abbor Svart igår klokken 19:59 Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:59 tom Cognac skrev for 7 timer siden: Å sitte med hue i en skjerm i 20 knops fart er ikke noe annet enn komplett IDIOTI. Det har akkurat vært diskutert radar her i tråden så jeg vil ikke påstå at utsagnet ditt nødvendigvis alltid er korrekt. Å stirre på mobilskjermen er ikke særlig smart, men å se på radar og andre navigasjonsskjermer er ofte det beste hvis en har utstyr av høy kvalitet. Jeg veksler normalt mellom å se på 3 skjermer, men ved å konfigurere min 16 toms skjerm med de nødvendige vinduene hadde jeg klart meg godt med en skjerm. Hvis personer på en viss fregatt hadde gjort dette og hatt navigasjonshjelpemidler av samme kvalitet som jeg har på min 21' båt så hadde Norge i dag hatt en fregatt til. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart igår klokken 20:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:05 sap_2000 skrev 33 minutter siden: Utifra egne observasjoner er det omtrent like sannsynlig som at en syklist i kondomdress i Osloområdet slipper opp en millimeter på "gassen" for bidra til bedre flyt eller ikke står på retten sin frem til det smeller. Selv når de kommer på feil side av gata, på rødt lys og mot enveiskjøring, eller kommer bakfra på høyre side langs en rekke med biler som skal svinge til høyre blir de ofte møkk forbanna og slår neven i bil som måtte befinne seg i veien for de.... Noen seilere kaller jeg for "havets syklister Nå er det heldigvis svært sjelden jeg kjører bil i de nevnte områder, men vi har nok litt tendenser på disse kanter av landet også. Desverre. Ellers så må jeg nok si meg veldig enig i dine uttalelser. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart igår klokken 20:07 Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:07 Lazyjack skrev 6 minutter siden: Ikke noe å lure på da dette er nedfelt i Sjøveisreglene. Men det er langt derfra til å begynne å vike når man ser en båt på lang avstand om det er den båten som skal holde av veien. Det vil jo bare føre til usikkerhet hos den som skal holde av veien. Forøvrig er det nytteløst for en seilbåt å forsøke å holde av veien for en motorbåt som kommer dundrende i 20 knop. https://m.youtube.com/shorts/UXCUMvRAKuE Kan godt være, har aldri kjørt seilbåt. Men utifra det lille jeg har sett av de så har de vel en ganske god manøvreringsevne selv i lav fart. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Lazyjack skrev 8 minutter siden: Men det er langt derfra til å begynne å vike når man ser en båt på lang avstand kortere avstand Lazyjack skrev 13 minutter siden: Forøvrig er det nytteløst for en seilbåt å forsøke å holde av veien for en motorbåt som kommer dundrende i 20 knop. Lydhorn er ikke dumt. Ikke forbudt å bruke det heller. Har endel års erfring med 6-7 knops båt selv. Noen sekunder KAN være nok til å avverge sammenstøt, evt redusere konsekvensene... Om jeg noen gang kommer til å sitte sløv i 25 kn og blir advart av et lydhorn som gjør at jeg får foretatt en unnamanøver, skal jeg stoppe å takke vedkomne som trykket på knappen selv om han hadde retten på sin side og det var jeg som dreit meg ut.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lazyjack Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Cheyenne skrev 14 minutter siden: Kan godt være, har aldri kjørt seilbåt. Men utifra det lille jeg har sett av de så har de vel en ganske god manøvreringsevne selv i lav fart. Jo mindre vind, jo lavere fart, jo tregere møvreringevne. I vindstille for seil, ingen manøvreringsevne overhodet. For motor tørner en kortkjølt seilbåt på femøren, men som du ser på filmen, det hjelper lite om det kommer en cc i 20 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden sap_2000 skrev 10 minutter siden: kortere avstand Lydhorn er ikke dumt. Ikke forbudt å bruke det heller. Har endel års erfring med 6-7 knops båt selv. Noen sekunder KAN være nok til å avverge sammenstøt, evt redusere konsekvensene... Om jeg noen gang kommer til å sitte sløv i 25 kn og blir advart av et lydhorn som gjør at jeg får foretatt en unnamanøver, skal jeg stoppe å takke vedkomne som trykket på knappen selv om han hadde retten på sin side og det var jeg som dreit meg ut.... 