Jump to content

Starter ikke Dobbelisolert


Roger jo

Recommended Posts

Hei! Holder på og bygge om det elektriske anlegget.

Fra minus i skroget til + og - ledninger over alt.

Ny Dobbelisolert starter koster for mye, fik et tips om å sette inn et innslags-rele

i minusledningen og kople den til tenningen.

Da vill starteren bare gå til skroget i start øyeblikket.

 

Har noen prøvd dette eller er det andre løsninger?

 

PS. TIKI er et supert kart program. :flag:

http://www.tiki-navigator.com/no/index.htm

 

MVH

Roger

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at noen Perkins'er hadde doble releer. Det er sikkert mulig å få til noe slikt, det er jo bare snakk om et rele som er sterkt nok til å ta amp.-lasten som starteren krever. Hulda har foretatt samme greia med en manuell bryter. Den tiden strømmen står på til motoren betyr ikke noe for mitt bruk.

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset.

Så Huldra har en hovedstrømbryter i minusledningen.

Det blir betraktelig billigere, 50kr hos biltema

"50kr hos biltema":- det er en møkkabryter. Min BEP-bryter kostet et par- tre hundre kroner. Et delpoeng hos meg var å ha noe enkelt som ikke klikker. Desstuen har jeg jernbåt. Jeg ønsker å kunne sveise uten at diodebroen i dynamoen sprenges. Opplegget mitt kjører forøvrig med enpolet dynamo. Når jeg slår av bryterene, er motoren elektrisk skilt fra batteriene som er elektrisk skilt fra skroget, det er ingen elektrisk forbindelse noen vei, det er ingen mulighet for krypstrømmer.

 

Klikke vil heller ikke ekstrarele-varianten gjøre. Du bør imidlertid ha en egen knapp/bryter for å slå på ekstrareleet før start. Jeg blir noe mer skeptisk hvis to releer som skal utføre samme jobben skal klappe inn samtidig, selv om det teoretisk ikke skal ha noe å si det heller. Liker det bare ikke. Og så må du jo ikke glemme dynamoen, den bør jo også være to-polet.

Link to post
Share on other sites

Takker for tipset.

Så Huldra har en hovedstrømbryter i minusledningen.

Det blir betraktelig billigere, 50kr hos biltema

Takker en gang til.

Starteren byttet jeg til dobbeltisolert i fjor.

Motoren er det fra før er bare starteren igjen.

MVH

Ro :flag: ger

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...