Jump to content

Prime og stoffe båt som står på henger? Hvilke produkter?


KJE E

Recommended Posts

Hei.

 

Hatt båten siden ny, men har benyttet den uten bunnstoff da den aldri har lagt ute mer en 4 uker sammenhengende grunnet skiftarbeid, og enkelt opptak/utsett.

 

Har no flyttet og det blir ikke praktisk å ta den opp så ofte. Blir da liggende ute størstedelen av ordet med opptak for puss og stell på vår eller høst. Jeg ser det derfor nødvendig å ta hele jobben med å sette vannlinje, prime x antall strøk og stoffe. 

 

Å gjøre dette når den står på tilhengeren ser jeg på som lite praktisk pga ekstra kjølruller, og sidestøtter. Båten er også ganske flatbunnet så tilkomst er derfor ikke god. En annen plan var å skru av vindskjerm å henge den opp i garasjen. Men garasje er lit full i annet prosjekt, så det utgår. 

 

Noen som ser for seg en smidig måte å utføre dette på?. Evt ca pris hos firma for å få jobben gjort.

 

 

Båt er en Hobby 555. Tom båt med motor ca. 7-800 kg. 

 

 

Må også spørre om folks erfaringer med diverse produkter.  Har fått anbefalt Seajet av forhandler, men forhandler er forhandler.  Hva går man for.  Seajet, Jotun, Hempel etc. Planlagt opptak maks en gang i året 

 

 

Link to post

Det burde gå greit på hengeren også. Grunn så mye du får til, flytt båten litt bakover på hengeren og ta resten. Det blir noen turer frem og tilbake av det, men likevel enklere enn å ta av motoren og snu båten opp ned. 

 

Jeg har god erfaring med både Jotun, Hempel og Seajet. Kjøper det som er lettest å få tak i som regel. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
KJE E skrev for 16 timer siden:

Å gjøre dette når den står på tilhengeren ser jeg på som lite praktisk pga ekstra kjølruller, og sidestøtter. Båten er også ganske flatbunnet så tilkomst er derfor ikke god. En annen plan var å skru av vindskjerm å henge den opp i garasjen. Men garasje er lit full i annet prosjekt, så det utgår. 

 

Noen som ser for seg en smidig måte å utføre dette på?

Min erfaring er at det blir endel søl når man skal bunnstoffe en båt som stå med kjølen ned, derfor har jeg ikek lyst til å ha båten på hengeren ved stoffing, som ville betydd mye bunnstoff på hengeren.

 

Jeg tar derfor båten av hengeren. Setter den på en pallestabel i hvert hjørne bak siden båten er ganske flatbunnet der og det er god styrke i hjørnet. Så seter jeg en bukk (for bil) fremme under kjølen, men ikke så langt frem at det er særlig skrått. Setter også en ekstra pallestabel under baugen ved støtta bare som en ekstra sikkerhet når jeg skal under båten, så fjernes den når jeg er kommet i sikkerhet og skal ta det siste der fremme.

 

Når båten er ferdig stoffet mangler det ca 20x20 cm i hvert hjørne bak og en liten 5x5 cm foran. Akkurat dette tar jeg når båten er oppe på hengeren.

 

BÅten min veier ca 900 kg og det går fint å ta den av og på henger alene. Bygger opp så pallene bak er nesten like høyt som båten er når den står på hengeren, og setter bukken foran bittelitt lavere enn bakre kjølrulle. Det betyr at båten står ca 5 cm lavere på palelr og bukk enn den gjør på henger.

 

Det  blir noen turer inn og ut av bilen når jeg ordner dete alene, men det går fint. Bedreå ta små steg enn å risikere at båten ramler av fordi man kjørte for langt i ei økt før man sveiver på vinsjen elelr tilpasser noe annet.

Link to post

Hei.

 

Det er fleire operasjonar som må til.

Difor kan det vera ein føremon at båten står på hengaren. Dette slik at du lettvint kan rulla båten 20 cm fram og tilbake på hengaren.

 

Då me skulle stoffa ein ny Øien 530F måtte me først rubba med fint sandpapir, avfetta, grunna, og så smørja på sjølve botnstoffet.

 

Då var det praktisk å kunne flytta båten litt på hengaren, slik at me kom til over alt.

 

Det blir litt kryping, men mindre om ein brukar ruller og penslar med langt skaft.

 

Søl på hengaren unngjekk me med å ha gladplast på alt utanom rullene. 

 

Ein ting til. Du har ikkje lyst til at båten veltar over deg.

Vernebriller er heller ikkje dumt.

Link to post

Takker for råd. 

 

Tror det er lettest å komme til med å ta den av hengeren.  Hengeren er en Respo 1200p. Ganske mye stål i veien bak, lite klaring mellom skjermet og skrog, samt at det er noe flere kjølruller en standard. Hadde den ikke vært så flat under hadde det nok vært litt lettere å komme til. Blir ikke noe før i august grunnet jobb. Men på høy tid å få den utpå igjen.

Link to post

Sett den på to bukker eller klosser, og vipp den fra side til side. Da får du smurt en hel side av gangen. Om du lager bukkene like høye som hengeren, får du båten lett av og på. To stabler med paller kan gjøre samme jobben. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 4 uker senere...

Ser ut som det blir en løsning med å bygge opp med klosser eller båt støtter og dra den av tilhengeren.  Få da bare 3 kontaktpunkter som lett taes etter den er tilbake på tilhenger.

 

Tenkte å bestille varer slik at jeg kan begynne når jeg er hjemme igjen fra jobb. 

 

Er dette riktig fremgangsmåte på en 4 år gammel båt som aldri har vært behandlet før. Original gelcoat/topcoat uten skader.

 

1. Sette av vannlinje.

2. Matte gelcoaten under vannlinjen med 240 pussepapir

3. 2-3 lag epoksy primer for bedre vedheft og ekstra vanntetting.

4. Rulle på to lag bunnstoff.

 

Noen som har erfaring med silikon baser bunnstoff og om dette ødelegges av utsetting opphald på tilhenger?.

 

 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...