Jump to content

Satelittbilder


Puffen

Recommended Posts

En typisk sommerdag inne i en fjord på mørekysten er at 2 dager med finvær fra sørvest, etterfølges av tørre fine dager men der tåka legger seg som en propp. Da lurer jeg på hvor langt inn i fjorden har tåka kommet? Kan det være klarvær ute på øyene? Hvor langt sør/nord må jeg får å få klar sikt. Kort sagt hvor kan jeg reise med båten for å kunne se lyset.

Er det noen som kjenner til nettsider der det er tilgang på satelittbilder som er såpass detaljerte og fokuserte at det er mulig å se hvor tåka ender?

Link to post
Share on other sites

Du må nok bruke jungeltelegrafen for å finne ut hvor det er tåke og ikke. I hvert fall foreløpig.

 

Alternativt kan man ringe å snakke med en meterolog direkte:

 

Konsultasjon med statsmeteorolog, (manuell) kr. 25,91 per minutt

 

Oslo 820-90001

Bergen 820-90002

Tromsø 820-90003

Link to post
Share on other sites

Prøv hos NASA. Var hjemme hos en kompis engang som viste meg satelittbilder som var råbra. Husker ikke adressen men sjekk på NASA sine hjemmesider om du finner noe. :sleep:

Adressen til nasa er: http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/realtime/

 

Her finner du brukbare bilder som oppdaters ca hver andre time tror eg. Om oppløsningen er god nok for deg vet eg ikke, men for å sjekke hvor iskanten går på Svalbard går greit.

Link to post
Share on other sites

Adressen til nasa er: http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/realtime/

 

Her finner du brukbare bilder som oppdaters ca hver andre time tror eg. Om oppløsningen er god nok for deg vet eg ikke, men for å sjekke hvor iskanten går på Svalbard går greit.

Alt dere vet. Jeg er imponert. Norgeibilder er jo akkurat slik jeg ønsker meg, men her blir jo ikke blidene oppdatert. satelittbildene fra NASA er bra nok men treffer for sjelden de aktuelle områdene. Men takk så langt uansett, og skrik ut hvis det dukker opp noe nytt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...