.  Jeg vet ikke om publikum er enig, men jeg ser et ansikt

IMG_20240917_170506.jpg.3ba178c952bef0ad61ebfad96fb82f2b.jpg

Sydover mot Kolimvari er det mange steder med interessant geologi, fine huler og noen flere ankringsplasser også.

IMG_20240918_113851.jpg.0fbdef341f5f3fe343896eee8107d7a4.jpg

Kolimvari - https://www.noforeignland.com/place/5169179799846912 - kongeplass.  Ved brygga er det skilter om at kun fiskebåter får legge til, men det var få fiskebåter der sammenlignet med øvrige båter.  Det går helt fint an å legge seg til longside der om man skal en tur til butikken eller ligge over en natt utenom sesong.  Finner man seg en ledig plass så kan man ligge gratis så lenge man ønsker - ikke noe havnepoliti, ikke noen som skal ha betalt for oppholdet, men det kan være litt røfft med bølger og vind.  Dagligvarebutikker opp bakken, busser til Chania, flotte badestrender og massevis av tavernaer.

IMG_20240918_135539.jpg.b8f19fbbcfe3c828a1eedc5bcb280ee6.jpg

Her traff vi på nordlendinger ... og det var bra de fant seg et sted uten havnepoliti, for de hadde enda ikke greid å få papirene i orden.

IMG_20240918_151013.jpg.87e82b902c75e7ebc487e852a0084442.jpg

Chania er absolutt verd å besøke - https://www.noforeignland.com/place/4825824448479232 - men gjerne med buss.  Havnepolitiet der var ekstremt arrogante og vanskelige å ha med å gjøre, havnesjefen opplevde jeg heller ikke som så veldig vennlig - men han var tilsynelatende helt alene med ansvaret, 24/7!  Jeg har sikkert masse bilder fra Chania, men denne posten begynner å bli lang nok.

 

Jeg ankret opp et stykke nordøst for Chania - Tarsana beach, https://www.noforeignland.com/place/5915548024045568 - og når jeg mimrer tilbake så var det et flott sted, det også ... men når jeg nå ser på reviewet jeg la igjen på NFL, så var det bare på tre stjerner.  Vanskelig og trangt sted, masse turister som svømmer overalt der, til og med langt ut i skuldersesongen.  Så når det begynner å blåse litt utpå formiddagen og man er farlig nært land og skal ta opp hekkanker og så gi fart for å få styring på båten og komme seg vekk fra land ... så er det masse idioter som svømmer forran båten og ved siden av båten.  Merkelig at jeg ikke tok noen fotografier der.

 

Østsiden av halvøya som flyplassen ligger på ser spektakulær ut.  Jeg skulle gjerne brukt litt tid på de to smale vikene der - https://www.noforeignland.com/place/5814569450602496 - litt lengre sør har man Marathi, et koselig lite sted med ly for vær fra mange forskjellige retninger og kai hvor man kan sette av og ta i mot passasjerer.  Det er egentlig litt for langt å gå til/fra flyplassen.  Rart med det, finner ingen bilder derfra.

 

Jeg skulle ha skrevet litt om Dia også, men det får bli til en annen post.

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Poros ja ... det er på sett og vis andre gang jeg har vært på Poros, men det var en helt annen Poros - https://www.noforeignland.com/place/6559197281910784 - og i tillegg har jeg vært en del tid på øye Paros.  Det er til å bli litt forvirret av til tider :-)  (Men jeg vet folk sliter i Norge også, f.eks. Kristiansand vs Kristiansund, og mange steder som har samme navn - det var en avisartikkel for noen år siden om en kar som hadde dratt opp til Finnmark bare for å finne ut at adressen han egentlig skulle til var på sørlandet et sted).

 

Ikke mange korttidsbesøkende utenlandske båter her, men mange båter både for anker, moring og fortøyd "med mooring" bortover.  Noen er lokale fiskebåter, taxibåter, etc, men også svært mange seilbåter - jeg antar at det er en stor andel charterbåter som ligger  og venter på at det skal bli sesong igjen.  Jeg antar at tiden nå blir brukt på vedlikehold og slikt - mens det var vindstille tidligere i dag var det flere av båtene som luftet storseilet (mens de fortsatt lå til kai eller på svai).

 

Turistsesongen er definitivt over både her og på Hydra.  Det var svært mye leven på en fredagskveld/natt, så jeg håper vi kommer oss litt videre før leggetid - men det var det nok lokalbefolkningen som stod for.  Vi kom i kontakt med ei tysk dame som bor her, og hun sier at det er svært rolig nå sammenlignet med innafor sesong. 

