Jump to content

Blåser det øst for Jeløya? Målgang for Færder’n 2025

Code0

Recommended Posts

Neste år skal Færder’n ha målgang i Moss, på nordsiden av brua, ca 5,5 nm sørover i ‘trangt’ farvann. Jeg har mange minner om frisk sønnavind og spinnaker-jibb rundt Slagentangen mot Åsgårdstrand og mållinja øst av Horten. 
Hvordan vil det fungere å seile sydover bak Jeløya? Det ser tidvis smalt ut, å krysse sydover en time eller tre for å komme i mål i sønnavind, eller en lang formiddag i vindstille? Noen med lokalkunnskap som kan si noe om forholdene?

https://www.faerdern.com/nyheter/pressemelding-18-juni-faerderseilasen-kommer-til-moss/

IMG_0537.jpeg

Code0 skrev for 1 time siden:

Neste år skal Færder’n ha målgang i Moss,

Burde kanskje omdøpes til Mosse seilasen men samme det kjenner ingen som savner de i Tønsberg så lykke til videre.
Ble jo den lørdagen men ikke burde kjøre bil lokalt og lokal befolkningen orket ikke å menge seg med 5 tusen fulle seilere på brygga.
Der er det som kjent nok folk på den tiden av året

• 9 måneder senere...

Hvis du kan holde på en hemlighet ;-)

På SV er største fella å gå nær Bevøya når en kommer sørfra og skal runde inn SB og opp Mossesundet. 

Om du kommer i området på morrakvisten er det vel egentlig ganske sannsynlig med østavind sammen med soloppgangen. Da vil vindskyggen fra Bevøya vri seg tilsvarende. 

På vanlig SV er det som regel hensiktsmessig å holde seg mot Mossesiden/fastlandet når du seiler opp sundet (sørover). Som vanlig i "sånne områder" er det ujevn vind fra ulike retninger.  

Er ikke meldt særlig tidevannsforskjell og det er neppe særlig mye vann i elva så strøm vet jeg ikke om jeg ville tenkt mye på... men har sjekket flyfoto og strøm ut fra elva krysser Mossesundet og følger Jeløya nordover/ut, så teoretisk går kanskje strømmen inn sundet langs Mossesiden (?). 

Så flere pluss for Mossesiden opp sundet. 

-----

Egen plan er å kommer meg  relativt tidlig over mot østfoldsiden etter runding, særlig hvis det stilner på kvelden/natta, for å fange potensiell østavind tidlig på morrakvisten. Så kline meg opp mot Gullholmen og nær Jeløya hele veien frem til runding av Bevøya. Mindre bølger, mindre strøm og blir nær korteste veien uansett. 

Håper på stille i Mossesundet så alle store båter ligger parkert, og jeg sniker meg forbi hele gjengen i min lille og lette båt ;-)

lykke til med det :-)

Er veldig spent på hva de velger å gjøre. Det kan jo bli en flott og spennende avslutning med målgang nede ved Moss, men samtidig kan det jo ødelegge hele regattaen for de som er uheldige med vindforholdene. Spesielt gjelder det klasser hvor båter med veldig ulike egenskaper/måltall konkurrer sammen (slik som shorthand der vi skal delta). 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Morrabrisen fra nord kan gi fint drag inn mossesundet.

For de som er litt senere ute så drar sønnavind godt gjennom sundet. Jeg ville definitivt hold meg på fastlandssiden av midten av sundet.

Hverken Bevøysundet eller Jøvasundet er smarte trekk å gå mtp vind. På vei rundt Jøva - hold utsiden av Bile.

Vær også Obs på at det er grunt mellom de grønne stakene mellom Gullholmen og Bile - så vær litt obmerksom her.

Framtia skrev 1 time siden:

Spesielt gjelder det klasser hvor båter med veldig ulike egenskaper/måltall konkurrer sammen (slik som shorthand der vi skal delta

Nytt av året er weather routing for fastsettelse av ‘dagens måltall’. Alle båters ‘polardiagram’ er kjent i målenbrevet, arrangør laster alle inn i predict wind, plotter løpet og starttid. Setter 100 % av fartspotensiale. Finner din beregnede målgang ut fra time-for-time simulering og setter dagens måltall for hver båt. Så helt annet måltall om det er meldt norda kuling eller sønnabris dagen regattaen går.

Det er vel ganske sannsynlig at et av de to alternativene for avkorting - Gullholmen og Bilekrakken - kan bli brukt hvis det er fare for lite vind i Mossesundet.

