Jump to content

Ny ulykke under høyhastighetskurs, høy risiko for skader under opplæring?

Chiefengineer

Recommended Posts

Som eier av flere båter som sikkert går under kategorien "de farligste leketøyene" så lurer jeg på hvor lekeplassen er, det begynner og bli såpass strengt at jeg ikke kan kjøre i minimums skrogfart engang :/ de nye fartsgrensene tvinger meg til og ligge nedi sjøen å kødde, der det er mye bevegelse i båten, fremfor å kjøre i minimums farta skrogene er designa for 

Sørlandet2 skrev 16 minutter siden:

Samtidig så er det vel ikke høyfarts-ulykker, som burde bekymre "politikere" når en ser på ulykke-statistikken denne sesongen.

Det er vi veldig enig om.

En stor utfordring er at statistikk synes statistisk tillatt brukt MOT sin konklusjon, derom det er en politiker som tolker den.

Sørlandet2 skrev for 6 timer siden:

Blir litt som når Idar Vollvik var rik og kjøpte seg Koenigsegg, før elektroniske hjelpemidler var oppfunnet. Ble ikke bra det.

Du blander ikke med Tommy Sharif da? Den Koenigseggen som braste inn i folkemengden mener jeg å huske var tidligere eid av Idar Vollvik altså han var ikke sjåføren som forulykket.

tacan skrev 7 minutter siden:

Du blander ikke med Tommy Sharif da? Den Koenigseggen som braste inn i folkemengden mener jeg å huske var tidligere eid av Idar Vollvik altså han var ikke sjåføren som forulykket.

Jo. Det stemmer ? Er ikke alltid lett å kjøre raske kjøretøy, selv om en er rik. 

Var høyhastighetsbåter et problem og årsak til ulykker før krav om opplæring kom?

Kjører folk mindre i beruset tilstand pga kurset?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 23 minutter siden:

Var høyhastighetsbåter et problem og årsak til ulykker før krav om opplæring kom?

Kjører folk mindre i beruset tilstand pga kurset?

Plutselig når Pål Virik Nilsen blei ambassadør for RS, så kom det behovet og han kjempa hardt for at han skulle være eneste som kunne holde kursene, selv folk som hadde kjørt fra han i løp og hadde alt av lisenser i orden, måtte ha kjørekurs hos han

Litt brannfakkel, men de færrste av kursholderne har en veldig lang maritim racing bakgrunn med mye kompetanse, og deltakerne enda mindre. 

Jeg tok kurs med PVN (før det egentlig var noe krav til kurs) og det var ett veeeeeeldig omfattende kurs, som var helt knall, mr PVN hadde 110% kontroll på nivået til folk umiddelbart når de kjørte. Vi fant fort ut at spesielt 1 av de 5 i båten absolutt ikke burde kjøre noe særlig over 30-40 knop. Jeg har eid flere løpsbåter, og hatt andre raske båter av typen små men helt oppunder 90 knop fra før, fikk vesentlig mere "frie" tøyler og fikk helt andre tips, og fikk også kjøre en vesentlig høyere fart enn de andre. 

Venner som har tatt kurs hos andre senere, forteller ikke helt den samme historien om kompetansen til kursholdern, men mer at det er en kul greie og finansierer mye av den dyre raske båten de har kjøpt ;) registrerer at andre igjen har såpass treige båter til kurset, at det knapt kan kalles rask båt

Fjerner du steppingen på mange av skrogene fjerner du 15-20 knop. Ikke kjøre dritfort i sving løser veldig mange av problemene. 

Vann er hardt i 65-70 + knop når du ruller balja og eller faller av vannscooter. 

@sap_2000 jeg har kjørt G28 i 76 knop, du følger ganske hardt med på alt da, og de fleste i båten hater deg  litt ;)  Ganske stor motsetning til mine gamle der du i 60-65 kunne gå og hente deg en ny drikke mens du koste deg. 

andersb skrev On 25.6.2024 at 8.39:

Fjerner du steppingen på mange av skrogene fjerner du 15-20 knop. Ikke kjøre dritfort i sving løser veldig mange av problemene. 

Vann er hardt i 65-70 + knop når du ruller balja og eller faller av vannscooter. 

