Jump to content

Kollisjon mellom seilbåt og motorbåt i Oslofjorden


fredriksen

Recommended Posts

Steihy skrev 17 minutter siden:

Vi får håpe vi får nok info. Synes ofte media slipper disse sakene uten at hendelsesforløpet beskrives. Er vel mulig lokale forummedlemmer kan fange opp noe.


For mediene er det viktigere å få ut nyhetene med en gang, og da er det begrenset hva de har av informasjon. Jeg tenker det er bedre at de lar være å spekulere i hva som har hendt enn at de legger ut en beskrivelse som man senere finner ut er feil. 

Link to post
Share on other sites

Jarlsberg Avis (Holmestrand) de alle de andre lokale Amedia-avisene har bilde av i alle fall en de involverte båtene her (motorbåten). Går ikke frem av bildet hvorvidt seilbåten også er den aktuelle.

image.jpeg.798d6f3fcffb51151fb362f55f8efbfd.jpeg

 

Og her av motorbåten ifm slep inn til en havn. ( Skorgenes 445 - Amedia-avisene).

image.jpeg.7814fc94d6d951f829f3506ac4c29363.jpeg

Link to post
Share on other sites

Svært trist hendelse med tragisk utfall. Dette er jo en slik ulykke som egentlig ikke skulle kunne skje - fine forhold, god sikt og god plass..

 

Ifølge lokale medier skal innatsleder ha uttrykt at det var ganske kraftig vind og sterk strøm i området da ulykken skjedde og under redningsaksjonen. 

Det skal ikke være mistanke om promille hos fører av motorbåten.

 

Tanker går til etterlatte og andre berørte av denne tragiske hendelsen.

Link to post
Share on other sites

Nevermind skrev 26 minutter siden:

Jeg tenker det er bedre at de lar være å spekulere i hva som har hendt enn at de legger ut en beskrivelse som man senere finner ut er feil. 

Der er vi selvsagt enige. Men når alt er på plass og mediene kunne informert skikkelig, er saken glemt.

Link to post
Share on other sites

Tragisk utfall på denne ulykken.   
 

Ingen kjøre over en annen båt med vilje, så dette ser ut til være et uhell med værst tenkelig utfall.  
 

uten å spekulere i årsak i dette tilfellet, har jeg mange ganger satt fingeren på mer eller mindre gode  føreplasser i fritidsbåter.  Det virker ikke å være krav til noe som helst ang sikt og utsyn.   

typisk er hvite dashbord som gir gjenskinn og store/ tjukke A-Stolper som fint kan skjule en annen båt om vinklene stemmer.  
 

tankene går til de etterlatte og båtfører.  De har det nok helt forferdelig nå.   

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Når mannen i seilbåten omkommer uten å ha vært i sjøen, så tyder vel det på at motorbåten har kjørt inn i cockpiten på seilbåten. Jeg tror den motorbåtføreren trenger en god advokat, uansett hvilke retninger de to båtene styrte.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil også tro det. Flere ganger hvert år lurer jeg på hvordan i huleste jeg skal komme meg unna når båter kommer på kollisjonskurs i 》20 knop og Hulda kan presses opp i 8 knop. Det hjelper ikke om disse hurtige båtene har retten på sin side. Eller om Hulda har retten.

Link to post
Share on other sites

Alle er underlagt denne regelen, men la nå ikke denne tragiske hendelsen bli en motorbåt/seilbåt-diskusjon. Det finnes det nok av fra før.

 


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 1 time siden:

Jeg tror den motorbåtføreren trenger en god advokat, uansett hvilke retninger de to båtene styrte

Sånn er det nok. Uten at jeg tror det er det som opptar han akkurat nå - nå har han det bare vondt, om han har hele skylda eller ikke. 

 

Hendelsen ble karakterisert som et uhell lenger opp i tråden. Uhell betyr at det ikke foreligger ansvar eller skyld. Det er ikke legitimt, det er ikke et uhell selv om det ikke ble gjort med vilje. Det er uaktsom eller grovt uaktsom skyld fra en eller begge. Hvem, og hvor uaktsomt, vil tiden vise. Jeg prøver å være nøytral, men min spekulasjon er at det er vanskelig å forestille seg at det ikke er motorbåtfører.