 

I går var det noe slags festival på andre siden (Galatas), jeg undrer svært på hva det kan ha vært for noe.  De sendte opp store mengder varmluftsballonger/lykter, det var korpsmusikk og parade, taxibåter som lå og hang på hornet, røyk og flammer, demonstrasjon av vannkanoner og sirener (eller kanskje noe tok fyr, hva vet jeg).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Takk for fint reisebrev @tobixen.
Vi digger jo Kreta som destinasjon selv om vi aldri kom dit med båten. Planen var å legge båten i Rethymnon som var den rimeligste havna. Vi fikk en pris på €1500 for 12 mnd. det må kunne sies å være overkommelig i middelhavet.  Våre Svenske venner på båten Carpe Ventum har vel vært der i 2 år nå så havna er vel ok selv om den er litt sliten. 

 

Neste vinter håper vi på å leie noe i Kissamos området som også er et sted vi trives, samtidig har det bra bussforbindelse langs hele kyststripen bort til Heraklion.  Om du er opptatt av havner uten kostnad og byråkrati så kan kanskje havna i Paleochora på sørvest siden av Kreta lokke deg. Og når du først er der må du ta deg til øya Gavdos som skal være et paradis verd å oppdage.

Link to post
2 minutes ago, Barbaria said:

Neste vinter håper vi på å leie noe i Kissamos området som også er et sted vi trives, samtidig har det bra bussforbindelse langs hele kyststripen bort til Heraklion.  Om du er opptatt av havner uten kostnad og byråkrati så kan kanskje havna i Paleochora på sørvest siden av Kreta lokke deg. Og når du først er der må du ta deg til øya Gavdos som skal være et paradis verd å oppdage.

 

Nå har jeg altså forlatt Kreta - men ja, området  Souda - Chania - Kolumvari - Kissamos - Balos - Gramvousa, der skulle jeg gjerne tilbringt enda mer tid, dit kommer jeg gjerne tilbake.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
10 hours ago, Gunga Din said:

akk for fin reiseskildring

 

Jeg håper også at det kan ha litt nytteverdi for folk som planlegger å seile langs kysten av Kreta.

 

På strekningen Chania - Spinalonga så mener jeg at det er lite interessant.  Det er turiststeder opp og ned i mente, bråkete vannsportsaktiviteter, tavernaer som kun er åpne i turistsesongen, "flat" kyst uten noe særlig med ankringssteder.  Vel, jeg har ikke vært overalt, så det kan godt tenkes at det er perler på veien som jeg har oversett.  Det er mange som anbefaler Rethymno - for all del, det er et fint sted - i likhet med svært mange andre fine steder i Hellas.  Vi brukte noen dager der, men først og fremst for å møte slektninger på chartertur, samt min mor som også var der for å møte slektninger på chartertur.  Jeg føler ikke at vi ville gått glipp av noe stort dersom jeg hadde hoppet over Rethymno.  Når jeg ser gjennom fotoalbumet tok jeg ikke et eneste bilde derfra.  Herakilon er selvfølgelig også verd et stopp, men havna der er lite hyggelig for turister.  Den indre havna er fullstendig reservert "daytripper"-båter.

 

Unntaket er øya Dia - der anbefaler jeg å gjøre et stopp, det er flere fin-fine ankringssteder.  På vei vestover ble vi liggende i fire netter i Ormos Mesaios -  https://www.noforeignland.com/place/5871225926582272 - mens vi lakket skutesiden og diverse.  Dette var fortsatt innafor sesong (tampen av august), og det var en konstant strøm av seilbåter som gjorde dagsturer fra Herakilon til Dia.  Og de brukte seil!  Dagsturistbåter flest går jo enklest mulig, for motor.  Vi så et mønster der, de første båtene kom i titiden, så var det en lengre lunchpause uten aktivitet før de kom tilbake igjen på kvelden.  Mange av disse charterkapteinene tok kontakt med meg, det er ikke forventelig å finne en båt for anker som tilter ti grader til siden :-) Hyggelige folk. Rakk dessverre ikke å gå på noen turer mens vi lå der, og glemte helt av å ta bilder.  På returen så ankret vi opp i Georgbukta (aka Ormos Ai.Georgiou) - .https://www.noforeignland.com/place/6526565592596480  Det var mer skuldersesong da og mindre dagsturbåter.  Vi tok oss en lang spasertur på øya.  Nært bukta er det solide veier, lengre opp så blir veiene gradvis mer overgrodde - mannskapet mitt gikk med flip-flops, det ble etterhvert ganske vanskelig.

