Jump to content

Ny ulykke under høyhastighetskurs, høy risiko for skader under opplæring?


Chiefengineer

Recommended Posts

Så er det enda en ulykke under "høyhastighetsopplæring", denne gangen en gummibåt / RIB som gjorde halvkast i opplæringsøyemed.

 

Risikofylt opplæring, snart vært like mange ulykker i opplæringsøyemed som generelt. På tide å revurdere denne opplæringen?

 

Goldfish X9 kantret under høyhastighetskurs i Kobbeleia - Ingen alvorlig skadet (batmagasinet.no)

Link to post
Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

Risikofylt opplæring, snart vært like mange ulykker i opplæringsøyemed som generelt. På tide å revurdere denne opplæringen?

Tenkte det samme når jeg leste om denne.  Kan jo skje fort dette når man presser båten inn i situasjoner den ikke er designet for. Om de bruker feil redskap eller om det er  manglende kunnskap vet jeg ikke, men tror det kan være sunt med en revurdering av opplæringen.   

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Kanskje lurt å lese artikkelen?

 

Ulykken skjedde etter at kurset var over. All opplæring var gjennomført.

 

Så skulle de kjøre tilbake til utgangspunktet for kurset. Eller kai.

 

Da jeg tok dette "kurset" så var tanken at strekningen fra kursomårdet til der vi hadde båtplass så skiftet elevene på å kjøre - og det var folk med som aldri hadde kjørt båt over 30 knop. Og siden man da er "ferdige" så får man kjøre opp til 50 knop på det kurset jeg var på.

 

Jeg var skit redd då vi hadde med en som ikke hadde rask båt, aldri hadde kjørt rask båt, men var med mest for å ha det gøy med en rask båt. Han haddeingen kunnskap om trim med motor og hadde ikke kunnskap om fart eller rattutslag. Heldigvis var instruktør litt med og tok ned farten...

 

Her har noen på vei tilbake til kai kjørt i 45 knop står det opplyst - og hva de så har gjort er vel noe av det som det advares mot på kurset - og som alle med stegskrog kjenner til - de har kjørt for flatt på trim og forsøkt en kjapp sving/unnamanøver. Så kjør med trim som setter akterenden - mao litt ut med motoren. Slik at man når som helst skal kunne ta en skarp giring. Og IKKE dra av på gassen om du må ta en rask unnamanøver.

 

Båten lå med bunnen i været så de har virkelig kløna.

Link to post
alfaalfa skrev 13 minutter siden:

Kanskje lurt å lese artikkelen?

 

Ulykken skjedde etter at kurset var over. All opplæring var gjennomført.

 

Så skulle de kjøre tilbake til utgangspunktet for kurset. Eller kai.

 

Da jeg tok dette "kurset" så var tanken at strekningen fra kursomårdet til der vi hadde båtplass så skiftet elevene på å kjøre - og det var folk med som aldri hadde kjørt båt over 30 knop. Og siden man da er "ferdige" så får man kjøre opp til 50 knop på det kurset jeg var på.

 

Jeg var skit redd då vi hadde med en som ikke hadde rask båt, aldri hadde kjørt rask båt, men var med mest for å ha det gøy med en rask båt. Han haddeingen kunnskap om trim med motor og hadde ikke kunnskap om fart eller rattutslag. Heldigvis var instruktør litt med og tok ned farten...

 

Her har noen på vei tilbake til kai kjørt i 45 knop står det opplyst - og hva de så har gjort er vel noe av det som det advares mot på kurset - og som alle med stegskrog kjenner til - de har kjørt for flatt på trim og forsøkt en kjapp sving/unnamanøver. Så kjør med trim som setter akterenden - mao litt ut med motoren. Slik at man når som helst skal kunne ta en skarp giring. Og IKKE dra av på gassen om du må ta en rask unnamanøver.

 

Båten lå med bunnen i været så de har virkelig kløna.

Enig i det meste av det du skriver, men det står i artikkelen at det var instruktøren som førte båten. 

Om dette stemmer vet jeg selvsagt ikke.

Link to post

Da har jeg lest "alle" artiklene i BA om saken. Og for å oppsummere "ihvertfall er det sikkert at det kanskje var en ku"...

Avisen skriver:

Daglig leder i bedriften som driver med kurs sier at båten ikke drev med kurs på tidspunktet.

