Jump to content

Vi som er i båten i middelhavet


Careka

Recommended Posts

Deilig i Spania i dag. Vært på land noen dager for nytt bunnstoff. Alle motorer ombord har fått service. Litt småfix på båten. Boracol på teaken. Litt lakkering av utvendig teak. Klar for en herlig vår. Første destinasjon er Gibraltar for resett av 18mndrs regelen. Så kurser vi nok mot Hellas via Palma, Sicilia, kanskje Malta. Vi får se.  😊☀️

IMG_4953.jpeg

IMG_4954.jpeg

IMG_4962.jpeg

IMG_4978.jpeg
 


 

Link to post

Sist vi var i Gibraltar lå vi første natt på svai rett bortenfor flyplassen. Morsom følelse å ankre opp der 😊

 

vi bruker alltid Navily og booker på forhånd.  Havnekvaliteten her er meget god. Langt, langt over nordisk standard.  Dyreste vi har hatt er 180 eur/døgn. Portofino midt i sesongen. Herlig sted. Vi lå værfaste i Saint Tropez i 4 døgn også mens vi ventet på værvindu over Gulf of Leon. det er den type steder vi liker, og storbyer. Koselige svaibukter er det noen av, men det er nesten alltid mye svell og lite vind. Og vi synes ikke det er så morsomt å ligge og rulle 😊
 

i påsken seilte vi fra Palma til Roma. Bonifacio på Korsika er en herlig havn. Helt stille da vi var der, men om sommeren er det et jetsted sted. Vi leide bil og kjørte øya rundt. Anbefales. 
 

Jeg seilte fra Pisa til Capraia Isola. Lå på svai en helg der. . Det var fint 😊

 

Gulf of Leon var interessant. Hadde blåst «fra» Biscaya i mange dager oppi 20+ ms. Vi ventet på ett døgns vindskift. Da det kom var det meldt 10ms fra Øst. Endte opp med 23 ms fra Øst og masse squalls og kraftig sjø. Gikk bra det også 😊

Link to post

Her kommer noen bilder fra Poros.  Først fra spektakkelet som jeg skrev om tidligere her.  Jeg fikk endelig svar på hva det var for noe - marinen har noe skole på øya, og de feirer uteksaminering.  Soldatene tar med foreldre og familie på taverna til lunch - jeg åt lunch på båten, men ryktene skal ha det til at det ikke var et eneste ledig bord å oppdrive i hele byen.  Så var det altså (som jeg beskrev noen poster tilbake siden) noen festligheter ved solnedgang, med korpsmusikk (eller kanskje heller militær musikk), ikke-forskriftsmessig anvendelse av lydsignal fra taxibåter, noe form for fyrverkeri, ballonglamper og diverse.  Det meste av aktiviteter så ut til å finne sted på fastlandet, på andre siden.  Ser man nøye, så ser man lykter på himmelen på høyre side av første bilde.  Jeg antar det var lykter - men de gikk svært raskt opp - og kom etterhvert svært sakte ned.  Vinden snudde, og én av lyktene falt ned relativt nært.

IMG_20241206_172149_605.jpg.f3db445121499ca38dd87324b41d4d67.jpg

IMG_20241206_172200_133.jpg.a34462166df9a734156b5fb0edc832d8.jpg

Poros har mange smågater, mange av dem med trapper, mange av dem så smale at det knapt er plass til å møte andre fotgjengere, i mange tilfeller må man stoppe opp og prøve å gjette om det er en offentlig vei eller en privat stikkvei som bare går til en hage eller hus.  (akkurat det siste der, så synes jeg det er enklere å gjette på Poros enn enkelte andre steder - f.eks. enkelte steder i Bohuslän, som på Gullholmen synes jeg det kan være noe uklart - og jeg føler meg absolutt ikke komfortabel med å vandre inn i en privat hage).  Låst port er i allefall et tydelig tegn på at det er privat eiendom, selv om den er markert med "velkommen til Poros" :-)

IMG_20241207_104423_378.jpg.006734a7df9abd19ca985e34760931e9.jpg

"Er det mange båter i Poros nå" var det noen som spurte litt lengre opp.  Sikkert færre enn i beste sesong.  Dette er et relativt trygt og skjermet sted, så sikkert mange båter som er permanent fortøyd her.  Ikke så synlig på akkurat dette bildet, men vindforholdene kan være litt turbulente, så man bør ha god avstand til nabobåter når man ankrer opp.  Mens jeg stod ved klokketårnet og så ut, så var det relativt mye vind ved klokketårnet, men på sjøen var det ganske så vindstille - og båtene som lå på svai pekte i forskjellige retninger.