IMG_20241014_141331.jpg.aa43d94e8d423d6b33cd31fb05cbb38e.jpg

Her er hvordan veien så ut litt lengre opp i bakkene ... og disse buskvekstene er nokså ubehagelige

IMG_20241014_155552.jpg.c994a769ea64be260c91d222b7afc7ea.jpg

Hele øya er naturreservat.  Det virker som at folk har bygd seg et liv her - og så plutselig over natta er det blitt vedtatt at ingen skulle bo på øya.  Enkelte av husene der ser ut som at de ble forlatt ganske brått.

IMG_20241014_163055.jpg.5c03710a70cc76fed669ab6ee88b4a12.jpg

Det forundrer meg litt over at de hadde WC ... veldig tørt på øya, og sisternene de hadde virket ikke å være så veldig store

IMG_20241014_163301.jpg.7cc2a35cd400327db0b21210e1c78a01.jpg

I en av bygningene var dørene ganske solid låst, men det var noen åpninger vi kunne titte inn gjennom.  Denne bygningen ser ut til å ha vært i bruk nylig.  Vanntanken på kjøkkenet vitner om bruk etter at vanninfrastrukturen på øya sluttet å fungere.  Det hang noe klær på soverommene.

IMG_20241014_163421.jpg.6b2748d63bf143911e3c5f20ee1f45a2.jpg

 

Denne Renauten tror jeg var et vrak allerede da øya ble fraflyttet.

IMG_20241014_162914.jpg.bc3027a73ca441d819fe0a2f14c5e2cb.jpg

Det er geiter på øya, visstnok ville geiter.  Vi så en god del av dem da vi lakket båt, mens vi gikk tur så jeg bare én - den skremte jeg opp mens jeg jogget opp mot et av høydepunktene.  Svært stor hornpryd på bukken.  Noen dager senere gikk vi tur på øya Syrna, det var litt av samme greie der.  Både på Syrna og Dia så vi solcellepaneler som var satt opp, men som var i fullt forfall.  Men Syrna får bli til en annen post.

 

 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 1 time siden:

 

Jeg håper også at det kan ha litt nytteverdi for folk som planlegger å seile langs kysten av Kreta.

 


absolutt….for eller seinere kommer vi til Kreta.

lurer litt på om vi skal sette oss på vente-listen til Agios Nikolaos……hadde vart gøy å feire Jul /Nyttår der nede

skall visst vare ett par års venten, innen man får plass

S/Y Gunga Din

Link to post

Apropos Kreta ... min mor leide bil der, og vi tok oss en liten kjøretur opp bakkene - ikke så veldig langt, men det var allerede en helt annen verden, vi hadde forlatt turist-Kreta.  Vi fant en taverna, mener å huske at vi betalte 10 EUR pr person for forrett, hovedrett og noe i glasset ... pluss dessert og raki "on the house".  To glass til kelneren, ett til meg og sjåføren ville ikke ha :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Neste øy vi var på land på var Syrna - https://www.noforeignland.com/place/4815145951821824 - med kraftig nordavind greide vi å gjemme oss helt innerst i en sydvendt bukt, med fire landtau.  Det var nesten vindstille i bukta. 

IMG_20241017_160948.jpg.dd78e620a10725fc2c5440142b15cf07.jpg

 

Vi gjorde feiltagelsen å tro at vi skulle kunne komme oss videre i bidevind etter én natt der, men vi seilte ikke lenge før vi innså at forholdene var litt vel røffe og returnerte tilbake til bukta.  Mange likheter mellom Syrna og Dia - begge øyene er naturreservater, på begge øyene har jeg et inntrykk av at det var folk der som bygde seg opp et liv og plutselig måtte forlate i full fart.  Men det er forskjeller også - på Dia er det (visstnok) villgeiter som vandrer rundt, på Syrna er det veldig mange fler geiter, og jeg har et inntykk av at de får et minimum av tilsyn.  Dia ligger i kort avstand fra Herakilon, Syrna er en øde øy langt til sjøs (men allikevel, god mobildekning fra oppe i høyden - bare ikke fra ankringsplassen).  Det er fortsatt fungerende infrastruktur for drikkevann på øya, slik at geitene har et vannhull å gå til.  Men døde geitekadavar så vi på begge øyene.

 

Øya har to kirker, den ene ligger på et jorde

IMG_20241017_163556.jpg.996640fc8ec36d2265a73982a20722ed.jpg

... stenjorde, i oktober så det ut som at de dyrket sten der - jeg antar at det er blitt grønt og frodig der nå.

IMG_20241017_164037.jpg.37ba493c468879ba0bea98d7129f1b65.jpg

Ved bunnen av jordet fant vi en landsby, bestående av veldig gamle ruiner og relativt ferske ruiner/forlatte hus.  Det var også en brygge der.  Bukta er vel den bukta som er best beskyttet mot vind fra forskjellige retninger og har best ankringsforhold på øya, MEN når rådende vindretning mesteparten av sommerhalvåret er nordfra kan det allikevel bli ganske røffe forhold her.