👍 Jeg har selv brukt horn mot en større seilskute som kom fra babord for motor. Det var en del ungdommer om bord og vedkommende som stod til rors hadde tydeligvis ikke fått instrukser om hvordan forholde seg til annen trafikk. Et klemt fra sprayboksen så dukket det opp flere hoder og skuta dreide av og gikk aktenfor meg. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Cheyenne skrev 32 minutter siden: Nå er det heldigvis svært sjelden jeg kjører bil i de nevnte områder, men vi har nok litt tendenser på disse kanter av landet også. Desverre. Ellers så må jeg nok si meg veldig enig i dine uttalelser. Det skal du være glad for Jeg er daglig innom et sted langs "tour de finans" (Vækerø, Oslo) der jeg må krysse sykkelveien for å komme inn til parkeringen. Det er helt håpløst om man kommer midt i rushet i "tour sesong". Man kan stå i mange minutter uten at en eneste syklist "slipper opp en mm på gasen" for å lage en luke så man kan passere. Ganske sikker på de samme kondomkledde herrene bytter frakk så fort de setter seg i bilen i likhet med nevnte kjettinglenkede miljøaktivister..... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Lazyjack skrev 8 minutter siden: Jeg har selv brukt horn mot en større seilskute som kom fra babord for motor. Det var en del ungdommer om bord og vedkommende som stod til rors hadde tydeligvis ikke fått instrukser om hvordan forholde seg til annen trafikk. Et klemt fra sprayboksen så dukket det opp flere hoder og skuta dreide av og gikk aktenfor meg. #me2 Og det kostet ikke så mye av stoltheten heller... Men viktig at hornet fungerer og at man vet hvor knappen er blandt 20 carling-switcher på rad.... Burde vært rød. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sun Flyer Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden sap_2000 skrev 51 minutter siden: Utifra egne observasjoner er det omtrent like sannsynlig som at en syklist i kondomdress i Osloområdet slipper opp en millimeter på "gassen" for bidra til bedre flyt eller ikke står på retten sin frem til det smeller. Selv når de kommer på feil side av gata, på rødt lys og mot enveiskjøring, eller kommer bakfra på høyre side langs en rekke med biler som skal svinge til høyre blir de ofte møkk forbanna og slår neven i bil som måtte befinne seg i veien for de.... Noen seilere kaller jeg for "havets syklister" Som langdistansesyklist og seiler må jeg nesten kommentere denne. Jeg har lenge ment at hvis man absolutt vil ta livet av noen men vil unngå lang straff så bør man gjøre det med bil. Ut fra denne dommen kan også motorbåt benyttes. Syklister får med seg mye mer av det som skjer rundt dem i trafikken. Det gjør at de av og til tør å ta sjansen på manøvrer som bilister føler er over grensen. De har ikke en svært IPad-lignende touchskjerm å trykke på slik som moderne bilister har. Ingen blindsoner og i tillegg virker ørene også. I flertallet av ulykkene mellom syklist og bilist er det bilisten som gjør feil. Det mest vanlige er brudd på vikepliktsreglene. Undersøkelser fra England viser at syklister også er bedre bilførere enn bilister som ikke sykler ofte. Men forsikringsselskapene er redde for å krenke kundene sine så de får ikke rabatt på bilforsikringen enda. Det samme gjelder de som seiler. De følger mye mer med og observerer bedre. Dette til tross for de gedigne blindsonene som seilene og riggen representerer. Det er det svært sjelden de forårsaker kollisjoner i møte med verken svømmere, padlere, motorbåter og nyttetrafikk. Du skriver om horn. De fleste seilere har en sånn tåkelur på gass. Men hvilke motorbåtførere får med seg den lyden når de sitter inne og kjører i 20 knop i en 15+ meter båt? