Indy Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember Det fins dødsoner på alle båter, som ikke kan være noe som helst av unnskyldning. Hva skal en seiler si, som har en gennaker som dekker kanskje 120 grader av synsfeltet? "Jeg ville nok sett han jeg drepte hvis ikke seilet var i veien?" Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember Indy skrev 2 minutter siden: Det fins dødsoner på alle båter, som ikke kan være noe som helst av unnskyldning. Hva skal en seiler si, som har en gennaker som dekker kanskje 120 grader av synsfeltet? "Jeg ville nok sett han jeg drepte hvis ikke seilet var i veien?" Poenget mitt er det er mangen som ikkje skjønner det med dødsoner Ikkje at det skulle være noe unnskyldning Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember index skrev for 22 timer siden: Jeg har aldri helt forstått hvorfor så mange båtførere har problemer med å se kajakker på sjøen. Blir vel litt av det samme som på veien, noen sliter med å se syklister / mc / annet som er mindre enn bilen man kjører selv.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Åge Grevlingen Svart 23.Desember Link til dette innlegget Svart 23.Desember Alle kan ha et uheldig øyeblikk å få noen i dødsonen, og da er selvsagt ingen av partene klar over det. Begge er i god tro om at dette går bra. Har selv vært nære ved ulykke noen ganger, som yrkessjåfør, selv med fullt fokus på trafikk og ikke oppslukt i Tinder eller soiale media. Et liv som farmand har lært meg at andre kan komme i samme situasjon, og jeg tar derfor høyde for at jeg selv kan være i dødsonen. Jeg tar det derfor aldri for gitt at andre har sett meg. Mange er fullstendig oppslukt av seg selv og skjermen. Bedre å være føre var enn etter snar. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Fredag 21:59 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:59 Chiefengineer skrev On 23.12.2025 at 9.34: 19 fot skrev On 22.12.2025 at 0.13: Sånne båtførere er hovedgrunnen til at jeg på båtturer i rolig tempo med 6 hk alltid starter opp 100-hesteren hver time og lar den gå i 5 minutter. Da er den alltid klar til start ved å bare vri om nøkkelen, sette den i gir og fyke avgårde (ikke helt bra for 6-hesteren når den er nedi vannet og blir vrengt opp om jeg gir full gass, men bedre enn alternativet). Lar jeg 100-hesteren stå 1-2 timer ubrukt så må jeg pumpe frem drivstoff med blæra ved tanken under baksetet, bruke choke så må både trekkes ut og dyttes inn (betjenes på motoren, ikke fra førerplass). Alt dette tar litt tid som kan være for mye tid i en kritisk situasjon der motoren må startes opp raskt for å hindre kollisjon. Dette var en underlig måte å planlegge en seilas på. Ville heller sørget for at alt teknisk ombord er helt iorden før jeg startet på seilasen for å slippe denne typen "prosedyrer". Kan Chiefingenieer fortelle hvordan jeg på en enkel og rimelig måte kan få min Yamaha Pro-V 100 (2-takter fra 1997) til å starte på sekundet ved kaldstart uten å måtte gå gjennom en prosedyre først? Jeg har ikke klart å finne den metoden. Jeg har ikke lyst til å bruke store ressurser på en motor som er 28 år gammel og nå som helst kan ta kvelden pga tæring eller lignende som bare venter på å dukke opp. Choke må bruks ved kaldstart, men det er ikke noe solenoid eller lignende på motoren eller noe bryter for slikt ved førerplass så da vil det bli mye å rigge til hvis jeg skal ha choken betjent ved førerplass istedenfor å betjene den på motoren. Båt med motor ble kjøpt brukt i 2020. Jeg har byttet membran i bensinpumpa og da ble det noe bedre med tanke på kjappere start, men ikke supert, den membranen har imidlertid pumpet ca 3000 liter bensin siden den gang, så den kan nok være noe slitt en nye også. Har fundert litt på å bytte ut blæra til bensinpumpa (håndpumpa) i tilfelle den har lekkasje i tilbakeslagsventiler slik at bensinen siger tilbake, men vet ikke om det vil være noe bedre i annen pumpe enn den jeg har nå. For det har jo hendt før at jeg har kjøpt ny pumpe og den nye er