IMG_20241017_165658.jpg.3f533ef10d4589bc6f9f8c1d457a4b12.jpg

Forlatte solcellepaneler.  Regulatorer og elektronikk på baksiden var veldig herpet

IMG_20241017_164439.jpg.1a93de852dd9e680fcf924e67164f5ae.jpg

Vi berget nok én geit fra den sikre død - den hadde satt hodet fast i et gjerde, mannskapet mitt var dyktig nok til å få den løs fra gjerdet

IMG_20241017_165224.jpg.f278697c538965b8e60c175ca4154652.jpg

Så drepte vi kanskje en annen geitkilling.  Da vi kom, så la mora på sprang , gjennom en åpen port. Da jeg hørte lydene fra killingen, så stoppet vi opp, gikk bakover og gikk en omvei rundt.  Ti-femten minutter senere kom vi tilbake, da lagde killingen fortsatt ulyder, mora hadde enda ikke kommet tilbake.

IMG_20241017_170726.jpg.933f8318aad31b7a897c4369abdd0bba.jpg

 

Den andre kirken ligger oppe på høyden, med utsikt

IMG_20241017_172559.jpg.976dfae3bba487528ffa883fa08258ef.jpg

Fra Syrna gikk turen videre til Chios, jeg hadde en flytur fra Izmir til Oslo og var noen uker med familien.  Returnerte til Athen og steg ombord i Solveig igjen i Porto Rafti.

 

 

 

 

 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg kommer fra Tromsø, og jeg har hørt utlendinger spøkefullt si at i Tromsø finnes det to årstider - den grønne vinteren og den hvite vinteren.  La meg parere at i Hellas har man to sommersesonger, den grønne sommeren og den tørrsvidde sommeren.  Nå er vi på full fart inn i den grønne sommeren.  Høsten i Hellas har likhetstegn med våren i Norge, det spirer og gror.  Og akkurat som at vi har hestehov i Norge, så har man ... ja, hva i all verden er dette for noe?  En løkvekst, ser nesten ut som asparges når blomsten kommer opp om høsten - en stund senere kommer bladene opp.  Jeg antar sterkt at både blomst og blader er giftige, geitene er i allefall ikke interessert i disse vekstene.  Enkelte steder det tett på tett med disse plantene.

IMG_20240907_142248.jpg.03388212d3af8e38b94b3d36b95abf13.jpgIMG_20240908_170743.jpg.4c999ee526a843432085abf7786e7a87.jpgIMG_20240917_164011.jpg.e12a3c5979888318c5aa27bff427b7a8.jpgIMG_20241017_160028.jpg.04b145854c4e17f0a6b9e704c83f5077.jpgIMG_20241017_160224.jpg.17f8ca58bc19a4d2187cbb600bce352a.jpgIMG_20241017_160948.jpg.cce3fc663b9741388ed7bb36de95f0cf.jpgIMG_20241129_131913.jpg.3ae98dc2d9e0723f212ee6517089d92a.jpgIMG_20241129_131917.jpg.7ef7822dbe557d3d80b3eeb0c6af6a15.jpgIMG_20241129_153812.jpg.e31ee3f92f80f6d18024f57f115b3a35.jpgIMG_20241129_153905.jpg.d0bfcb7267413f06708e423352edab49.jpg

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Etter retur til Middelhavet var første stopp Ormos Kolona på Kythnos.  Dette er et sted jeg stadig kommer tilbake til.  Det er en sandbar som forbinder øya Kythnos med en øy/halvøy - dette er et skikkelig idyllisk sted utenom turistsesong, innafor turistsesongen er det fullstendig overbefolket av turister, dette er en av de mer populære sandstrendene.  I tillegg til å være en turistmagnet så er sandbaren også en bilvei for de par-tre husene som er på halvøya.  Not nice.  Men disse husene er vel bare i bruk i sesong tror jeg.  Bildet nedenfor er fra februar.  Stedet var helt tomt da vi ankom - men så kom tolv charterbåter med studenter fra Krakow.  Siden mannskapet mitt den gang da også studerte i Krakow visste vi av at seilforeningen der var på tur i området, men det var ganske tilfeldig at vi endte opp med å ankre opp på samme sted og tidspunkt.