IMG_20241207_105819_253.jpg.1a4c751860268731b68aa9acd61577c2.jpg

Jeg antar at det er mest utleiebåter ... men her er det noen som lufter seilet litt i godværet (jeg så flere som gjorde dét den dagen) ...

IMG_20241207_110118_899.jpg.8e2b47df303daf86d6f1582e43173398.jpg

Utsikt ned mot fergeleiet

IMG_20241207_111423_402.jpg.1080c9c2992f6a0a614843bcad09c7fe.jpg

Det var en gang i februar at vi fant en sti med masse kaktuser - sett i sammenligning var det litt mindre skummelt her, men allikevel ... er det offentlig vei eller er det en jungel?

foo.jpg.a079e0edc4c0c8468a0063e9b865236f.jpg

Greta Garbo og Peter Gray har hver sin gate her ... eller hva?  κλιμακα kan visst bety musikkskala, målestokk på kart, idéspekter, måleskala, serie, men også stige eller trapp.  Joda, disse gatene var kanskje ikke helt egnet for fremkomstmidler med hjul :-)

foo.jpg.cf92a1b025ca878e84af05dc67d39cbf.jpg

IMG_20241207_121325_143.jpg.7b9943f9c26c991d89a89665a311c4f5.jpg

Mange fine utsiktspunkter i Poros

IMG_20241207_114707_136.jpg.5322f6c74e7b3aace729631c822db377.jpg

IMG_20241207_115412_924.jpg.e5e3448e367fcc95e6c5c7c9086a3b25.jpg

Fergene ... jeg synes det er noe underlig her.  Det er et trangt sund.  I Sverige hadde man ganske sikkert fikset en kabelferge over - og i Norge hadde man sikkert bygd en tunell (vel, vi har fortsatt ferge over Svelviksundet).  Men her er det altså svær ferge ... med lem på én side.  Altså må bilene snu inne på ferga - og ferga må også snu på den korte overfarten.  Det skal sant sies at ferga går litt lengre, man ønsker vel ikke å ta i mot all trafikken så sentralt i gamlebyen, men allikevel ... jeg kan ikke skjønne annet enn at denne strekningen må være mer optimal med en mer symmetrisk ferge med lemmer på begge sider?

 

IMG_20241207_121729_379.jpg.bceab8e8b23acea5e69151c25cae719a.jpg

Poros er vel egentlig to øyer - en liten øy med selve byen Poros, og så har man en kanal som separerer den fra en større øy bak.  På den store øya er det fine turområder, og her finner man også et Posseidon-tempel.  Eller ... rettere sagt, noen gresssletter med noen stener her og der.  Jeg har sett mer interessante ruiner i Hellas (Zerakas var kanskje det som gjorde sterkest inntrykk - https://www.noforeignland.com/place/6604782164770816).  Det var liksom ikke så mye å se der bortsett fra et moderne gjerde - "Posseidons gjerde"?  (Er det ikke underlig å ha Posseidons tempel så langt unna sjøen?).  Hele gjerdet var også underlig - porten var åpen, det var helt klart gratis og fri ferdsel der.  Så er det sikkert noen forskrifter som tilsier at det må være oppmerket nødutgang.  Hva i all verden kan skje på et slikt område?  Angrep av aliens?  Tja, hvem som vet, det er kanskje en viss risiko for brann på enkelte tider av året, og dersom man ikke er i stand til å klatre over gjerdet, ville det være dumt å springe i feil redning.

IMG_20241208_144946_020.jpg.a482400f48a4444e7254e4f6bcf791ba.jpg

Hva slags bygninger har det vært her da?  Så mange spørsmål, så få svar ...