Daglig leder sier at båten "ikke hadde stor fart"

Avisen sier uten kilde at båten holdt 45 knop

Politiet sier at instruktøren og 3 deltagere ble plukket opp fra skjæret

 

Dette er tydeligvis en fillesak der fakta nok en gang ikke er så nøye

 

Men båten lå med kjølen i været - så at den gikk rundt - det tror jeg på.

 

Men det hjelper lite å lese artiklene i avisen...

 

Link to post

Er dette et fornuftig kurs. Har mistanke om at dette er presset frem av lobbyister som skal tjene penger. 

 

De fleste som drukner er gamle gubber på kosetur.

https://www.nrk.no/norge/eldre-over-60-ar-har-hoyere-risiko-for-a-drukne-1.16903933

 

Båtmagasinet skriver at det var instruktøren som førte båten. Umulig å vite hva som er sant lenger.  Fake news overalt. Alle lyver kontinurrlig for å komme best ut av det selv. En kultur av løgnere.

Link to post

Dette er ikke tvunget frem av lobbyister. Men det er ikke en besltuning basert på fakta. Men politikere må "gjøre noe" av og til - feks når det er flere dødsfall med ifm båt/sjø. Og da er gruppen "raske båter" noe de færreste har, slik at det er ikke en ggruppe som er stor. Og raske båter har stor motor, og stor motor er dyrt. Så dette retter seg mot en gruppe som mange på tinget ikke synes spesielt synd på.

 

Derfor har man fått en beslutning om "å gjøre noe". Så nå har vi kurs i høyhastighet...

 

Selv om de ulykkene med dødelig utfall stort sett er gjort i under 40 knop. Men Buruds båt to ganger og en vannskuter har vært definitivt over 50 knop med døddlig utfall. Og to av disse var med alkohol som sannsynlig medvirkende årsak.

 

Det er ikke dumt at man har kurs i å føre båt. Det er ikke vanskelig å innse det etter noen timer på sjøen - der de fleste kjører som om det er bil.

 

Kurset jeg gikk gjennom var ikke laget for å lære opp på mange relevante punkter - man vi svingte litt fra side til side i 35 knop...

Ingenting om at andre på sjøen ikke forholder seg til en båt som kommer i 60 knop og hvor fort det er ift andre båter...

Slik at du må selv ta alle forholdsregler mhp å vike for alt.

 

 

Link to post
Selco Racing skrev 26 minutter siden:

Båtmagasinet skriver at det var instruktøren som førte båten. Umulig å vite hva som er sant lenger.  Fake news overalt. Alle lyver kontinuerlig for å komme best ut av det selv. En kultur av løgnere.

Det er knallhardt å lese det du ytrer.

Det er enda verre å måtte innrømme at jeg er enig med deg..

 

Selco Racing skrev 32 minutter siden:

Er dette et fornuftig kurs. Har mistanke om at dette er presset frem av lobbyister som skal tjene penger.

I en ideell verden håper og tror jeg at mange vil ha utbytte av et slikt kurs. 

Når en ser det kurset i sammenheng med hele pakken, så er det lettere å se trenden. Hvem skal ha makten, hvem skal ha uttalelserett på vegne av båtfolket, hvem skal eie registre, hvem skal ha rett til å bruke båtregistre (i beste fall på kanten av loven) hvem skal ha rett til å uttale seg ved enhver båtulykke, hvem skal ha rett til å blande "reklame" og faglige råd...  lett å bli kvalm av den aggressive og løgnaktige markedføringen.

(Dette er ikke kritikk av redningsskøytene, den fantastiske dugnadsgjengen og alle de andre som står for positive verdier)

alfaalfa skrev for 2 timer siden:

Dette er tydeligvis en fillesak der fakta nok en gang ikke er så nøye

Trist at det er slik.

Glad du løfter problemstillingen og la oss håpe det gjør en positiv forskjell.

 

alfaalfa skrev 7 minutter siden:

dette retter seg mot en gruppe som mange på tinget ikke synes spesielt synd på.

 

Derfor har man fått en beslutning om "å gjøre noe". Så nå har vi kurs i høyhastighet...

Som vanlig er jeg 99% prosent enig i det du deler.

Men mener at tinget ble presset knallhardt av et visst selskap, og dermed så at de kunne kvitte seg med tre problemer på en gang, så ble det nok "billig" å innføre et sertifisert kurs...