dårligere enn den gamle. Jeg tenker det er ganske normalt at motorer som er passert et kart århundre og har brukt mange tusen liter drivstoff (min har brukt over 4000 liter i mitt eie siden 2020) har en kaldstartprosedyre som består av mer enn å bare stå ved førerplassen og vri om nøkkelen og så høre den starter innen et sekund. Og alt er jo i orden så lenge motoren er varm, da starter den kjapt på under et sekund bare ved å vri om nøkkelen. Så eneste forskjellen fra alle andre er at min motor får anledning til å bli kald underveis mens jeg kjører for motor siden jeg har en annen motor som tar seg av mye av jobben pga bedre drivstofføkonomi. Jeg kunne godt brukt bare den store motren, men det ville kostet ca 15.000 kr ekstra pr sesong i bensinutgifter. 6-hesteren sparer seg inn ca en gang i året, og en er vel også en av få 6-hestere hvor det mens motoren fortsatt har garanti er gått med mer penger til å fylle tanken enn til å kjøpe den splitter nye motoren. Jeg vil vel egentlig anse ting som mer i orden på min båt enn i gjennosnittsbåten når det gjelder driftssikkerhet da jeg har 2 pålitelige og uavhengige motorer (pluss årer), mens de fleste bare har en motor, og ofte i dårlig stand og uten at eier kjenner så godt til rutinene på denne motoren. Jeg har selv flere ganger tauet folk med motorproblemer som egentlig skyldes feil oppstartprosedyre. En gang var det en som hadde gått såvidt på grunn og skrudd av tenninga for å stoppe motoren, og så ville ikke motoren starte etterpå, så jeg tauet båten ut derfra så den ikke skulle drive enda mer på grunn. Det viste seg at båtfører ikke hadde satt spaken i fri og at det var derfor den ikke startet. En annen gang så jeg noen som stod og dyttet en båt med kalesje unna ei stor kai de ble pressset mot av vind og bølger. Jeg tauet de vekk fra kaia og inn til et egnet bryggeanlegg. De visste ikke hvordan man fikk til å gi gass i fri for å få start på motoren, så da viste jeg dem det og da startet den lett. De motorene jeg har nå (2x Yamaha + Suzuki) har alltiid startet når jeg skal på båttur og jeg har aldri hatt noen problemer med å fullføre turene heller da alle motorene har gått fint. Men jeg har hatt en Mercury som var trøblete, den stoppet endel ganger under kjøring og den var ofte treg å få start på. Siste gangen dro jeg vel ca 30 ganger i snora før den startet. Dette var en splitter ny motor som jeg hadde i 2 måneder før den ble returnert (og det ar ikke at den stoppet som var hovedproblemet engang, nytter ikke å ha en motor som er feiilfri i 1-2 dager og så må tilbringe 3 uker på verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart Fredag 22:50 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:50 Om du holder deg på korrekt plass i leia og holder forsvarlig utkikk under seilas skal det vel ikke være noen behov for å forberede slike panikkmanøvere som om de er forventet til å kunne oppstå til enhver tid? Det kan jo i seg selv lage en farlig situasjon som du ikke har forutsett komme. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Fredag 22:51 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:51 19 fot skrev 47 minutter siden: Choke må bruks ved kaldstart, men det er ikke noe solenoid eller lignende på motoren eller noe bryter for slikt ved førerplass så da vil det bli mye å rigge til hvis jeg skal ha choken betjent ved førerplass istedenfor å betjene den på motoren. Båt med motor ble kjøpt brukt i 2020. beklager litt offtopic her men.. Motoren din skal ha soleniod. Nr 19 i tegninga. Mener at på disse årsmodellene så skal den aktiveres automatisk ved kald motor. På mine motorer fra 89-93 så er denne operert ved å trykke inn nøkkelen. Kan jo mistenke at automatikken hos deg ikke funker ... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
