Jump to content

Kollisjon mellom seilbåt og motorbåt i Oslofjorden


fredriksen

Recommended Posts

Korsfjord skrev 1 minutt siden:

Vet man noe om størrelsen på seilbåten? Om det er den man kan se på noen av bildene,  kan det se ut som den var en del mindre enn motorbåten? Men vanskelig å vurdere. 

Det ble sagt på nyhetene at det var en mindre seilbåt.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 3 timer siden:

Disse hurtige båtene er uansett underlagt 17b.

 

Alle fartøy er vel undrlagt den regelen

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Det hjelper lite om det kommer 30 tonn i 20 knop over cockpiten min.

 

Sant, men er det noe informasjon om høy fart i denne saken så langt? Jeg kan ikke huske å lest det noen plass.

 

Sitat fra artikkelen i VG 

Sitat

– Er det mistanke om høy fart? 

– Det er jeg ikke kjent med.

 

Fru Jacobsen skrev for 2 timer siden:

Alle er underlagt denne regelen, men la nå ikke denne tragiske hendelsen bli en motorbåt/seilbåt-diskusjon. Det finnes det nok av fra før.

 

:thumbsup:

Og hvis seilbåten ikke gikk for seil ved sammenstøtet er dette pr def et sammenstøt mellom 2 motorbåter.

Jeg kan ikke se noe seil på de bildene jeg har sett.

 

 

tobixen skrev 44 minutter siden:

Jeg finner det mer sannsynlig at fører av motorbåt var uoppmerksom. Blikket festet ned på en skjerm i stedet for ut av vinduet.

 

Hva bygger du det på? Pr nå er det vel ingen opplysninger om hvem som kom fra hvilken side, fart eller annet.

 

bjorngb skrev 23 minutter siden:

Tragisk for alle påvirket av dette. Hvis det er båt som vises baugen av i nrk-klipp, ser motorbåten ikke veldig skadet ut (i baug). Uten noe mer synlige skader er det nesten rart at det kan ende i dødsfall og sunket båt. 

 

Stusset på det samme. Eneste jeg kunne se er et lite rift  i BB baug. Riktignok ikke gode nærbilder av andre siden, men selve baugen i midten har ikke store synlige skader.

Ang tragisk utfall, så skal det kanskje ikke mer til enn at man får dreggen rett i knollen om man setter det på spissen. Eller at personen treffer noe hardt/ spisst på væærst mulig måte som følge av sammenstøtet

Nå har vi jo ikke sett den mindre båten, men hvis ett eller annet sprekker under vannlinjen, feks en rorstokk pga sideveis krefter ved kollisjon er alt mulig.

 

Steihy skrev for 2 timer siden:

Uhell betyr at det ikke foreligger ansvar eller skyld. Det er ikke legitimt, det er ikke et uhell selv om det ikke ble gjort med vilje. Det er uaktsom eller grovt uaktsom skyld fra en eller begge. Hvem, og hvor uaktsomt, vil tiden vise. Jeg prøver å være nøytral, men min spekulasjon er at det er vanskelig å forestille seg at det ikke er motorbåtfører.

 

Det gjelder vel stort sett alt sammenstøt på land og vann. Som feks, når noen kjører i rævva på bilen foran i ettermiddagsrushet. Noen har brutt en regel. slik er det alltid. Men de fleste omtaler slikt som et uhell/ "jeg var uheldig". Men som du sier er det vel pr def uaktsomhet inne i bildet. Utfallet kan være alt fra ingenting til døden gitt same utløsende årsak.

 

Blir interesant  når/ om man får vite mer om forløpet. Pr nå vet man ikke stort mer enn at to båter har hatt et sammenstøt, den ene sank og at en person er omkommet.

Tragisk er det for alle involverte og pårørende uansett.