 

20240222_104409.jpg.a3071df0e0bd882426b33c4d398b2ae6.jpg

 

Det er ikke denne sandstranden som får meg tilbake, det er et varmtvannsbasseng et stykke bortenfor.  Vi letet i en halvtime etter bassenget i februar - før vi fant ut at det var blitt ødelagt av vinterstormer, til slutt fant vi en knyttnevestor vannpytt med varmt vann.  Da var det bare å finne frem lekespader og lekebøtter og en stund senere hadde vi bygd opp bassenget igjen.  Ja, jeg har jo fått en slags eierskapsfølelse til dette bassenget, kanskje derfor jeg stadig vekk returnerer - og jeg "leker i sanda" hver gang, prøver å utbedre det, grave det dypere og bygge stenveggene mer solid.  I februar var det 11C i sjøen, og 34C i varmtvannsbassenget "vårt".

20240222_132747.jpg.894808e5d3eec7062c29ef99ad34dc49.jpg

20240222_145745.jpg.75efae6ae934fc1e24bb98cacb237963.jpg

Jeg var tilbake der 30. juli.  Noen der fortalte meg at de hadde bygd det opp en gang på våren, så det har vel blitt ødelagt igjen etter vårt besøk der.  13. august var jeg tilbake, da hadde noen bygd et ytre basseng også.  Det er jo egentlig genialt - sommerstid medfører det økt kapasitet sånn at man slipper å ergre seg om "hovedbassenget" allerede er fullt, vinterstid gir det beskyttelse for det indre bassenget.  Sånn her så det ut sent i november:

rotated2-IMG_20241119_080027_318.jpg.a755a36b3420f5e8829aed4cb29879d0.jpg

rotated2-IMG_20241119_080046_266.jpg.f529fa0658801ec2b1f5c85341f5c40e.jpg

I loggen fra 23. november har jeg skrevet at det var vind fra nord gjennom natta, og veldig kaldt på morgenen - 9C i lufta, 15C i sjøen, og 33C i varmtvannsbassenget.

 

Noen hadde også bygd en grill der:

IMG_20241122_150948_997.jpg.8992aa30934aad0c87e1bbc0448f73eb.jpg

 

Det ble ruskevær mens vi lå for anker der.  Lufteinngangen til grillen over ble tettet igjen av sand.  Deler av ytterveggene til det ytre bassenget gikk lekk, sjøvannet hadde fritt spillerom inn og ut av det ytre bassenget - og det kom noe sten og sand inn i det indre bassenget.  Jeg la på mer sten, og er spent på hvordan dette bassenget ser ut ved mitt neste besøk.

 

NFL-lenker:

 

https://www.noforeignland.com/place/4668937883090944 "Ormos Kolonas", ankringssted (burde kanskje vært splittet i to)

https://www.noforeignland.com/place/4919539003293696 varmtvannsbassenget

https://www.noforeignland.com/place/5853538510962688 sandstranda

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
On 12/7/2024 at 10:52 AM, Gunga Din said:

Takk for fin reiseskildring og bilder Tobixen !

er du på Poros nå ? Kan ikke vare så mange båter der nå på denne tiden?!

Enig! flotte bilder og skildringer.  Veldig fjernt fra mitt båtliv, som foregår enten inni fjorder med frodige steder og høye fjell, eller skjærgård. og en god del grader kaldere!

Sikkert en kjempeopplevelse å seile der nede med egen skute! Er vel ikke så mange utenlandske trebåter der nede av samme kaliber!?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
1 hour ago, -morten- said:

Enig! flotte bilder og skildringer.  Veldig fjernt fra mitt båtliv, som foregår enten inni fjorder med frodige steder og høye fjell, eller skjærgård. og en god del grader kaldere!

 

Høye fjell er det en del av her, i Tyrkia var det jo fjelltopper på over 3km høyde "et stenkast unna", og på Kreta er de høyeste fjellene også over 2km.  Men det er jo en helt annen type fjell.

 

Mange av øyene er ganske tørre og ikke så frodige på sommeren - men på vinteren blir landskapet grønt!  Og forblåste øyer uten et eneste tre, det har vi jo en god del av i Norge også :-)

 

1 hour ago, -morten- said:

Sikkert en kjempeopplevelse å seile der nede med egen skute! Er vel ikke så mange utenlandske trebåter der nede av samme kaliber!?

 

Nei, ganske få ikke-lokale trebåter, husker ikke sist jeg så en.

 

2022-08-19 / 2022-08-20 møtte vi Shtandart i Frankrike, da er min skute stygg og liten til sammenligning :-)  Den sliter litt, feil flagg, og ikke kan den seile hjem heller da den ikke har papirene i orden (visstnok fordi kapteinen nektet å betale penger under bordet).  Mange land har seilingsforbud for skuter med russisk flagg.  Det var noe jeg først kom til å tenke på her om dagen, at mange luksusyachter med feil flagg eller med tilknytning til personer av feil statsborgerskap er blitt beslaglagt - jeg håper jo at kapteinen der ikke er i risikosonen.  Det er jo tross alt ikke hans feil at han var født i Russland :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Båtferie igjen.  Altså ferie fra båten.  Tåler jeg tre uker i Oslo nå uten å bli slått helt ned av mørketidsdepresjon?  Vi får se.  Oslo er i det minste sydafor polarsirkelen, det er jo noe.