30 minutes ago, Bitteliten said:

Hverken Bevøysundet eller Jøvasundet er smarte trekk å gå mtp vind. På vei rundt Jøva - hold utsiden av Bile.

Bevøysundet blir ikke tillatt, Gjøva og Bile ligger på hver sin side av Jeløya...

I sundet mellom Bile og Bevøya kan det være en liten akselerasjonssone langs Bevøylandet, både i nordavind og sønnavind, som kan gi god vind faktisk.

Kan også være strøm som går motsatt av strømmen i fjorden.

I selve Mossesundet kan vinden være veldig lunefull også når det blåser, det er mye land som gir rare virkninger her.

Code0 skrev 2 minutter siden:

Nytt av året er weather routing for fastsettelse av ‘dagens måltall’. Alle båters ‘polardiagram’ er kjent i målenbrevet, arrangør laster alle inn i predict wind, plotter løpet og starttid. Setter 100 % av fartspotensiale. Finner din beregnede målgang ut fra time-for-time simulering og setter dagens måltall for hver båt. Så helt annet måltall om det er meldt norda kuling eller sønnabris dagen regattaen går.

Ja, men det er jo basert på at man har vind gjennom regattaen. Det jeg er redd for er å møte vindstille ved Bile to timer før andre båter i klassen, og at vinden fyller når de har nådd oss igjen. Så jeg mener at de bør avkorte hvis det er fare for vindstille i Mossesundet

Framtia på AIS

Framtia skrev 1 minutt siden:

Ja, men det er jo basert på at man har vind gjennom regattaen.

De bør avkorte hvis maksimaltiden er i fare. De timene du ligger i vindstilla blir med i totaltiden din. Så en lett gennakerbåt får høyere utseilt distanse enn en hardbindsbåt i timer med lite vind. Thomas Nilsson har et innlegg på infokvelden som ligger ute på KNSsin færderside.

Mulig vi snakker forbi hverandre, men etter mitt syn er det ingen måltall som yter rettferdighet for vindstille. Når to båter som rater 20% forskjellig begge ligger helt i ro en time, så er det en fordel for den som rater lavest. Vindstille i Mossesundet vil innebære en omstart rett før målinjen, og selv om det er en del av gamet, synes jeg det ødelegger. På samme måte ville det vært veldig urettferdig om de raskeste båten vil rekke ned sundet før vindstille, men de langsommere ble liggende igjen. Som nevnt er problemet størst i SH i og med at det er veldig ulike båter i samme klasse.

Framtia på AIS

Hvis vindstilla er meldt så blir det riktig. Er det derimot meldt vind, men blir stille, så går det hardt ut over raske båter.

Men, det viser seg at de racene hvor metoden er brukt har hatt mer riktig rating enn den generelle APH-ratingen som har vært i bruk de par siste årene. 

@Framtia, du har vel enda mareritt om den regattaen for noen år siden (Drøbak-Tristein eller var det Skagen-trøsten?), hvor hele flåten ble liggende og duppe i vindstilla på Breiangen og se på mållinja ved Filtvet, og så kom små, trege båter sørfra med vinden og vant ganske så overlegent... en spanjol som seilte sitt livs første regatta som vant mener jeg å huske...

Indy skrev 8 minutter siden:

Hvis vindstilla er meldt så blir det riktig. Er det derimot meldt vind, men blir stille, så går det hardt ut over raske båter.

KNS / Predict wind kjører beregningene basert på ferske GRIB filer kl 09:00 på morgenen på fredag. Så de bommer vel ikke mellom kuling og stille. Men blir det en vindløs natt med skiftende retning så blir det de lette båtene som får beregnet mer progress enn de tunge. Er det vind så bommer de muligens på styrke, men ikke på retning. Skal bli spennende å se om vi ser mange nye navn på pallen i år. Klasser der båtene er like hverandre bør ikke endringen bli stor, men i klasser med lette unnavindsbåter sammen med smale skjærgårdskryssere er det muligheter for et mer ‘riktig’ måltall med dette systemet. Default nummeret nå er jo en type gjennomsnittsvær som neppe oppstår den helga.

Jeg har mange mareritt :-). Men det jeg husker best er Færdern for en 4-5 år siden hvor vi hadde enorm ledelse på båt nr 2 i feltet. Ingen båter hadde noe vindstille underveis, så plasseringene var vel "rettferdige" så langt. Så når vi var 1 nm fra mållinjen (vi så den foran oss) var det helt blankt, og vi lå der i ca to timer mens alle båtene bak oss hadde vind ute i fjorden. Når vinden kom var den full av båter og x37 Eldorado seilte forbi oss og ble først i mål :-)

Vel, dette er jo litt av sjarmen med seiling, men når man velger målgang på et sted med så stor fare for vindstille, så tenker jeg det er mer rettferdig med avkortning om forholdene tilsier at det kan bli vindstille. 

