Jump to content

Kollisjon mellom seilbåt og motorbåt i Oslofjorden


fredriksen

Recommended Posts

Hvis man leser det som står i avisene, så sank seilbåten raskt, men ikke før de første redningstjenestene kom på stedet. Den omkomne seileren ble funnet i båten, og vedkommende har ikke vært i vannet. Det er også bilder av seilbåten som flyter (tilsynelatende uten seil oppe), og man ser redningstjenestene i full fart på vei til åstedet. Det er filmet at redningshelikopteret senker en mann ned i sjøen/båten, og da ser man seilbåten flyter.

 

Politiets innsatsleder er sitert slik:

«– Den mindre seilbåten tok inn vann og synker etter hvert mens vi er ute på stedet

og

«– Han [personen i seilbåten] har antagelig truffet noe i egen båt eller truffet cabincruiseren, sier Bjerke

 

Basert på det så kan vi utelukke at seilbåten har fått så store strukturelle skader («delt i to») at den har gått rett ned. Den har holdt seg flytende en stund, men den er påført så store skader at den etter hvert går ned. Både bilder og film er såpass grovkornet at det er vanskelig å se sikkert om storseilet har vært oppe men er sluppet ned på dekk ifm ulykken (i så fall hvordan/av hvem), eller om det er pakket vekk. Genoa/fokk ser ikke ut til å ha vært oppe.

 

Et vitne til redningsaksjonen, ikke ulykken) er sitert slik:

«– Vi kom kjørende og så et redningshelikopter som lå lavt. Den ene båten forsvant under ganske fort, i løpet av fem minutter fra da vi kom, sier […] »

 

At båten sank raskt kan være en tolkning av dette, at den sank raskt etter at vitnet kom til og så aksjonen. Den kan ha vært på vei ned en stund allerede, og den teorien styrkes av at redningsmannskapene tross alt rakk å ankomme stedet med både helikopter og båt, senke ned en mann og deretter hente den omkomne opp av av seilbåten før den gikk under.

 

Stort lenger enn det tror jeg ikke jeg skal driste meg før mer informasjon blir sluppet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Bra oppsummert @Popeye70 :thumbsup:

 

Enig i at båten ikke kan ha sunket veldig raskt.

 

Worry II skrev 40 minutter siden:

Eneste fakta jeg har fått med meg, er at trekket på flybridge var på. Så fører satt inne å kjørte.

 

Godt observert @Worry II.

 

Nærbildet av baugen til motorbåten i VG´s artikkel viser ikke større skader i forkant eller BB side. SB side synes ikke. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AvL9Pq/kollisjon-mellom-to-baater-i-oslofjorden-en-har-gaatt-ned

 

Man kan se ett vertikalt rift ca 5x1 cm i gelcoat oppunder fenderlist BB side. Slikt kan stamme fra sammenstøtet men kan også ha skjedd ved feks evakuering/ bording fra redningsmannskapet. Det blåste endel i går og var nok litt sjø, så fort gjort at det kan bli nærkontakt i en kaotisk situasjon. At rifte er vertikalt harmonerer mer med at det har oppstått ved stilleligge og ikke i fart.

 

Eller vil jeg på generelt grunnlag si at det er mange dårlige utformede førerplasser med tanke på utsyn, refleks og dødvinkler. Ofte store arealer som ikke blir tatt av vinduspusser og mangel på spyler såvell som defroster (dugg).

 

Noen som kjenner til om det er noe regelverk rundt dette? Om ikke, så mener jeg det burde vært noen minimumskrav til utsyn fra førerplass på enhver fritidsbåt. 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Veldig trist hendelse.
Dette er en hendelse som får en til å tenke enda mer over sin egen atferd når man drar ut. Det å prøver så godt det lar seg gjøre å ikke få andre båtførere til å tvile eller å være usikker på seg. Også det å vise tydelig tegn til at man ser padlere er jeg nøye på.

 

jeg reiste fra indre havn i Horten og sydover rundt kl 1300 i går. Da var det 9 m/s syd på værstasjonen på Gullholmen. Bølgene gikk noe hvitt og det var flere seilbåter ute som koset seg da.

 

Link to post
Share on other sites

MYVIVERA skrev 16 minutter siden:

..
Dette er en hendelse som får en til å tenke enda mer over sin egen atferd når man drar ut. Det å prøver så godt det lar seg gjøre å ikke få andre båtførere til å tvile eller å være usikker på seg. ..

