andros Startet 8.Januar.2006 Del på Facebook Startet 8.Januar.2006 (redigert) Tenkte jeg skulle etterisolere kjøleboksen, er det isopor som er tingen eller finnes der noe bedre Redigert 8.Januar.2006 av andros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 8.Januar.2006 Del på Facebook Svart 8.Januar.2006 Jeg har brukt noe som heter Jackofoam som er en slags isopor du får kjøpt på din lokale byggevarehandel, leste dette i et båtblad der de skrev om å lage kjøleboks (tror det var seilmagasinet) Dette har fungert upåklagelig i min kjøleboks. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Jeg brukte vanlig isopor når jeg lagde kjøleboks. Ulempen med vanlig isopor, er at du må male over den før du evt. støper over den. Vet ikke hvordan dette er med Jackofoam (?) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
tuffff Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Isopor er så vidt jeg vet utgått fra markedet, men alt som likner (hvit, litt perlete struktur) er ekspandert polystyren. Jacofoam er ekstrudert polystyren. Altså like ømfintlig overfor polyester. Isoleringsevnen er imidlertid mye bedre for ekstrudert polystyren - likeså den mekaniske styrken. Dog noe dyrere i handelen. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Du får plater spesiellt beregnet for dette + annen info bla. her: www.isotherm.se - kyl och frys - fakta - bygg din egen box Har sett disse platene her i landet også, men husker ikke hvor. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
cocker Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Jeg brukte den rosa "isoporen" som man har når man støper grunnmur..... Den og mye sølvteip har fungert godt, lagde not og fjør i skjøtene og teipet godt rundt. Den var fem cm tykk og har holdt øllet kald i sommeren som gikk Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.Januar.2006 Del på Facebook Svart 9.Januar.2006 Gå inn på www.seatronic.no og velg vintersalg. Et stykke ned på siden finner du dette bildet og priser. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 Hva hvis men har en boks som har for dårlig isolasjon, isommer målte jeg et forbuk på 6,5-7 amp hele tiden fra kompressoren, og den sluttet ikke å gå et minutt engang. vi hadde temperaturer på opp til 33 grader i skyggen. Og så er boksa mi stor 180 liter og den blir nok ikke mer en halvfull. så hva med å bore hull rundt boksa og fylle opp med byggskum som sprøytes inn ? eller isolere på insiden med slike plater, ? Noen andre gode tips, eller hva har andre gjort. ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
NilsPils Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 Tillater meg å låne denne tråden litt. Jeg skal forme en gjenstand som etterpå skal belegges med GAP. Kunne tenke meg skumplate. Hvilken type tåler eventuelt polyester? Jeg har ingen spessielle krav til fasthet eller isolasjonsevne. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
elna Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 Hva hvis men har en boks som har for dårlig isolasjon, så hva med å bore hull rundt boksa og fylle opp med byggskum som sprøytes inn ? eller isolere på insiden med slike plater, ? Noen andre gode tips, eller hva har andre gjort. ? Selv har jeg isolert på utsiden, der jeg kom til, med slike plater. Tror det er typen ekstrudert. Det hjalp veldig på strømforbruket. Hvis boksen din er stor, tror jeg det er en mye bedre ide å isolere på innsiden. Det selges plater med ferdig belegg til det - bare å lime sammen, så vidt jeg veit. Her i Oslo har i alle fall Malfix sånne plater. Ikke glem å isolere lokket også.. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 Har du drenering i bunn??, lag en propp / teip igjen kulde synker og renner da ut hvis du ikke har propp i. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 (redigert) Bruk noe som heter kaiflex til å isolere slikt med. 10 mm tilsvarer 60 cm glava. Eller 10-15 cm skum.. Dyr ja men god. Svart av frage heilt myk. Med tape på baksiden. God ned til -30. En også som heter Armaflex. Blir brukt i industrien. Bla. ventilasjons kanaler og slikt .. Velg industri/vvs og deretter kaiflex KK Redigert 25.August.2006 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Ingar Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 Hvilken type tåler eventuelt polyester?Da må du bruke polyuretanskum. Alt. divinycell, men jeg vil tro førstnevte er rimeligere.I tillegg til at det tåler polyester har også polyuretan best isolasjonsevne av "skum'ene", betydlig bedre enn isopor. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Bruker denne tråden...... Ryddet ut av kjøleboksen i båten i dag, stort sett mineralvann som har vert lagret der "sommeren" igjenom uten at kjølingen har vert på. Det var ett heller sørgelig syn når boksen var tømmt. Innvendig er boksen kledd med aluminiumsplater (?) og deretter malt. Nå var store deler av denne malingen flasset av og med verktøy kunne enda mer fjærnes, det luktet heller ikke spesiellt godt i boksen. Det jeg trenger da er maling som hefter på aluminium og tåler ett "fuktig miljø" og ikke minst maling som ikke setter smak/lukt på matvarer. Noen som har tips om hva som kan brukes og hvor kjøpe (Stavanger/Sandnes området)? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Egenskapene i isolasjonsmaterialer oppgis i U-verdi, som betyr varmetap målt i watt pr. meter tykkelse pr. kvadratmeter pr. grad C i temperaturforskjell utvendig / innvendig. Formelen er enkel og virker slik. Glava 37 som er mye brukt i byggebransjen har en U verdi på 0,037 watt. Med 10 cm isolasjon og en overflate på en kvadratmeter og en temperaturforskjell på 20 grader blir regnestykket slik: 0,037 (U-faktor) /0,1 (0,1 meter tykkelse) x1 (1 kvadratmeter) x20 (20 grader C temperaturforskjell) =7,4 watt. Hvis det da er 25 grader c på utsiden av boksen og man ønsker 5 grader C innvendig, vil strømforbruket bli 7,4 watt / 12 =0,62 Ah, men så må man legge til effekttapet i kjølekompressor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.