Mammut1 Startet 19.Juni Del på Facebook Startet 19.Juni Eg er, som nemnt i ein tidlegare tråd, nyleg båtfrelst. Vi er foreløbig kjempefornøgde med Ranaen vår, men trefotssyka meldte seg likevel på dag 2. Vi vinterlagrar båt i eit gamalt naust med opptrekk. Dette naustet har tverrgående bjelkar, 4 stk, der veggen sluttar og taket byrjar. Desse er ikkje veldig høgt oppe. Og då slo det meg, når eg sat og scrolla på Finn etter neste båt, at nesten ingen oppgir høgde på båtane dei skal selge. Lengde, vekt, hestar og bredde, men aldri høgde. Eg fryktar at høgde rett og slett blir begrensinga på neste båt, men dette hadde våre fint å finne ut av. Frykta blei forsterka når eg passerte ein Skibsplast 655 - som er ein av båtane eg har sett på. Den føltes ikkje mykje lengre enn Ranaen, men den såg ekstremt høg ut. Derfor: kor høg er båten DIN, frå kjøl til topp? Gjerne både «komplett» og med komponent som relativt enkelt kan fjernast ved opplag. Min Rana 17 er ca 170 med alt på, 130 utan kalesje og bøyler (men med vindskjerm). Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juni Del på Facebook Svart 19.Juni Hei igjen @Mammut1 Hva med å snu på det? Hvor stor høyde har du tilgjengelig ? (synes vi fortjener å vite det) Også spørre Forumet hvilke båter på ca 20fot ish som går inn det naustet, og som er i en kategori du spesifiserer. Du trenger jo vel egentlig ikke svar fra Flybridgebåter, seilbåter og sjarker? Mistenker at du har en mening om neste båt... påhenger? halvkjøl? fartsområde? sovemulighet? budsjett? +++ Del med oss så kommer du raskere til mål Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 19.Juni Del på Facebook Svart 19.Juni Båten min på 18fot er ca halvmeter lavere enn motoren er 24foteren er ganske nøyaktig like høy som påhengeren er Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 19.Juni Del på Facebook Svart 19.Juni Ca. 21 meter høy… Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 19.Juni Del på Facebook Svart 19.Juni Flott måte å svare et nytt medlem på. Fy skamme seg. Han kommer sikkert til å redigere innlegget etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 19.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni Nei her må ingen skamme seg. Eg veit at spørsmålet mitt isolert sett kan virke litt meiningslaust, men det var eit forsøk på å finne ut om eg er den einaste i verden som har denne problemstillinga. Ingen andre som ser behovet for boatheights.com med andre ord @dieselfan Eg skal ta di anbefaling å re-vinkle denne tråden. Legg ved bilde av naustet, som er under renovering: Golvet skråar mot sjøen. Det er 248cm cm frå golvet og opp til bjelken over porten. 225 cm opp til bjelken nærast kamera. I tillegg vil opptrekksvogna stjele nokre cm. Når det gjeld neste båt, har det allereie forma seg nokre meiningar ja. Men eg må då først introdusere folket for Mammut1’s Subjektive Båt-kategori-attråverdig-skala. Denne er, som det framgår av tittelen, SUBJEKTIV, og er ein skala over kva båttyper eg sjøl har mest lyst på. For the record: ingenting ser bedre ut enn ein seglbåt av tre. Skalaen har fleire nivå; jo høgare tal, jo meir lyst har eg på den, og den ser slik ut: Nivå 8: Cabincruiser (jo større jo bedre) Nivå 7: Weekendcruiser 23-27 fot Nivå 6: Daycruiser < 23 fot Nivå 5: Skjærgårdsjeep <—eg er her pr i dag Nivå 4: Open båt < 16 fot Nivå 3: Bowrider Nivå 2: Jolle < 12 fot Nivå 1: Kano/kajakk Nivå 0: Seglbåt Nivå -1: Vannscooter Neste nivå må vær 6 eller 7, for Rana 17-en vi har fungerer strålande på nivå 5. Som dei fleste andre nybåtfrelste er det sjølsagt fristande