Jump to content

Rorkult eller ratt på seilbåt?


bliss X

Recommended Posts

Kunne vært morsomt å hørt herrenes (for det er vel ingen damer med pinnebåt her?) meninger og erfaringer om dette.  Hvilke fordeler og ulemper har de to alternativene?

 

Da jeg skulle kjøpe seilbåt var et kravene mine at den skulle ha ratt. Hvorfor den skulle ha ratt vet jeg ikke, men jeg synes vel det så litt tøffere ut, kanskje?

 

Da jeg fant den rette båten, og den ikke hadde ratt var ikke dette så nøye lenger. Nå er jeg vant med rorkult, og synes det er vanskeligere å seile med rattstyring.

Link to post

Jeg har ikke så stor erfaring med seilbåt utenom a-jolle, lærling og solling. ( uten ratt) (og seibrett)

Og selv lærte jeg meg å føre båt med rorkult i en snekke. Fikk ikke ratt mellom hendene før mange år etter. Syntes i dag begge har sine fordeler, men kan ikke si at jeg vil ha rorkult på mine 2 siste båter.. men de er altså ikke pinnebåter da.....

( Ps! Kapteinen på Berge Viking syntes ordet pinnebåt var veldig morsom. Noe han ikke hadde hørt før..Skulle hilse alle pinnebåtelskere her inne fra ham før han la i veg til Svalbard)

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Rorpinne (eller -'kult' som det så fint heter) gir bedre/mer båtfølelse. Er antagelig mer egnet for regattaseiling. Ratt er først og fremst egnet for større båter, hvor det kan bli for TUNGT med pinne.

Kommer ihåg att Pelle Pettersson hade samme svar när han konstruerade

12an  'Sverige'  för Americas Cup 1977;

 

men jag tror att det er den enda 12an som har rorkult (/hade- vet ej hur hon har det

idag, lär finnas i Tyskland någonstans!)

 

En annen spesifik ting på den 12an var att hon hade pedaldrivne winchar, något

man ikke sett vare sig förr eller senare!  Dette för att man er starkare i bena än

i armarna !!!

 

 

 

 

Nuvarande Gunga Din har ratt, alla tidigare seglande Gunga Din har haft rorkult!

S/Y Gunga Din

Link to post

Det finnes vel ikke noe bedre enn å sitte på ripa i en liten bris og ha full kontroll med to finger på rorkulten. Men for motor så er det vel bedre å kjøre med ratt.

 

Så forresten at svenske Linjett 40 med rattstyring hadde montert rorkultforlenger på rattet, så da har de vel kombinert begge styrkene.

 

Vi har valgt rorkult på vår 35 fot Comfortina. Føler nok at ca 35 fot nærmer seg grensen da det kan bli mye krefter å hanskes med.

 

Autopiloten er en Raymarine 5000 som er montert på rorstammen under dekk. På lenger strekk slår vi på autopiloten, setter rorkulten i vertikal stilling og har en stor, romslig cocpit.

 

Største savnet med rorkult er pidestallen som er et flott stativ til kartplotter.

 

Men det har jo blitt veldig moderne med ratt. Ikke minst fra en unevnelig produsent som helt klart frir til de som ønsker bilfølelsen ute og nattklubb-buede sofaer inne.  Hvor sover du når du er til sjøs  for styrbord halser i en slik båt. Oppe på den lange kjøkkenbenken/ kjøledisken?

Dette ble helt sikker urettferdig - de har sikkert skiftet modeller siden sist jeg så oppe i en slik båt i mars.

Link to post

Hovedfordelen med rorkult er vel at den kan slås opp og er helt borte fra cockpit i havnen. Autopilot til rorkult er vel også rimeligere og mekanikken er enklere, mer oversiktelig, enklere å fikse feil.

 

Med ratt er det lettere å gjøre mindre korreksjoner og selvfølgelig har du muligheten å bruke større krefter fordi du kan integrere en utveksling uten at du må bruke en pinne på 3 meters lengde. Derfor har ratt sin plass på større båter.

 

Har selv ratt på 26 fot og pidestallen med ratt er stort sett i veien.

Link to post

Med ratt er det lettere å gjøre mindre korreksjoner....

???? Er det problematisk å gjøre små korreksjoner med rorkult? Skjønner ikke!

 

Jo mer urolig seilbåten generelt er i sjøen, dess mer rorarbeid, dess mer kommer et ratt til sin rett! Dess mer man seiler lange etapper, dess mer fordelaktig med ratt. I meget hard vind må man til tider bruke to hender på en rorkult, da har rattet sin fordel. Raskere respons med rorkult. I havn: Man kan rydde cockpit, rorkulten er vekk.

 

Rorkult eller ratt på seilbåt? Vurderingen blir i siste ende subjektiv. :seeya:

Link to post

De seilbåtene jeg har hatt, de har hatt rorpinne  -  enkelt og greit. Roret legges fra borde til borde i en bevegelse, kjapt og presist. Også på de eldre motorbåtene har vært rorpinne; med samme fordeler.

