Jump to content

Kollisjon mellom seilbåt og motorbåt i Oslofjorden

fredriksen

Recommended Posts

Lars Moe skrev On 26.6.2024 at 12.17:

Når vi ligger å dorger med sjarken i 2-3 knop med autopiloten på føler jeg at jeg kan bruke mer fokus på ting ombord, men vi snakker ikke om mange minutter uten at jeg tar et overblikk rundt båten for å ha kontroll. Selv når vi ligger å trekker teiner ser jeg meg rundt. Når vi marsjer 5-6 knop føler jeg at jeg alltid må følge med og ha kontroll på farvannet rundt. Det er små vinduer og brede stolper mellom som gjør at jeg hele tiden må bevege meg for å ha kontroll.

For meg er kontroll et nøkkelord når jeg ferdes ute. Og fart er sterkt forbundet med det. I båt kan farten bli for liten til å ha kontroll, men den kan også bli for stor. Og det er den store farten som gjør mest skade.

Samme her, i en seilbåt i 5-6 knop kan det også "plutselig" dukke opp andre småbåter/kajakker raskere enn man synes er "greit". LItt fikling med kartplotter i kombinasjon med blindsone bak seil eller mast er mer enn nok. Gjelder å følge med!

• 2 måneder senere...
lr-80 skrev for 2 timer siden:

Men han nekter straffskyld, rettsak og dom må til for avklaring. 

At siktede nekter straffskyld har lite med de faktiske forhold å gjøre.

Det som nå virker klart, er at motorbåten har gått på autopilot i 20 knop og ikke har vært oppmerksom på seilbåten. Om føreren har surfet på nettet eller ikke, er etter min mening en avsporing. Han har ikke vært oppmerksom på seilbåten og rent inn i den i 20 knop. 

Forsvareren kommer til å ta en klassisk Helge Ingstad, og fremstille det som om seilbåten var på feil sted, sånn at motorføreren trodde den var et skjær. Vi får se.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

• 8 måneder senere...

Da ble det tiltale for uaktsomt drap i denne saken: (redigert: tiltalt for uaktsom forvoldelse av en annens død og brudd på småbåtloven - kilde NRK - se nederst).

https://www.vg.no/nyheter/i/5EdoaO/baatfoerer-tiltalt-for-uaktsomt-drap-etter-ulykke-i-oslofjorden-i-fjor

Føreren av cabincruiseren, en mann i 50-årene, er nå tiltalt i saken.

Tiltalen gjelder uaktsomt drap og for brudd på småbåtlovens bestemmelser om navigering på en slik måte at det oppsto fare for liv.

– Saken er sendt til berammelse i Ringerike, Asker og Bærum tingrett. Det er ennå ikke klart når hovedforhandling vil bli avholdt, skriver Oslo politidistrikt i en pressemelding.

Ulykken skjedde en søndag ettermiddag, 23. juni 2024 mellom Rødtangen og Langøya. Seilbåten sank, mens motorbåten ble tauet i land.

Trond Jensen (75) fra Gjøvik omkom i ulykken

DØDSULYKKE: Et redningshelikopter på stedet før seilbåten gikk ned i Oslofjorden. Motorbåten som var involvert i ulykken, ligger til høyre for seilbåten.  Foto: Privat DØDSULYKKE: Et redningshelikopter på stedet før seilbåten gikk ned i Oslofjorden. Motorbåten som var involvert i ulykken, ligger til høyre for seilbåten. Foto: Privat

(Redigert) image.gif.ff2969ac82914071e1ae244167f52fd4.gifFra NRK:

Båtfører tiltalt etter ulykke i Oslofjorden i fjor

Oslo statsadvokatembeter har tatt ut tiltale mot føreren av en motorbåt etter dødsulykken i Oslofjorden i fjor sommer. Føreren av båten er tiltalt for uaktsom forvoldelse av en annens død og brudd på småbåtloven.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...