å gå på Finn å kjøpe ein 35-fotar til seksti tusen, men etter å bla ha kost meg med tråden «Stor båt til liten penge» er det 100% uaktuelt. Derfor er det vi realistisk ser etter i neste båt følgande: - Soveplass til 4/5 - Do (ikkje portapotti) - Påhengsmotor eller fast aksling - Marsjfart minimum 20 knop - Luftig styreposisjon - Bade- og fiskemuligheiter - Kjøleskap og enkelt kjøkken - Budsjett 200k. Kan gå både opp og ned avhengig av om andre prosjekt held seg på planlagt kost. Og no også Max høgde som oppgitt over. Dette er som nemnt ikkje umiddelbart forestående. Vi har hatt Ranaen på sjøen i 2 månader (og den siste har det våre pissvær), så vi har masse igjen å utforske i nærområdet og masse kompetanse som skal anskaffast før vi går på noko større. Tidlegast til neste sesong tenker eg. Eg innser også at for å kome vidare på skalaen min, på sikt, vil eg måtte finne ein annan plass å ha båt i opplag. Det går vel an å ha den på land, men her er tidvis ekstremt værhardt så den må tjorast godt (juletreet her på øya blir festa med åtte - 8 - bardunar). Dessuten er det litt tøft å ha den på eigen grunn, og berre kunne labbe ned til sjøen, trykke på en knapp, så fær skuta til havs. Kjem forøvrig eigen (litt sær) tråd om opptrekk, det er - som det framgår av bildet - under reparasjon. Då håpar eg at misjonen med tråden er oppklart. Kort oppsummert: kan eg komme lengre opp på skalaen, uten å enten finne ny opplagsplass ELLER henge i to år på byggebolig.no i staden for baatplassen, for å bygge om det hundre år gamle grindbygget? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juni Del på Facebook Svart 19.Juni Likte lista di, dette kan mange lære av Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 19.Juni Del på Facebook Svart 19.Juni Fantastisk kunne laget vel slik selv fra jeg var liten av bare lagt på: nivå 9 : Cabincruiser med flybridge (jo mer enorm desto bedre (men må ha polsk yacht captain om den er for stor for D5L) "kodenavn: enorm gammel driter". nivå 10: Samme som ovenfor bare "enorm nesten ny driter" Ellers så tror jeg ikke naustet ditt er stort nok om du skulle realisere nivå 8 drømmen med 248 centimeter inngang, da må den nok stå ute. Sitér dette innlegget Link to post
turbodillum Svart 19.Juni Del på Facebook Svart 19.Juni Kajakk over seilbåt? Dang 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 19.Juni Del på Facebook Svart 19.Juni Seilbåt krever vel å kunne seile så om man ikke kan det så blir det vel vanskeligere en kajakk Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni Del på Facebook Svart 19.Juni Mammut1 skrev 1 time siden: Nivå -1: Vannscooter Så det du egentlig spør om er hvilken båt vil du kunne få plass til i naustet ditt, mtp høyden? Soveplass til 4 og do, og en maks høyde inkl kjøl og vogn på 248 cm. Det blir jeg imponert om du finner. Biam 660 blir nok for høy. Skibsplast 660 eller 655 skal kanskje gå. Den er ca 205 høy fra vannlinjen, men er nok dypere enn 40 cm? Må ha med påhengsmotor. Men jeg ser at du kanskje kan heve porten din med ytterligere 20-30 cm, men det kommer an på om tverrbjelken der betyr noe for stabiliteten i bygget eller ikke. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mammut1 Svart 19.