De fleste ja, men det er svært mange rekorder med usteppa båt som kommer til og stå i svært mange år. En godt designa usteppa båt er magisk i svinger, det å ligge på sladd i 75knop er virkelig en ubeskrivelig følelse 

Jeg har tverra 2 ganger, det var med steppa båt, flaks at det ikke utvikla seg til en rull også 

Usteppa skrog går mer enn fort nok, steppa skrog er for spesielt interesserte og man må ha tunga rett i munn når man kjører det

Verdens raskeste båt med påhenger er usteppa 

https://youtu.be/bLDM1kE8pVw?feature=shared

Legg merke til at disse ulykkene som har vært i kursvirksomhet har stort sett en fellesnevner: Goldfish. Skal ikke si det er dårlige båter, for det er det ikke, men har en naturlig skepsis til de skrogene med vertikal spiss i baugen. Du må ihvertfall lære deg de godt å kjenne, sørge for god opplæring fra produsenten. Personlig anbefaler jeg kurs holdt med f.eks Hydrolift X-26 (som flere kurstilbydere også bruker). Det er et veldig tilgivelig skrog.

Generelt tror jeg ikke man skal henge knaggen på steppede skrog eller ikke, det har kommet for å bli...

Alkohol har heller ikke vært i bildet ved disse ulykkene (heldigvis). Derimot avholdes kursene nå i maks 30 knop etter siste ulykken, nye retningslinjer kommer nok.

Ordningen i seg selv er nok også kommet for å bli selv om den holdes løpende evaluert av myndighetene. Vi samkjøres også med våre naboland som Sverige og Danmark slik at du kan bruke båten din der også med norskt bevis for scooter og båt.

Disse avanserte båtene bør utstyres med noe tilsvarende som ESP i biler. Gjerne enda mer inngripende, slik at  kombinasjoner av fart, styreutslag og trimsettinger begrenses.

Foiler er på vei inn for motorbåter også, og da blir det helt nødvendig med slike kontrollsystemer.

oberst1 skrev for 10 timer siden:

Legg merke til at disse ulykkene som har vært i kursvirksomhet har stort sett en fellesnevner: Goldfish. Skal ikke si det er dårlige båter, for det er det ikke, men har en naturlig skepsis til de skrogene med vertikal spiss i baugen. Du må ihvertfall lære deg de godt å kjenne, sørge for god opplæring fra produsenten. Personlig anbefaler jeg kurs holdt med f.eks Hydrolift X-26 (som flere kurstilbydere også bruker). Det er et veldig tilgivelig skrog.

Generelt tror jeg ikke man skal henge knaggen på steppede skrog eller ikke, det har kommet for å bli...

Alkohol har heller ikke vært i bildet ved disse ulykkene (heldigvis). Derimot avholdes kursene nå i maks 30 knop etter siste ulykken, nye retningslinjer kommer nok.

Ordningen i seg selv er nok også kommet for å bli selv om den holdes løpende evaluert av myndighetene. Vi samkjøres også med våre naboland som Sverige og Danmark slik at du kan bruke båten din der også med norskt bevis for scooter og båt.

Den forje som tverra og rulla var vel en Hydrolift x26, havarikommisjon fant vel ut at Hydrolift hadde juksa med godkjenninga på den 

oberst1 skrev for 11 timer siden:

Hydrolift X-26 er vel fortsatt ikke lov verken bruke eller selge da de ikke oppfyller kravene til stabilitet. 

Ulykken i Kragerø i fjor var med X-27 SUV såvidt jeg husker..?

Kjenner ikke til andre ulykker i opplæringsøyemed som har havnet i media? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det kommer mer luft til på bakre del av båten med stepp, så det er lettere at ræva slipper og får en sladd som en bakhjulstrukket bil, da er det også lett at ræva hekter tak i vannet igjen og da er det fort gjort at man ruller 

Dette er båten min, med gamle eieren. Der hooka båten i svingen 

Holy moly... Er både skummelt og ekstremt imponerende at det gikk så bra som det gjorde der!

Men utfordringen her vil kanskje ikke være så gjeldende med annen type/tyngre båt i mer moderate hastigheter?  Tenker litt på vår som er litt over 5 tonn med fulle tanker og cruiser rundt i 25-30kn?