Når det er sagt håper jeg på vind og målgang nede ved Moss.

Framtia på AIS

Framtia skrev 15 minutter siden:

var det helt blankt, og vi lå der i ca to timer mens alle båtene bak oss hadde vind ute i fjorden.

Ser den. Særlig om du ligger ‘bak skjema' (hvem klarer seile 100% av polar) og systemet hadde deg i mål før det stilnet helt. Predict wind vil neppe treffe 100% bak Jeløya, men argumentet for dette er at det blir mer nøyaktig. Hvis du seiler ifg polar og PW har det stillebeltet, så blir du kompensert med ny løsning.

Har absolutt trua på at weather routing gir mer rettferdig rating.

Alle får ett nytt måletall som er beregnet ut fra optimal seiling på meldt vær. Programvaren kjører polardiagrammet gjennom banen en skal seile og en får "optimal rutevalg" og egentlig måltall på hver eneste legg/vinkel og værsituasjon. 

IRC har egen app hvor deltakerne kan følge seilasen løpende, også utregnet hvilken plass en er på. Det ble mumlet om at noe tilsvarende er på vei innen ORC. Det vil jo kunne være spennende å få foreløpige resultat underveis. 

---

Rating blir uansett "urettferdig" på ene eller annen måte. Å seile entype er vel egentlig eneste svaret hvis en vil unngå rating. 

Regatta i seg selv er egentlig "urettferdig" på så mange måter, rating eller entype. Uhorvelig mange faktorer å forholde seg til, det rare er at det ofte er de samme som gjør det bra igjen og igjen, så det kan jo ikke være grusomt urettferdig selv om en tilfeldig spanjol kan vinne første gang han seiler.

Noe jeg kanskje syns er litt mer "urettferdig" i rating- seiling er at penger blir så viktig. Feks i shorthand hvor en kan bruke autopilot og et system som faktisk virker bra i regatta fort koster 150 000++. Eller når en kan bruke x hundretusen på å fintune seilgarderoben sammen med seilmaker. Eller de som kan regelverk og beregningene på fingerspissene og kan legge til/fjerne vekt og gjøre store endringer på båtene for å optimalisere i forhold til rating.

At amatører og proffer blandes på den måten er litt rart, men samtidig er det jo gøy for "amatørene" å kunne leke med "proffene", og fordi spanjolen vinner av og til så vet alle amatørene at de en dag faktisk kan ta en spansk en og banke et par proffer. 

Sett i forhold til det over liker jeg at det er en passe stor "Joker Nord" faktor i seiling, at spanjolen kan vinne første gang han seiler. Sånn for seilinga i det store tror jeg det er bedre at "spanjolen vinner" av og til enn at superseileren ikke klarer å få sin tredje/syvende seier akkurat den dagen. 

Ole Pedersen skrev 1 time siden:

Noe jeg kanskje syns er litt mer "urettferdig" i rating- seiling er at penger blir så viktig.

Når det ikke står om 100-tusener i premiepenger så syns jeg det er greit. Jeg seiler heldigvis uten pengepremier. Hadde jeg tapt 200.000 på å bli liggende i vindstilla rett før målgang hadde jeg sett annerledes på denne sporten / fritids-sysselen. Jeg har noen glass i skapet, og de er gode minner. Hender ett får litt akevitt til jul, og en telefonsamtale. Når en / to / tre stk absolutt vil vinne, så er det helt greit at de kommer på topp av en liste. Men man bør jo oppføre seg som folk, det er jo hyggelig.

Tilbake til vinden. 

Når det blåser S-lig kan skyggeeffekten fra Bevø være ekstrem. Nesten så man kan seile halvveis N til Kjøvangen før man vender, og så holde ganske langt over mot Sonssiden. Jeg har seilt gjennom Bevøsund noen ganger, men helst med motoren på tomgang og i fri. For det skal ikke mye til før vinden kommer kontrari og man blir blåst rett på land. Man kan komme på en liten SW inn i Bevøsundet og oppleve at vinden kommer fra NE der det er trangest. 

Bitteliten skrev On 25.4.2025 at 12.54:

Vær også Obs på at det er grunt mellom de grønne stakene mellom Gullholmen og Bile - så vær litt obmerksom her.

Med mindre det blir mye sjø eller en stikker veldig dypt så er det vel egentlig bare Neskrakken en må passe på på det strekket. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...