IMG_20241208_153606_231.jpg.8d1b5d783e569d60ba8610215204e4b2.jpg

Fra denne vinkelen er det umulig å se at Poros er en øy - det ser ut som at det ligger på fastlandet - men ti minutter tidligere på turen vår så var vi veldig usikre på hva vi så, for da var vannet på venstre side også gjemt bak skogen.  Da var det ikke bare slik at det var umulig å se at vi så på en øy, det var også umulig å forestille seg at det vi så på var en øy.  Så hva i all verden var det egentlig vi så? Kan ikke være Poros tenkte vi, for Poros er jo en øy.  Men det kan heller ikke være noe stort annet, for bortsett fra Poros er det ganske spredt bebyggelse i området.

IMG_20241208_154414_199.jpg.2cc9c9f3d0ecd4acfc0b4e1dacfec791.jpg

Og endelig -  et verdig avslutningsfoto til denne "bloggposten" ...

IMG_20241208_164231_350.jpg.3d2cdccb8d81423fbf5d4f0a28f9ebfa.jpg

 

 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

jeg kan ikke skjønne annet enn at denne strekningen må være mer optimal med en mer symmetrisk ferge med lemmer på begge sider?

 

 

Når vi var på Poros i Oktober 22 var det en ferge med lem i begge ender som gikk i rute (den du har tatt bilde av lå der også). 
 

Poros var en koselig opplevelse, og med kun en time med hurtigbåt er den lett tilgjengelig fra Athen/Pireus.IMG_2293.jpeg.b233ac78111dd9e14a96b87abeb52eda.jpeg

Link to post
2 hours ago, Bergen said:

Når vi var på Poros i Oktober 22 var det en ferge med lem i begge ender som gikk i rute (den du har tatt bilde av lå der også). 

 

I de dagene jeg var der kunne jeg bare observere ferge med lem på én side som gikk, og den gikk ganske ofte.  Kanskje bedriften som eier den symmetriske fergen mistet et anbud, eller kanskje noe er gått i stykker på den ferga.  Men jeg tror det totalt var tre ferger med én lem og bare én ferge med lem på begge sider, så da er det neppe hold i hypotesen om at ferga med én lem er reservefartøy som tas i bruk når ferga med to lemmer har tekniske problemer.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Byråkratiet i Hellas forbauser meg stadig vekk.  I dag var det en tollbetjent som mente at selv om jeg har rett til å ha båten min 18 måneder i strekk i Hellas, så har jeg bare rett til å bruke den i seks måneder.  Jeg tror han tar feil, men jeg er ikke i posisjon til å klage.  Noen som har hørt om slike regler før?

 

Så har jeg mannskap med meg med pass fra Brexit-unionen, i allefall for januar og deler av februar - så løsningen som ble presentert for meg var å formelt overlate båten til mannskapet.  Noen bissarre timer senere og 30 euro fattigere, og mannskapet mitt har dokumentasjon på at han kan bruke båten min i Hellas til juli.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Den lange historien:

 

Jeg ankom Hellas i Alexandroupolis kort tid før de gikk over til selvbetjentingsløsning for utstedelse av transittlogg.  Det var også et ganske bissart møte med gresk byråkrati, det tok meg halvannet dagsverk pluss ganske mye penger å få alle papirene i orden til tross for at jeg de-jure hadde foretatt en intern Schengen-reise (det burde kanskje være mulig å klage noe sted - det er veldig i mot intensjonen til Schengen-avtalen at det skal være slik).  Da jeg stilte opp på tollkontoret og sa at jeg trengte en transitt-logg så ble jeg møtt med: "Nei, det trenger du ikke".  Jeg insisterte på at de trengte å stemple den hos havnepolitiet, så hun gav seg da og kranglet ikke mer med meg - men det ble høylytt kjefting og krangel mellom de ansatte på kontoret.  Til slutt måtte betaling for transittloggen gå gjennom en "agent".  Normalt får man transittlogg med 15 måneders gydlighetstid, men siden jeg hadde betalt TEPAI for to måneder så fikk jeg bare for to måneder.  Så har jeg fornyet TEPAI for to måneder av gangen, og fått forlenget dato på transittloggen to ganger, begge ganger har de ringt til Alexandroupoli for å be om tillatelse til å fornye den.  Denne gangen ble det litt kluss - jeg var på juleferie og kom ned igjen rett før nyttår.  Jeg trodde transittloggen hadde utløpsdato 31. desember, men den løp faktisk ut 30. desember.  31. desember syklet jeg til Rafina, hvor nærmeste tollkontor lå.  "Hvor er båten"?  "Porto Rafti".  "Da skulle du dratt til Lavrion i stedet".   Så ringte de til Lavrion, og etterpå fortalte de meg at jeg uansett bare kunne bli i seks måneder i Hellas, slik at 2. januar var siste lovlige utreisedag.  Plan B var da å sette kursen mot Italia. Jeg kunne vel brettet sammen sykkelen og tatt taxi til Lavrion, men jeg satset på at det gikk greit å fikse dette 2. januar i stedet.

