Jump to content

Kollisjon mellom seilbåt og motorbåt i Oslofjorden


fredriksen

Recommended Posts

Hvis plass og tid tillater ville jeg forsøke å vende baug eller akterende mot den som er på kollisjonskurs. Utgjør da et mindre mål og sjansen for at vedkommende bommer med liten margin eller at man sklir til side i et eventuelt sammenstøt øker.

Utfordringen er om man har tid til å foreta seg noe som helst.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 2 minutter siden:

Utfordringen er om man har tid til å foreta seg noe som helst.


Nettopp. Og for oss med mast og seil er det ikke alltid situasjonen tillater å vende baug eller akter mot en møtende båt på en enkel og rask måte uten å utsette båt og folk ombord for andre farer. Da velger man kanskje å avvente reaksjon fra den andre båten til det er for sent.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Popeye70 said:

Nettopp. Og for oss med mast og seil er det ikke alltid situasjonen tillater å vende baug eller akter mot en møtende båt på en enkel og rask måte uten å utsette båt og folk ombord for andre farer. Da velger man kanskje å avvente reaksjon fra den andre båten til det er for sent.

 

Nå var premisset her at en seilbåt går for motor og teknisk sett kanskje har vikeplikt for motorbåten.  Men om motorbåten kommer raskt og rett og slett ikke er oppmerksom på en seilbåt som uansett ikke greier å komme seg unna, så spiller det jo ingen rolle om denne går for seil eller motor.

Link to post
Share on other sites

Et mulig hendelsesforløp her som fritar alle parter for det meste av skyld, er om motorbåten lå stille, vedkomne ombord var opptatt f.eks. med bading og derfor ikke oppmerksom på seilbåten, seilbåtmannen fikk et illebefinnende og omkom før ulykken inntraff, og kolliderte med motorbåten.  Det skulle stemme ifht at det nesten ikke er skader på motorbåten.  Det er i såfall er et "hendelig uhell".  Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor seilbåten sank i såfall.  Men nå spekulerer jeg vel, så det må jeg vel slutte med.   Sannheten får vi neppe vite.  Obduksjon kan muligens påvise om seilbåtmannen døde som følge av ulykken eller før ulykken, men kanskje ikke.  Er det f.eks. hjertestans, så vil det trolig være vanskelig å påvise om det skjedde før ulykken eller som følge av ulykken.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest igjennom tråden skal jeg holde meg unna spekulasjoner om hva som har hendt. Men jeg har lyst til å komme med noen generelle betraktninger om fart og utkikk. Jeg har ingen erfaring med hurtiggående cabincruisere, Det raskeste fartøyet jeg har ført er en 14 fot Askeladden som kanskje gjorde 15 knop på det meste og som krevde full oppmerksomhet om jeg ikke i løpet av få sekunder skulle befinne meg et annet sted enn planlagt.

 

Når vi ligger å dorger med sjarken i 2-3 knop med autopiloten på føler jeg at jeg kan bruke mer fokus på ting ombord, men vi snakker ikke om mange minutter uten at jeg tar et overblikk rundt båten for å ha kontroll. Selv når vi ligger å trekker teiner ser jeg meg rundt. Når vi marsjer 5-6 knop føler jeg at jeg alltid må følge med og ha kontroll på farvannet rundt. Det er små vinduer og brede stolper mellom som gjør at jeg hele tiden må bevege meg for å ha kontroll.

For meg er kontroll et nøkkelord når jeg ferdes ute. Og fart er sterkt forbundet med det. I båt kan farten bli for liten til å ha kontroll, men den kan også bli for stor. Og det er den store farten som gjør mest skade.

 

Så for meg er det viktig å avpasse farten så jeg alltid kan ha kontroll. Gi meg selv tid til å handle når noe kommer på. Er det noe som jeg må gjøre som tar oppmerksomheten slik at jeg ikke kan ha kontroll så stopper jeg.

 

Jeg redder selvfølgelig ikke verden med dette, men jeg kan gjøre mitt slik at alle kan ferdes trygt. Selv om jeg stadig ser at andre bruker av mine marginer.

 

Ha en god og trygg sommer.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 3 timer siden:

Et mulig hendelsesforløp her som fritar alle parter for det meste av skyld, er om motorbåten lå stille, vedkomne ombord var opptatt f.eks. med bading og derfor ikke oppmerksom på seilbåten, seilbåtmannen fikk et illebefinnende og omkom før ulykken inntraff, og kolliderte med motorbåten.  Det skulle stemme ifht at det nesten ikke er skader på motorbåten.  Det er i såfall er et "hendelig uhell".  Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor seilbåten sank i såfall.  Men nå spekulerer jeg vel, så det må jeg vel slutte med.   Sannheten får vi neppe vite.  Obduksjon kan muligens påvise om seilbåtmannen døde som følge av ulykken eller før ulykken, men kanskje ikke.  Er det f.eks. hjertestans, så vil det trolig være vanskelig å påvise om det skjedde før ulykken eller som følge av ulykken.

