Jump to content

Vi som er i båten i Middelhavet

Careka

Recommended Posts

Pinnekjøtt til middag i dag.  Ja, hvorfor ikke ... jeg har hørt at i Italia er det smart å kjøpe Panetone etter jul, for da er det på tilbud og det er så mye sukker i det at det holder omtrent til neste jul uten noe ytterligere konservering.  Pinnekjøtt er jo litt av det samme, det er riktignok fortsatt dyrt, men på tilbud etter jula, det er ferdig konservert og kan ligge i båten en stund ... så jeg tok med meg en pakke da jeg var i Norge en tur tidligere i måneden.

Jeg har aldri tenkt noe over det, men kålrabi er vel en typisk nordisk ting.  Jeg finner ikke noe slikt i butikkene i Hellas.  Dermed måtte det bli kålrabistappe uten kålrabi.  Litt improvisert, men søtpotet, potet, gulrot og saus fra pinnekjøttet, det ble faktisk ganske snadder.

Ihht kilder på internett så kan kjøttet dampes i trykkoker i 50 minutter.  Det er visst noe feil på trykkokeren, så det ble ikke mye trykk der.  Normalt skal pinnekjøttet dampe i tre timer, og det var vel noe slikt det tok før det ble ferdig.  Det ble mye sløsing med gass, særlig ettersom jeg begynte å forvarme ovnen for å "skjerpe" kjøttet etter at det hadde dampet i 50 minutter.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 2 måneder senere...

Da. var vi tilbake i sjøen i hellas.  nord på øya Evia,  masse regn. de siste dagene og tempen. er heller ikke den beste.  men. vi har gode varme apperater ombord,  så. tenker å seile. til Skiathos i morgen,  og derfra sørover. da eg håper det kan være mer varme. bare sola viser seg,  Satser på en flott Gresk Påske-feiring her nede, med mye Lam på menyen. 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 3 uker senere...

Ligger i Poros,  6 norske båter her nå.  Påsken feires bra av grekerne,  og i år faller deres påske på samme som den norske.  det skjer bare hvert 4 år.

godt å varmt. 26-28 i skyggen. men neste helg. skal det bli litt lavere temp. 

Det er også nytt system på gang for å lage Transittlog. De skal ha den på en nettside,  men det funker ikke for utlendinger ennå,  men det kommer. 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Det er kjøligere i Svartehavet.  Fruen og yngste dro ned til Varna for et par uker siden, da snedde det - det var mye varmere vær i Oslo enn i Varna.  Jeg og resten av familien kom ned for en uke siden, det har vært relativt kjølig, først i går var det slike temperaturer man forventer i "Syden" - men det er jevnt over kjøligere i Svartehavet enn Middelhavet, jeg merket det så veldig i fjor da jeg seilte fra Bulgaria til Alexandroupolis - ikke så veldig langt i luftlinje, ganske langt i sjølinje, men det var behagelig varmt i Bulgaria og ubehagelig varmt i Hellas.

Svartehavet er også mer slik man er vant med hjemmefra - ikke like transparent som Middelhavet, mye sjøgress, glassmaneter, og det er "fjæralukt" slik jeg er vokst opp med i Nord-Norge.  Det har vel mest av alt å gjøre med saltinnholdet.

I mesteparten av Hellas (i allefall kysten av Hellas) og store deler av Middelhavet er jo årstidene omtrent snudd på hodet.  Om sommeren er det for tørt til at plantelivet kan trives, så det er på vinteren det er grønt og frodig.  Jeg nevnte tidligere i tråden her at jeg observerte en løkbasert plante som hadde "hestehovstrategi" -  på høsten skyter den opp en blomst, og om vinteren kommer bladene.  Et klassisk "vårtegn" på høsten altså!

Ting er litt mer "normalt" her i Svartehavsregionen.  Jeg fikk en forsmak av det før jeg forlot Middelhavet - det kom bulgarsk mannskap på, og han hadde med noen armbånd - bulgarsk tradisjon å sette på seg et armbånd første mars, og det skal være på helt til man har observert vårtegn.  Jeg tviler på at grekere flest lengter etter våren på samme måte.  Da jeg ankom Varna i mars landet jeg i urbane strøk og var dessuten for stresset med å rekke et fly til å legge merke til plantelivet - men nå i april så legger jeg merke til at det er mange trær som har bittesmå ferske blader - det er altså vår, slik jeg kjenner våren fra Tromsø og Oslo.

Bare 18 grader i sjøen ennå.  men ellers. fint,  når sola skinner.  skal blir kjøligere og kommer endel vind. fra NV,  så. vi ligger til anker å nyter dagene,  går tur, og spiser gresk mat,   Hadde utfordringer med påhengsen,  som jeg ikke helt forstod,  men den mangla olje i gir-huset,  og nå er den ok igjen.  alltid noe.  :) 

Careka skrev On 24.4.2025 at 15.38:

Bare 18 grader i sjøen ennå.  men ellers. fint,  når sola skinner.  skal blir kjøligere og kommer endel vind. fra NV, .......

Da er vi tilbake i Hellas, står fortsatt på land på Salaminas....har en del småfix.....montert ankerwinch idag, vart på service i vinter...skall montere ett par ekstra solpaneler....bunnstoff etc etc

regner med sjøsettning midten neste uke.......

bra att det ikke er så veldi varmt enn.........

I kveld blir det Gyros og en Kaiser håper jeg ! (Mythos går også fint !)

S/Y Gunga Din

Kaldere her i Svartehavet - det var ensifret temperatur i salongen da jeg våknet i går.  Nevnte jeg at det snedde og var mye kaldere her enn i Oslo da fruen dro nedover 8. april?  Det var antydning til sne i lufta også da jeg forlot Varna 18. mars.  Og til og med i Middelhavet - det var en periode i midten av februar at det var skikkelig kaldt, en av dagene var det sne i lufta (Chios/Cesme, trolig 21. februar, men jeg har glemt å føre det opp i loggen).  Hvis jeg drar tilbake til Svartehavet neste år, så må det nok bli i juni.  Det virker å være et greit sted for å flykte unna de værste hetetoktene man nå opplever i Hellas midt på sommeren.

Jeg har et inntrykk av at denne vinteren har vært kaldere enn forrige vinter - men det har jo vært episoder med varmt vær også.  31. januar var jeg i Porto Rafti.  26C i lufta.  Vi var to personer som tok buss derfra til ATH, jeg skulle på to konferanser i Belgia, og videre til Oslo.  Først på busstoppet gikk det opp for meg at ... ojsann, det hadde kanskje vært en idé å ta med jakke fra båten!  Minusgrader i Belgia, men så lenge jeg går til fots og holder tempoet på ca 7 km/h, så greier jeg meg relativt fint i bare t-skjorte :-)  "FOSDEM-forkjølelse" er faktisk et begrep - mange som tar med seg virus fra den konferansen - men bank i bordet, det gikk fint.

Ihht loggen fikk vi tau i propellen 17. januar på Kreta, og mannskapet var i lengre tid neddi vannet med sløv kniv iført bare badebukse for å fikse det.  Jeg tok over, iført en billig halvdekkende våtdrakt, og fikk etterhvert ryddet opp - men jeg følte meg fortsatt kald etter å ha tatt en varm dusj.

Nå er vi tilbake i sjøen….blev litt lenger på land enn vi ønsket, pga været

kallt å blåsigt har hatt på jeans fram til idag….men nå ser det ut til å vende….ser bra ut for neste uke.

vi har ett par forseil som skall opp, å lite annet pyssel !

ligger for anker inne i den store viken på Salaminas.. i morgen går vi mot Aegina !

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...