 

 

Helt enig med deg, MYVIVERA, etter selv å ha triplet vekten på båten, er jeg enda mere forsiktig med fart og manøvrering. Verden i 7,5 knop er best, men godt å kunne forte seg om det trengs, men da først et godt stykke utpå åpent vann. Denne hendelsen får bli nok en tankevekker for oss litt store, med mye vekt og krefter. Viktig også med gode solbriller. Ta det forsiktig i år.

Link to post
Share on other sites

MYVIVERA skrev 26 minutter siden:

Det å prøver så godt det lar seg gjøre å ikke få andre båtførere til å tvile eller å være usikker på seg.


Det er her de tre T’ene kommer inn: Når du navigerer så gjør det Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig. Da er det større sjanse for at andre skjønner hva du prøver på.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 28 minutter siden:

Når du navigerer så gjør det Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig. Da er det større sjanse for at andre skjønner hva du prøver på.

Godt poeng men det virker som om sofaskipperne ikke skjønner meningen med slikt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper Havarikommisjonen tar saken.  Uansett blir det trolig en ny debatt om sertifikatkrav for slike båter.  Selv om disse båtene ikke kommer inn under høyhastighets-definisjonen, så tror jeg de kan være ganske krevende å føre, hvis man går rett ombord med kun et teorikurs. For oss andre som er på sjøen spiller det vel liten role om det er en yrkesbåt eller en fritidsbåt man blir nedrent av, så det er litt rart at det skal være forskjellige krav til sertifisering og utforming av førerplass mm.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke sertifikatkrav endrer noe dersom disse sertifikatene ikke blir som f.eks PPL(A) lisens for fly. Hvor meget lærer man av å havnemanøvrere 1 gang ved f.eks D5L kurs sin praktiske bit? Imens man skal kanskje lande 100 ganger i ett PPL(A) kurs for fly og de mer kompliserte flyene krever jo enten classrating eller typerating for akkurat den konkrete modellen. Selvfølgelig det er mye mer dramatisk for publikum og avisene om ett fly kræsjer enn om båter kræsjer. Men utfallet kan være like tragisk som man ser i dette tilfellet. Dette er i hvert fall relevant for tilfeller som denne hvor alle var i årvåken tilstand og likevel skjedde det en tragisk ulykke.
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 6 minutter siden:

Jeg tror ikke sertifikatkrav endrer noe dersom disse sertifikatene ikke blir som f.eks PPL(A) lisens for fly. 

Vi kan vel ikke avvike for mye fra internasjonale regler, men det kan godt tenkes at vi må i den retningen. For fly er det vel også utsjekk for hver flytype. Videre egen utsjekk for natt, tåke(skyer) mm.   Jeg tror også det bør bli mer farleder som store hurtiggående båter må holde seg i hvis de skal over 7 knop,  

Link to post
Share on other sites

@J-Å Jo vi har VFR Night (ikke utsjekk kun opplæring som skal bestås), IR (må ha bestått teori + praktisk eksamen) osv. osv. Tenkte ikke å gjøre det så komplisert som med fly da det tross alt er enklere med båt. Men ett grunnkurs som PPL(A) burde man kunne ha siden det blir jo ikke noe bedre praktiske evner på båtførere dersom man bare flytter D5L opplæring og gjør båtførerprøven til det samme og pøser på med teori imens det blir rom for 1 praktisk havnemanøvrering på kurset.

Det blir også noe annet om båten skal seile i 7 knop under kurset fordi man ikke tar nok betalt fra kursdeltagere for at den skal kunne gå i marsjfart. Det blir jo en helt annen opplevelse av navigering om natta og av andre båter om man f.eks skulle gå i 20-25 knop hvor det ikke er flertallige minutter på å tenke over det som skjer og hvor man er. Men da måtte jo kurset vært i hvert fall 3000-5000 dyrere per person så det var nok midler til å fylle tankene på kursbåten.

Burde i det minste også være en full dag til bare havnemanøvrering dersom det skal være mange kursanter ombord så hver person i det minste får prøvd seg 10 ganger og gjerne også inni en bås og ikke bare å legge til med siden.

Men statens svar blir sikkert å pøse på med mer teori sannynligvis istedet for mer praktisk opplæring.

Link to post
Share on other sites

Får håpe på heving av seilbåten, siden inspeksjon av de skadene på den kan gi mye informasjon... 
Tragisk, og tenker på de etterlatte og den stakkaren som omkom (og også han som kjørte motorbåten..). 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, sandman1 said:

Får håpe på heving av seilbåten, siden inspeksjon av de skadene på den kan gi mye informasjon... 
Tragisk, og tenker på de etterlatte og den stakkaren som omkom (og også han som kjørte motorbåten..). 

