Jump to content

Kjøleboks og isolering

andros

Recommended Posts

Isopor er så vidt jeg vet utgått fra markedet, men alt som likner (hvit, litt perlete struktur) er ekspandert polystyren. Jacofoam er ekstrudert polystyren. Altså like ømfintlig overfor polyester.

Isoleringsevnen er imidlertid mye bedre for ekstrudert polystyren - likeså den mekaniske styrken. Dog noe dyrere i handelen.

mvh tuffff

• 7 måneder senere...

Hva hvis men har en boks som har for dårlig isolasjon,

isommer målte jeg et forbuk på 6,5-7 amp hele tiden fra kompressoren, og den sluttet ikke å gå et minutt engang. vi hadde temperaturer på opp til 33 grader i skyggen.

Og så er boksa mi stor 180 liter og den blir nok ikke mer en halvfull.

så hva med å bore hull rundt boksa og fylle opp med byggskum som sprøytes inn ?

eller isolere på insiden med slike plater, ?

Noen andre gode tips, eller hva har andre gjort. ? :crazy:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hva hvis men har en boks som har for dårlig isolasjon,

så hva med å bore hull rundt boksa og fylle opp med byggskum som sprøytes inn ?

eller isolere på insiden med slike plater, ?

Noen andre gode tips, eller hva har andre gjort. ? :crazy:

Selv har jeg isolert på utsiden, der jeg kom til, med slike plater. Tror det er typen ekstrudert. Det hjalp veldig på strømforbruket.

Hvis boksen din er stor, tror jeg det er en mye bedre ide å isolere på innsiden. Det selges plater med ferdig belegg til det - bare å lime sammen, så vidt jeg veit. Her i Oslo har i alle fall Malfix sånne plater.

Ikke glem å isolere lokket også..

Bruk noe som heter kaiflex til å isolere slikt med. 10 mm tilsvarer 60 cm glava. Eller 10-15 cm skum..

Dyr ja men god. Svart av frage heilt myk. Med tape på baksiden. God ned til -30. En også som heter Armaflex.

Blir brukt i industrien. Bla. ventilasjons kanaler og slikt ..

Velg industri/vvs og deretter kaiflex KK

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 5 år senere...

Bruker denne tråden......

Ryddet ut av kjøleboksen i båten i dag, stort sett mineralvann som har vert lagret der "sommeren" igjenom uten at kjølingen har vert på. Det var ett heller sørgelig syn når boksen var tømmt. Innvendig er boksen kledd med aluminiumsplater (?) og deretter malt. Nå var store deler av denne malingen flasset av og med verktøy kunne enda mer fjærnes, det luktet heller ikke spesiellt godt i boksen. Det jeg trenger da er maling som hefter på aluminium og tåler ett "fuktig miljø" og ikke minst maling som ikke setter smak/lukt på matvarer. Noen som har tips om hva som kan brukes og hvor kjøpe (Stavanger/Sandnes området)?

Egenskapene i isolasjonsmaterialer oppgis i U-verdi, som betyr varmetap målt i watt pr. meter tykkelse pr. kvadratmeter pr. grad C i temperaturforskjell utvendig / innvendig.

Formelen er enkel og virker slik.

Glava 37 som er mye brukt i byggebransjen har en U verdi på 0,037 watt. Med 10 cm isolasjon og en overflate på en kvadratmeter og en temperaturforskjell på 20 grader blir regnestykket slik:

0,037 (U-faktor) /0,1 (0,1 meter tykkelse) x1 (1 kvadratmeter) x20 (20 grader C temperaturforskjell) =7,4 watt.

Hvis det da er 25 grader c på utsiden av boksen og man ønsker 5 grader C innvendig, vil strømforbruket bli 7,4 watt / 12 =0,62 Ah, men så må man legge til effekttapet i kjølekompressor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...