Jump to content

Symptomer på defekte børster ankervinsj

TerjeFjern

Recommended Posts

Har en gammel Lofrans ankervinsj i båten fra 1988. Siste året har den fusket. Relé klikker men det er variabelt om motor går eller ikke. I går byttet jeg ut svært korroderte koblinger på strømtilførsel uten virkning. Oppdaget at etter å ha dunket på motor så går den normalt . Mistanken er nå flyttet mot slitte børser siden alt annet virker å være ok. Noen med erfaring på dette? Ser jeg på ta av motor for bytte av børster så greit å sjekke om noen har opplevd det samme.

Jeg har også en eldgammel Lofrans med samme symptomer. Det var som bellen sier trange børsteholdere som var problemet, det var mye børste igjen. Det var ikke særlig irr, det var rett og slett trangt. Jeg valgte å slipe ned børstene litt og har ikke hatt problemer siden.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 5 timer siden:

Jeg har også en eldgammel Lofrans med samme symptomer. Det var som bellen sier trange børsteholdere som var problemet, det var mye børste igjen. Det var ikke særlig irr, det var rett og slett trangt. Jeg valgte å slipe ned børstene litt og har ikke hatt problemer siden.

Ok, nyttig info. Motoren må ikke ut for dette ser det som. Virker som om dekselet på enden av motoren må ut bare.

Det kan godt være kontaktflatene på rele/kontaktor som er dårlige også, det var det som var galt med med min med samme symptom, men det var en Engbo da.

Dersom det er kun den ene veien du har dette symptomet er det ihvertfall stor sjanse for at det ikke er børstene. 

Det er kanskje lettere å måle spenning ut til motoren for å sjekke dette først. 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Anders And skrev for 18 timer siden:

Det kan godt være kontaktflatene på rele/kontaktor som er dårlige også, det var det som var galt med med min med samme symptom, men det var en Engbo da.

Dersom det er kun den ene veien du har dette symptomet er det ihvertfall stor sjanse for at det ikke er børstene. 

Det er kanskje lettere å måle spenning ut til motoren for å sjekke dette først. 

Feilen er begge veier. Skal måle men må ha med assistanse for å betjene vinsjen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...