Jump to content

Vi som er i båten i middelhavet


Careka

Recommended Posts

8 hours ago, Gunga Din said:

på Meganisi var det masser av trær ned i strandsonen

 

Ja, etter å ha skrevet innlegget mitt studerte jeg fotografiene dine litt bedre :-)

 

Ett minutts aktivitet mot Internett gir meg en pekepinn på at det er forbudt i Canada, og særlig i nasjonalparker i Canada.  Ut fra hvor jeg har vært i det siste, antar jeg at det enten er Tyrkia, Kroatia eller Italia vi tenker på.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

 

Careka skrev On 24.8.2024 at 10.57:

ja. 2 x 50. holder.  og noen lastestropper til å ha rundt steinen.  vi bruker 4 meter lange. Det er flyte tau,  og vi har også noen små blinkende ledd lykter. vi henger på så ikke noen skal finne på å kjøre in i dem på natta.

 

 

tobixen skrev On 26.8.2024 at 13.01:

 

Jeg kjøpte 20m kraftig gult flytetau sist jeg fornyet et fortøyningstau - det er ikke tilstrekkelig, men i allefall litt bedre enn halvt nedsenket ikke-synlig "shoreline"

 

 

2 * 50  er passe bør ikke vare kortere..... Vi fikk testet på Antisamos på Kefalonia...... 

20240901_182914.jpg.f044de0ab17f12138380d444b9c547fd.jpg

20240901_183135.jpg.aea0a776ab08c6b18d4bdd36c7dd8873.jpg

 

20240901_184129.jpg

 

S/Y Gunga Din

Link to post
4 hours ago, Gunga Din said:

Flytetau brukes for att det er lett å svømme iland med 

og for att de ikke skall gnages rundt steiner på bunn !

 

Nettopp.  Jeg har bare synketau for dette formålet (fordi jeg enda ikke har fått meg til å kjøpe lange nok flytetau), og det kan være et slit å komme seg i land med dem (tunge fortøyningstau/ankertau blir alt for tungt, jeg bruker tynne, gamle nedslitte riggtau til formålet).  Særlig dersom det er en del sten og andre ting de kan hekte seg fast i langs bunnen.  En ting til, redusere sannsynligheten for at de havner i propellen.  Ved slep av jolle er det ekstra viktig å bruke flytetau, har jeg erfart.

 

Enda en ting, de er kjekke å henge etter ifbm bading, særlig når skuta er i fart, eller når man ligger for anker og det er betydelig med vind eller strøm.

 

(Post-edit): Atter en ting ... når jeg har vært alene ombord og det er fralandsvind, så har jeg først ankret opp, deretter kommet meg i land med noe tau og en fender festet til tauet, deretter tilbake til skuta og manøvrere slik at fenderen kan plukkes opp.  Med flytetau slipper man litt arbeid med den fenderen.

 

Det er selvfølgelig et poeng at når tauet er stramt nok, så henger det i lufta, da spiller det ingen rolle om det flyter eller synker.  Det er imidlertid sjeldent at man greier å fortøye så stramt at tauet forblir stramt også etter endring av vindretnng.  I allefall når det er vesentlig mye vind i lufta.

 

En ting jeg tenkte på mens jeg satt til rors og mannskapet mitt stilte spørsmål om en stakkarslig gammel pose med flytetau beregnet for MOB-tilfeller - jeg har mine sterke tvll på at den vil duge til sitt tiltenkte formål, men om man dumper 50m+ med gult flytetau som man har på slep mens man prøver å sirkle seg mot mannskap som har falt i sjøen, så vil det kanskje være formålstjenelig?

 

4 hours ago, Krimart said:

Hvis du ligger i en bukt og plutselig får veldig sterk vind som gjør at du bare må slippe fortøyningen og komme deg ut, er det lite populært å etterlate flytetau som ligger som en felle for de som kommer etter deg. 

Man etterlater seg ikke tau.  Er det krise, så kommer man tilbake og plukker dem opp.  Plukker man dem ikke opp, så er det enklere for vilkårlige andre å plukke dem opp dersom de (enda) flyter og er godt synlige.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Da har vi vært nede til Rhodos. og nå oppe ved Leros. igjen.  i neste uke snur vinden. til syd,  så det blir nok å utnytte den. for å dra nordover.  , Nå har vi passert 2 mnd,  med blå himmel,  ikke en sky, og da selvsakt ikke noe regn.   en god regnbyge hadde gjort seg,  riggen har mye støv. der oppe. 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
58 minutes ago, Lars H. said:

svinekoteletter

 

Det savnet jeg veldig gjennom mine nesten 90 dager i Tyrkia.

