Jump to content

Bankelyd/dunking/hamring i propellhylse aktenfor pakkboks. Joda 8100tc.VP tmd40b. Rett aksling.


T.T

Recommended Posts

Hei båtfolk. 
Har etter 18 sesonger i turbåt og mang en hodepine lurket mye på forumet og plukket opp gode tips, men nå må jeg spørre litt, så første post:
 
Er på hentetur med kona. Har hentet en godt brukt Joda 8100 Tc med Volvo Penta tmd40b på sørlandet med intensjon om å gå oppover sørlandskysten i sommer. 
 
Har hatt vibrasjoner på turtall over1600- 1800rpm siden vi startet,  noe jeg har relatert til en nogen slitt propell, så har gått pent og rolig. Greit å finne stille ut av en båt man ikke kjenner. Dog tiltagende, så har ligget i ro noen dager og klødd meg i hodet.
 
Vibrasjoner har tiltatt underveis, uten at jeg har kunnet relatere dem til et bestemt turtall, ut over at den ikke skal ha mye. Langt mindre enn motoren kan yte. Har kjørt pent. 
 
Hjemmehavn er et godt stykke lengre nord på sørlandskysten, men hadde tenkt å krabbe meg dit før jeg tar en større inspeksjon. 
 
Merket etter noen dager en bankelyd. Kommer fra propellhylsa. Høres ut som aktenfor pakkboksen med fettkopp. Høres ut som aksling som slår mot hylsa.
 
Har større bevegelse i gummien som står mellom lageret med fettkopp og propellhylsa enn det jeg anser som normalt ift det jeg er vant med fra tidligere båter.
 
Bankelyden kommer uregelmessig. Tenker det tyder på at det ikke er snakk om kast I aksling. Tenker også at kast I propell ville opptre mer regelmessig. 
 
Etter noen dager slet også gearet med å koble inn fremover. Tiltakende. 
Kan selvfølgelig være så enkelt som slitt kon og sammenfallende fenomener, men tviler. 
 
Testet å ligge i vannet og dra i propellvingene igår. Definitivt samme ulyd. Forsvant da jeg satte båten i gear (selvfølgelig med motor av) og testet det samme.
 
Helt urelatert til dette måtte jeg ha slep til havn idag (Lengre historie. Blir en annen post). Det gav meg god anledning til å lytte og observere fenomenet uten motorlyd. 
 
Bankingen kommer Definitivt fra aktenom pakkboksen. Den kommer i uregelmessige intervaller og drag i vannet virker som mer utslagsgivende enn hastighet på omdreininger på propellen.
 
 
Magefølelsen sier lager eller pakkboks men dette er ting som har virket upåklagelig på min gamle båt siden jeg fikk fikset det for 17 år siden så her er jeg rusten i kunnskapen.
 
Har kreka oss inn til Lillesand. Er skeptisk til å gå videre med dette problemet. 
 
Spørsmålene blir:
1. Teorier på hva som må fikses? 
 
2. Mulig feilsøking for å være sikker på hva som må fikses?
 
3.Mulig å gjøre jobben på vann med lensepumper på full guffe, eller snakker vi slipp?
 
4. Tips på slipp å gjøre jobben på evt verksted i Lillesand som kan ta jobben. 
 
Har med kona på hentetur. Ligger godt enn så lenge, men alle gode tips mottas med stor takk. 🙂
 
Link to post

Takk for innspill.

Det hjelper ofte å tenke høyt.

 

Propellanoden er sjekket ut av saken

Den mangler..

 

Tenker cutlesslager er en plausibel forklaring selv.

 

Flere innspill er alltid velkommen.

 

Da får vi se om dette lar seg fikse lokalt, eller om det blir bilfrakt hjem og bruke litt mer ferie på gleden ved å skru bruktbåt. 🤪

Link to post

Om du har lyst på et bad til kan du jo kjenne på om propell sitter skikkelig på aksling, og om det er slakk opp ned og sideveis i cutlesslageret. Bare for å innsnevre søket litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Cheers. 🙂

Ingenting som et bad i havna. 🙂

Dårlig sikt pga alger og litt begrenset tid i vannet grunnet dugelig med blåmanet.

 

Men etter det jeg kan bedømme sitter propellen godt på aksling.

 

Anoder på aksling sitter godt.

 

Aksling lar seg jokke litt mellom propell og hylse med bankelyd I hylsa som resultat. 

 

Dette stinker vel litt av lager? 

 

Link to post
T.T skrev 1 minutt siden:

Aksling lar seg jokke litt mellom propell og hylse med bankelyd I hylsa som resultat. 

 

Dette stinker vel litt av lager? 

 

Absolutt! Det kan jo være at opprettingen er på ville veier også, så akslingen ligger nær hylserøret rett bak pakkboks. Men den må vel uansett på land.

 

Hva sier forrige eier om dette? Det kan da ikke ha dukket opp helt plutselig på hjemveien?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
T.T skrev 20 minutter siden:

Cheers. 🙂

Dette stinker vel litt av lager? 

 

 

Ut fra beskrivelsene dine kan det tyde på at du har luktesansen i orden.

Men hvorfor er det i så fall oppstått slark i cutlesslageret? Årsaken til symptomene er ofte det mest interessante, og jeg synes stanken også kan ha en odør av aksel.

Sjekk derfor samtidig ut om du kan ha kast i akselen. Det er "lager-dødare" nr. 1 hvis akselen har kast som har fått gnage rundt i lageret over tid. Hvis din nye båt har en nyere propell, kan det tyde på tidligere grunnstøting. Kun spekulasjon, men du er jo ute etter teorier 😇.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...