seilfred Startet 24.Juni Del på Facebook Startet 24.Juni Hei, har noen steder steder jeg ønsker å utbedre gelcoaten, da denne tilsynelatende er slitt ned. Er det overhode mulig? Fremgangsmåte? Hvordan finner jeg fargekode? Båtens produsent er ikke aktiv lenger.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hafrsfjord Svart 24.Juni Del på Facebook Svart 24.Juni Kanskje du finner noe her? : Båtprodusentens fargekoder - Maritimstart Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 24.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni Takk for innspill, men dessverre. Denne båten ble bygd i 81 av et enkeltmannsforetak i Danmark. Derfor er slike data vanskelig (kanskje umulig) å oppspore. Jeg er på jakt etter en måte å måle gelcoatfargen på.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Eika Svart 24.Juni Del på Facebook Svart 24.Juni Det hjelper hvertfall ikke at du ikke sier åssen båt det er. Det er ganske mange her inne som har jobba med glassfiber og gelcoat i mange herrens år nå, som kansje husker hva de har brukt når de har jobba på en lik båt Kjøp fargekart fra kompositthuset så finner du ut om de fargene de selger matcher Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 24.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni OE 32 byggd av Ulrich Lemke i nærheten av sønderborg i 81. Lemke fikk fatt i formene etter at man la ned produksjonen ved oxelösunds båtvarv i Sverige. Lemke bygde ca 30 eksemplar, men har antagelig brukt andre gelcotfarver enn de svenskbyggde båtene. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Førstefender Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Oginal farge vil garantert ikke matche etter 40år, ta et farge kart og fin den som matcher best, som Eika skriver.. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Jeg har forsøkt mange metoder på gammel båt. Traff aldri på fargen. Fargekoden på båten vil ikke hjelpe da vær,sol og vind har endret fargen. MEN...ikke gi opp. Det finnes fargehandlere som har en scanner og så blander farge til deg. Da blir det bra om du er nøyaktig med arbeidet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Hvis du har et løst panel eller lignende som du kan ta med til en fargehandler så kan de scanne og finne fargekoden. Et annet alternativ er å bruke en RGB scanner app som du laster ned på telefonen. Sikkert ikke like bra som forhandlerens fargescanner, siden du ikke har kalibrert lys, men kanskje bra nok. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Goddis77 Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Når en maler dekk som det ser ut som bildene her er av. Er det da gelcoat eller dekksmaling en bruker? Har selv noen områder som ikke er pene lengre, og vurderer denne jobben selv etterhvert :) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Goddis77 skrev 5 minutter siden: Når en maler dekk som det ser ut som bildene her er av. Er det da gelcoat eller dekksmaling en bruker? Har selv noen områder som ikke er pene lengre, og vurderer denne jobben selv etterhvert :) Gelcoat, alltid gelcoat. Jeg jobba på en lakkert båt i går og det er ett mareritt, du kan legge så mye jobb du vil i den men du får aldri gelcoat/lakk overgangene bra, er båten først lakkert så må man holde seg til lakk resten av livet. Med andre ord så kan du ikke sende den til ett normalt plastverksted og forvente topp resultat noe mer med mindre de har en lakkerer på bruket Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Goddis77 skrev 29 minutter siden: Når en maler dekk som det ser ut som bildene her er av. Er det da gelcoat eller dekksmaling en bruker? Har selv noen områder som ikke er pene lengre, og vurderer denne jobben selv etterhvert :) Lurer på det samme selv. Lut lei av at dollbord og dekk tviholder på fotavtrykk og møkk. Etter rubbing og vanlig behandling av gammel gelcoat nonskid holder det seg pent en kort stund, men da er det livsfarlig glatt. Har fått med meg Eikas advarsel, men: Dersom man velger annen farge til tråkke-områdene og ikke krever nybåtresultat, er ikke f eks Kiwigrip en løsning? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Eika Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Kiwigrip vil nok være mer enn bra nok, men kjøp ett spann ekstra sånn i tilfelle du får skader i ettertid som du kan gi til plast folka Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Har du erfaring? Er det vanskelig å få det noenlunde pent? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Eika Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Steihy skrev 8 minutter siden: Har du erfaring? Er det vanskelig å få det noenlunde pent? Har aldri vært borti det, men det er tydeligvis ett populært produkt så det kan ikke være ett elendigt produkt, grunnen til at jeg ville kjøpt ett spann ekstra er så du vet man har tilgang på mer av samme batch'n, så det ikke blir fargeforskjell i ettertid eller at produktet får ut av sortimentet og plutselig må kjøpe noe helt annet igjen Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Skjønte den, godt råd. Jeg er mest bekymret for egne ferdigheter, pene kanter, jevn tekstur etc. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Eika Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Hvor vannskligt kan det være ? Kjøp deg sånn 3mm brei maskeringsteip som du kan legge med høy presisjon, så ett lag til på utsia med vanelig brei teip, så kjøper du den kiwigrip rulla og følger bruksanvisninga Jeg liker den maskeringsteipen her på plasser med mye svinger osv https://panduro.com/nb-no/products/lim-lakk-tape/tape/ovrig-tape/striping-tape-317-mm-102617?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw1emzBhB8EiwAHwZZxZPtHjfuBMuSD1JRlJzIv5WJOQL9MyZ3Ga7Kwb2ejxf1tptEGateARoC7DQQAvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Takk igjen. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
seilfred Svart 25.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni Å male områder med dekksmaling er ikke vanskelig i det hele tatt. Største jobben er teipinga, for den må bli bra. Det jeg lurer på er om det går å retusjere gelcoat områdene gitt at jeg finner en akseptabel farge, så at man ikke ser overgangene tydelig? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
zooper Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Jeg har kjøpt brekkfarger/brytepasta (gul, rød, svart) som jeg skal blande i hvit topcoat (gelcoat blandet med parafin eller voks?). En liten dråpe av gangen i en stor batch uten herder, og så legge en liten dert fra batchen rett på ren båt, så en dert til, og en til, helt til fargen matcher. Dernest tørker jeg av fargeprøvene uten herde, med aceton om nødvendig. Når fargen er matchet tar jeg den porsjonen jeg trenger fra batchen over i et beger og tilsetter herder0per produsentens anbefalinger. Resten av batchen (uten herder) har jeg over i egen beholder og setter lokk på - og sparer til den dagen jeg får en ny skjønnhetsfeil. Det skal være lang holdbarhet uten herder. Jeg har aldri gjort dette før, så youtube er en bedre venn enn meg. Jeg ville helst ha svart, blå, gul og rød brekkfarge, da man med dette i kombinasjon med hvit gelcoat kan blande alle verdens farger, men jeg har ikke lyktes finne blå. Men, jeg tipper jeg får det tett på likevel - såpass at det blir +99% match. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 25.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni Det var interessant! Kanskje blir en tur på YouTube da. hva med fremgangsmåte her? Forslag? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Eika Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni https://www.kompositthuset.no/produkt/ral-fan-deck/ Husk og spray litt saltsyre på testområdet før du vasker og rubber testområdet på båten din Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 27.Juni Del på Facebook Svart 27.Juni Jeg har båt fra 1981 (Polar 29) uten mulighet for å finne ut hvilken fargekode dekk og overbygget opprinnelig hadde. Dessuten er det jo sikkert falmet. Jeg er "heldig", og har ei luke som kan demonteres over døra til akterkabinen. Denne har samme farge som dekk/overbygg (les: hadde før falming). Jeg tok med luka til en Maritim-butikk, de har fargeprøver liggende for de gelcoat og topcoat-produktene de selger. Jeg fant en farge som jeg syntes matchet ganske bra, og for alt jeg vet så er denne kanskje identisk med fargen slik den engang var. Apropos falming, i hvilket grad fargeprøven matchet helt eller delvis kom an på hvor på luka jeg sammenlignet. Altså har det oppstått fargenyanser - over 43 år - innefor et relativt lite område. Jeg gikk for denne fargen. Maritim har ikke alle fargene som hyllevare, og hylle-utvalget på topcoat-farger er adskillig mindre enn for gelcoat. Min farge hadde de ikke for noen av disse to slagene. Men de (les: fabrikken) kunne leverere, så for et par uker siden mottok jeg mine bokser med topcoat, inkludert malingruller som Maritim anbefalte til formålet. Tror det gikk ca 3-4 uker fra bestilling til levering. Lenger har jeg ikke kommet enda, så jeg tør ikke garantere noe som helst. Men planen er i alle fall å påføre denne topcoaten med rulle (og kost der rulla ikke kommer til) på dekk og dollbord. Så krysser jeg fingrene for at det funker på et vis... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.