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lazyjack Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden sap_2000 skrev 1 time siden: Utifra egne observasjoner er det omtrent like sannsynlig som at en syklist i kondomdress i Osloområdet slipper opp en millimeter på "gassen" for bidra til bedre flyt eller ikke står på retten sin frem til det smeller. Selv når de kommer på feil side av gata, på rødt lys og mot enveiskjøring, eller kommer bakfra på høyre side langs en rekke med biler som skal svinge til høyre blir de ofte møkk forbanna og slår neven i bil som måtte befinne seg i veien for de.... Noen seilere kaller jeg for "havets syklister" Jeg skulle gjerne ønske meg mindre generalisering både her og i kommentarfelt forøvrig. Vi er svært mange syklister som, på tross av at vi kler oss om i treningstøy for å sykle til og fra jobb, venter på grønt lys, stopper når vi har vikplikt og faktisk også unnlater å slå neven i biler selv når vi har retten på vår side. Men dette skulle vel ikke handle om sykling så vi får gi oss der 😀 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Sun Flyer skrev 6 minutter siden: Jeg har lenge ment at hvis man absolutt vil ta livet av noen men vil unngå lang straff så bør man gjøre det med bil. Ut fra denne dommen kan også motorbåt benyttes. Poenget er å unngå tap av liv og skader. ....Uansett hvem som måtta ta feil eller bryte regler. Ang bil så får man jo skylda uansett om en selvmordskandidat skulle hoppe ned fra gangbrua over motorveien, eller vase drita full over en 6 felts motorvei. Sun Flyer skrev 7 minutter siden: Syklister får med seg mye mer av det som skjer rundt dem i trafikken. Det gjør at de av og til tør å ta sjansen på manøvrer som bilister føler er over grensen. Ikke mitt inntrykk som billist her i og rundt hovedstaden. Har selv noen ganske aktive sylister i familie og bekjentskapskrets som jeg observerer bytter frakk utifra hvilket fremkomstmiddel de befinner seg i, i øyeblikket. Ser klart likheter til endel seilere i samme område. Noen av de største havnene her i fjorden har seilforeninger som arrangerer "regattaer" hver uke på tvers av eneste mulige vei inn og ut. Det vikes ikke en tomme generelt. Blir litt som å arrangere sekkeløp tvers over en hovedvei. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Lazyjack skrev 3 minutter siden: Jeg skulle gjerne ønske meg mindre generalisering både her og i kommentarfelt forøvrig. Vi er svært mange syklister som, på tross av at vi kler oss om i treningstøy for å sykle til og fra jobb, venter på grønt lys, stopper når vi har vikplikt og faktisk også unnlater å slå neven i biler selv når vi har retten på vår side. Enig i det med generalisering, men etter over 30 år i trafikken i og rundt Oslo her jeg bor observerer jeg dessverre oftere det motsatte. Ære være de som oppfører seg slik som du sier. slik som det under er dessverre det typiske og sees alt for ofte. https://www.nrk.no/norge/ny-video-viser-hva-som-skjedde-for-basketaket-1.17131611 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sun Flyer Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden sap_2000 skrev 5 minutter siden: Poenget er å unngå tap av liv og skader. ....Uansett hvem som måtta ta feil eller bryte regler. Ang bil så får man jo skylda uansett om en selvmordskandidat skulle hoppe ned fra gangbrua over motorveien, eller vase drita full over en 6 felts motorvei. Ikke mitt inntrykk som billist her i og rundt hovedstaden. Har selv noen ganske aktive sylister i familie og bekjentskapskrets som jeg observerer bytter frakk utifra hvilket fremkomstmiddel de befinner seg i, i øyeblikket. Ser klart likheter til endel seilere i samme område. Noen av de største havnene her i fjorden har seilforeninger som arrangerer "regattaer" hver uke på tvers av eneste mulige vei inn og ut. Det vikes ikke en tomme generelt. Blir litt som å arrangere sekkeløp tvers over en hovedvei. Tull. På regattaene får du virkelig se hvordan seilere observerer og tyner marginene men likevel følger reglene. En motorbåtmann som er mannskap på sin første regatta vil syns at alle tette situasjoner er uforsvarlige pga mangel på kompetanse. Det du skriver om syklister men referanse til sykkelklær er direkte barnslig. Selv syns jeg at motorbåtfolk med seiljakke er harry ;) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