 

Jeg ble forbløffet da jeg fra båten kunne se snedekte topper i Italia i fjor - det er blitt nevnt at det finnes skisportsteder i Hellas, og det gjør det visstnok i Tyrkia også.  Allikevel ble jeg forbløffet da jeg fra flyvinduet plutselig kunne se snedekte topper (Bulgaria, sydenfor Sofia).  Apropos, det er mange landsbyer i Hellas med bare hvite hus, ofte litt oppi høyden - så når en nordmann tankeløst lar blikket gli over horisonten, så er det ikke landsbyer man ser, men snedekte topper ... øh, nei, spol tilbake, det kan da umulig være ... aha, det er hus og ikke sne!  Jeg har nå vent meg til synet av hvite landsbyer, men det var ikke til å komme utenom denne opplevelsen i august da vi kom til Santorini nordfra, det var så veldig "fjelltopp med sne på toppen"-aktig på avstand.  Santorini er jo et kaldera, vulkanen regnes faktisk som aktiv.  Da vi gikk tur senere på kvelden og kunne se over til cruiseterminalen på avstand , så var det så veldig vulkansk ... med alt av lys fra sivilisasjonen på toppen, og så lys langs taubane og vei ned til havna, som også var lyssatt ... i min fantasi så det ut som lava som kom ut av et krater, rant ned skråningen for så å lage en dam på stranda.  Noen bilder av dette har jeg ikke, men på dette bildet fra Dia på Kreta ser man noe som ser veldig ut som en brøytestikke.  Kanskje 3-4 meter høy.  Så mye sne tror jeg de må vente lenge på.  Ikke er det lov å kjøre brøytebil i naturreservatet heller.

 

IMG_20241014_161638.jpg.1cc7a8eaceebad0c4b7a4593c4c9eece.jpg

Tilbake til min litt forsinkede bildeføljetong fra turen.  Der har jeg kommet til siste halvdel av november, og vi var på Kythnos.  Vi hadde behov for bestillinger, fra SVB24 i Tyskland samt e-shop.gr.  Sistnevnte kan levere til pakkebokser, de fleste pakkeboksene er i Athen-området, men det var visst også en i Ermioni.  Ermioni virket som et relativt OK sted å få tilsendt pakker til, det er på fastlandet, og bare 40 nautiske mil fra Athen, what could possibly go wrong.  En uke frem i tid skulle det være medvind og ikke alt for mye av den (og sannelig ble været som varslet).  Siden pakken fra Tyskland formodentlig tar lengst tid, så gikk bestillingen dit først avgårde.  To dager senere forsøkte jeg å bestille fra e-shop.gr.  Nei, det gikk dårlig.  Webinterfacet for å velge pakkeboks for utlevering fungerte rett og slett ikke - og dessuten måtte man ha gresk telefonnummer for å kunne motta SMS med utleveringskode.

 

SVB24 lover "rask levering til enhver havn i verden" elns på sine websider, så jeg tok sjansen, fant adresse til havna på Google maps og la det inn i bestillingen.  Så er jo spørsmålet om det er plass eller ikke i havna.  Der hadde vi faktisk litt flaks, for det var bare plass til ca to gjestebåter på innsiden av havna, og det var en båt der da vi kom.  De flyttet seg litt sideveis for å gi plass til oss.  Det er meningen at gjestebåter skal ligge på utsiden av havnebassenget, men det blir fort ganske røfft dersom det er mye vær.  Nå hadde vi forsåvidt flaks der også, det ville vært mulig men litt ubehagelig å ligge på utsiden ved ankomst, og etter dét var det rolige forhold.

 

Pakken ble sendt med UPS, og estimert leveringstid var "tirsdag den 26, på slutten av dagen".  Hva betyr "på slutten av dagen"?  Er det 15:59?  23:59?

 

Mondags morgen var pakken i Athen.  Og kort tid etter var vi i Ermioni.  Jeg sa i fra både til havnekontoret og havnepolitiet at vi ble til onsdag.  Jeg har ikke akkurat gode erfaringer med fraktselskaper, og UPS imponerte ikke akkurat stort her:

 

Informasjonen på trackingen skulle vise seg å være omtrent 12 timer forsinket.  Så tirsdag formiddag ble det lagt inn en beskjed i systemet om at "vi leverer ikke til så øde avsidesliggende steder på daglig basis, så leveringen er utsatt til neste virkedag".  Hele tirsdag kveld satt vi klar på båten, jeg trykket "reload" i eningen på trackingen ... og sent på kvelden fikk vi beskjed om at pakken ikke ble levert ut tirsdag.  Det stod fortsatt at forventet utlevering var tirsdag kveld.  Noen timer senere stod det "leveringsdato kommer så snart som mulig".  Uh-oh.

