Jump to content

Mercury 115 EFI stopper med bensinfeil

madseladden

Recommended Posts

Etter å ha sett hvor mye kunnskapsrike folk det er her inne forsøker jeg meg på å spørre dere om hjelp. 

Jeg har en Askeladden 605 med en Mercury 115EFI på hekken. Etter å ha satt den på vannet å kjørt i ca 30min skulle jeg teste fult pådrag. Da gikk det ikke mange sekundene før det startet å pipe i smart craft instrumentene.

Teksten i instrumentene viste: Sys fault, fuel lift pump is not working properly. Proceed to port immediately, contact supplier before next trip.

Vi kom oss nesten tilbake til båtplassen før motoren harket noen ganger, før den stoppet. Jeg fikk startet opp igjen med en gang og vi kom oss tilbake på plassen.?

Jeg skiftet vannutskilleren fordi denne ikke ble skiftet i fjor. Testet så å stå med motoren på tomgang på plassen, men feilen kom tilbake etter en stund. Tenkte jeg ikke skulle styre mer med dette selv og kontaktet verksted som hadde båten på service i vinter. Tok opp båten og kjørte den til verksted. De skiftet nå noen slanger, flotør og (løftepumpe?). 

Satte båten ut igjen. Testet den på plassen igjen i går ved å bakke båten med fortøyningene på for å få litt belastning. Da kom feilen like herlig tilbake. 

I dag åpnet jeg rundt tanken og løsnet koblingen og kikket ned i tanken.

20240627_191843.jpg.c4b114ecb6d520763828f904c755ceb7.jpg

20240627_191836.jpg.6ea1a3d8348a41edc1c925133a75af4a.jpg

Syns det ser greit ut. Hva tenker dere?

Fikk hjelp av en god kollega som har en 20l tank. Koblet på denne med 98oktan uten vannutskilleren for å finne ut om feilen ligger i "tanksiden" eller på "motorsiden". Feilen kommer like herlig med plasttanken. 

20240627_203525.jpg.2a9d64e50b30ad2f626fe9c35a71cf19.jpg

Er det noen her inne som har vært borti lignende, eller har noen tips til hva jeg kan prøve videre?

Verksteder har fult om dagen og jeg starter ferie til uka? 

madseladden skrev for 11 timer siden:

Er det noen her inne som har vært borti lignende, eller har noen tips til hva jeg kan prøve videre?

Har ikke vært borti dette, men feilmeldingen kommer nok som en følge av verdi på en input som ligger utenfor normalt område. Hvis bensintrykket blir for lavt, kan dette gi feilmelding om feil på pumpe osv. Så kan mulig være feil på trykkovervåking eller annen input eller pumpa. Falsk eller ekte alarm.

Sjekk at bensin tilførsel er 100% uten restriksjoner og mål at både mengde og trykk fra pumpa er i henhold til spec. Når du gir gass, må pumpa pumpe mer for å holde trykket. Saltvann i systemet kan skade pumpe og andre deler.

Var det mye vann i vannutskilleren? 

Hvis du har dratt frem vann gjennom hele systemet kan det hende du ikke har fått vekk alt, men det burde jo verkstedet oppdaget. Var motoren feilfri når verkstedet var ferdig og så startet problemene på ny senere?

Ikke helt lett å se om det er vann i tanken din, tok du prøve fra bunn?

Selco Racing skrev 1 time siden:

Har ikke vært borti dette, men feilmeldingen kommer nok som en følge av verdi på en input som ligger utenfor normalt område. Hvis bensintrykket blir for lavt, kan dette gi feilmelding om feil på pumpe osv. Så kan mulig være feil på trykkovervåking eller annen input eller pumpa. Falsk eller ekte alarm.

Sjekk at bensin tilførsel er 100% uten restriksjoner og mål at både mengde og trykk fra pumpa er i henhold til spec. Når du gir gass, må pumpa pumpe mer for å holde trykket. Saltvann i systemet kan skade pumpe og andre deler.

Motoren fusker og stopper til slutt også, så jeg tenker at det er en reel alarm.

Kallethekid skrev for 6 timer siden:

Var det mye vann i vannutskilleren? 

Hvis du har dratt frem vann gjennom hele systemet kan det hende du ikke har fått vekk alt, men det burde jo verkstedet oppdaget. Var motoren feilfri når verkstedet var ferdig og så startet problemene på ny senere?

Ikke helt lett å se om det er vann i tanken din, tok du prøve fra bunn?