Hydrolift X-27 SUV var involvert i en ulykke i fjor, riktig det, I stand corrected. Høyere tyngdepunkt som kanskje ikke var helt heldig…

Kjenner til 3 andre ulykker med Goldfish (de med spiss baug som skjærer når feilvurdert…)

Forøvrig X-26S er meget bra (flere benytter den).

Moralen er vel først og fremst å lære sin båt å kjenne, stor forskjell fra 30 til 50+ knop. Håper de som har disse raske båtene tilegner seg nok erfaring og kunnskap, ofte er det familier på tur.

For egen del er jeg mest i større og tyngre båt som bare lukter på 30 knop, der har vi ikke de samme utfordringene.

Derimot mer glede av trimflaps enn disse raske båtene :smiley: 

Det er mange flere ulykker med de halvraske båtene som gjør 40-60knop enn de raske som gjør 75+

Det beviser vel at folk som kjøper raske båter faktisk tillegger seg kunnskapene som trengs og viser hensyn til andre enn brødhuene som kjøper seg ett statussymbol med stor motor uten og ha gått gradene og lært seg hvordan de skal håndteres 

oberst1 skrev for 8 timer siden:

Kjenner til 3 andre ulykker med Goldfish (de med spiss baug som skjærer når feilvurdert…)

antar det er denne typen du tenker på :
https://www.tu.no/artikler/rib-ulykker-samme-bat-involvert-i-to-dodsulykker/471846

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvorfor må det brukes svære båter til det høyhastighets kurset med step skrog og  x antall hundrevis av hk?

Jeg har kjørt speedbåter siden slutten av 70 tallet og aldri hatt interesse for store båter.

Har heller ikke flere millioner å bruke på en båt. Kunne ikke folk bli opplært i en mer normal speedbåt som klarer over 50 knop.

Kurset lukter av at politikerne "måtte gjøre noe" og at noen skal tjene gode penger på "opplæring", så kjenner de

ikke båtene de bruker godt nok selv engang.

vinyler59 skrev 10 minutter siden:

Hvorfor må det brukes svære båter

Enig. Eventuelt kunne det vært et eget kurs for båter opp til en viss størrelse, som kunne inkludert vannscootere. Det er veldig vanskelig å definere skille mellom en vannscooter og en mindre hurtiggående båt. så et felles bevis hadde vært mye bedre. 

vinyler59 skrev 23 minutter siden:

Hvorfor må det brukes svære båter til det høyhastighets kurset med step skrog og  x antall hundrevis av hk?

Jeg har kjørt speedbåter siden slutten av 70 tallet og aldri hatt interesse for store båter.

Er nok for å ha flere med i båten og mer effektiv kurs gjennomføring. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Eika skrev for 20 timer siden:

Det er mange flere ulykker med de halvraske båtene som gjør 40-60knop enn de raske som gjør 75+

Det beviser vel at folk som kjøper raske båter faktisk tillegger seg kunnskapene som trengs og viser hensyn til andre enn brødhuene som kjøper seg ett statussymbol med stor motor uten og ha gått gradene og lært seg hvordan de skal håndteres 

Du har nok rett i det. Må innrømme at jeg synes 50knop i fritidsbåt er en rask båt, men de 75+ er nok mer entusiaster som har gått gradene, kjørt race etc. De har sikkert også vært med på stort antall ulykker uten stor betydning for de (seks punkts belter etc), men besitter stor kompetanse for å føre disse "halvraske" familieracerne.

J-Å skrev for 4 timer siden:

Enig. Eventuelt kunne det vært et eget kurs for båter opp til en viss størrelse, som kunne inkludert vannscootere. Det er veldig vanskelig å definere skille mellom en vannscooter og en mindre hurtiggående båt. så et felles bevis hadde vært mye bedre. 

Mye av forskjellen som gjør at det er delt i to praktiske deler er fremdrift ved vannjet og en annen kjørestil/balanse. Litt som MC vs liten veldig sprek bil?

Blouberg skrev for 4 timer siden:

Er nok for å ha flere med i båten og mer effektiv kurs gjennomføring. 

Definitivt. Bør ha 3-5 deltakere hver gang for å drifte dette. Det er mange krav fra myndighetene og store utgifter som skal betales gjennom året uavhengig av sesongens lengde.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...