lurvetass Startet 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2024 Har fått noen fine sprekker i gelcoat noen steder. Finnes det noe lurium som kan fikse de uten å måtte slipe opp og sparkle? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 lurvetass skrev 1 time siden: Har fått noen fine sprekker i gelcoat noen steder. Finnes det noe lurium som kan fikse de uten å måtte slipe opp og sparkle? Nei, tror ikke det. Du må nok enten leve med det, eller ta jobben med sliping og sparkling. Men et interessant spørsmål kan være hvorfor du har fått de sprekkene... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Gelcoatsprekk er laminat sprekk. Fikser du kun krakeleringene så går det ett par år så er de tilbake, sliper du deg ned til glassfiberen og det laget som har små sprekker, så legger på ett lag med glassfiber som du legger gelcoat over, så holder det lenge Her er en gelcoat sprekk jeg fiksa i fjor https://vm.tiktok.com/ZGeg4hWaq/ Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 22.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Komodo skrev for 7 timer siden: Men et interessant spørsmål kan være hvorfor du har fått de sprekkene... Kjedelig at både du og @Eika er så enige. Men veldig godt spørsmål, hvorfor blir det krakelering? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Eika Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Det sprekker i laminatet under gelcoat'n av en eller annen grunn, om noen har hoppa der, om båten har vært utsatt for noe som har gjort så den har vridd seg litt en gang eller om den rett og slett er underdimensjonert med tanke på belastninger i det aktuelle området, det vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Det er jo i et hjørne, da får man spenningskonsentrasjon der. Uansett hvilken vei man bøyer er det innerst i hjørnet det blir størst belastning. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 23.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Dette er på innsiden av vindskjermen ved nedgang til kabinen. Rart at det er spenni ger der? Tror nok løsningen blir å leve med det. @Eika sin løsning er nok riktig, men tror ikke jeg får det pent igjen i hjørnet sjøl. Derfor jeg håpet det var noe spesial stoff som kunne brukes. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Eika Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Snarvei blir desverre omvei Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 MagicEzy hevder å kunne forsegle slik krakelering. Ser Watski fører den. Om det gjør noe godt kan jeg ikke si. Samt ikke det @Eika anbefaler 😉, men mulig det begrenser vanninntrenging Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Sørlandet2 skrev for 20 timer siden: MagicEzy hevder å kunne forsegle slik krakelering. Ser Watski fører den. Om det gjør noe godt kan jeg ikke si. Samt ikke det @Eika anbefaler 😉, men mulig det begrenser vanninntrenging Jeg har også en del små krakeleringer, men ikke store eller stygge nok til å gjøre et omfattende arbeid. Dette produktet virker jo perfekt! Jeg har bestilt meg en tube fra Maritimstart.no nå, der de selges til 50% rabatt for øyeblikket. Om den holder i lengden vil jo vise seg, men for den prisen er det lite å tape på å prøve. :) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 24.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Vestlandssong skrev 11 minutter siden: Jeg har også en del små krakeleringer, men ikke store eller stygge nok til å gjøre et omfattende arbeid. Dette produktet virker jo perfekt! Jeg har bestilt meg en tube fra Maritimstart.no nå, der de selges til 50% rabatt for øyeblikket. Om den holder i lengden vil jo vise seg, men for den prisen er det lite å tape på å prøve. :) Tar du bilder før og etter? Interessant å se hvordan det fungerer. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Thomas_h Svart 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Vestlandssong skrev 1 time siden: Jeg har bestilt meg en tube fra Maritimstart.no Hvordan finner vi ut fargekoden da? Tror ikke båten min har fargekode som "snow White" eller "eggshell" Sitér dette innlegget Link to post