19 fot Svart Fredag 23:50 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:50 Hekri skrev On 22.12.2025 at 12.12: Som de fleste av dere her på BP vet, er at i viking-skipene satt rormannen akterut med ryggen mot det som het "bakbordet" på venstre, babord side av skuta. Roret var det som ble kalt "styrebordet", som var festet på høyre, styrbord skuteside. Styrmannen brukte høyre hånd og arm på styrebordet men han lente seg mot bakbordet. Men det var dengang, og det vet sikkert de fleste av dere. Hvilke vikingskip er det som har denne løsningen hvor høvedsmannen (styrmannen) lener seg mot bakbordet (babord rekke)? Det må vel isåfall være noen ganske små vikingskip antar jeg. Jeg har rodd Saga Oseberg og der er rorpinnen på tvers av båten og høvedsmannen (rormannen) holder den med begge hender og ser rett fremover og står på båtens styrbord side og må ha en veldig lang rygg hvis den skal rekke bort til babord rekke. Saga Farmann er vel akkurat det samme, kikket nettopp på bilde av en bekjent som står til rors i vikingskip, som vel da må være Saga Farmann. Har også rodd et vikingskip til, Dronning Åsta, men der har vi ikke fått på plass roret enda og leter etter et passende rorspant, det skal være ca 2 meter bredt på toppen, altså at det er ca 2 meters fra ripe til ripe rett ved der roret skal stå (rorspantet er en V som står litt på skrå). Siden vi ikke har roret på plass enda må vi være ende mer presise i roinga så vi styrer ved å korrigere roinga på styrbord og babord side så ene siden ikke ror like mye som den andre. Når vi skal seile må vi har roret på plass. Når vikingskipet dyttes av en RIB kan man styre med denne ved å dytte akterstevnene litt til ene siden mens man kjører fremover, det har jeg testet selv og det er ganske effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Fredag 23:57 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:57 Hekri skrev On 22.12.2025 at 12.12: Så begynte vi å bygge båter på fabrikk, og da oppsto det et teknisk "problem". De fleste er høyrehendt, og det er naturlig å ha gass og gearhendler på sin høyre side. For å slippe å ha styrehendler og wiere midt i båten ble hele "styreposisjonen montert på ja, styrbord side, noe som også hang sammen med styrebordet og bakbordet. Er det sikkert at man begynte med gass og gir med vaierstyring straks man begynte med ratt i båtene? Først var jo motorbåtene slik at man hadde rorpinnen bak, mens motor og gir styres i bakkant av motorkassa. Så var det endel båter som hadde kahytt foran med vinduer og i regnvær kan det være kjekt å stå tørt og styre, så da dro man tau dit fra rorpinenen og kunne styre roret (men ikke motor og gir). Så er det vel aturlig at man istedenfor å dra i tau finner ut man kan koble dette til et ratt og sitte behagelig i et sete. Mange snekker har jo rattposisjonen nær bakkant motorkasse og da kunne man jo lett betjent mtor og gir der på gamlemåten innimellom, mens man stadig må betjene rattet og bør ha det rett ved seg. Endel båter har jo hatt vedi treg og upresis vaieroverføring til gir og da vil det jo være bedre om det betjenes på gamlemåten enn via vaier og et håndtak som er upreisst og tungt å betjene. Men dette kan knskje være litt av forklaringen på hvorfor man på et tidlig stadie med ratt i båt hadde rattet på babord side. Da vil de høyrehendte kunne betjene motor og gir (i midten av båten) med høyre hånd når de sitter på førerplassen på babord side. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Lørdag 00:04 Link til dette innlegget Svart Lørdag 00:04 Hekri skrev On 22.12.2025 at 12.12: Og da kan jo en lignende "greie" nevnes; Hvorfor er det venstrekjøring i land som f.eks England? (Svenskene hadde jo venstrekjøring helt frem til 1970-tallet, men de er som kjent litt treige @Gunga Din? ) Jo, fordi i gamle dager med hest og ridning, var det lettest (mest naturlig), for de som ikke var kjeivhendt, å stige av og på hesten fra hestens venstre side. Derfor var det naturlig å stanse og ri, på veiens venstre side, og slenge høyrebeinet over hesten. Sikkert mange andre forklaringer, men dette er ihvertfall historien. Jeg har en litt annen teori på hvorfor man har venstrekjøring i endel land. Hvis vi tar utgangspunkt i bilen med tre pedaler, gass brems og clutch så er clutchen tung å betjene (i eldre biler før man fikk gode flerlamellclutcher) og da er det praktisk å ha denne clutchpedalen nærmest mulig clutchen slik at man slipper unna en lang og komplisert overføring. Vanlige høyrehendte personer er vel sterkest i venstrebeinet så det er naturlig å bruke det til den tyngste oppgaven, altså clutchen. Bremsa må man jo uansett spre ut til begge sider, så akkurat hvor den pedalen er er ikke så nøye. Gasspedalen er jo bare noe lett småtteri å betjene, så den kan godt være lengre unna bilens og motorens senterlinje. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Lørdag 00:19 Link til dette innlegget Svart Lørdag 00:19 J-Å skrev On 22.12.2025 at 14.38: Ja førerplass til bb forutsetter jo at man sitter passe høyt så man har god sikt til stb. Som du sier har mange fokus inn i båten, og da vil de følge bedre med til stb hvis de sitter til bb. Det er interessant det der med rormann på vikingskip. Så lenge de står har de vel egentlig bra oversikt begge veier med rorkulten på tvers. Men det er sikkert fristende å sette seg halvveis ned på bb rekke og se mot stb. Jeg synes det er merkelig at påhengsmotorer er innrettet for å styre med venstre hånd. Da blir man lett sittende og se mot bb. Kanskje fordi det da er lettere å snorstarte med høyre hånd? Kommenterte annet ste (etter ditt innlegg) at vikingskip gjerne er så brede at man ved roret ikke får noe kontakt med babord ripe, den blir litt langt unna til å sitte på. I Saga Oseberg ble det forøvrig sagt t det ikke var lov å sitte på ripa (HMS-tiltak som sikkert ikke stod i noen HMS-regler i vikingtida), så jeg har ikke prøvd sitte på ripa, men jeg har jo stått på ripa, men bare i havn. Når det gjelder påhengsmotorer så tenker jeg at de første som kan ha nytte av å kjøpe noe slikt (i tiden da man skal sette en standard for hvordan ting skal betjenes) er fiskerne. Når man som høyrehendt holder et fiskesnøre og skal rykke i det og kjenne etter om det er fisk der så er det naturlig å holde fiskesnøret med høyre hånd, og man kan jo gjerne dorge mens man kjører diit man skal så man kan få fisk på transportetappene. Da er det venstre hånd som er ledig til å styre påhengsmotoren. Mange tidlige båter var ganske smale bak, så man bør sitte i midten, og da blir hndtaket plassert på babord side av påhengsmotoren. Men nå er det kommet endel med håndtaket i senter og noen hvor man kan justere dette som man selv vil. Husk også at de første påhengsmotorene ikke hadde håndtak som vris for å gi gass, men et fast håndtak og en liten ekstraspak for å justere gassen. Hvis denne kanskje ikke er helt presis og litt tung å betjene og man samtidig bør holde på håndtaket så motoren ikke svinger er det kanskje logisk å holde håndtaket (styringa) med venstre mens man justerer gassen med høyre hånd. Angåående snorstart så pleier jeg aldri å holde på håndtaket når jeg drar i snora, så hvor det er da er ganske likegyldig synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Lørdag 00:38 Link til dette innlegget Svart Lørdag 00:38 Chiefengineer skrev for 1 time siden: Om du holder deg på korrekt plass i leia og holder forsvarlig utkikk under seilas skal det vel ikke være noen behov for å forberede slike panikkmanøvere som om de er forventet til å kunne oppstå til enhver tid? Det kan jo i seg selv lage en farlig situasjon som du ikke har forutsett komme. Det er ikke alle steder det er noen lei, og det er jo nettopp derfor man har regler for hvem som har vikeplikt (den som får annen båt inn fra styrbord). Det du skrier der forutsetter jo også at alle andre følger reglene, noe som dessverre ikke er tilfelle. Det skal ikke være nødvendig med oppstart av stor motor for å komme seg ut av slike situasjoner, men det er det dessverre og da er det mye greiere å kunne gi gass og komme seg unna enn å bare ha 6hk tilgjengelig og bli påkjørt fordi man ikke kom seg unna regelbryteren. En gang fulgte jeg leia, som er veldig bred og det er god plass. Jeg kjørte med 6 hk på full gass og ble