UtternEF90 Startet 26.Juni Del på Facebook Startet 26.Juni Hei. Har en Mercruiser 1.7DTI hvor Oljekjøleren gikk sprekk på i forrige sesong slik at det kom olje i vannet på den interne delen av motoren. Vi har nå fått renset dette igjennom X antall ganger, kjørt båten og flushet systemet 4 ganger på vannet etter dette. Det er fortsatt en tynn oljefilm som legger seg i beholderen og inne i motoren, har ikke testet vanlig radiatorrens enda til info. Båten ligger som sagt på vannet og blir ikke tatt opp før til høsten, er det noen som har tips til hva jeg kan bruke. Det må i så tilfelle være noe som løser opp olje/fett, noen som har vært borti det samme og har gode tips? Takknemlig for alle svar jeg får :) Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 26.Juni Del på Facebook Svart 26.Juni Maskinoppvaskmiddel er effektivt til å fjerne alt utenom kalk og korrosjon. Kjør en halvtime med helt varm motor og skyll godt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Juni Del på Facebook Svart 26.Juni Jeg ville brukt væske som er beregnet for dette, for eksempel Rydlyme, hvor det som kan skade kjøleretsen er nøytralisert. Sitér dette innlegget Link to post
UtternEF90 Svart 26.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni Se her ja Godt tips, takk det skal jeg teste ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 26.Juni Del på Facebook Svart 26.Juni Rydlyme er saltsyrebasert og beregnet for å fjerne kalkavleiringer og oksider i saltvannsdelen. Maskinoppvaskmiddel er bedre egnet til å fjerne organiske stoffer i ferskvannssiden. Og nesten gratis. Inneholder ikke syre. Som i oppvaskmaskin er det avgjørende med varmt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Juni Del på Facebook Svart 29.Juni Rydlyme brukes til ferkvannskretsen også, ikke noe å lure på ! Trenger ikke varme heller. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Stormwatch skrev On 26.6.2024 at 17.12: Rydlyme er saltsyrebasert og beregnet for å fjerne kalkavleiringer og oksider i saltvannsdelen. Maskinoppvaskmiddel er bedre egnet til å fjerne organiske stoffer i ferskvannssiden. Og nesten gratis. Inneholder ikke syre. Som i oppvaskmaskin er det avgjørende med varmt vann. Sant det, men kan ikke sammenlignes med vanlig saltsyre. Rydlyme har ett av sine store bruksområder i nettopp store kjølesystemer for industri og offshore (det meste ombord i skip, også matindustri). Fleetguard (store i verdenssammenheng fra Cummins) har også syrebasert rens for ferskvannssiden. Volvo Penta benytter også syrebasert ved flushing før bytte av kjølevæske til longlife f.eks. Poenget er at relativt få kjølesystemer renses med base fremfor syre. Produksjonssår, motorprodusent etc vil kunne si noe om hva som skal benyttes, det kan være pakninger f.eks som ikke tåler det. Jeg ville vært kritisk og ihvertfall sjekket opp hva min motorprodusent anbefaler før bruk av oppvaskmiddel (base)? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Juli Del på Facebook Svart 4.Juli oberst1 skrev for 13 timer siden: ..Jeg ville vært kritisk og ihvertfall sjekket opp hva min motorprodusent anbefaler før bruk av oppvaskmiddel (base)? Jeg bruker oppvaskmiddel i den ene maskinen jeg har om bord.. Så kommer jeg til å bruke Rydlyme i salt-og ferkvannskretsene på de 2 grønne i kjellern. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 4.Juli Del på Facebook Svart 4.Juli Worry II skrev for 2 timer siden: Jeg bruker oppvaskmiddel i den ene maskinen jeg har om bord.. Så kommer jeg til å bruke Rydlyme i salt-og ferkvannskretsene på de 2 grønne i kjellern. Hehe, bruker Zalo da jeg mangler den der Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.