Sholsen58 Svart 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Jeg følger også denne Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Thomas_h skrev 51 minutter siden: Hvordan finner vi ut fargekoden da? Tror ikke båten min har fargekode som "snow White" eller "eggshell" Nei, det er vanskelig å vite, jeg tok en råsjans. Tenker at nesten lik farge uansett blir bedre enn svarte riper i (nesten) hvit gelcoat😅 Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 lurvetass skrev for 2 timer siden: Tar du bilder før og etter? Interessant å se hvordan det fungerer. Absolutt👍 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Jeg har prøvd det der 1 gang og det blei ved den ene gangen, men nå er nok jeg rimelig kravstor til resultatet Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Eika skrev for 1 time siden: prøvd det der 1 gang Er det ok som forebyggende / kortids rep før skikkelig reperasjon? Har noen mikro sprekker jeg har alt utstyr og materialer for å fikse, men tiden strekker ikke til. Om dette tar vekk de svarte strekene kan det holde i noen mnd? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 24.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Eika skrev for 2 timer siden: Jeg har prøvd det der 1 gang og det blei ved den ene gangen, men nå er nok jeg rimelig kravstor til resultatet Du er nok i en helt annen liga enn meg her @Eika. Tror det kreves mye trening og kunnskap for å få dette helt igjen. Alternativet er som @Komodo sa, å leve med det. Men kan dette stoffet fylle sprekkene så de ikke synes så godt kan jo det være et alternativ til å bare la de være. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Eika Svart 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Det holdt ikke mål for meg eller kunden, så vi brukte 2min på å ombestemme oss og legge gelcoat istedenfor, så jeg vet ikke noe om holdbarhet eller hvor fint man kan få det med litt innsats. Hos meg så blei det ett nei produkt med engang selv om jeg fikk det gratis for å teste. Skulle jeg gjort noe midlertidigt, hadde jeg heller lagt på hvit sika og fylt sprekken med en sparkelspade Men om noen som ikke er like kresene som meg blir fornøyd, det vet jeg ikke. Men jeg er nok litt yrkesskadd, iogmed at jeg tenker hvor bra det kan bli iløpet av noen få timer med arbeid og jeg tenker at sånt som det der er quickfix. Det er sånt som dette jeg er vant til, så krakeleringer er bare en liten kosejobb i mine øyne Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Et nytt skudd for baugen for dette produktet er følgende; 14 dager uten fuktighet på overflaten? Da er det kun mulig å bruke på oppvarmet vinterlagring? Da utgår dette, da vanlig gelcoat er like greit. Regner ikke med vanlig gelcoat har samme herdetid? Min 20 grader Unngå kontakt med overflaten før 48 timer etter påføring Unngå at overflaten blir våt de første 14 dagene MagicEzy vil herde til full styrke de påølgende 2-4 uker etter påføring Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Jeg har stått og tatt skader inne og ute, brukt båten dagen før og dagen etter, regner der midt i prosessen så er det kjedeligt for da må man slipe og legge på mer gelcoat. Men det er langt ifra en katastrofe Snarveier blir fort til omveier, det ser man på det såkalte vidundermiddelet over Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Eika skrev 10 minutter siden: har stått og tatt skader inne og ute, brukt båten dagen før og dagen etter Høres bra ut. Er det noen her som driver med slikt i Bergen? Bare noe hairline et sted ingen ser som iriterer meg. Kan selvsagt bare levere inn til f.eks Viknes men kunne tenkt å lært prosessen selv, og da er det ypperlig med betalt støtte og opplæring. 🤣 Gjorde det når jeg begynte med detailing på bil. Kan selvsagt fikse dette selv, men er nok mye triks for å få det 100% fint. Sett 20 videoer, men live er best. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Trur du skal leite lenge etter noen som gidder og ha en hengende over skuldra for å lære. Nå kan jeg kun snakke for min egen del, men jeg blir rett og slett forbanna når folk skal henge over meg og stille masse spørsmål når jeg gjør en jobb som krever konsentrasjon. Men når man ser skiltet under, så er det tydeligvis flere som tenker ganske likt Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Sett det skiltet før ja. Jeg ville selvsagt aldri gjort det uten at det var avtalt på forhånd. Mange som er veldig opptatt av faget og ønsker å lære vekk til de som ønsker å lære, og når de i tillegg betaler er det enda bedre. Men alle er selvsagt ikke slik og det er ok. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 @Chilli Solbris når skal du ha neste kurs ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.