 

På tollkontoret i Lavrion ble jeg sendt rett til mannen som hadde tatt i mot telefonsamtalen fra Rafina ("person A"), så han var i allefall informert om situasjonen.  Han klagde på at transittloggen ikke var stemplet i Lavrion (jeg gikk til tollkontoret først for å unngå klager der på at transittloggen var gått ut på dato).  A sa at jeg måtte først gå til havnepolitikontoret og få stemplet transittloggen, så komme tilbake sammen med mannskapet, og han kunne ordne det slik at mannskapet mitt ble registrert som bruker av båten.

 

Damen som tok i mot oss på havnepolitistasjonen klagde selvfølgelig på at transittloggen var gått ut på dato, så jeg måtte forklare at jeg hadde vært innom tollkontoret hvor de sa at de bare kunne løse dette etter at jeg hadde fått transittloggen stemplet.  Så hun måtte ringe tilbake til A for å få dette bekreftet.

 

Det gikk lang tid hos A, men omsider hadde han produsert masse dokumenter som måtte signeres og stemples.  Så sendte han meg til B, på nabokontoret, han måtte også stemple dokumentene.  Han sa noe på gresk, men det var visst ikke til meg, men til A som satt på andre siden av veggen.  Så ble jeg sendt tilbake til A igjen, bare for å hente dokumentene som manglet.  Ferdigstemplet hos B, og jeg gikk tilbake til A, som så ba meg om å gå opp i andre etasje og få papirene stemplet der.  Oppe i andre etasje snakket jeg med C, men måtte gi fra meg papirene til D, som igjen leverte papirene til C  Ferdigstemplet i andre etasje, og jeg gikk tilbake til A som viste meg veien til et kontoret til E, som skulle ta i mot 30 euro i avgift og fikse enda flerestempler på papirene mine.  E ringte raskt opp A igjen, tok 50-lappen min, A kom tilbake slik at han kunne veksle femtilappen min i mindre sedler, og E kunne så gi meg vekslepenger.  Så var det tilbake til A igjen, som omsider kunne gi transittloggen til mannskapet mitt, med ny varighet helt til juli, tilsynelatende uten å ha ringt for å be om tillatelse fraAlexandroupolis - og selv om jeg bare har betalt TEPAI for januar og februar (og gresk forsikring ut mars).

 

Hva vi gjør når mannskapet forlater meg i slutten av februar er enn så lenge et åpent spørsmål, men jeg regner med at det blir til at jeg/vi forlater Hellas på ett eller annet vis.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Grensepassering i båt er ikke alltid en triviell affære.  Stort sett er det ganske rett frem innafor Schengen såfremt man bare er klar over 18-månedersgrensen for norske båter - og også med visse unntak, og da særlig Hellas.

 

Vi prøvde å seile til Herzegovina uten å vite noe særlig om innreiserutiner der, og det gikk - på et vis - men regningen ble ganske høy.  Jeg er fortsatt usikker på om det var standard pris jeg betalte eller om de la på noe ekstra.  Selv for en kort grensepassering som Kroatia -> Herzegovina er det jo fort slik at "bordet fanger" - det er ikke bare å snu, båten havner fort i arrest frem til avgiftene er betalt.  Seiler man mange hundre nautiske mil og er passelig sliten ved ankomst så vil det uansett være veldig surt å finne ut at man må snu.