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni @XardasKSP og @turbodillum: Seglbåtar kan være fantastisk flotte, men det er ikkje eit ønske å eige ein. Tenk så høgt naust eg måtte hatt då Ellers enig i nivå 9 og 10. Kanskje er der fleire også. Og så har eg glømt u-båt ser eg. Den heng høgt. Er ellers klar over at naustet ikkje er stort nok til nivå 8, men håpte kanskje å kunne gå til 6 eller 7. Det er så snedig å ha båten på eigen grunn (ligg fortøyd ved moloen som såvidt viser på bildet eller i havna til naboen). Blir mykje båtliv av sånt. På nivå 8 må eg nok til med plass i båthavna. Dit er det ca 300 meter @Grand Banks jr Ja, dette er det eg spør om, på tidenes mest knotete måte 248 cm er dessverre målt opptil bjelken over porten. Så eg har allereide beregna inn å lage større port. Og den bjelken er ikkje berre bærende, den ER bygget. Det er eit slags hybridbygg der det er laga ei firkanta grind med feite stokkar, og så lagt eit «vanleg» tak med sperrer oppå. For dei som er interessert… Skibsplasten du nemner er i sona, har også sett på f eks Askeladden 705 og fleire frå Bayliner. Syns også Ibiza sine daycruiserar er fine. Men dei manglar stikkabin og septikhandtering. Iom at det ikkje er oppgitt høgde i annonser på Finn, blei eg nødt å lage denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 20.Juni Del på Facebook Svart 20.Juni Martine29f skrev for 13 timer siden: Flott måte å svare et nytt medlem på. Fy skamme seg. Han kommer sikkert til å redigere innlegget etterhvert. Det var vel mere et forsøk på å være morsom, og det ser ikke ut til at trådstarter ble skremt bort fra forumet. Ha en fortsatt fin dag alle sammen :-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Juni Del på Facebook Svart 20.Juni Med "høyde", så tenker jeg først og fremst på avstand fra vannlinje til høyeste punkt på båten, for seilbåter blir det opp til toppen av masta og litt til ettersom man ofte har vindmåler, VHF-antenne og whatnot stikkende opp fra masta. Dette er et utrolig viktig mål når det kommer til å passere bruer (enten man har seilbåt og skal under en høy bru, eller har motorbåt og skal under en lav bru. Bor man i Moss og skal ha motorbåt, så vil jeg anta at man ønsker å kunne passere kanalbrua. Redningsskjøyta Elias er visst noen cm for høy). Forrige uke var jeg på et sted hvor det fantes et seilbart vann, bru ved utløpet fra vannet til sjøen, samt slipp og småbåthavn på dette vannet. Jeg syntes det var en utrolig kjedelig by (Mangalia, Romania), men nå er jeg blitt fortalt at det er veldig flott på det vannet og at jeg burde seilt dit. Brua har friseilingshøyde på 19 meter ihht en kilde, 22.5 meter ihht en av naboene der (som hevdet å være eneste båt i marinaen med såpass høy mast at han ikke kunne ta turen inn dit), og 24.1 meter ihht en nabo (som hadde klatret opp i masta og målt 10 cm klarning mellom mastetopp og bru). Et sidespor. :-) Dersom båten skal inn i et naust, så er det avstand fra laveste punkt under kjølen til høyeste punkt på båten som er mest relevant å måle. Jeg mener å huske at selger sa 24 meters friseilingshøyde. Jeg vet av erfaring at jeg kan gå under Smögenbrua, som er oppgitt til å være 27 meter høy. Når jeg har målt fra mastetopp til dekk så kommer jeg frem til et langt lavere tall, kanskje 24 meter var "nausthøyde"? Så da har jeg svart på spørsmålet i trådtittelen etter beste evne :-) Dersom en seilbåt skal inn i en bygning, så er det normalt å ta ned masta, da er det høyde fra bunnen av kjølen til øverste punkt på båten eks mast som gjelder. Denne har jeg målt på min båt, husker ikke hva jeg kom frem til, men det var mye mer enn hva jeg trodde. Kanskje grunnen til at høyden ikke er spesifisert på finn.no er at det er for komplisert å måle :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pacuare Svart 20.Juni Del på Facebook Svart 20.Juni tobixen skrev 22 minutter siden: Dersom en seilbåt skal inn i en bygning, så er det normalt å ta ned masta, da er det høyde fra bunnen av kjølen til øverste punkt på båten eks mast som gjelder. Har kjørt båt med mast inn i bygning en gang. Ca 20 meter høy. Tvers over kanalen i Tønsberg var det ett bygg med så høye dører på 90 tallet. Nå er det leiligheter der. høyde og dybde er to tall jeg synes er viktig. Skjærgårdsjeeper min er 1 cm for høy for garasjen min, løses ved å ta av glasset på topplanternen. Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 20.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni Stemmer @tobixen, det er kjempevanskelig å måle høgda når den ligg på sjøen. Har prøvd Heilt enig @pacuare, desse tala er viktige. Og forskjellige tal er viktige for forskjellige folk. Sist eg kjøpte båt var eg sjukelig opptatt av vekt. Også pga det samme naustet… Det kan sjå ut som om eg enten må ofre tanken på å avansere på Båttype-attråverdigheitsskalaen, ELLER ofre ideen om opplag i naust. Det kan hende eg problematiserer. Er vel ikkje all verdens problem å vinterlagre den på land, kanskje(?). Vinterlagring på sjø er uaktuelt. Det har storma i natt, og Ranaen dansa rundt i båsen sin. Sjøl om eg stramma fortøyningene i går. I tillegg sto sjøsprøyten godt over moloen, og det kom på eitt eller anna tidspunkt ei diger matte (sprengingsmatte el) flytande/flygande. Eg gir dog ikkje opp denne. Båtar er jo generelt forma slik at dei ikkje er like høge heile vegen. Kanskje det går an å få det til viss eg finn ein fin nivå-6 eller -7 båt som passar - eller nesten passar. Kor høg er f eks Ibiza 24? Ser kjempelav ut på bilde Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 27.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni Då har eg gått nokre runder med meg sjølv, og komt fram til at neste båt realistisk sett må bli ein daycruiser på drøyt 20 fot med påhengs. Større båtar har enten drev eller er for dyre. Skal heller ikkje legge for mykje i om den passar i naustet - det blir bonus. (Digresjon: klarer ikkje å sleppe tanken på 30-fot+ (med aksling) men er redd for høge vedlikeholds- og driftsutgifter, spesielt på motor og drivverk. Derfor er dette utelukka pr nuh. Men eg har aldri hatt det så gøy som den gongen eg kjøpte 30 år gammal bobil i Oslo, og det elektriske streika fullstendig allereie på Eidsvoll. Bygde opp alt elektrisk på nytt. Når vinteren kom vart det lekkasje, så eg måtte gjer det meste ein gong til året etter. Kos ) Har sett på nokre modellar, og lurer på om nokon vil dele sine erfaringar med desse: Drago 660. Denne har faktisk toalettrom og ser ut til å kunne være greitt med båt for pengane. Eksempel: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=355702570 Skibsplast 655. Eksempel: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=358869592 Askeladden 605. Eksempel: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=356208868 Så vidt eg kan sjå «tikkar» desse alle mine opprinnelige punkt, unntatt soveplass til alle. Det kan eg ofre i denne omgang. Er der noko eg «bør vite» om desse modellane? Tenker spesielt på skrog/sjøegenskapar. Er der andre modellar i samme segment som kan anbefalast? Dersom eksemplaret har portapotti, har desse DCane plass til å lage til skikkelig septikhandtering? Og; veit nokon kor høge dei er? Edit: eg har sklidd ut min eigen tråd. Startar heller ny Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 28.Juni Del på Facebook Svart 28.Juni Mammut1 skrev for 21 timer siden: Digresjon: klarer ikkje å sleppe tanken på 30-fot+ (med aksling) men er redd for høge vedlikeholds- og driftsutgifter, spesielt på motor