 

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 3 timer siden:

Alle fartøy er vel undrlagt den regelen

Jo, men den er spesielt relevant for et hurtiggående fartøy som nærmer seg et langsomtgående fartøy, hvor den langsomtgående har vikeplikt. Det er for eksempel lite relevant for en seilbåt for motor å prøve å gjøre en unnamanøver for en vannscooter i 50 knop, selv om denne kommer fra styrbord

Link to post
Share on other sites

 

bjorngb skrev for 4 timer siden:

Uten noe mer synlige skader er det nesten rart at det kan ende i dødsfall og sunket båt. 

Disse store motorbåtene ligger jo ofte  i et slags halvplan med veldig høy baug, og det ser ut til å gjelde Skorgenes 445 også. Så skadene kan være mye lenger innunder båten.

https://www.batmagasinet.no/bl200808-battester-flybridgebat/skorgenes-satser-stort-storst/235529

805632.webp?imageId=805632&x=0.00&y=14.97&cropw=100.00&croph=85.03&width=2116&height=1208&format=webp 3293916.jpg?imageId=3293916&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&width=1000&height=500

Link to post
Share on other sites

Ikke at jeg skal antyde noe her men Skorgenes 445 har et utrolig lite synsfelt fra fører/passasjerposisjon sammenliknet med andre flybridgebåter i samme størrelse pga. veldig skrå/kort frontrute og generelt spesiell vindusutforming.

 

Sitter man langt bak i salongen ser man ingen ting framover gjennom frontruta i fart, bare rett opp i luften.

 

Merket meg dette en gang jeg var ombord i en slik båt. Man kan nærmest se det på bildene over også.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

Sant, men er det noe informasjon om høy fart i denne saken så langt? Jeg kan ikke huske å lest det noen plass.

Jeg har fått en som holdt 5 knop inn i siden så ett svakt område. Skaden kunne tettes med sikaflex. Å bli truffet i lav fart senker ikke en båt. Spesielt ikke med denne typen treff, seilbåten blir presset ned og dyttet unna. Seilbåten må ha blitt delt i to fra dekk til vannlinje i cocpitområdet. Ganske sterkt område. Når to seilbåter treffer her i 7 knop blir det veldig små skader. Vektfoskjellen taler for større skader, seilbåten kan akselere til 5 knop sidelengs men ikke mer. Svingpunktet er kjølen, der blir det mindre akselerasjon. Men hadde seileren vært i det om rådet hadde han ikke blitt truffet av båten. Å få klemskade med dødelig utgang kan skje i 8 knop, men at båten sykler tror jeg krever mer fart. 

 

Tragisk. Har definitivt vært uoppmerksom på sjøen. Litt tryggere i lav fart, men en tankevekker. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 time siden:

 

 

Sitter man langt bak i salongen ser man ingen ting framover gjennom frontruta i fart, bare rett opp i luften.

 

Man sitter da ikkje og navigerer fra salongen( ser vel lite fra salongen framover i ein Princess/Fairline og )

 

A stolpen er kraftig på dei båtene her, man må rett og slette flytte hode for og skjekke om båter ligger i dødsonen/kollisjonskurs

 

Som eg nevnte tidligere  i tråden så vart det solgt 2 slike nå i Oslofjorden

Ekstra trasig vist det var ein av dei som var på vei til ny heimehavn 

 

 

Link to post
Share on other sites

Redd det kan være kombinasjon av "Facebook" sjekking mens man kjører båt.  Møter en og annen båtfører i kragerøskjærgården med nesa i mobilen.  Har allerede hatt et par alvorlige ulikker her i distriktet de siste åra som trolig er pga uopmerksome føfere som bedriver andre ting mens de fører båt...

Link to post
Share on other sites

Jeg spekulerer at der er overhengende sannsynlig at føreren av motorbåten var uaktsom, sannsynligvis også seileren.

 

Jeg spekulerer også at det er lite trolig at motorbåten hadde lav fart mtp både farvannet, forholdene og utfallet.