innhentet av en seilbåt, som da har vikeplikt fordi den er innhentende fartøy. Men den ville tydeligvis ikke overholde vikeplikten og la seg på kollisjonskurs, så da står valget mellom å kollidere eller å endre kurs, jeg valgte å endre kurs. Men da endret innhentende seilbåt kurs så vi igjen var på kollisjonskurs. Jeg endret kurs på nytt for å komme meg unna, men seilbåten endret kurs igjen så vi igjen kom på kollisjonskurs, jeg kunne ikke gi på mer med 6 hk for å komme meg unna, og å svinge unna nytter jo ikke når seilbåten hele tiden peiler inn ny kurs mot meg hver gang jeg prøver å komme unna, så da var det godt å kunne starte opp 100 hesteren og få nok fart til å komme meg unna s jeg unngår sammenstøt. En annen gang var det cabincruiser ved Kragerø, den har vikeplikt for trafikk fra styrbord, hvor jeg kommer, men det virker som om den ikke se meg, og det kan nok godt hende, for den har SUP-brett stroppet fast i styrord rekke. Da er det godt å ha en kraftig motor så man kan komme seg i sikkerhet. Og det er ikke alltid dette med vikeplikt er helt klart heller. I Risør var det ei snekke med masse folk ombord som kom fra babord som ikke ville vike for meg., så da måtte jeg etterhvert vike for den for å unngå kollisjon. Da den passerte og jeg fikk sett litt mer av bakenden av snekka fikk jeg se at den hadde redningsflåte bakpå (ikke mulig å se tidligere pga alle folkene ombord), så det var antakelig en taxibåt eller ferge, altså nyttetransport som jeg skal vike for. Men det er jo umulig å vite at den snekka er et nyttefartøy når det ikke er noe synlig tegn som viser at den er det. Skal de kreve sin rett som nyttefartøy så burde de hvertfall vise tydelig at de er nyttefartøy, feks ved å skrive TAXI tydelig på sidene eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Lørdag 00:54 Link til dette innlegget Svart Lørdag 00:54 ivar skrev for 1 time siden: 19 fot skrev for 2 timer siden: Choke må bruks ved kaldstart, men det er ikke noe solenoid eller lignende på motoren eller noe bryter for slikt ved førerplass så da vil det bli mye å rigge til hvis jeg skal ha choken betjent ved førerplass istedenfor å betjene den på motoren. Båt med motor ble kjøpt brukt i 2020. beklager litt offtopic her men.. Motoren din skal ha soleniod. Nr 19 i tegninga. Mener at på disse årsmodellene så skal den aktiveres automatisk ved kald motor. På mine motorer fra 89-93 så er denne operert ved å trykke inn nøkkelen. Kan jo mistenke at automatikken hos deg ikke funker ... Kan nok sikkert stemme at den skal ha den solenoiden, men den har det ikek, kanksje det har vært noe problemer med den og at den er demontert. Nøkkelen er heller ikke av typen som kan dyttes inn ekstra for å bruke choke, kjenner godt til denne løsningen da jeg har den på en Suzuki DT30 fra 2002. Der fungerer denne løsningen fint. Fikk dessverre ikke lagt inn figuren din her i sitatet (da nekter den å sitere i det hele tatt), men fant pos 19 solenoid der. Ser også at det finnes en pos 20 pull wire som er sammen med den og stusset litt på det da det ikek er noen wire til choke på den motoren, kun stag. Men det kan jo hende det er ledning de mener her da de bruker wire om det også, og at det betyr at den trekker ut (pull) choke når det er strøm der, for slik er det på Suzukien min. Autolube er også koblet bort på Yamaha 100 hk min, var slik da jeg kjøpte den. Litt irriterende å måtte blande opp olje selv, men har jo lest at slike gamle autolubesystemer ikek allltid e helt pålitelige og da kan det jo være bedre at man blander selv og har olje hele tiden enn at den iblant svikter og så skjærer motoren seg. Begynner jo også etterhvert å få god rutine på å blande inn olje da jeg har tømt på 40-50 liter 2-taktolje på den motoren (og noe over 40 liter på 30-hesteren). Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Lørdag 07:35 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:35 19 fot skrev for 7 timer siden: Hvilke vikingskip er det som har denne løsningen hvor høvedsmannen (styrmannen) lener seg mot bakbordet (babord rekke)? Det må vel isåfall være noen ganske små vikingskip antar jeg. Dette var vel noe jeg tilfeldigvis plukka opp på skolen en gang på 60-tallet. Forklaringen ble gjentatt på sjøgutt-opplæringen på Radich på 70-tallet. Og et søk på Google og AI, gir samme svaret @19 fot, men det er jo fint at dere har andre løsninger! Her er hva AI svarer: Styreposisjonen er som regel på styrbord (høyre side) på grunn av historiske røtter: Vikingene styrte med en styreåre festet på høyre side, som derav ble kalt "styrbord", mens venstre side ble "bakbord" (babord) fordi styrmannen hadde den bak ryggen. Senere, da man begynte å legge til kai, måtte man legge babord side til (da den ikke hadde styreåre i veien), og "port" (havn på engelsk) ble derfor venstre side (babord). Selv om moderne båter ofte har midtplassert styring, opprettholdes plasseringen på styrbord side for tradisjon, samt fordi høyrehåndsbetjening er vanlig. 19 fot skrev for 7 timer siden: Jeg har en litt annen teori på hvorfor man har venstrekjøring i endel land. Også en interessant teori @19 fot. Skal ikke påstå at det aldri har vært tenkt. 19 fot skrev for 7 timer siden: Men dette kan knskje være litt av forklaringen på hvorfor man på et tidlig stadie med ratt i båt hadde rattet på babord side. Heller ingen dum tanke @19 fot. Som nysgjerrig guttunge på 60-tallet, gikk jeg og tråkka litt i et båtbyggermiljø, og synes det var helt teit å ha "styret" på høyre side når alle biler hadde rattet på venstre. Da fikk jeg den forklaringen jeg skrev. Men det er helt sikkert andre forklaringer og måter å gjøre dette på. Storebro har styreposisjonen (konsekvent?) på bb side. Men svensker er svensker. Mulig @Gunga Din eller @Chilli Solbris har noe mer inside info om dette. Dette blir jo litt "off topic", i forhold til trådens triste og tragiske tema, men båtforum er båtforum. Her skal alle steiner snus. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Jens_P Svart Lørdag 07:43 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:43 Chiefengineer skrev for 8 timer siden: Om du holder deg på korrekt plass i leia og holder forsvarlig utkikk under seilas skal det vel ikke være noen behov for å forberede slike panikkmanøvere som om de er forventet til å kunne oppstå til enhver tid? Blant motorsyklister anbefales det å betrakte medtrafikkantene som blinde, dumme og gale. I de aller fleste tilfeller oppfyller "de andre" ikke disse kriteriene, men du tar høyde for at noe uventet eller utenkelig kan skje. Ikke dumt å ta med seg denne holdningen ut på sjøen også. Generelt er min erfaring at en defensiv holdning og vilje til å avstå fra egne rettigheter er med på å avverge konflikter og nestenulykker. Relatert til ulykken som tråden handler om krever det at man som båtfører er oppmerksom og holder utkikk. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Steihy Svart Lørdag 11:38 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:38 Jens_P skrev for 3 timer siden: Generelt er min erfaring at en defensiv holdning og vilje til å avstå fra egne rettigheter er med på å avverge konflikter og nestenulykker. Relatert til ulykken som tråden handler om krever det at man som båtfører er oppmerksom og holder utkikk. Det vil vel være å dra det litt langt å kalle båtførerens plikt til å holde utkikk fra en 13 tonns båt i 20 knop, for en defensiv holdning. Eller mener du at seileren som ble drept ikke var defensiv nok? Og Chiefengineers kommentar gjaldt vel nødvendigheten av å kunne bråstarte en 100 hester for å kunne eksplodere unna plutselig oppståtte situasjoner. En 19 foter med 6 hk er allerede betydelig kjappere til beins enn mange seilbåter, robåter, små sjarker med bruk ute etc, så den problemstillingen er ganske spesiell. Disclaimer. Jeg vet ikke om 19 fot sin båt er 19 fot. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Sørlandet2 Svart Lørdag 13:10 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:10 Interessant tråd dette, rundt en veldig trist hendelse. Tror det kan være lurt for mange å repetere lovverket. Forebygging av sammenstøt på sjøen. De heter ikke vikeplikt-regler. Alle har et ansvar for å forebygge sammenstøt på sjøen. Tror det er viktig å lese hele dokumentet, men regel 5, 7 og 8 er jo relevant i denne saken. Jeg sier ikke at seilbåten skulle gjort en unnamanøver for å unngå kollisjon, men det står faktisk alle har et ansvar på sjøen, litt andeledes enn det vi er vandt til på veien med vikeplikt og forkjørsrett. Måtte 2026 bli et trygt og fint år på sjøen. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5 Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart Lørdag 15:06 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:06 Steihy skrev for 2 timer siden: Det vil vel være å dra det litt langt å kalle båtførerens plikt til å holde utkikk fra en 13 tonns båt i 20 knop, for en defensiv holdning. For min del handler defensiv holdning om å ikke stå på rettighetene til siste slutt. Og det handler om å begrense skadeomfang dersom uhellet er ute. 13 tonn i 20 knop og fokus på andre ting enn å føre båt er ikke defensiv adferd etter mitt syn. Tankegangen bak det å være defensiv er å være åpen for at det kan gjøres feil, både av en selv og andre. Nå skal ikke jeg tillegge føreren av seilbåten verken ansvar eller kritikk av handlinger eller manglende handling. All den tid utfallet ble som det ble er vi dessverre avskåret fra vedkommendes versjon av hendelsesforløpet. Tanken bak utsagnet fra motorsyklistene er man må være åpen for at andre ikke ser deg eller tar hensyn til deg. Som den minste og myke parten i et eventuell sammenstøt vil motorsyklisten i de fleste tilfellene være taperen, selv om vedkommende har loven og rettighetene på sin side. Denne tankegangen er helt i tråd med sjøveisreglene Regel 17 a ii: Sitat Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Captain A Svart Lørdag 17:43 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:43 Sørlandet2 skrev for 4 timer siden: Interessant tråd dette, rundt en veldig trist hendelse. Tror det kan være lurt for mange å repetere lovverket. Forebygging av sammenstøt på sjøen. De heter ikke vikeplikt-regler. Alle har et ansvar for å forebygge sammenstøt på sjøen. Tror det er viktig å lese hele dokumentet, men regel 5, 7 og 8 er jo relevant i denne saken. Jeg sier ikke at seilbåten skulle gjort en unnamanøver for å unngå kollisjon, men det står faktisk alle har et ansvar på sjøen, litt andeledes enn det vi er vandt til på veien med vikeplikt og forkjørsrett. Måtte 2026 bli et trygt og fint år på sjøen. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5 Du glemte regel 2. som er egentlig den viktigste Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Lørdag 18:12 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:12 Captain A skrev 28 minutter siden: Du glemte regel 2. som er egentlig den viktigste Ja, den er absolutt viktig når noen tar på seg kapteins-lua. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 18:37 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:37 Hekri skrev for 10 timer siden: Da fikk jeg den forklaringen jeg skrev. Men det er helt sikkert andre forklaringer og måter å gjøre dette på. Storebro har styreposisjonen (konsekvent?) på bb side. Men svensker er svensker. Mulig @Gunga Din eller @Chilli Solbris har noe mer inside info om dette. Dette blir jo litt "off topic", i forhold til trådens triste og tragiske tema, men båtforum er båtforum. Her skal alle steiner snus. Storebro sin offisielle forklaring er at når man sitter på babord side og har vikeplikt for båter på styrbord side, så har man naturlig fokus mot styrbord når man sitter på babord side også når man er sosial. Så her har svenskene tenkt!!😄😄 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ingar Svart Lørdag 19:02 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:02 Chilli Solbris skrev 23 minutter siden: Storebro sin offisielle forklaring er at når man sitter på babord side og har vikeplikt for båter på styrbord side, så har man naturlig fokus mot styrbord når man sitter på babord side også når man er sosial. Enig.. Ingar skrev On 22.12.2025 at 16.34: relativt til det tråden handler om så synes jeg man har best utsikt fremover til motsatt side av førerplassen. Sitér dette innlegget Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- Link to post
