Rolfbåtmann Startet 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2024 Som emnetittel sier så har jeg problem med å få motoren i gir, den går fin i revers og nøytral. Men hvis jeg setter den i det som skulle vært framover «hopper» eller «klikker» propellen bare rundt. Jeg syntes det kjennes ut som at den ikke var justert riktig. Så dro ut undervannshuset, men har prøvd på alle justeringene å ingenting funker. Noen som har noen ideer jeg kan skjekke før jeg evt sender den på verksted? Evt om noen vet hva som skal byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Ålesunder Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Skjedde dette plutselig? Er det alltid sånn eller får du den til slutt skikkelig i gir? Hvor gammel er motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Mener at girstang opp av undervannshuset på disse er en tapp med spleins på. Hvis denne kommer ut av stilling i forhold til staget videre er det svært vanskelig å finne rett innstilling på dette igjen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Motorkode Motorkode Motorkode Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 ta av girkabel bakpå motor og sjekk om den går skikkelig i gir når du setter sjaltearmen bakpå motor i forover. Er det en 80-tall motor så kan sjaleakselen være i ikke-rustfritt, og om den da er litt svekket av rust så kan den vri seg. Det har skjedd på min 89 80hk Sålangt kar jeg klart å kompensere med å justere på wire Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Rolfbåtmann skrev for 12 timer siden: den går fin i revers og nøytral. Men hvis jeg setter den i det som skulle vært framover «hopper» eller «klikker» propellen bare rundt. Jeg syntes det kjennes ut som at den ikke var justert riktig. Så dro ut undervannshuset, men har prøvd på alle justeringene å ingenting funker. Noen som har noen ideer jeg kan skjekke før jeg evt sender den på verksted? Evt om noen vet hva som skal byttes? Du skriver at du har "prøvd alle justeringene", kan du utdype det? Er undervannshuset demontert nå? Dersom du har undervannshuset løst skal du kunne vri på sjalteakselen for å skifte mellom fri, bakk, og forover. Har du prøvd det? Hvis det ikke funker må nok undervannshuset åpnes. Det kan ha vært vann i undervannshuset som har ført til korrosjon og at mekanismen ikke fungerer som den skal. Det kan også være at clutchdoggen er utslitt. Men du gir litt lite informasjon om motoren, og du har ikke lagt inn noen bilder. Hvis det er en gammel motor er det kanskje ikke lønnsomt å overhale undervannshuset. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rolfbåtmann Svart 22.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Ålesunder skrev for 9 timer siden: Skjedde dette plutselig? Er det alltid sånn eller får du den til slutt skikkelig i gir? Hvor gammel er motoren? 1993 modell, kjøpte den i mai en eller annen gang å merka det ikke før Igår når jeg skulle bytte propellen før båten skulle utpå, får den aldri ordentlig i gir. Komodo skrev for 4 timer siden: Du skriver at du har "prøvd alle justeringene", kan du utdype det? Er undervannshuset demontert nå? Dersom du har undervannshuset løst skal du kunne vri på sjalteakselen for å skifte mellom fri, bakk, og forover. Har du prøvd det? Hvis det ikke funker må nok undervannshuset åpnes. Det kan ha vært vann i undervannshuset som har ført til korrosjon og at mekanismen ikke fungerer som den skal. Det kan også være at clutchdoggen er utslitt. undervannshuset er tatt av motor og er justert på den tappen med splines. Fant det som skulle vært gir, propellen sitter låst når man vrir mot klokka, men ikke når man vrir med klokka, da klikker den. Justerte så vidt litt og litt hele veien gjennom «drive» uten at propellen tok tak Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 22.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 dieselfan skrev for 10 timer siden: Motorkode Motorkode Motorkode Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 er hjemme om tre dager, ganske sikker på at jeg har ett girhus med samme motorkode. Skal kjenne på sjaltefunksjonen og prøve å hjelpe deg om du ikke har funnet ut av det til da. Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 25.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2024 dieselfan skrev On 22.6.2024 at 22.10: er hjemme om tre dager, ganske sikker på at jeg har ett girhus med samme motorkode. Skal kjenne på sjaltefunksjonen og prøve å hjelpe deg om du ikke har funnet ut av det til da. Ikke funnet ut noe enda hvertfall, men takk for hjelpa👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.