Dette er ikke et område noen ligger og driver, ev. bader med cabincruiseren sin. I hvert fall ikke på de fleste sommerdager som denne, da det stort sett alltid er 6-12 sm. pålandsvind.

Link to post
Share on other sites

Som alle er enige om så er jo dette bare en fryktelig trist hendelse. 
 

Det er ikke tvil om at økt fart, krever økt oppmerksomhet. 
 

Sammtidig må vi heller ikke glemme den tragiske hendelsen i 2019, hvor en seilbåt kolliderte med en kajakk, med fatalt utfall for kajakk-padleren. Så selv 5-6 knop krever full oppmerksomhet, uansett om en har seil oppe eller ikke. 
 

Å føre båt er et stort ansvar uansett størrelse. 
 

Jeg undres forøvrig stadig på hvordan mange cabin-cruisere greier å holde oversikt når kalesje er på, og vinduene er gulne, samt gardiner i halve båten, og det som ser ut som det foregår et familieselskap. Kan ikke være lett for kapteinen å holde utkikk for smått og stort i leia. 

La oss håper resten av sommeren blir fin, uansett fart og størrelse på båten. La det bli plass til alle. 
 

 

Link to post
Share on other sites

Det er bare å montere en moderne radar og ha nødvendig skjermareal så er det ikke noe problem å ha full oversikt fra en cabincruiser som er slik som beskrevet over. 

 

Desverre er det få som har radar og de som har det har som oftest en eldre radar som krever mye mer av brukeren. Jeg har hatt 8 forskjellige radarer (på samme båt) siden 2010, og de fleste radarer jeg ser er av typen jeg erstattet med en digital radar med farger i 2010.

 

Dagens Simrad Halo radarer (unntatt den minste Halo20) har Doppler prosessering som farger mål som kommer i mot en i en farge, mål på vei vekk i en annen farge og stillestående i en tredje farge. ZoneTrack målsporingen virker svært bra. En kan definere to soner, enten sirkel eller sektor, hvor alle mål spores automatisk og vektor som viser retning og fart vises, sporet fra båtene blir også plottet. Dette kan kombineres med å vise to forskjellige radar ranges samtidig. Med disse verktøyene får en full oversikt over andre fartøy, og det i alle retninger. 

 

Men desverre, moderne elektronikk som gir økt sikkerhet ser ikke ut til å være høyt prioritert hos de fleste. Er mange flere poster om hvordan en kan bruke en gratis app på et nettbrett enn om avansert elektronikk som kan gi økt sikkerhet. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 38 minutter siden:

Det er bare å montere en moderne radar og ha nødvendig skjermareal så er det ikke noe problem å ha full oversikt fra en cabincruiser som er slik som beskrevet over. 

 

Desverre er det få som har radar og de som har det har som oftest en eldre radar som krever mye mer av brukeren. Jeg har hatt 8 forskjellige radarer (på samme båt) siden 2010, og de fleste radarer jeg ser er av typen jeg erstattet med en digital radar med farger i 2010.

 

Dagens Simrad Halo radarer (unntatt den minste Halo20) har Doppler prosessering som farger mål som kommer i mot en i en farge, mål på vei vekk i en annen farge og stillestående i en tredje farge. ZoneTrack målsporingen virker svært bra. En kan definere to soner, enten sirkel eller sektor, hvor alle mål spores automatisk og vektor som viser retning og fart vises, sporet fra båtene blir også plottet. Dette kan kombineres med å vise to forskjellige radar ranges samtidig. Med disse verktøyene får en full oversikt over andre fartøy, og det i alle retninger. 

 

Men desverre, moderne elektronikk som gir økt sikkerhet ser ikke ut til å være høyt prioritert hos de fleste. Er mange flere poster om hvordan en kan bruke en gratis app på et nettbrett enn om avansert elektronikk som kan gi økt sikkerhet. 

Greier en slik radar å gi et godt bilde av en kajakk i litt bølger? 

Link to post
Share on other sites

Lars Moe skrev for 3 timer siden:

Men jeg har lyst til å komme med noen generelle betraktninger om fart og utkikk.

Det der er fornuftige tanker og passer godt med min egen innstilling :thumbsup:

 

Jeg blir veldig stresset av å ikke ha kontroll på omgivelsene mine når jeg er i båt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når en får satt opp systemet så går det meste på auto, er bare regndemping og å sette rolig, moderat eller røff sjø som må justeres. 

 

Jeg er elektronikkingeniør og har etter hvert blitt mer interessert i elektronikken ombord på båten enn å fiske og annet båtliv så jeg er nok ikke den som kan uttale seg om hvordan brukerterskelen vil være for en gjennomsnittlig bruker. 

Link to post
Share on other sites

Etter 8 år med seilbåt i området der denne tragiske ulykken skjedde, kan jeg si: Det kunne vært oss som ble kjørt ned. For situasjonen er dessverre ikke uvanlig.