 

Selv synes jeg ikke at rattet får noen som helst fordeler før båten blir så stor at det blir for tungt å håndtere roret med rorpinne.

 

mvh

Poseidon

(med ratt)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg har hatt 2 pinnebåter en med rorkult og en med ratt. Det er helt klart for meg at det er best med rorkult m.h.t. seilfølelse. Rorkult gir suverent best kontroll. Det er også helt klart at det kunne bli tungt noen ganger når båten ble presset, faktisk så tungt at tidl. Ørnhild ikke klarte å styre.......

 

Derfor er min konklusjon på spørsmålet at ratt har noe med størrelse og tyngde på båten å gjøre. Altså når båten næremer seg ca. 35 fot, er nok ratt å foretrekke. Tiltross for at rattet og pidestallen alltid er i veien og faktisk stjeler mye plass i cockpit.

 

Det jeg syntes var værst når jeg gikk over til ratt var at jeg måtte sitte på hekken og styre og ikke kunne sitte sideveis å styre. Dette gikk også utover oversikten når vi seilte.

 

Men som det er sagt tidligere i tråden det er jo mer "sjef" med ratt da. :cheers::yesnod::blush::lol: :lol:

Link to post

Her driver jeg faktisk A-B testing om dagen! Jeg har selv en Bavaria 34 med ratt, men seiler regattaer på en Comfortina 35 med rorkult. Dette er båter av samme størrelse og vekt (men ikke samme fartspotensiale gitt !).

 

Jeg liker rorkult, har hatt det før på en 31'. Særlig ved seiling i litt bølger gir rorkulten fremragende tilbakemelding i forhold til ratt.

 

Det er imidlertid mye mer slitsomt i rygg og armer med rorkulten. Jeg ville sett nokså mørkt på en aleneseiling rundt Jæren / Lista / Lindesnes med rorkult, medmindre man har en autopilot som takler høy sjø og vindkast tilfredsstillende. Og den autopiloten har ikke jeg opplevd :-)

 

Rattet gjør det enkelt å sitte i le og styre i middels- til kraftig vind, noe som er vanskelig med rorkult. På Comfortina'en ser jeg ikke lusene når jeg sitter oppe i lo medmindre jeg sitter med baken utenfor cockpiten. Når det blåser opp går det ikke an å sitte 'på kanten', siden man da ikke har noe å spenne i fra på.

 

På Bavariaen sitter jeg gjerne lent mot rekka i le, på cockpit kanten, med en hånd eller fot opp på rattet. Høres ille ut, men er behagelig og gir full kontroll på lusa og vannet (avdrift, bølgebevegelser). Man mister imidlertid noe av følelsen for vinden, men blir også mindre ør i hodet ved lengre strekk.

 

Rattet hives jo også vekk på 15 sek., men pidestallen står jo igjen i cockpiten da.

S/Y Surprise

Link to post
  • 2 måneder senere...

joda du har en 31 foter med høy cockpit. Ideelt med rorkult.  NB jeg skrev stor båt og 31 foter er vel i ferd med å regnes som middels til tross for at det er en HR som jo er mer enn stor nok til de flestes bruk.

var forresten på Orust sist helg. Kjekt å se på HR fabrikken og alle de fine båtene.

På Beneteau modellene har man forøvrig større mulighet til å velge rorkult på first serien, som er modellen med racing egenskaper ift. oceanis serien, som hovedsaklig er en cruising båt.  

Link to post

Det er vel helst slik at noen liker mora, mens andre liker dattera. Personlig liker jeg rorkulten. Jeg kan bevege meg helt fritt i sittebrønnen, og betjene alle hal og skjøter. På AlM26'en var yndlingsplassen oppe på karmen i le, rett bak sprayhood.

Jeg synes også det er lettere å håndtere rosser med rorkult.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Smaken er som baken delt i to eller noe sånt... :lol:

 

Har selv ratt, det eneste fornuftige til tur selias med 38 for og 8 tonn båt. Har seilt Omgea 42 ved ett par anledninger med rorkult, fantastisk følelse med båten, men du verden så tung å holde på slør i mye vind.

 

Har man ratt, er det midlertid viktig at rattet har en diameter som er tilrekkelig stor til at man kan sitte på rekka og styre. Har selv et ekstra stort ratt som fungerer godt under alle forhold.

 

Det er jo litt kuult :drink::smash: å ha ett skikkelig stort ratt. Trenden på alle nye og hotte reggatta maskiner er nettop kjempe ratt i karbon.

 

:boxing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post

Jeg har min tredje seilbåt nå, og den har et stort ratt. Min første var mindre og hadde rorkult. Til regattaseiling er min mening at rorkult er klart best. Til turseieling/motorgåing er det noen fordeler med ratt. Man kan stå, sitte bak eller på rekka. Grunnen til at at jeg nå har ratt for andre gang, er kona som ville det, og da ble det jo sånn.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...