 

Som fører av både store og små seilbåter, små snekker, hurtiggående passbåter og større halvplanere, så påvirkes årvåkenhet en forskjellig. Det hurtiggående fartøyet har større manøvreringsevne og en fører av en hurtiggående båt er selvsagt mer oppmerksom på de konstante hurtige endringene rundt seg. En fører av en saktegående båt, hvis endringer stort sett er langsomme, kan fort bli uoppmerksom på en plutselig endring - feks en halvplaner som dukker opp fra intet, og plutselig krever unnamanøver.

 

Fører man en hurtig båt trenger man å være bevisst at de saktegående båtene er sløve. Førere av saktegående båter må selvsagt være bevisst på at farvannet rundt en kan endre seg plutselig.

 

Tragiske hendelser med utfall som dette er heldigvis så sjeldne at jeg mener det ikke er behov for andre tiltak enn den bevisstgjøringen vi får gjennom media.

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 2 timer siden:

Man sitter da ikkje og navigerer fra salongen( ser vel lite fra salongen framover i ein Princess/Fairline og )

 

Helt annet synsareal fra førerposisjon i en tilsvarende årsmodell Princess/Fairline.

 

Hadde selv Fairline i den tida jeg konstaterte dette etter å ha vært ombord i en Sonic 445, eier poengterte det samme.

Link to post
Share on other sites

Nå må dere gi dere med spekulasjoner om en hendelse der et menneske har mistet livet, moderator er informert om tråden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, zooper said:

Tragiske hendelser med utfall som dette er heldigvis så sjeldne at jeg mener det ikke er behov for andre tiltak enn den bevisstgjøringen vi får gjennom media.

Og hvor mange ganger skjer det *nesten*? Uavhengig av denne saken ser jeg daglig flust av bilførere med blikket i en skjerm, og ser liten grunn til at det er annerledes på sjøen. Veldig ukult med alle disse situasjonene hvor man er i tvil om man er sett når man sitter i noe saktegående. Mitt forslag er 8 knop som øverste fartsgrense for fritidsfartøy under motordrift.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 13 timer siden:

Og hvis seilbåten ikke gikk for seil ved sammenstøtet er dette pr def et sammenstøt mellom 2 motorbåter.

Bare hvis seilbåten gikk for motor. Det kan hende den drev eller ble rodd,  det kan hende den ikke hadde motor eller at den ikke ble brukt.

Man kan spekulere andre veien også, at cabincruiseren lå stille osv., men jeg er egentlig enig med de som mener man burde vente med all spekulasjon til årsaken er avklart når utfallet ble så tragisk som det ble.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lars H. said:

Nå må dere gi dere med spekulasjoner om en hendelse der et menneske har mistet livet, moderator er informert om tråden.

 

Jeg stemmer for å la tråden leve.  Denne ulykken hadde tragisk utfall, med dødsfall på den ene siden, og en person som må leve med dette hengende over seg resten av livet.  Uansett om man faktisk har strafferettslig skyld i ulykken eller ikke, så er det en enorm belastning å gå rundt og vite at hadde man handlet litt anderledes, så hadde ulykken ikke skjedd.  Alle parter i denne saken har min oppriktige medfølelse, og det er selvfølgelg viktig å være var at vi ikke skriver ting som i en vanskelig stund kan virke støtende  for de involverte og deres familier, eller som (frem til det eventuelt regnes som offentlig informasjon) kan brukes til å identifisere partene.  På den andre siden så synes jeg det er viktig å belyse mulige årsaker til slike ulykker, på generelt grunnlag, og ta lærdom av det.