 

På Breiangen går det mye båttrafikk, særlig ut/inn fra indre fjord. Her er det svært vanlig med store cabincruisere i marsjfart over 20 knop på autopilot, og vi har lært oss å aldri stole på at:

a) de har utkikk og oversikt

b) at de overholder sin vikeplikt for seilbåter

 

Gjennom disse årene har det vel vært minst 5-6 ganger hvor vi har måttet unngå katastrofe ved å slå eller jibbe oss vekk fra en større motorbåt som ikke overholder sin vikeplikt for oss under seil. De fleste av disse gangene har det ikke vært mulig å se noen verken på flybridge eller ved førerposisjon inne. 

 

Jeg er dessverre redd for at kombinasjonen av stor båt, høy fart, autopilot og distraksjon (gjerne skjerm i en eller annen form), medfører en stor fare for slike ulykker med fatalt utfall. Og jeg, som den svake part, gjør det jeg kan for å ha en vei ut av situasjonen. 

Link to post
Share on other sites

Denne har vert vist før. Føreren var på telefonen, noe kanskje andre er det å? Det gikk ganske bre denne gangen. Kunne gått verre. I statene blir fører, som nevnt, saksøkt. Kanskje vi nordmenn burde vert flinker på det, når slik farlige situasjoner skapes. 
 

La oss alle prøve å føre båten på en vakker måte. Det har vert nok nå denne sesongen. 
 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå ble vel ikke radaren på Fridtjof Nansen brukt i særlig grad, men de hadde uansett gammel teknologi. Det trengs halvlederradar for å kunne gjøre Doppler prosessering, på min radar ville det de antok var Stureterminalen ha hatt en farge som indikerer at objektet var på vei mot dem. Kongsberg kan nå levere halvlederradarscannere. 

Link to post
Share on other sites

Radarsystemet var godt nok til å se tankskipet og kunne også ha varslet med alarm - og tankeren hadde jo også AIS.  Det var svært mange småting som kunne vært gjort anderledes, og ulykken ville vært unngått.  Etter mitt skjønn er det noe alvorlig galt med konfigurasjon og tuning av alarmsystem - i snitt hadde de én alarm pr minutt i timene før sammenstøtet, alarm på "ikke-målsatte objekter" (altså ting av typen "store oljetankere som vi ikke enda er bltt oppmerksomme på) var skrudd av fordi det medførte alarmstormer hver gang de passerte en havn.  Jeg har en bloggpost i draft-status som omhandler dette med mer, men det blir litt utenfor tema her.

 

Helge Ingstad-ulykken skjedde natterstid.  I følge prosedyrene deres hadde de to personer til å holde konstant utkikk fulltid ut vinduene (og ingen av dem la merke til oljetankeren), mens det å følge med på radaren var en bioppgave til én person som også hadde mange andre arbeidsoppgaver.  Man skal ikke undervurdere behovet for å stirre ut av vinduer, men natterstid så synes jeg dette er svært underlig ressursbruk, radaren er etter mitt skjønn langt mer verdifull enn utkikk ut vinduene.

 

Som nevnt, jeg tviler på at de beste radarene er i stand til å oppdage sjøminer, fiskeutstyr, svømmende, samt kajakkpadlere når bølgehøyden er langt høyere enn høyden på kajakkpadleren.  Jeg har heldigvis til gode å støte på sjøminer, men her er noen bilder av fiskeutstyr som ikke vises på min radar, som jeg tviler er særlig synlig fra en nyere og dyrere radar, som ikke er med på navionics-app'en min (selv med betalt abonnement og oppdaterte kart), ikke er nevnt i navigasjonsvarslene på radio og heller ikke utstyrt med noe lys.  Veldig synlig dagtid fra jolle, men på avstand ... gruff.

 

 

20240625_113118.jpg

20240625_103656.jpg

20240625_095411.jpg

Link to post
Share on other sites

Nok en pårenniningsulykke:

 

https://www.bt.no/hendelser/i/jQaqBw/smaabaaten-blei-koeyrd-i-senk-like-utanfor-rosendal-mannskapet-verken-saag-eller-hoeyrde-noko

 

"Skipper Inderhaug har heller ikkje ei forklaring på kvifor dei ikkje registrerte småbåten.


– Kanskje den hadde tenkt å kryssa framfor oss, og så fekk den motorstopp, spekulerer han.

– Vanskeleg å sjå småbåtar
– Korleis har det seg at de ikkje såg båten på radaren?

– Folk flest trur gjerne at vi ser alt på radaren, men småbåtar kan vera vanskelege å få auga på. Dei dukkar gjerne berre opp glimtvis.

– Det var lyst og god sikt, og de var to mann på brua. Korleis har de seg at de ikkje såg båten visuelt?

– Vi sit ikkje og nistirar på havet. Hadde vi det gjort, ville vi blitt heilt utslitne, seier Inderhaug."

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 8 minutter siden:

Vi sit ikkje og nistirar på havet. Hadde vi det gjort, ville vi blitt heilt utslitne, seier Inderhaug."

 

Nei, at folk skal bli slitne på jobb kan vi ikke ha noe av. :worry:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...