tom Cognac Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden abbor skrev 1 time siden: Det har akkurat vært diskutert radar her i tråden så jeg vil ikke påstå at utsagnet ditt nødvendigvis alltid er korrekt. Nå har det kommet fram i media at båtføreren (pilot av yrke) satt med hue i (mobiltelefon)skjermen og skrollet på Tinder - meg bekjent får man ikke inn Tinder på radar...................... Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Sun Flyer Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden sap_2000 skrev 6 minutter siden: slik som det under er dessverre det typiske og sees alt for ofte. https://www.nrk.no/norge/ny-video-viser-hva-som-skjedde-for-basketaket-1.17131611 Du ser jo restene etter gaffateip på bildet. Ikke rart speilet falt av... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
sap_2000 Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Sun Flyer skrev 2 minutter siden: Tull. På regattaene får du virkelig se hvordan seilere observerer og tyner marginene men likevel følger reglene. En motorbåtmann som er mannskap på sin første regatta vil syns at alle tette situasjoner er uforsvarlige pga mangel på kompetanse. Og fakta er at de fleste på sjøen er å anse som amatører med 10-50 timer i året bak roret. Ikke sertifiserte, rutinerte sjøfolk og veldig mangeav de føler stort ubehag når de skal inn og ut av havna (feks Holtekilen, Lysakfjorden og Holmenfjorden). Etter sant 50 år som båtfører i dette området føler jeg at jeg jeg kan stå bak mitt inntrykk og meninger. Sun Flyer skrev 5 minutter siden: Det du skriver om syklister men referanse til sykkelklær er direkte barnslig. De skal du få lov til å mene, men igjen står jeg bak mine uttalelser fra erfaringer her i området med syklister og seilbåter. Faren min har vært "sykkelidiot" i 70 år, samt endel andre jeg kjenner og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett de har møtt seg selv i døra. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Sun Flyer skrev 3 minutter siden: Du ser jo restene etter gaffateip på bildet. Ikke rart speilet falt av... Hadde vel ikke falt av om ikke testosteronbomben hadde slått neven i bilen.... -som hadde tillatelse til å stå der... Sorry men har sett og opplevd alt for mange slike hendelser både som billist og båtfører. Men, stå gjerne på krava, eller oppfattet rett helt inn i døden i ytterste konsekvens. Som billigst og motorbåtmann med endel timer bak rattet/ roret i året avviker jeg ofte fra min rett, rett og slett for å gjøre ting mer smidig og og enklere for andre. Observere sjelden det samme fra syklister og seilbåter her i området... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tobixen Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden 9 hours ago, tom Cognac said: "Det er 3 ting. Det første er OBSERVASJON, det andre er OBSERVASJON og det tredje er OBSERVASJON!." Det var ikke mangel på observasjon på Helge Ingstad. To dedikerte observatører som ikke var i stand til å forstå situasjonsbildet Flere andre som også tittet ut vinduene uten å forstå at de var på kollisjonskurs. En rormann som faktisk både observerte og forstod situasjonen, men som ventet på ordre om å styre unna. Er eneste blikk på radaren eller AIS'en hadde vært tilstrekkelig til å avverge ulykken. Bedre konfigurasjon av alarmsystemene hadde også kunnet avverge situasjonen. Alarmsystemer som gir for mange alarmer er verdiløse, men i denne situasjonen var ulykken 100% mulig å forutsi for et godt alarmsystem. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lazyjack Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden sap_2000 skrev 1 time siden: Observere sjelden det samme fra syklister og seilbåter her i området... Jeg synes det er det beste at seilere forholder seg til sjøveisreglene og ikke går inn på en linje med å vise misforstått hensyn til båter som går for motor. Da oppstår det fort misforståelser om hvem som har rett til veien. Det blir litt som å stoppe midt inne i en rundkjøring for å slippe inn trafikk fra høyre. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden tobixen skrev for 2 timer siden: Flere andre som også tittet ut vinduene uten å forstå at de var på kollisjonskurs. Og ikke turde å si fra .... før det var for sent tobixen skrev for 2 timer siden: Er eneste blikk på radaren eller AIS'en hadde vært tilstrekkelig til å avverge ulykken. Heldigvis var det igen som strøk med her, for da betyr det lite for de etterlatte hvem som hadde retten på sin side.... Lazyjack skrev for 1 time siden: Jeg synes det er det beste at seilere forholder seg til sjøveisreglene og ikke går inn på en linje med å vise misforstått hensyn til båter som går for motor. For så vidt greit, men da burde det også etableres regler som ikke gjør det mulig å arrangere reggataer på tvers av det eneste innløpet til til en stor havn eller by for den saks skyld. Blir litt som å arrangere "å leke gjemsel lek" for syklister og fotgjengere på tvers av en åpen riks eller europavei uten å stenge denne . Hendelsen mellom en hurtigbåt og en surf-kiter i regatta på tvers av Drøbaksundet som er eneste farbare vei inn til norges hovedstad er et fint eksempel på det. Godt det gikk bra med han også. Men igjen hadde spilt liten rolle om han hadde blitt kappet til filetskiver av propellene til hurtigbåten. Hvertfall for de nærmeste.... https://www.seilmagasinet.no/brettseiling-drobak-kns/en-slik-ulykke-ville-ikke-skjedd-pa-landjorda/821127 Eller var det hurtigbåten som ble påkjørt av en kunkuranseutøver på en almen åpen vei? Igjen. Bare flaks at vedkomne lever i dag. Uansett hvem som måtte ha rett eller galt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eika Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Bare en liten huskelapp, løft blikket. Det er 6år siden idag og det kommer til og prege oss som var der og sto i dette, resten av livet. Det hjalp heller ikke at når man først kom hjem fra sykehuset så leste man masse spekulasjoner på forumet her om en av mine beste venner som jeg dro opp av vannet bare noen timer tideligere. https://www.loftblikket.no/lillebror-kom-aldri-hjem/ Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden tobixen skrev for 12 timer siden: Det var ikke mangel på observasjon på Helge Ingstad. To dedikerte observatører som ikke var i stand til å forstå situasjonsbildet Flere andre som også tittet ut vinduene uten å forstå at de var på kollisjonskurs. En rormann som faktisk både observerte og forstod situasjonen, men som ventet på ordre om å styre unna. Er eneste blikk på radaren eller AIS'en hadde vært tilstrekkelig til å avverge ulykken. Bedre konfigurasjon av alarmsystemene hadde også kunnet avverge situasjonen. Alarmsystemer som gir for mange alarmer er verdiløse, men i denne situasjonen var ulykken 100% mulig å forutsi for et godt alarmsystem. Jeg synes alle forsøk på å gjøre en ganske enkel årsakssammenheng komplisert, med lysvinkler, opplyst båt, av- og påslåtte alarmer etc. er uheldig for forståelsen. Så lenge de ikke visste hvor de var, var det mangel på observasjon fra ansvarshavende. De seilte visuelt. Broansvarlig brøt grunnreglene i kystnær navigasjon. Hadde de visst at de var nærmere en nautisk mil fra land, hadde de