 

Det virker sannsynlig at ulykken enten skyldes dårlig sikt for en eller begge parter, kombinert med uoppmerksomhet hos en eller begge parter.  I disse tider er det fort gjort at man har nesa dypt plantet ned i en skjerm i stedet for hvilende på horisonten.  Dette er en helt generell betraktning, dette er noe de fleste - inkludert undertegnede - bør skjerpe seg på.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker ingen er ufine, og det å ha rom for en "kaffeprat" må være innafor. Selv om man innimellom spekulerer så tenker jeg det ikke er ufine refleksjoner her inne. Så lenge tonen er god synes jeg ikke det er noen grunn til å stenge tråden. Varsomhet og respekt må utvises, men det synes jeg det har vært så langt. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 2 minutter siden:

Det virker sannsynlig at ulykken enten skyldes dårlig sikt for en eller begge parter, kombinert med uoppmerksomhet hos en eller begge parter.  I disse tider er det fort gjort at man har nesa dypt plantet ned i en skjerm i stedet for hvilende på horisonten.  Dette er en helt generell betraktning, dette er noe alle - inkludert undertegnede - bør være oppmerksom på.

 

Og du fortsetter med spekulasjoner, som andre her, skam deg!:headbang:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 1 minutt siden:

Jeg tenker ingen er ufine, og det å ha rom for en "kaffeprat" må være innafor.

 

Kaffeprat, er det å feks. anta at en dødsulykke skylles at en båtfører hadde nesen nede i en kartplotter (uten selv å vite noe som helst) kaffeprat? :headbang:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 3 minutter siden:

 

Kaffeprat, er det å feks. anta at en dødsulykke skylles at en båtfører hadde nesen nede i en kartplotter (uten selv å vite noe som helst) kaffeprat? :headbang:

Ja det tenker jeg. Folk reflekterer ved kaffemaskinen og sier tanker som går gjennom hodet. Ikke alltid like godt gjennomtenkt. Jeg tror vi aldri kommer til å få vite hvor nesa til noen av båtførerne var. Jeg er ikke for noe overformynderi på båtplassen, men jeg tenker at man skal huske at pårørende og involverte kan bli eksponert for innholdet i tråden så det er fint å være respektfull. 

 

Kaffeprat er per definisjon ikke superdypt fundert på fakta, heller løst fundert på refleksjoner og løse tanker. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Nå må dere gi dere med spekulasjoner om en hendelse der et menneske har mistet livet, moderator er informert om tråden.

 

Kommentar fra moderator: 

Enig. Skal tråden fortsette må alle avstå fra spekulasjoner.
Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Sjøbliss said:

Jeg tror vi aldri kommer til å få vite hvor nesa til noen av båtførerne var.

 

Sant.  Det var ingen vitner til uhellet, alt vi har å forholde oss til er ... egentlig svært lite.  Detaljer i politiavhør forblir en sak mellom den overlevende, politiet og eventuelt advokat, og som tiltalt har vedkomne også retten på sin side til ikke å informere om ting som kan sette ham i et dårlig lys.

 

Samme hva som egentlig har skjedd her, så vil jeg stå fast både på at det er viktig at man sørger for god sikt fra førerplass (om det så innebærer at man må selge båten sin og kjøpe en sikrere båt), samt at man unngår å vie for mye oppmerksom på skjerm (enten det er kartplotter, mobil eller annen skjerm) dersom det går på bekostning av utkikk.  Det er dårlig sikkerhetsfilosofi å regne tanker som dette som "hensynsløse, farlige spekulasjoner".  Dersom dårlig sikt fra førerposisjon er et generelt problem med akkurat denne båttypen, så synes jeg også dette er særlig verd å belyse.

Link to post
Share on other sites

Britene har en egen "havarikommisjon" for ulykker/ hendelser på sjøen: Marine Accident Investigation Branch, MAIB. Rapportene fra disse er offentlig tilgjengelig. Se f.eks. denne rapporten fra 2020 om en kollisjon mellom RIB og vannskuter som resulterte i dødsfall: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/620e00f4e90e0710be035373/2022-3-RibTickler_Report-incAnnex.pdf En annen som jeg har lest er denne fra 1997 om seilbåt som sank i Biscaia, en døde to andre ble reddet: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/547c71bb40f0b6024100014d/Ocean_Madam.pdf

 

Noen ganger kunne jeg godt ha ønsket meg tilsvarende i Norge ...  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...