 

Jeg har hatt veganere ombord og har justert kostholdet deretter.  Hadde en muslim også som ikke åt svin ... men har alltid hatt meg en brødskive med salami på si, det har visst vært tilstrekkelig til å dekke mitt behov for kjøtt og svin.  Tyrkia derimot ... gruff, jeg lengtet skikkelig etter svinekoteletter, skinke, salami, bacon, etc etterhvert.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 1 time siden:

Jeg har hatt veganere ombord og har justert kostholdet deretter.

Bare pass på å ha noe tomemballasje fra veganerpølser liggende å slenge på benken i byssa mens du steker ordentlige pølser, så tror de nok at det er veganermat du steker og deretter spiser. Problemet kan jo bli om de blir misunnelige på "veganerpølsene" dine og vil smake selv. Men veganere påstår jo at veganske erstatninger (bønner osv er det vel) smaker like godt, så da er det bare å jatte med og si at disse veganerpølsene (som er ekte pølser) er jammen realistiske på kjøttsmak og smaker omtrent som ordentlig kjøtt.

Link to post
tobixen skrev for 5 timer siden:

En ting jeg tenkte på mens jeg satt til rors og mannskapet mitt stilte spørsmål om en stakkarslig gammel pose med flytetau beregnet for MOB-tilfeller - jeg har mine sterke tvll på at den vil duge til sitt tiltenkte formål, men om man dumper 50m+ med gult flytetau som man har på slep mens man prøver å sirkle seg mot mannskap som har falt i sjøen, så vil det kanskje være formålstjenelig?

Jeg har lagt merke til når jeg ser folk på vannski som skal gjøre et nytt forsøk på å komme opp, og må få tak i tauet, at tauet følger sitt eget spor ganske bra og ikke kutter svingen så mye som man er vant til om man sleper et tau etter seg på bakken. Det betyr at man må ganske nærme svømmeren for at tauet skal kutte svingen nok tll at svømmeren får tak i det. Men det kan jo hende MOB-posen med tau ikke skal være ombord i båten, men kastes ut (med andre enden knyttet til båten) slik at det blir motstand så tauet effektivt går raskt ut av posen og at posen deretter blir et drivanker som gjør at tauet i mye større grad kutter svingen når du sirkler deg rundt svømmeren slik at du får plukket opp vedkommende.

 

Det kan jo hende det er lurt å teste det ut i greie forhold så du vet hvordan tauet beveger seg i vannet og hvor nærme svømmeren du må kjøre båten, for det er jo viktig å komme nærme nok, men ikke så nærme at propellen skader personen. Hvis NOB-situasjonen oppstår om natta kan det hende du ikek ser noe av hvordan tauet oppfører seg og plasseringen av svømmeren er upresis bare basert  på rop som angir retning og til en viss grad avstand. Da er det  godt å ha peiling på hvordan tauet oppfører seg når det slepes etter båt. Du kan jo også risikere å kjøre i for liten sirkel og at enden innhentes av propellen. Og er du riktig uheldig så vinsjer du svømmeren inn i propellen i mørket.

Link to post
tobixen skrev On 26.8.2024 at 13.01:

Akkurat nå er jeg tortøyd bl.a. med tau fra mastetopp over i fjellsiden, driver å lakker skutesiden, da er det kjekt å kunne stramme topptauet og tilte båten ca 10 grader over for å få god nok klaring mellom vann og området som skal lakkes.

Da er det hvertfall en på Båtplassen som har klart å fortøye "på 10 graderen" :-)

 

Men på en litt annen måte enn i tråden stor gammel båt til lav pris.

Link to post

Gode nyheter for alle som skal til Hellas.

 

Dagens ordning med at man må besøke et tollkontor og etter en omstendelig prosedyre kan få kjøpt seg en "transittlogg" er i ferd med å utfases.  Fra august av så skal man gå til https://www.aade.gr/en/transit-log og fylle ut elektronisk.  Men det er fortsatt snakk om at den skal stemples i hver havn ... da må man kanskje sørge for å få tatt en utskrift?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Vi er på vei langs kysten langs Frankrike og Spania. Skal fornye 18 måneders moms fri i Gibraltar i vinter. Men det føls litt unødvendig tungvint…. 
 

noen som vet om andre måter å gjøre dette på enn å seile til en ikke EU havn? Godtas bilde av GPS fra internasjonalt farvann (med feks timestamp på bilde) eller AIS track logg?

 

Vi skal krysse over bukta ved Marseille, det er jo her mistralen drar på. Noen tips om beste måte å gå på her?

 

skal ha opp båten på et passende sted i Spania også. Alicante antakelig for bunnstoff, polering, anoder og bytte en baugpropell som mista et blad ett eller annet sted på veien 😊

 

Finner jeg et bra Yanmar verksted kan det være jeg ber de ta service på motor også.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...