Link to post
alfaalfa skrev for 1 time siden:

Dette er ikke tvunget frem av lobbyister. Men det er ikke en besltuning basert på fakta. Men politikere må "gjøre noe" av og til - feks når det er flere dødsfall med ifm båt/sjø. Og da er gruppen "raske båter" noe de færreste har, slik at det er ikke en ggruppe som er stor. Og raske båter har stor motor, og stor motor er dyrt. Så dette retter seg mot en gruppe som mange på tinget ikke synes spesielt synd på.

Jeg synes ikke det er urimelig at samfunnet setter noen krav til å føre båter som har et stort skadepotensiale, både på eget liv og eiendom og andres. Innholdet på kurset / pensum kan sikkert diskuteres.

 

Jeg er også av de som mener at unntaket fra båtfører prøven for oss gamliser burde fjernes...

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Å føre en høyhastighetsbåt er krevende.

Å bli en dyktig høyhastighetskursinstruktør er ekstra krevende.

Å være en dyktig høyhastighetskursinstruktør uten ekstra "pedal & ratt" er umulig.

Når en i tillegg tvinger passasjerer til å være med ombord så blir det :crazy: 

 

Om "folk" hadde sluttet å prøve å utføre vannscooter-triks med store steppede skrog så hadde vi vært spart for mye.

Link to post

Jeg tror problemet er at båt ikke anses som "farlig" av folk flest slik som f.eks fly og derav fullstendig annerledes opplæring. Med fly er det masse praksis med instruktør så folk ikke skal "komme fallende ned på folkemengder, boliger og kjøpesentre" siden fly virker på fantasien.

Med båt er det sånn at teori ikke er dyrt så folk prakkes på kun mye teori og veldig lite praksis til båtførerbevis er det jo NULL praksis. Og den er jo ment for yngre folk som muligens da aldri har hatt båt før og skal lære den praktisk på egenhånd slik som når jeg f.eks skaffa meg Alicraft (selv om jeg hadde bittelitt erfaring med minisnekke).

Med D5LA så er det med sol over meridianen og sekstanter skal man lære om men det er bare tid til veldig kort praktisk bit. Klart det ville vært dyrt om man skulle lære seg skikkelig men PPL(A) for fly er jo heller ikke billig. Slik det er nå så er det opp til hver enkelt å få med en "instruktør" når man har kjøpt båt for å lære havnemanøvrering med rikelig nok tid til at man får prøvd mange nok ganger. Imens noen andre bare prøver på egenhånd og går noe feil så blir det forsikringas problem da...... og eventuelt noen uheldige folk som ikke forsikra sin båt og får vite det er hendelig uhell at noen kræsja i båten deres under havnemanøvre.

Link to post

Må si det jeg ble mest forundret over her var hvordan i huleste noen har greid å få en X9 til å ende med bunnen i været i rundt 45 knop. Spesielt en instruktør.

Det tror jeg ikke jeg hadde greid om jeg så prøvde utenom i dårlig vær eller i hekksjøen fra noe veldig stort og raskt. 

 

 

Jeg har kjørt endel goldfish. 38, X10, X9, 30, 29 og 28 RIB. I moderate hastigheter kan jeg ikke skjønne hvordan man får til ulykker med disse båtene. Men klart om man har holdning som at det hadde vært bilens feil om man entret en typisk fjellovergang-sving i 180 km/t og det gikk til skogs, ja da er alt mulig.

 

50+ knop er det veldig få som eier/ får kjøre. Virker litt meningsløst å tro at et par timers "kurs" gjør noen forskjell. Men det er vel som andre skriver symbolikk; "nå gjør vi noe"slik som med septiksaken.

Mvh. SAP

Link to post

LItt på siden, men relevant alikevel. Jeg hørte rykter om at det vurderes å sette ned grensen for høyhastighet til et sted på 30knop-tallet.
Er dette noe som andre har hørt? Hvis ja, så er det jo bare å ta kurset fort som svint da køene kommer til å bli endeløse..

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Båtbransjen er vel litt som der bilbransjen var for 20-30 år siden. 

Turbo og spreke motorer ble tilgjengelig, samt mer penger blandt folk, gjorde at biler, som for få år siden var forbeholdt racer førere på bane, var nå tilgjengelig for "vanlige" folk. Det gikk jo som vi vet ikke alltid så bra. 

Så satte myndighetene krav til ABS, anti-skrens og andre fine elektroniske hjelpemidler, noe som førte til at superbiler i dag har blitt "snille" og "vanlige" folk kan kjøre de på en trygg måte. 

Det jeg sier er at hvis produsenter som Goldfish skal fortsette å lage "super-båter" med 2x450 hk, eller mer, til vanlige folk, så må de designes slik at vanlige folk kan kjøre de på en trygg måte. Ikke at en kombinasjon rattutslag og gass-setting som fører til at båten går ned. 