 

Det betyr ikke at det er feil å vise omsorg for han. Jeg har selv forårsaket dødsfall ved et "uhell", og slapp tiltale. Jeg vet likevel at det var min uaktsomhet som var årsaken, og straffer meg selv daglig for det, nesten 40 år senere. Hendelsen skal ikke unnskyldes selv om den kan forstås. 

 

Sedvanen tro er det oppmerksomhet rundt rus eller promille. Et tankekors: Er det mindre alvorlig å drepe noen uaktsomt, i edru tilstand? Har man mindre skyld? 

 

Disclaimer: Mitt "uhell" var i Nordsjøen, absolutt ingen rus involvert.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det blir jo det samme som ulykke på veien man sjekker jo hvor meget reglene ble eventuelt brutt av den som forårsaket ulykken for å kunne bedømme ansvarsgraden. Men det er i hvert fall riktig at man dømmer hardere på faktiske konsekvenser enn at noe muligens kunne ha skjedd men aldri skjedde.

Når det gjelder selve ulykken så er det jo ikke informasjon om hva som faktisk hendte. Men mener å huske en sak om tur i trawler i store bølger hvor en person ble hardt skadd av å treffe noe med hodet når båten rullet hardt pga. en bølge. Så den døde fører av seilbåten ble ikke nødvendigvis knust av motorbåten, ett slikt kraftig sammenstøt kunne jo sende personer flyvende gjennom båten. Det er jo ikke setebelter i en båt og hvis noen er riktig uheldig så kan de jo treffe en mast eller en skarp kant av ett skap i båten med hodet og det er jo nok for å bli drept hvis man tenker på hvor hardt skadd ble mannen som traff noe pga. en bølge. Og dette var vel mye hardere sammenstøt enn med en bølge.

Uansett det virker som mange ikke er like fokusert i båt som i bil ellers så kan jeg ikke fatte hvordan slike ulykker skjer når det er så mye plass i fjord/hav. Har jo selv alltid forsøkt å være så langt unna som mulig selv om jeg hadde forkjørsrett med Alicraft når jeg så noen komme i over 30 knop og nærme seg veldig i Langesundsfjorden.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, sap_2000 said:


typisk er hvite dashbord som gir gjenskinn og store/ tjukke A-Stolper som fint kan skjule en annen båt om vinklene stemmer.  

... samt båter som gjemmer seg bak seil, vinduer som nedsaltes raskt (særlig i Middelhavet), dekksområde rundt mast som benyttes til lagringsformål. Ulykken da et lasteskip krasjet med en godt oppmerket sten i Hvaler i 2011 skyldes også delvis at utsikten var redusert (containerlast fremfor bru).

 

Jeg finner det mer sannsynlig at fører av motorbåt var uoppmerksom. Blikket festet ned på en skjerm i stedet for ut av vinduet. Jeg synes synd på vedkommende. Dette er noe "alle" gjør til tider, meg selv inkludert. Nå er jo risikoen heldigvis noe lavere i saktegående seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Tragisk for alle påvirket av dette. Hvis det er båt som vises baugen av i nrk-klipp, ser motorbåten ikke veldig skadet ut (i baug). Uten noe mer synlige skader er det nesten rart at det kan ende i dødsfall og sunket båt. 

Link to post
Share on other sites

@bjorngb Sunket båt er vanskeligere å forstå med tanke på at man ikke ser skader på motorbåten, men dødsfall er jo mulig så lenge noen ble hardt skadet av å treffe noe med hodet i en trawler etter at den rullet på en stor bølge. Dette må jo ha vært mye større kraft av sammenstøt enn stor bølge og da er det jo veldig enkelt å treffe noe med hodet betydelig hardere enn mannen som ble hardt skadet og dermed bli drept.

Hele hendelsen er en tragedie,  jeg tror slikt skjer fordi folk gir mindre oppmerksomhet til å føre båt enn til å føre en bil. Fordi det virker jo som det er utrolig mye plass i fjorden/havet. Men kanskje det er bare hvis man har mindre erfaring at man er fullkonsentrert hele tiden om det som skjer når man fører båten, så slapper folk av etterhvert vet ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...