Jeg har en utskiller som ser ut som et oljefilter. Det syns til venstre i det ene bildet. Jeg sjekket ikke om det var vann i det da det ble skiftet.

Ja, jeg ville jo tro at de oppdaget det? De har testkjørt den på henger, men jeg er ikke sikker på om de har testet den med noe belastning. Ja, han mente den var feilfri fra verksted, men som sagt er jeg usikker på hvor mye de har testet. 

Jeg har ikke tatt noe prøve av bensinen som er i tanken. Noe tips til enkel måte å gjøre det på? Tenker du at problemet relaterer seg til noe i tanken? Det hjalp ikke å kjøre motoren tilkoblet en annen tank, men kanskje jeg burde kjørt fra denne plasttanken lengere tid for å konkludere med det? 

Hvis du har dratt frem vann fra tanken helt opp i motoren hjelper det nok ikke med ren bensin, da må systemet renses helt frem, men dette burde jo verksted ha gjort. 

Har verkstedet skiftet en bensinpumpe på motoren?

Den enkleste måten å sjekke tanken på er vel å suge opp litt bensin fra laveste punkt i tanken.

33 minutes ago, madseladden said:

han mente den var feilfri fra verksted, men som sagt er jeg usikker på hvor mye de har testet. 

Opplevde det samme på forrige båt. Verkstedet hadde båten på land, bytta injectorer og en del annet..  De undersøkte ikke årsaken...  de testkjørte båten på land og alt var bra!  ble akkurat samme problemene igjen etter sjøsetting når ting begyndte å skvulpe i tanken.  Jeg hadde tømt tanken selv, men fikk ikke gjort reint, så måtte bestille proff hjelp til over 30000. litt lettere tilkomst på 585, men samme stjernejernskruene! brukte sykt lang tid på å få opp det mannlokket

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kan ikke stole blindt på at feilmelding gir melding om nøyaktig hva som er feil. Ikke lås deg til feilmeldingen.

Sjekk at det er 100 % ren ny bensin hele veien. Helt frem til injektorene. Sjekk at det ikke er knekk på slanger, luft i system, alle filter, lekkasje eller andre restriksjoner i tilførsel. Sjekk bensin trykk og mengde. Sjekk pluggene for tilstand i sylinder. Sjekk alle el. kontakter og batteri for god kontakt. Dårlig kontakt kan gi feil signaler. Det meste av dette er diy på en time.

Vann legger seg fort på bunn av tank og filter.

Kommer det vann i tanken fylles filteret fort med vann, da det suges fra bunnen av tanken, der vannet ligger, og deretter videre til motor, når filter er fullt av vann. Bruk filter med tappemuligheter og inspeksjonsglass. Sjekk regelmessig. Pump gjennom en del liter og sjekk filter og tøm det lenge før det går til motor og skader den.

Det store bensinfilteret kan du tømme i fall det skulle være noen dråper vann der.

Oppstår problemet også på full tank?

Sjekk at slangeklemmer er skrudd til, og at pumpeblæra er hard.

Jeg har på samme båt opplevd at motoren kan suge luft i skjøten mellom bensinrør og slange. 

Da fusket den på tomgang, og bedret seg med litt pådrag. Og værst lavt innhold på tanken. Vi hadde ikke smartcraft, så mulig den er mer fintfølende.

Selco Racing skrev On 28.6.2024 at 12.43:

Kan ikke stole blindt på at feilmelding gir melding om nøyaktig hva som er feil. Ikke lås deg til feilmeldingen.

Sjekk at det er 100 % ren ny bensin hele veien. Helt frem til injektorene. Sjekk at det ikke er knekk på slanger, luft i system, alle filter, lekkasje eller andre restriksjoner i tilførsel. Sjekk bensin trykk og mengde. Sjekk pluggene for tilstand i sylinder. Sjekk alle el. kontakter og batteri for god kontakt. Dårlig kontakt kan gi feil signaler. Det meste av dette er diy på en time.

Vann legger seg fort på bunn av tank og filter.

Kommer det vann i tanken fylles filteret fort med vann, da det suges fra bunnen av tanken, der vannet ligger, og deretter videre til motor, når filter er fullt av vann. Bruk filter med tappemuligheter og inspeksjonsglass. Sjekk regelmessig. Pump gjennom en del liter og sjekk filter og tøm det lenge før det går til motor og skader den.

Dette kan virke irrelevant, men er et veldig godt tips. Man kan få mange forskjellige feilmeldinger og symptomer på motoren hvis du har dårlig kontakt et sted eller lav spenning på batteri. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...