 

Jeg hadde visse planer om å reise til Egypt, men enda bra at det ble gjort litt research på forhånd.  Totalprisen for å seile inn og ut av Egypt er på rundt 1000 EUR - og det er bare i helt obligatoriske avgifter, skal man i tillegg leie en agent til å interferere mot myndighetene blir det sikkert en god del ekstra.

 

Kypros (gresk Kypros) er også på lista over land jeg ønsker å besøke, det er jo i EU og burde således være relativt rett frem ... men ... jeg har lest informasjon som tilsier at jeg må ha med veldig mye dokumentasjon for å kunne ta med båt til Kypros, tror det var både dokumentasjon på eierskap helt tilbake til båten var ny, dokumentasjon fra fabrikk på at båten tilfredstiller CE-krav, etc.  Denne båten er jo hjemmebygg.

 

Tunisia er velkjent for å være et greit sted å komme med båt og få gjort reperasjoner.  NoForeignLand gir også et hint om dét, massevis av båter i Tunisia, én båt i Egypt.  Det kan vel fort være verd 1000 EUR++ å komme seg gjennom Suezkanalen dersom man har sterke ønsker om å dra den veien (men jeg har møtt én som bare betalte og betalte for løfter om å få seile gjennom Suezkanalen og til slutt gav opp og snudde).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

 Vi har 18mnd i eu,  men capt på transittloggen kan som norsk bare være i eu i 6 mnd (person). likt i de fleste eu land,

 så vi bytter bare navn på skipper.

Fruen har tysk pass,  så selv om hun har adr i norge. så hjelper det med tysk pass, og siden jeg jo er gift med en EU borger. så kan eg au være lengre en 6 mnd.,

 Men. alle rundt om kan ikke reglene,  så det alle beste er å være veldig uvitende og helst litt dum,  da slipper man unna det meste,  Og man lærer fort hvilke kontorer som ikke skal besøkes (der de vanskelige holder til)

 Hvis man ligger til anker, i havner rundt om. så trenger man ikke stemple transitt-loggen,  Det er bare hvis man går til kai,  da skal man stemple in og ut ved avgang. 

 og når man skal fornye de 18 mnd,  så må han huske på å si tiul dem at man skal ut av EU-  og det kan ikke gjøres på alle kontorer,  NO-Fore..land. har oversikt på hvilke som kan,.     kommer man til Tyrkia utan å ha klarert ut av EU,  blir man sendt rett i retur.

Brexsit medlemmer kan kun være i eu 90 dager i året.  så de har det mye værre. :)   men hellas driver å lem,per på reglenne. for dem.  noe som også ikke alle vet om rundt om. 

 Noen norske som sjekka in ved corfu i år slapp transittlogg da de hevdet at medlem av Shengen ikke trenger dette,  vet ikke hvordan det gikk når de kommer andre plasser.

 

 Vi drar ned i mars, gjør endel små ting med båt, sjøsetter april. 

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
9 minutes ago, Careka said:

 Vi har 18mnd i eu,  men capt på transittloggen kan som norsk bare være i eu i 6 mnd (person). likt i de fleste eu land,

 

Dette er en regel som gjelder for hele EU, sier du?  Men det er vel bare Hellas som har verktøy på plass for å faktisk sjekke dette opp.  Skjønt, sist jeg var i Hellas fikk jeg transittlogg for 18 måneder på rappen, ingen spørsmål stilt.

 

Jeg undres mye over hva som skal til for å få nullstillt denne grensa.  Blir denne grensen nullstilt når man reiser til Oslo en tur?  (det har jeg gjort et par ganger de siste månedene, men jeg anså det som for tungvint å formelt overlate båten til mannskapet).  Blir grensen nullstilt av at en annen person tar over som kaptein?  Eller av at både båt og eier forlater landet i noen dager?  Eller må hele EU forlates?  Eller er det slik som med turistvisa i Tyrkia, at det maks er 6 måneder ila ett år elns?  (90 dager ila 180 dager for turistvisa i Tyrkia - det var jeg ikke klar over, jeg trodde både båt og kaptein kunne være der i opptil et år om ikke mer - fant heldigvis og tilfeldigvis ut av dette etter å ha vært i >80 dager i Tyrkia).

