Jump to content

Bytte av eksosbend på Nanni 4220

Lars Moe

Recommended Posts

Jeg var i kontakt med Nogova for delekjøp til motoren. De lurte på om jeg også skulle ha anode til eksosbendet. Men så viser det seg at jeg ikke har anode på eksosbendet, så jeg bestilte et nytt eksosbend.

Når jeg skal bytte bendet, vil det stå vann i bendet eller er det synket lenger ned? Bendet er høyere enn eksospotten, men jeg har en liten slynge opp under dekk før eksosen går ut over vann nivået. Altså eksosen kommer ut over vannet.

IMG_5147.jpeg

Det skal vel ikke stå noe vann i eksosbendet. Har aldri hatt noen Nanni, men jeg tok av eksosbendet på en Volvo Penta 2003, og det ser da ut til å være noe av det samme prinsippet. Kan ikke huske at det sto noe vann i eksosbendet annet enn noen dråper. Mitt var gått tett der vannet kommer inn, men det holdt nå heldigvis med å renske opp i stedet for å kjøpe nytt, til en astronomisk pris.

Så lenge du både har utløp over vann og i tillegg svanehals på slangen så burde det være helt trygt. Jeg ville ha brukt doble slangeklemmer ved montering etter at bendet er skiftet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er vel hele poenget med designet, at det ikke skal stå vann i eksosslangen ved motoren. Da kan det jo havne rett inn i motoren via eksosventilene, med mulighet for hydrolock og annen elendighet (btdt).   Det er gjerne en lydpotte lavt nede, som skal samle opp vannet. 

Arne2 skrev for 4 timer siden:

Det har du vel helt rett i. Volvoen hadde en "anti-siphone valve". 

Ja, jeg har også montert en tilsvarende (uten ventil). Men det er vel oftest bare nødvendig hvis eksosen er under vann. På min båt er det en mulighet for at eksosutløpet kan ligge under vann når jeg seiler for babord halser. Jeg har derfor en slange fra "anti-siphone" ut på motsatt side. Slik at denne allltid er over vann hvis eksosutløpet er under vann. 

På en seilbåt er det viktig å tenke på hva som skjer i slanger under seiling. Jeg har for eksempel sett flere båter hvor drenering fra gassflaskerom kommer under vann under krenging. 

29 minutes ago, J-Å said:

Ja, jeg har også montert en tilsvarende (uten ventil). Men det er vel oftest bare nødvendig hvis eksosen er under vann. På min båt er det en mulighet for at eksosutløpet kan ligge under vann når jeg seiler for babord halser.

Takker for info. Da forstår jeg endelig hvorfor min første seilbåt, med eksosutløp rett over vannflaten og på styrbord side hadde en slik. Trodde helt fram til nå at det var en slags feilmontering. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...