Jump to content

Hvordan feste nye håndtak i båten?


index

Recommended Posts

Var ute på fisketur i dag, for første gang etter at jeg flyttet båten fra plass med flytebrygge og utliggere til fast kai og akterfortøyninger i går. Konkluderte da med at jeg bør se til å ordne med en håndrekke fra vindskjermen og bakover, om jeg skal unngå å havne i sjøen med det første :lol: . Slik det er nå så er det absolutt ingenting å holde seg i når kalesjen skal åpnes på siden, og det kan lett bli litt for spennende etter min smak...

 

Så spørsmålet mitt er: Vil det holde med karosseriskruer og Sikaflex for å feste noe slikt, eller er gjennomgående skruer med store skiver og mutter det eneste som holder? Kunne også tenkt meg et par mindre håndtak på kanten rett innenfor kalesjen, og der er det bortimot umulig å komme til på baksiden. Til rekkene på siden lar det seg nok gjøre å komme til baksiden, men da først etter å ha demontert takplater og skottbekledning. Så det blir lett et litt stort prosjekt ut av dette..

 

Noen som har erfaring med montering av denslags, og hva som holder?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville følt meg usikker og engstelig for noe annet enn gjennomgående bolter. Har sett tidligere hvor lett det er å rive av slike ting, de skal tross alt tåle temmelig mange kilo.

 

Stor jobb, ja det er det, men til gjengjeld føler du deg trygg, og det er ubetalelig......

Link to post
Share on other sites

Det kommer helt an på tykkelsen av laminatet som du skal skru i. Siden det dreier seg om ei håndrekke så vile jeg ha prøvd. Hvis det mot formoding viser seg å ikke holde så må du bare ta jobben med gjennomgående bolter med tilhørende arbeide på innsiden. hullene har du jo da.. Sikafleksen vil jo også lime mot anleggsflaten på rekkeholderen så jeg tror det vil holde bra.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en viksund mer eller mindre make til din, forrige eier like og holde seg fast, så det er skrudd håndtak alle merkelige steder. Alle er skrudd bare fra utsiden, og holder mine 90, jaja vel 100 kilo uten problemer. På taket foran vindskjermene er jeg ikke sikker, hadde nede platene på innsiden men glemte og se etter (tenkte ikke på det) Tror det er fabrikkmontert, og muligens med gjennomgående. Håndtak på siden av vindskjermen er skrudd bare fra utsiden samme med det litt lenger nede, innenfor kallesjen osv, osv mye håndtak.

Redigert av vannoverallt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig med Perlen her.

 

Dette har med sikkerhet å gjøre, og når man monterer sikkerhetsustyr er kun det beste godt nok. Vill ikke nølt, med å bruke gjennomgående bolter.

 

Til Vannoverallt: Du sier at disse holder deg, men vet du at de holder hvis du skir, og er på full fart ut i vannet?

Link to post
Share on other sites

de håndtak som er festet originalt på forskipet har vel ikke bolter, men kraftige karosseriskruer. ? (Tenker ikke på pullpiten). Slik er det ihvertfall på min. Jeg gikk over disse håndtakene nettopp, og brukte ikke sikaflex, men et slags lim. P400 tror jeg.

 

er det slike med håndrekkerør du skal bruke?

Bilde

Link to post
Share on other sites

de håndtak som er festet originalt på forskipet har vel ikke bolter, men kraftige karosseriskruer. ?

 

er det slike med håndrekkerør du skal bruke?

Hadde du skruene ute når du gikk over den, slik at du er sikker på at det er karosseriskruer?

 

Det er vel den typen jeg tenker på først og fremst ja, da de ligner mest på de originale. Det er snakk om ett på rundt 50 cm på hver side under trekantvinduet på siden av vindskjermen. Alternativt så ser jeg at Maritim har noen rustfrie håndtak på 46cm lagd av 25mm rør, bøyd i endene og festet med gjennomgående skruer fra innsiden. Disse kan nok også brukes.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har hengt meg i de, og dradd i de, men man vet jo aldri. Ved siden av trekantvindiene har jeg håndtak av med karroseriskruer, men hva de tåler av rykk, utover at de holder mine 100 kg om jeg bøyer meg bakover og røsker i de, vet jeg ikke. Helt sikkert blir man først med gjenomgående ingen tvil om det, men plasten er tjukk på disse gamle viksundene. Ett sted på båten min var det forøvrig brukt maskinskruer i ett hull som var marginalt mindre en skruen. Oppdaget det når jeg skulle fjerne det, og det satt noe salig. Kan ha vært brukt lim i tillegg ? Satt iverfall godt.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har på følelsen at noen undervurderer karrosseriskruene her. Det er jo først og fremst tykkelsen på skruene og innfestingen i glassfiberlaminatet som av gjør hvor sterk forbindelsen er. Forutsatt at du har nok godstykkelse i glassfiberen, så knekker skruene ikke før her, enn om du bruker muttere. Det man imidlertid skal være klar over er at mange borer opp for lite hull til karrosseriskruene når de skal monteres slik at skjærkreftene ved innskruing kan svekke skruene.

De fleste båtleverandører bruker jo karroserriskruer på slike håndtak.

Link to post
Share on other sites

Det man imidlertid skal være klar over er at mange borer opp for lite hull til karrosseriskruene når de skal monteres slik at skjærkreftene ved innskruing kan svekke skruene.

Det vanlige i stål er jo at man måler skruen i bunn av gjengene, og borer hull tilsvarende dette. Gjelder dette også glassfiber, eller bør man gå noe opp i dimensjon på hullet her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kanskje du skulle prøve med maskinskruer, og GJENGE opp laminatet + bruke Loctite når du skrur til. Det var en artikkel o Wooden Boat for en tid siden om dette (i tre, selvsagt) der de fant at denne metoden hang like så godt som eller bedre enn vanlige treskruer.

 

Men ellers ville jeg nok ha formodet ganske sterkt at kun gjennomgående er godt nok.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg tenkte ikke på at skruen bunner i hullet, men at man borrer med for liten diameter i forhold til skruen.

Ja, jeg også :wink: . Men holder det at diameteren på hullet er det samme som diameteren på "stammen på skruen? Eller bør det være noe større?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En ting til: Ytterst, altså på utsiden, forsenker du skruehullet. Ikke fordi det skal en forsenkerskrue nedi, men fordi du skal fylle det "sporet" du nå får under beslaget, med Sika eller annet egnet tetningsmiddel. Da lager du en effektiv og tett pakning slik at du slipper sipende lekkasjer i fremtiden.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ikke fordi det skal en forsenkerskrue nedi, men fordi du skal fylle det "sporet" du nå får under beslaget, med Sika eller annet egnet tetningsmiddel.

Smart! Den har jeg ikke hørt om før. Men det hørtes jo veldig fornuftig ut, og garantert tett! Kommer rett fra en båtbutikk nå, hvor vi har bladd i kataloger og funnet frem til noen hendige håndtak. De har bestilt inn, så da får jeg stikke oppom om en uke eller to og se på dem. Tror dette blir bra!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kanskje du skulle prøve med maskinskruer, og GJENGE opp laminatet + bruke Loctite når du skrur til.

det høres fornuftig ut. Bedre å bruke litt tid på skruehullene istedenfor å svekke laminatet med å presse inn en skru. Tro om det finnes det gjengeverktøy for karosseriskruer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...