Jeepcherokee Startet 25.Juni Del på Facebook Startet 25.Juni Har akkurat solgt cabincruiseren min med en snart 40 år gammel diesel som bare lagde trøbbel på slutten. Dette er min båt nr 3 med gamle innenbords diesel, og kjenner nå at jeg begynner å bli litt lei. Lei av å skru,trangt om plassen eller jakte på deler som er vanskelig å få tak i. I den forbindelse begynner jeg se på litt nyere båt som f.eks Beneteau Antares. Disse kommer jo stort sett med en Suzuki i samme årstall som båten. Nå kikker jeg litt på båter i 2013-2015 området, og da snakker vi fort 10+ år gammel motor. De har gjerne få timer på baken vel å merke. Så hvordan holder slike motorer seg så lenge de er godt vedlikeholdt? Jeg har lest litt gamle tråder på forumet ,men tiden går fort og folket får nye erfaringer. Jeg bruker ellers båten året rundt, så kanskje 200 timer i året (i lav snekkefart) - så stemmer det at jeg må ha 2 stk service i løpet av året på en slik motor? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Hei! Gjorde det samme som deg for noen år siden, ble lei av å skru på innenbordsmotor. Ville helst ha motor uten register reim så jeg endte opp med en 2010 Suzuki DF 175 med ca 300 timer. Jeg tenkte ikke så mye på at motoren var over 10 år gammel da jeg kjøpte. Har sett på diverse forum at disse motorene kan gå godt over 6000 timer så lenge de er passet på. Om du kjører 200 timer i året bør du nok ta 100 timers service to ganger i året. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.Juni Del på Facebook Svart 25.Juni Motorene ( blokka) slites ikke ut med normalt stell og driftsforhold. Svogers DF140 nærmer seg 7000 timer uten aldersproblemer ( yrkesbruk, fiske) Min Yamaha nærmer seg 4000 timer, sviver helt fint. Dette er tall den vanlige fritidsbruker aldri vil se.. Tid og tæring med sjøvannskjølt motor kommer man ikke utenom og mange må bytte adapterplate etc etter 10++ år. Tilt etc ruster også i stykker etterhvert. Gear varer heller ikke evig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.