skjønt at det ikke kunne være terminalen. De hadde visst at det var god plass til å følge Solas gjentatte advarsler om å dreie styrbord. Dette er godt dokumentert, men sjelden påpekt som årsak. Flere av observatørene trodde det var grunnstøting! Den ekstremt fragmenterte ansvarssituasjonen, samt det enkle faktum at de ikke visste hvor de var, er selvsagt broansvarligs ansvar. Som det alltid vil være mitt ansvar på seilbåten min. Edit igjen: Det at farten skulle vært satt ned med en gang man begynte å få motstridende oppfatning er uansett så innlysende at man nesten glemmer det i oppsummeringen. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
J-Å Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden sap_2000 skrev for 15 timer siden: Noen seilere kaller jeg for "havets syklister" Vel vi har Sjøveisreglene Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart, som klart beskriver hvordan fartøy som ikke har vikeplikt skal forholde seg. Det er altså ikke ønskelig at slike fartøy skal begynne å endre kurs for tidlig. Jeg ser bare hvor vanskelig det er for motorbåter når jeg krysser opp et sund. Innhentende båter legger seg typisk akkurat der jeg kommer ut igjen etter et slag ved mitt styrbord land, mens møtende båter typisk holder på styrbord-regelen, og insisterer på å gå mellom meg og mitt babord land, slik at de presser meg til å slå tidlig. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden sap_2000 skrev for 20 timer siden: Hadde vel ikke falt av om ikke testosteronbomben hadde slått neven i bilen.... -som hadde tillatelse til å stå der... Den "tillatelsen" fantes ikke hos politiet. Sorry men har sett og opplevd alt for mange slike hendelser både som billist og båtfører.Men, stå gjerne på krava, eller oppfattet rett helt inn i døden i ytterste konsekve Hvis normalen var at syklister ødela feilparkerte biler ville det nok vært mer fremme i media. Hva tilsvarer en "slik hendelse" på sjøen? Jeg har syklet over 23000 km og innom 11 land bare i 2025. Hvis jeg hadde oppført meg slik du mener "alle" gjør ville jeg vært dau for lenge siden. Som billigst og motorbåtmann med endel timer bak rattet/ roret i året avviker jeg ofte fra min rett, rett og slett for å gjøre ting mer smidig og og enklere for andre. Observere sjelden det samme fra syklister og seilbåter her i området... Man skal være forsiktig med å avvike fra reglene, for det kan misforstås og kan også føre til at noen tar ditt hensyn for gitt ved møte av andre. Når motorbåt folk syns det er skummelt å passere et regattafelt viser det bare hvor lavt kunnskapsnivået er. Det er ingen menneskerett å kunne føle seg trygg i båt når man ikke gidder å sette seg inn i hva andre holder på med. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Korsfjord Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Gullfisk skrev On 20.12.2025 at 19.25: Det hadde vel ikke hjulpet denne karen om han hadde hatt bare glass uten stolper rundt hele, når han sitter med nesa i telefonen. Det er vel et samfunnsproblem i dag at man ikke klarer å la telefonen være når man gjør andre ting. En folkesykdom nærmest. Bare se hvor mange som bruker mobilen i bilen tross høye bøter, så kan man tenke seg hvor mange som gjør det i båten. Blir fanget av skjerm og apper både gamle og unge. Helt klart. Vi skal være klar over at mange apper, som sosiale medier og sikkert også Tinder, er designet for at vi skal bli værende der oftest mulig og lengst mulig. Det øker profitten til eierne av appene. Dette fritar overhodet ikke båtførere for ansvar. Men det er som Gullfisk nevner i ferd med å bli en folkesykdom. Jakten på dopamin trumfer sunn fornuft for enkelte. Det er kanskje på tide med litt regulering på hva som tillates av avhengighetsskapende algoritmer også. Anbefaler for øvrig boka "Stjålet fokus" av Johann Hari. Meget tankevekkende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.