Jump to content

Ny ulykke under høyhastighetskurs, høy risiko for skader under opplæring?


Chiefengineer

Recommended Posts

oberst1 skrev 1 minutt siden:

Du har nok rett i det. Må innrømme at jeg synes 50knop i fritidsbåt er en rask båt, men de 75+ er nok mer entusiaster som har gått gradene, kjørt race etc. De har sikkert også vært med på stort antall ulykker uten stor betydning for de (seks punkts belter etc), men besitter stor kompetanse for å føre disse "halvraske" familieracerne.

 

Trur nok ikke majoriteten har vært med på så mange ulykker selv om de kjører 75+, jeg for eks har aldri kjørt noe løp og kun hatt ett par uhell uten betydning, nå har jeg 2 båter som kan bikke 100knop og lekebåten stopper på 84. Men kjørte 14foter med 90hk for 20år siden og har oppgradert etterhvert som erfaringa har kommet 

Link to post
oberst1 skrev for 3 timer siden:


Mye av forskjellen som gjør at det er delt i to praktiske deler er fremdrift ved vannjet og en annen kjørestil/balanse. Litt som MC vs liten veldig sprek bil?

Jeg synes forskjellen fra liten rask båt til stor rask båt kan være større enn fra vannscooter til en liten båt med "sadel", f.eks. en FRC. Så kanskje det burde vært tilrettelagt slik at deltagerene kunne få praktisk prøve på alle tre typer på samme kurs. Førere som mestrer alle disse tre båttypene vil definitivt ha en bedre dybdeforståelse (ikke bokstavelig)

Link to post
J-Å skrev 1 minutt siden:

Jeg synes forskjellen fra liten rask båt til stor rask båt kan være større enn fra vannscooter til en liten båt med "sadel", f.eks. en FRC. Så kanskje det burde vært tilrettelagt slik at deltagerene kunne få praktisk prøve på alle tre typer på samme kurs. Førere som mestrer alle disse tre båttypene vil definitivt ha en bedre dybdeforståelse (ikke bokstavelig)

Det vil alltid finnes forskjellige konfigurasjoner, men her skilles det kun på vannscooter og fritidsbåt.

Type fartøy gjør i dag ihvertfall at bane for vannscooter har 10-15m imellom bøyene mens båt har 100m imellom. Mao får du ikke benyttet samme bane ved undervisning.

Flere kurstilbydere tilbyr tilrettelegging for begge i dag, men utfordring igjen er at både praktisk del for båt og scooter tilsier at du må starte og avslutte kurs ved bryggen. I tillegg må gruppen for vannscooter ha egen godkjent følgebåt med godkjent fører.

For båt er ofte en del av undervisningen på vei til eller fra banen som er lagt ut, i tillegg må det gjennomføres forskjellige sikkerhetsbriefinger etc før avreise som ikke er like for båt og scooter samt etter kurs etc.

 

Det er løpende evaluering på ordningen, men akkurat hvor det bærer på sikt vites ikke enda.

 

 

Link to post
dieselfan skrev On 22.6.2024 at 14.58:

Å føre en høyhastighetsbåt er krevende.

Å bli en dyktig høyhastighetskursinstruktør er ekstra krevende.

Å være en dyktig høyhastighetskursinstruktør uten ekstra "pedal & ratt" er umulig.

Når en i tillegg tvinger passasjerer til å være med ombord så blir det :crazy: 

 

Om "folk" hadde sluttet å prøve å utføre vannscooter-triks med store steppede skrog så hadde vi vært spart for mye.

Triks med små usteppede båter må ikke gå bra alltid..... kan vi se her

https://www.tv2.no/video/nyhetene/arendal-her-gaar-det-galt/1980395/

 

Link to post
pipe skrev 3 minutter siden:

Triks med små usteppede båter må ikke gå bra alltid..... kan vi se her

https://www.tv2.no/video/nyhetene/arendal-her-gaar-det-galt/1980395/

 

16.5 fot med over 3x så mye hk som den en gang blei godkjent for (300hk), det skal sies at han som kommer bak har 500hk bakpå sin 

 

Ting skjer, når man konkurrerer og satser absolutt alt. Han var underdog med 200hk mindre og leda 

Link to post
pipe skrev for 2 timer siden:

Triks med små usteppede båter må ikke gå bra alltid..... kan vi se her

Helt enig :saint:

Det var en noen nærvepirrende sekunder til en fikk bekreftet at det gikk bra... lå litt lengre ute (som vanlig)så jeg så ikke rulla.

Generelt: god stemning og som alltid veldig intimt og spennende racing. Savner å være med, men morro å se på og rusle i depoet og følge med på hva som "skjer" 

 

Om en skal bli en god "høyhastighetsinstruktør så er det etter min mening mye nyttig å plukke opp på disse løpene. 

Link to post
  • 5 måneder senere...

Vel.

Den 17 foteren med 225 hk var under konkuranse, da er det jo greit å ta ut hele potensialet. 

 

Den Golfish 36 var livsfarlig i hendene på instruktøren som kjørte en stor omvei tilbake til kaien.

Måtte instruktøren holde seg på land i all evighet for min del.

Og dei båtene med steppet skrog og gummi ring er en feilkonstruksjon.

Ce merking er ikke noe kvalitetsstempel eller garanti for at en slik båt er sjødyktig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...