 

Jeg finner ikke noe informasjon på nett om denne seksmånedersgrensa.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
41 minutes ago, Careka said:

 Hvis man ligger til anker, i havner rundt om. så trenger man ikke stemple transitt-loggen,  Det er bare hvis man går til kai,  da skal man stemple in og ut ved avgang. 

I praksis blir man forhørt omtrent som mistenkt i en kriminalsak i enkelte havnepolitikontorer dersom det er gått merkelig lang tid siden forrige stempling.  Boten for mangelful stemplling er på 500 EUR.

 

Mannskapslisten for båter som ikke er i EU skal stemples har jeg hørt, men på siste besøk nå ble jeg fortalt at det viktigste ikke var å ha en stemplet mannskapsliste ombord, men å til enhver tid ha en oppdatert mannskapsliste ombord.

 

41 minutes ago, Careka said:

 og når man skal fornye de 18 mnd,  så må han huske på å si tiul dem at man skal ut av EU-  og det kan ikke gjøres på alle kontorer,  NO-Fore..land. har oversikt på hvilke som kan,.     kommer man til Tyrkia utan å ha klarert ut av EU,  blir man sendt rett i retur.

Jeg hadde kjempeproblemer med å komme meg ut av Hellas sist ... det var det der med forsikring.  Etter (subjektivt sett) veldig mye innsats hadde jeg enda ikke greid å få tak i forsikring til båten som kunne godkjennes av greske myndigheter, men hadde allikevel greid å komme meg til Rhodos og var på vei til Tyrkia ... men, nei, på Rhodos var de fast bestemt - jeg kunne ikke forlate fra Hellas til Tyrkia uten først å ha god nok dokumentasjon på at jeg hadde god nok forsikring!  Jeg ble bare mo og matt i knærne, jeg så for meg to muligheter, det ene var dokumentfalsk, det andre var å prøve å dra til Tyrkia uten å sjekke ut fra Hellas.  Å sitte fast på ubestemt tid i en marina som krevde 60 EUR pr dag i havneavgift, det var ikke noen opsjon.  Nå var mannskapet rask på foten, og greide å finne et fysisk forsikringskontor på Rhodos som var villig til å ta i mot noe penger mot et forsikringsdokument!  Så jeg betalte altså for tre måneders forsikring, og noen timer senere var jeg utenfor området som forsikringen dekket for.  Men nå sporer jeg av.  Da jeg kom til Tyrkia er jeg ganske sikker på at jeg ikke viste frem papirene på at jeg hadde sjekket ut fra Hellas.  Samme mener jeg at gjentok seg da jeg kom til Bulgaria, de sjekket ikke opp utreisedokumentasjonen fra Tyrkia.

 

Jeg tenkte litt på det, dersom det er mulig å få dokumentasjon på at jeg oppholder meg lovlig i Tyrkia uten først å gi fra meg dokumentasjonen på at jeg oppholder meg lovlig i Hellas, så er det jo fritt frem (for sånne som meg som ikke har AIS) å pendle frem og tilbake uten å bry seg om byråkrati, toll, passkontroll, etc ... eneste man trenger å gjøre da er å svare "riktig" når relevante myndigheter spør om hvor man kommer fra og hvor man skal.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
8 hours ago, Ask said:

Korleis er det med sjølvbygde Hulda og mva i Noreg?

Solveig er jo også selvbygg, selv om det ikke er jeg som har bygd den :-)

 

Mens det aldri er betalt MVA for arbeidet (hobbyinnsatsen) som er gjort i forbindelse med bygging av skuta, så er det betalt MVA på materialer brukt ved byggingen.  Bruktprisen er sikkert høyere enn materialkostnaden, men siden det er bruktsalg fra privatperson har det ikke blitt betalt noe avgift på merverdien.   Det er min oppfatning at så lenge jeg har norsk flagg på skuta (og dette er jo dokumenterbart ettersom båten er registrert i NOR) kan jeg bli borte fra Norge så lenge jeg vil uten å betale MVA ved gjeninnførsel.  Dersom jeg skulle ta feil, så er jo dét et viktig lærepunkt, da må jeg for all del unngå å returnere til Norge.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...