J-Å Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden 19 fot skrev On 27.12.2025 at 1.19: ...Når man som høyrehendt holder et fiskesnøre og skal rykke i det og kjenne etter om det er fisk der så er det naturlig å holde fiskesnøret med høyre hånd, og man kan jo gjerne dorge mens man kjører diit man skal så man kan få fisk på transportetappene. Da er det venstre hånd som er ledig til å styre påhengsmotoren. ... Angåående snorstart så pleier jeg aldri å holde på håndtaket når jeg drar i snora, så hvor det er da er ganske likegyldig synes jeg. En interessant forklaring som jeg ikke har tenkt på. Røykere foretrekker gjerne også å ha høyre hånd ledig. Og mobilbrukere, men de kom vel senere. Ved snorstart vrir man seg vel naturlig mot styrekulten, siden man allerde har venstre hånd der. Da får man et mye bedre drag med høyre hånd. Hekri skrev On 27.12.2025 at 8.35: Senere, da man begynte å legge til kai, måtte man legge babord side til (da den ikke hadde styreåre i veien), og "port" (havn på engelsk) ble derfor venstre side (babord). Det tror jeg er feil, "port side" mener jeg betydde at den siden vendte ut mot sjøen, altså ut mot havnen. Styreårer på vikingskip kan veldig enkelt vippes opp. Båter som roes til kai går typisk inn skrått med baugen først, før man legger inn, eller løfter opp, årene på landsiden og skåter på sjøsiden, slik at båten vrir seg inntil. I den fasen har roret ingen funksjon, og kan vippes opp. I elver og fjorder på den nordlige halvkule er det ofte mer medstrøm eller mindre motstrøm på styrbord side. Elver graver mer på høyre side. Det skyldes corioliskraften. Da vil det være naturlig å ro på styrbord side, og legge til på styrbord elvebredd. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden J-Å skrev 1 time siden: En interessant forklaring som jeg ikke har tenkt på. Røykere foretrekker gjerne også å ha høyre hånd ledig. Og mobilbrukere, men de kom vel senere. Ved snorstart vrir man seg vel naturlig mot styrekulten, siden man allerde har venstre hånd der. Da får man et mye bedre drag med høyre hånd. Det tror jeg er feil, "port side" mener jeg betydde at den siden vendte ut mot sjøen, altså ut mot havnen. Styreårer på vikingskip kan veldig enkelt vippes opp. Båter som roes til kai går typisk inn skrått med baugen først, før man legger inn, eller løfter opp, årene på landsiden og skåter på sjøsiden, slik at båten vrir seg inntil. I den fasen har roret ingen funksjon, og kan vippes opp. I elver og fjorder på den nordlige halvkule er det ofte mer medstrøm eller mindre motstrøm på styrbord side. Elver graver mer på høyre side. Det skyldes corioliskraften. Da vil det være naturlig å ro på styrbord side, og legge til på styrbord elvebredd. Betydning, historie og etymologi til styrbord og babord er ganske godt dokumentert i ordbøkene. Pg får igjen i en rekke europeiske språk. Styrebordet er oppgaver til sb som beskrevet over. Port side er inn mot kaia, og erstattet larboard (lade/ lastebord) på engelsk fordi det lød for likt starboard. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
J-Å Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Sandebukta skrev 1 time siden: Betydning, historie og etymologi til styrbord og babord er ganske godt dokumentert i ordbøkene. Pg får igjen i en rekke europeiske språk. Styrebordet er oppgaver til sb som beskrevet over. Port side er inn mot kaia, og erstattet larboard (lade/ lastebord) på engelsk fordi det lød for likt starboard. Larbord var lastesiden ja, men skip ble hovedsakelig lastet fra mindre båter og prammer. Derfor var det naturlig at den siden vendte ut mot havnen. Mens styreåren lå godt beskyttet på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.