og drivverk Hvis du kjøper en båt med aksling er ikke vedlikehold og drift så gale. Jeg bruker en god del mindre penger på akslingsbåt enn jeg gjorde med påhengerbåt. Skal selvsagt ikke nevne noe om finans av dyrer båt eller at påhengsbåten jeg hadde var av den større typen med 2 stk V6'ere. Min skilsø er vel ca 4.8 meter høy, så går ikke inn i nøstet. Men drømmer om båtgarasje med båtheis, men bare synd det hadde vært 2 x båtbudsjettet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 28.Juni Del på Facebook Svart 28.Juni @Mammut1 Det er vel bare litt gambling med gammel 30+ fot båt. Hadde en Alicraft 31 uten å kunne noe som helst men fikk bra hjelp først til henting av en god hjelper som jeg traff på forumet @godthaab- og deretter av mekaniker som han kjente til å fikse på diverse som elektrisk spaghetti. Ellers hadde båten faktisk drev men levde likevel med denne og VP 41P motor fra 1996. Selve båten var urgammel fra 70-tallet. Drevet ble byttet men dette fordi det traff undersjøisk trestokk så kan jo ikke belastes for denne dævvinga som drevets feil. Båt kosta meg i 2017 89 000 og med ny kalesje og fikset det elektriske med nye batterier, tykke kabler (til 6000 når til 1000 fra biltema hadde holdt fikk jeg vite) og alt elektrisk koblinger nytt og med bra ekkolodd og kartplotter fikk jeg vel for den 120 000 elns i 2021 og da ble den altså solgt på noen dager. Ikke noe greier med at båt ligger ute i ett år uten salg eller flere måneder. Så du kan jo realisere drømmen om du ikke er redd for litt gambling. Det verste som kan skje er vel at hele båten dævver og fiksing koster mer enn den er verdt. Men om du kjøper for egne penger som du har råd å tape så er det vel ikke så tragisk. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 28.Juni Del på Facebook Svart 28.Juni Nevermind skrev On 20.6.2024 at 9.31: Det var vel mere et forsøk på å være morsom, og det ser ikke ut til at trådstarter ble skremt bort fra forumet. Ha en fortsatt fin dag alle sammen :-) Jeg mente det som iskald fakta :) motoren er ca halvmeter høyere enn båten Sitér dette innlegget Link to post
Mammut1 Svart 28.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni @Thomas_h Ja, etter mykje research og lesing, har det slått meg også at det kanskje ikkje er så hinsides enkelt og rimelig med påhengsmotor likevel. @XardasKSP Eg har lest ein god del av den så smått legendariske «Stor båt til liten penge» tråden din. Den både inspirerer og sprer frykt Fekk med meg at drevet dævva, men visste ikkje at du hadde hatt kollisjon. Men andre sine drev også dævvar. Min far har cabincruiser-kompisar som alle får spontane krampetrekningar i ansiktet dersom du nemner ordet «drev» Eg har uansett starta ein ny tråd no der eg tek opp denne konkrete problemstillinga. Kanskje blir det stor båt til liten penge på meg også, så får den heller være for høg for naustet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.Juni Del på Facebook Svart 30.Juni XardasKSP skrev On 19.6.2024 at 23.22: Seilbåt krever vel å kunne seile så om man ikke kan det så blir det vel vanskeligere en kajakk Strengt tatt ikke, de fleste har motor og som regel også flere køyeplasser enn en kajakk 😀 Og har man kjøl slipper man som regel dette med eskimorulle også, what's not to like? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 30.Juni Del på Facebook Svart 30.Juni Mammut1 skrev On 19.6.2024 at 21.45: …(juletreet her på øya blir festa med åtte - 8 - bardunar). Hjemme i stua hos deg? Da har du min absolutte medfølelse… Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.