Kanskje trist å si, men jeg tror det må komme elektroniske hjelpemidler også i båtene. 

Link to post

Elektroniske hjelpemidler er nok ikke så enkelt på vannet, det er mange flere variable enn på vei. Og du greier fint å gjøre deg bort med elektroniske hjelpemidler også, det kreves bare mer fart. 
 

Men for å fortsette parallellen til bil kan tvungen forsikring og bonussystem kanskje være greia. Prøvde en 18-åring å forsikre en BMW 323i på 80-tallet kostet det noe sånt som 1/3 av bilens verdi i året. En venn av familien som var i forsikringsbransjen sa «fordi vi har en viss erfaring med at vedkommende ganske fort ville finne en veistrekning som ikke var helt rett nok»…

Link to post

Når det er sagt, at ABS osv har blitt påbudt tror jeg også i stor grad skyldes et ønske fra bilbransjen selv. 
 

Spill på folks usikkerhet og selg nye biler med fancy maniker. Når man da også får med myndighetene på at disse systemene  virke for at bilen skal være lov å bruke på veien og at reparasjoner og deler til samme systemer er svinedyre sørger de for rask utrangering av aldrende biler og dermed nybilsalg. 
 

Follow the money. 

Link to post
subwoofer skrev 10 minutter siden:

Når det er sagt, at ABS osv har blitt påbudt tror jeg også i stor grad skyldes et ønske fra bilbransjen selv. 
 

Spill på folks usikkerhet og selg nye biler med fancy maniker. Når man da også får med myndighetene på at disse systemene  virke for at bilen skal være lov å bruke på veien og at reparasjoner og deler til samme systemer er svinedyre sørger de for rask utrangering av aldrende biler og dermed nybilsalg. 
 

Follow the money. 

Er sant det. Jeg kjører også motorsykkel. Før sto en på "pølsebua" å skrøt av ny elektronikk og trimming som ga mer effekt, og gjorde sykkelen til et uhåndterlig villdyr 🙂

Nå 20 år senere står folk fortsatt på pølsebua med den nye sykkelen med 200hk og skryter av all elektronikken med forskjellige kjøre-modus som gjør sykkelen snill som et lam. 😥 

Er vel på godt og vondt. Jeg tror vi vil se det samme i båtbransjen. Å de fleste moderne båter med et par hundre hester er trygge og snille for de fleste. 

Håper vel også i fremtiden det er båter som tilfredsstiller begge kundegruppene. 

Link to post
subwoofer skrev 2 minutter siden:

Det største problemet pleier å befinne seg mellom ratt/rorkult og dørk…

Sant. 

Sjøen er snart den eneste "uregulerte" lekeplassen vi har i dag. Ganske fint synes jeg, men enkelte leker er kanskje blitt litt for heftige? 

Blir litt som når Idar Vollvik var rik og kjøpte seg Koenigsegg, før elektroniske hjelpemidler var oppfunnet. Ble ikke bra det. 

Så kan en diskutere om bilen var feil konstruert, ja den type biler lages ikke lenger, eller om det var førerfeil? 

Jeg vet ikke svaret, men i bilbransjen så ble det endring i hva bransjen produserer. 

Link to post
Sørlandet2 skrev 2 minutter siden:

Sjøen er snart den eneste "uregulerte" lekeplassen vi har i dag. Ganske fint synes jeg, men enkelte leker er kanskje blitt litt for heftige? 

Det er samfunnsproblem at "noen" tar med seg de farligste lekene og leker UTENFOR lekeplassen.

 

Hadde vi vært smarte nok til å jage pakket tilbake til lekeplassen, så kunne 98% av resten kjørt båt og kost seg uten innblanding fra politikere og RS 

Link to post
dieselfan skrev 1 minutt siden:

Det er samfunnsproblem at "noen" tar med seg de farligste lekene og leker UTENFOR lekeplassen.

 

Hadde vi vært smarte nok til å jage pakket tilbake til lekeplassen, så kunne 98% av resten kjørt båt og kost seg uten innblanding fra politikere og RS 

Sant. 

Samtidig så er det vel ikke høyfarts-ulykker, som burde bekymre "politikere" når en ser på ulykke-statistikken denne sesongen. 

Men ikke vet jeg som skal forhindre folk i å "dette på sjøen" å bli dårlig statistikk. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...