 

Det hele repeterte seg onsdagen.  Løftet om "next business day" var ikke verd mye.  Eksakt samme tidspunkt på meldingen om forsinket utlevering.  Jeg prøvde å registrere en konto og logge inn for å få bedre kontroll på pakken, uten hell.  Registreringsprossessen var alt annet enn enkel og intuitiv, og etter å ha gått igjennom alt så fikk jeg bare beskjed om at det ikke var noen pakker på vei til meg.  Websidene er jo lagt opp til at man skal la vær å kontakte support.  Sirkulære lenker når man prøver å kontakte kundeservice, og tydelig beskjed om at det ikke var vits i å ringe og spørre hvor pakken var, for kundeservice kunne uansett ikke gi mer informasjon enn hva som allerede var oppgitt i trackingen.

 

Torsdag lå vi i havna på overtid.  UPS sine websider advarer mot scamming, "hvis du får en mistenkelig melding, telefonsamtale eller mail så ikke svar!"  Men selvfølgelig svarte jeg da noen ringte med gresk nummer.  Kommunikasjonen var vanskelig, men jeg tolket vedkomne omntrent slik: "Hvorfor har du ikke hentet pakken enda?" "Nei, vi leverer ikke, du må komme og hente!"  "Adressen vår er ... noe helt gresk noe!"  "Men det er kjempelett, bare søk i google maps på politistasjon, vi er i sammme bygning!".  Jeg søkte opp på google maps, fant ut at nærmeste politistasjon var en times gange unna - i oppoverbakke.  Jeg ringte tilbake og fikk bekreftet at jeg hadde funnet riktig politistasjon.  Etter å ha kranglet litt på telefonen fikk vi avtalt at pakken ble levert til nærmeste supermarked på ettermiddagen.  En stund etter å ha mottatt pakken sjekket jeg opp trackingen igjen ... ikke overraskende, der ble jeg fortsatt lovet at dato for utlevering ville komme snart.

 

Etter en kort diskusjon med mannskapet ble det til at vi lå over natta i havna, sånn at vi kunne komme oss videre til neste ankringsplass i dagslys ... så det ble to netter på overtid.

Ermioni var et sjarmerende lite sted, hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd vi var på en øy og ikke på fastlandet.  Dessverre har jeg ingen bilder av stedet.

 

https://www.noforeignland.com/place/6631815609581568
 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Etter Ermioni var planen å dra til Hydra.  Men hvorfor ikke gjøre et stopp på øya i mellom, Dokos, først?  Vi hadde det tross alt ikke travelt.  Jeg vurderte det ikke med det samme fordi bukta som dominerer øya var merket av som forbudt område på kartet.  Det har vært verneområde av arkeologiske grunner.  Både satelittbilder og reviews på NFL og Navily bekrefter at området er mye brukt til ankring.  Heldigvis var det mulig å finne informasjon på internett som eksplisitt beskrev hvilket år området ikke lengre var regnet som arkeologisk interessant (alt som kan graves ut er vel gravd ut).  Øya er tilsynelatende bebodd av én bondefamilie på den ene siden av bukta, så er det tilsynelatende en slags hyttelandsby på andre siden av øya, tre kirker og noen forfalne bygninger.  De tre kirkene hadde alle brennende oljelamper.  Vi så ingen andre folk på øya, men vi hørte bondefamilien - og det kom også en båt til øya mens vi var der (helg!).

 

IMG_20241129_131102.jpg.0bc93eb3f23fa6e2b45a6faaf5552fa6.jpg

DIsse eies nok av bonden.

IMG_20241129_131106.jpg.a0c25bfce43fab1de5e63220df3cb088.jpg

Sandstranden der så veldig fin ut på satelittfotoene, men ... jeg synes ikke det var så fint, mye gjørme og mye søppel, inkludert båtvrak.  Mon tro om bonden forsyner seg med sand fra stranda for å vedlikeholde veien sin. Badetemperaturen føltes høyere enn på Kythnos.

IMG_20241129_143240.jpg.f00807f30d8b7c13b3bfef6d2991301f.jpg

Etter å ha spist noe grillmat gikk jeg meg en liten tur.  Først trodde jeg at denne pallen hadde havnet rundt treet i ung alder ...

IMG_20241129_151848.jpg.317c8e534b5b65324e5e36955e326f21.jpg

... men noen har visst som hobby å spikre/skru opp plaststoler, paller og annet søppel i trærne ...

