Jump to content

Yamaha 60hk, får ikke satt gir i fremover


Rolfbåtmann

Recommended Posts

Som emnetittel sier så har jeg problem med å få motoren i gir, den går fin i revers og nøytral. Men hvis jeg setter den i det som skulle vært framover «hopper» eller «klikker» propellen bare rundt. Jeg syntes det kjennes ut som at den ikke var justert riktig. Så dro ut undervannshuset, men har prøvd på alle justeringene å ingenting funker. Noen som har noen ideer jeg kan skjekke før jeg evt sender den på verksted? Evt om noen vet hva som skal byttes?

Link to post

ta av girkabel bakpå motor og sjekk om den går skikkelig i gir når du setter sjaltearmen bakpå motor i forover.

Er det en 80-tall motor så kan sjaleakselen være i ikke-rustfritt, og om den da er litt svekket av rust så kan den vri seg. Det har skjedd på min 89 80hk :eek:     Sålangt kar jeg klart å kompensere med å justere på wire
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Rolfbåtmann skrev for 12 timer siden:

den går fin i revers og nøytral. Men hvis jeg setter den i det som skulle vært framover «hopper» eller «klikker» propellen bare rundt. Jeg syntes det kjennes ut som at den ikke var justert riktig. Så dro ut undervannshuset, men har prøvd på alle justeringene å ingenting funker. Noen som har noen ideer jeg kan skjekke før jeg evt sender den på verksted? Evt om noen vet hva som skal byttes?

 

Du skriver at du har "prøvd alle justeringene", kan du utdype det? 

 

Er undervannshuset demontert nå?

 

Dersom du har undervannshuset løst skal du kunne vri på sjalteakselen for å skifte mellom fri, bakk, og forover. Har du prøvd det? Hvis det ikke funker må nok undervannshuset åpnes. Det kan ha vært vann i undervannshuset som har ført til korrosjon og at mekanismen ikke fungerer som den skal. Det kan også være at clutchdoggen er utslitt.

 

Men du gir litt lite informasjon om motoren, og du har ikke lagt inn noen bilder. Hvis det er en gammel motor er det kanskje ikke lønnsomt å overhale undervannshuset. 

Link to post
Ålesunder skrev for 9 timer siden:

Skjedde dette plutselig? Er det alltid sånn eller får du den til slutt skikkelig i gir? Hvor gammel er motoren?

1993 modell, kjøpte den i mai en eller annen gang å merka det ikke før Igår når jeg skulle bytte propellen før båten skulle utpå, får den aldri ordentlig i gir.

 

Komodo skrev for 4 timer siden:

 

Du skriver at du har "prøvd alle justeringene", kan du utdype det? 

 

Er undervannshuset demontert nå?

 

Dersom du har undervannshuset løst skal du kunne vri på sjalteakselen for å skifte mellom fri, bakk, og forover. Har du prøvd det? Hvis det ikke funker må nok undervannshuset åpnes. Det kan ha vært vann i undervannshuset som har ført til korrosjon og at mekanismen ikke fungerer som den skal. Det kan også være at clutchdoggen er utslitt.

 

undervannshuset er tatt av motor og er justert på den tappen med splines. Fant det som skulle vært gir, propellen sitter låst når man vrir mot klokka, men ikke når man vrir med klokka, da klikker den. Justerte så vidt litt og litt hele veien gjennom «drive» uten at propellen tok tak

Link to post
dieselfan skrev On 22.6.2024 at 22.10:

:thumbsup: 

 

er hjemme om tre dager, ganske sikker på at jeg har ett girhus med samme motorkode. Skal kjenne på sjaltefunksjonen og prøve å hjelpe deg om du ikke har funnet ut av det til da.

 

Ikke funnet ut noe enda hvertfall, men takk for hjelpa?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...