Jump to content

Vi som er i båten i middelhavet

Careka

Recommended Posts

Pinnekjøtt til middag i dag.  Ja, hvorfor ikke ... jeg har hørt at i Italia er det smart å kjøpe Panetone etter jul, for da er det på tilbud og det er så mye sukker i det at det holder omtrent til neste jul uten noe ytterligere konservering.  Pinnekjøtt er jo litt av det samme, det er riktignok fortsatt dyrt, men på tilbud etter jula, det er ferdig konservert og kan ligge i båten en stund ... så jeg tok med meg en pakke da jeg var i Norge en tur tidligere i måneden.

Jeg har aldri tenkt noe over det, men kålrabi er vel en typisk nordisk ting.  Jeg finner ikke noe slikt i butikkene i Hellas.  Dermed måtte det bli kålrabistappe uten kålrabi.  Litt improvisert, men søtpotet, potet, gulrot og saus fra pinnekjøttet, det ble faktisk ganske snadder.

Ihht kilder på internett så kan kjøttet dampes i trykkoker i 50 minutter.  Det er visst noe feil på trykkokeren, så det ble ikke mye trykk der.  Normalt skal pinnekjøttet dampe i tre timer, og det var vel noe slikt det tok før det ble ferdig.  Det ble mye sløsing med gass, særlig ettersom jeg begynte å forvarme ovnen for å "skjerpe" kjøttet etter at det hadde dampet i 50 minutter.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...