IMG_20241129_151942.jpg.60f5fde5ebb428aa7782d3983728f9cd.jpg

Jeg synes først ikke stedet var så fint, men jeg skiftet litt mening på turen ... det var vakker utsikt.  Akkurat ved bondens bygninger er det et veikryss og bl.a. vei opp til toppen av øya - men jeg ville helst ikke forstyrre bonden, og snudde rundt da jeg kom til bygningen.  Jeg tok vist ingen bilder av den vakre utsikten - men utsikt blir allikevel sjeldent like bra på bilder som når man går turen.  Neste dag gikk jeg en tur på andre siden av bukta, men tok visst ingen bilder da heller.

 

https://www.noforeignland.com/place/5964602009452544

 

Det begynner å bli tynt med båtturister nå, men sannelig kom det ikke et par seilbåter inn i bukta søndagen.

 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Etter Dokos gikk turen til Hydra - dette er vel tildels dekket i et tidligere innlegg - https://baatplassen.no/i/topic/174787-vi-som-er-i-båten-i-middelhavet/?do=findComment&comment=2495657 - men på bakgrunn av positive tilbakemeldinger legger jeg ved litt flere fotos.

 

 

Vi ankret opp i Mandraki-bukta, og var godt fornøyd med dét.  Det var fire andre båter der som tilsynelatende var fortøyd permanent over vinteren, pluss godstransport - sand til anleggsvirksomhet oppi bakkene (og kanskje også til veiarbeid).  Det ble etterhvert tre tau mot land slik at vi relativt enkelt kunne justere baugen mot dominerende bølgeretning.

 

IMG_20241201_160704_932.jpg.389e672141ca23109b181d813fa4cb9a.jpg

IMG_20241201_162144_184.jpg.853adccc8701b3e3b758717e315a6474.jpg

Mye lekker arkitektur på øya

IMG_20241201_162302_632.jpg.801d6fb746706e77d0470d5a40c5a66a.jpg

IMG_20241201_165018_710.jpg.4ec5208925d906a4bfa4be40fcf88330.jpg

Villt vakker solnedgang

IMG_20241201_165512_869.jpg.9582aee801c23172b61a97889d2b03b7.jpg

Jeg får ikke helt julestemningen når jeg er i Middelhavet, men ingen skal si at det skyldes mangel på dekorasjon.  Her er det til og med reinsdyr og slede ...

IMG_20241201_172540_541.jpg.0b9567315ade000dbdcbd799d6d20910.jpg

 

foo.jpg.d52056c46cd4db5b95b2c0d466ae661b.jpg

I tillegg til søppelbiler og lastebiler, så eksisterer det også brannbiler på øya.  De har hatt to store skogbranner på øya - mye av nåletreskogen forsvant i 2007, og resten forsvant denne sommeren - på grunn av fyrverkeri skutt opp fra en stor lystskute.  Vi så flere steder at det var satt opp brannhydranter - men merkelig nok på steder hvor det tilsynelatende ikke var noe som kunne brenne.

IMG_20241201_172839_709.jpg.e7f4f27fc49c4f97f74ea773019e4451.jpg

Denne gamle vindmølla var lokalisert langt utenfor de områdene hvor det er mulig å kjøre med vanlig personbil

IMG_20241202_152731_645.jpg.fc597c8686ebfb7e392c2b6588f994aa.jpg

Den andre desember var en regnværsdag, vi gikk bl.a. opp på et høydepunkt like ved havna.  Ser man nøye på bildet under, så kommer det opp en turist litt lengre ned i bakkene (dame fra Slovakia, en del eldre enn oss, med poncho), det var vel eneste gang vi traff på noen synlige turister under oppholdet vårt på Hydra.  Sommerstid koker nok øya med turister.

IMG_20241202_164520_829.jpg.1eb0d58006037c0df2bb396d337c71a9.jpg

 

Det hender folk sier de misunner meg - men båtlivet har sine nedsider også.  Det er selvfølgelig en oppside å være konstant på ferie ... men jeg er jo ikke det, jeg har jo også fulltidsjobb på dagtid og det er alltid noe forefallende båtvedlikehold eller utbedringsprosjekter som krever tid.  Selv så langt sør som Hellas er det "vinter", bl.a. i form av at man har et relativt begrenset vindu med dagslys.  Turer av typene over må da enten tas helgetid, eller man må be arbeidsgiver pent om å få ta en tur ut.  Heldigvis har jeg en fleksibel arbeidsgiver, men mannskapet hadde et par lengre turer på øya som jeg gjerne skulle ha vært med på.

 

IMG_20241202_144345_190.jpg

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...