Enig, det er 2 tapere her tross alt. Virkelig tragisk.
Jeg kom rett etterpå, men gikk på innsiden av Langøya mot hjemmehavn i Holmestrand.
Finfine forhold utpå med god sikt og ikke spesielt mye vind.

Link to post
Share on other sites

 

J-Å skrev for 9 timer siden:

Selv om disse båtene ikke kommer inn under høyhastighets-definisjonen, så tror jeg de kan være ganske krevende å føre, hvis man går rett ombord med kun et teorikurs

Teknisk sett er det ikke vanskeligere å føre en motorbåt på 45 fot i åpent farvann enn en middels stor seilbåt (når man går for motor). Forutsetning er å følge godt med og gjøre alle de rette tingene som er utmerket beskrevet i tråden her, bl a @Popeye70 og 3 T'er. Personlig sitter jeg alltid på fly og styrer, nettopp fordi jeg da har bedre oversikt, men det betyr jo ikke at man ikke kan styre en slik båt med flybridge fra vanlig førerposisjon nede, man må bare være mye mer påpasselig fordi utsikt reelt sett er dårligere pga vindusstolper, baug, fendere, passasjerer osv. Personlig synes jeg alt ble enklere mht hensyn til navigasjon, styring, oversikt etc da jeg gikk fra en Bavaria 42 Sport med vindskjerm til en Princess 50 med flybridge. 

 

Det som blir faglig interessant er å få ut hendelsesforløpet, særlig med tanke på at begge ser ut til å ha gått for motor og at merker i baugen på motorbåt kan tyde på kollisjon fra hans babord side. Man kan altså få et scenario der seilbåt har brutt vikeplikt og motorbåt har brutt aktsomhetsplikt (unngå fare osv). Man har ikke rett til å kjøre på noen, selv om de har vikeplikt. Ja, jeg vet at vi ikke skal spekulere, men dette er et scenario som uansett er relativt vanlig (ikke som full kollisjon) men episoder som blir nesten-ulykker.

 

Ellers en kommentar til mediedekning. Selbåten var altså 31 fot. Da er det ikke helt presist å omtale som en liten seilbåt, etter mitt syn. Her er ulykkesbåten, en Dehler 31 fra 1986.

image.png.b0cffd0f3c07f5b4827aadfc0fe984d6.png

Men helt klart mindre enn en Skorgenes på 45 fot. Merket oppi babord baug på Skorgenesen kan passe med sammenstøt i baug eller pulpit fra seilbåten. 

 

Fremstår ellers som noe mindre sannsynlig at den fylles med vann pga selvlensingssystemet ombord, fr @mons 

mons skrev On 24.6.2024 at 19.26:

Flere mindre seilbåter som feks Maxi 77 har selvlensing fra brønnen til under båten.

Skal ikke være så mye vekt oppå bak eller vann inni før båten fylles fra disse.

Den går ikke ned på 5-10 min pga negativ selvlensing. Heller mer i retning av at roret eller kjøl har fått en smell hvis den har blitt vridd og presset innunder Skorgenesen, eller om skroget er "klippet", men da ville antakelig mer skader vært synlig på Skorgenesen?

 

Uansett, veldig tragisk tilfelle dette her og en tankevekker og påminnelse om aktsomhet for alle på sjøen. Har stor medfølelse for både pårørende og fører av motorbåt. Må bare legge til at ett scenario er faktisk også at fører av seilbåt har vært utsatt for en hendelse ombord før sammenstøtet. Det nevnes i lokalavisen slik: "Dette blant annet for å få klarlagt om han omkom som følge av sammenstøtet eller av andre grunner."

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 8 timer siden:

Større seilbåt enn det jeg regnet med. Så her burde begge førere sett hverandre i god tid før sammenstøtet. Resten av hendelsesforløpet blir inntil videre reine spekulasjoner.

Som seiler med maksfart 5-6 knop for motor, opplever jeg innimellom at det er begrenset hva jeg kan få gjort, når raskere båt nærmer seg. Jeg har kanskje ikke rett til veien, men rekker ikke annet enn å tydelig vise at jeg prøver. 

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev for 9 timer siden:

Som seiler med maksfart 5-6 knop for motor, opplever jeg innimellom at det er begrenset hva jeg kan få gjort, når raskere båt nærmer seg. 

 

Vi med snekke er i samme situasjon. Om noen har kursen rett mot meg , er det ikke stort jeg får gjort. Bare å vente på smellen og håpe det beste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 20 minutter siden:

Bruke horn, VHF, aldislampe?

 

Ja, det funket jo bra for TS Sola...

 

I en liten båt står vel valget mellom å bli ombord eller hoppe i sjøen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...