Jump to content

Drømmer om å bo på båt i sørnorge, noen som har erfaringer?

Arn_Norseman

Recommended Posts

Hei alle sammen

Jeg har lenge hatt en drøm om å bo på en litt større båt, og vurderer nå ganske sterkt å selge hus å kjøpe meg en katamaran stor nok til å bo på, samt med mulighet for å styre det meste fra en posisjon på båten.
Tenker da å hovedsakelig bo på sørlandet, dog med en god og lang seiltur en gang i året.
Jeg er singel, så jeg har jo muligheten til noen sprø påfunn nå mens jeg kan :) Skal i full ærlighet si at jeg ikke har spesielt mye erfaring med verken seiling eller båtliv, så dette er for all del ganske spenstig for en kar uten spesielt mye erfaring, men har lang erfaring med å jobbe på diesel motorer, og jobber som automatiker og elektriker, så mener jeg har den grunnleggende praktiske sansen til å kunne ta vare på en båt med litt størrelse på.

Tenker da naturligvis og bygge meg opp til dette over lengre tid. Jeg har jo ikke engang båtførerprøven :giggle: så tenker jo først å ta den, seilkurs, ICC og faktisk få noe erfaring og litt kjøtt på beina i forhold til seiling.
Men etter alt dette, er det teoretisk mulig å bo på en båt over litt lengre tid?

Men det er jo ikke bare bare å velge å bo i en båt, spesielt ikke i Norge med vinter, og med heller... kremt... godt utviklet byråkrati, er det jo heller ikke sikkert at det blir rett frem med lån, forsikring på båt/hus, innboforsikring og reiseforsikring.
Er det tilfeldigvis noen her inne som har erfaring med å bo på båt i lengre tid?

Noen spørsmål jeg har er:

1) Hvordan blir det med forsikring, på en båt som noen bor på? Er det noe forsikringsselskap i det heletatt tilbyr slike forsikringer når det egentlig blir en mellomting mellom båt og hus? Tenker da forsikring både når båten funger som hus, og når jeg er ut på tur lengre sør i europa.
2) Noen som har en pekepinn på muligheter og eventuelt noen god tipping på pris på å ligge til kai utenfor normal båtsesong på sørlandet?
3) Noen som kan si noen om vinterens påvirkning på glassfiberskrog om båten står i vann på vinterstid i foreksempel Kristiansand?
4) Erfaringer med å bo på båt på vinter? En båt må klargjøres med isolasjonsmatter osv får å kunne holde en temperatur, men har noen gjort det før?

Med vennlig hilsen en noe sprø trønder :D

Jeg har bodd i båt siden oktober 2013. Stortrives,  første året i 30 fots nw900. 

Neste ni år i en p 440. Siste året i en jeanneau 43 SO Ds. 

Båtene har alltid vært klare for tur, å vinterturene har kanskje gitt meg de største gledene.  Bor i Arendal,  å har foreløpig ikke planer om å flytte på land. 

Har vel aldri vinterisolert noe særlig, bortsett fra sist år, når jeg la på plast på innsiden av rutene på seilbåten. 

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...