Jump to content

Yamaha 60hk, får ikke satt gir i fremover


Rolfbåtmann

Recommended Posts

Som emnetittel sier så har jeg problem med å få motoren i gir, den går fin i revers og nøytral. Men hvis jeg setter den i det som skulle vært framover «hopper» eller «klikker» propellen bare rundt. Jeg syntes det kjennes ut som at den ikke var justert riktig. Så dro ut undervannshuset, men har prøvd på alle justeringene å ingenting funker. Noen som har noen ideer jeg kan skjekke før jeg evt sender den på verksted? Evt om noen vet hva som skal byttes?

Link to post

ta av girkabel bakpå motor og sjekk om den går skikkelig i gir når du setter sjaltearmen bakpå motor i forover.

Er det en 80-tall motor så kan sjaleakselen være i ikke-rustfritt, og om den da er litt svekket av rust så kan den vri seg. Det har skjedd på min 89 80hk :eek:     Sålangt kar jeg klart å kompensere med å justere på wire
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Rolfbåtmann skrev for 12 timer siden:

den går fin i revers og nøytral. Men hvis jeg setter den i det som skulle vært framover «hopper» eller «klikker» propellen bare rundt. Jeg syntes det kjennes ut som at den ikke var justert riktig. Så dro ut undervannshuset, men har prøvd på alle justeringene å ingenting funker. Noen som har noen ideer jeg kan skjekke før jeg evt sender den på verksted? Evt om noen vet hva som skal byttes?

 

Du skriver at du har "prøvd alle justeringene", kan du utdype det? 

 

Er undervannshuset demontert nå?

 

Dersom du har undervannshuset løst skal du kunne vri på sjalteakselen for å skifte mellom fri, bakk, og forover. Har du prøvd det? Hvis det ikke funker må nok undervannshuset åpnes. Det kan ha vært vann i undervannshuset som har ført til korrosjon og at mekanismen ikke fungerer som den skal. Det kan også være at clutchdoggen er utslitt.

 

Men du gir litt lite informasjon om motoren, og du har ikke lagt inn noen bilder. Hvis det er en gammel motor er det kanskje ikke lønnsomt å overhale undervannshuset. 

Link to post
Ålesunder skrev for 9 timer siden:

Skjedde dette plutselig? Er det alltid sånn eller får du den til slutt skikkelig i gir? Hvor gammel er motoren?

1993 modell, kjøpte den i mai en eller annen gang å merka det ikke før Igår når jeg skulle bytte propellen før båten skulle utpå, får den aldri ordentlig i gir.

 

Komodo skrev for 4 timer siden:

 

Du skriver at du har "prøvd alle justeringene", kan du utdype det? 

 

Er undervannshuset demontert nå?

 

Dersom du har undervannshuset løst skal du kunne vri på sjalteakselen for å skifte mellom fri, bakk, og forover. Har du prøvd det? Hvis det ikke funker må nok undervannshuset åpnes. Det kan ha vært vann i undervannshuset som har ført til korrosjon og at mekanismen ikke fungerer som den skal. Det kan også være at clutchdoggen er utslitt.

 

undervannshuset er tatt av motor og er justert på den tappen med splines. Fant det som skulle vært gir, propellen sitter låst når man vrir mot klokka, men ikke når man vrir med klokka, da klikker den. Justerte så vidt litt og litt hele veien gjennom «drive» uten at propellen tok tak

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...