Jump to content

Mistanke om styrebolt lekkasje Bravo3

Olakjerre

Recommended Posts

Heisan
Har bittelitt sjøvann i kjølsvinet som jeg mistenker kan være fra styrebolt. Mulig dette også skjedde i fjor, men jeg hadde en råtten badeplatform som tok inn mye regnvann og det kan ha kamuflert sjøvann. Badeplattform ble revet og støpt igjen nå i mai, og når jeg kjørte båten til hjemmehavn så var det tørt etter et par timer kjøring i høy sjø. Jeg støvsugde og vasket motorrom for støv og skitt så ville merket om det var vann der.  Tenkte at nå alt på stell.
Forrige helg etter en tur på sjøen merket jeg plutselig det lå bittelitt der og dessverre var det saltvann.

Kjøpte båten i fjor og tidligere eier sa han hadde byttet styrebolt til syrefast i 2020, dette ved å borre 2 hull i transom utvendig. Sånn settt rart det skulle lekke igjen, men det spørs jo om jobben ble 100%. Dette har jo åpenbart vært en sak siden den har blitt byttet og jeg ser styrearmen som går til bolten har litt rust på seg.

Hvis det IKKE er styrebolt? Hva kan det være da?
Ville en dårlig belg gi noe tilsvarende?
Og, hvis det er styrebolt, så er det vel mest sannsynlig en pakning, ikke selve bolten? Slik at jeg kan bruke båten - finne verksted nå i ferien er jo klink umulig.

Til info så tok jeg av drevet i fjor høst, ingen vann i belg og selve transom så veldig fin ut på sjøsiden med 0 tegn til rust. Satte det på igjen med nye pakninger og quicksilver fett. Dro til med momentnøkkel. Belger så fine ut (de er fra 2020)

Forsøker sitter i motorrom og se hvor det kommer fra, men ikke blitt noe klokere enda.

Legg deg på motoren, legg hånda inn under styremekanismen i transomplata, der er det kanskje en liten dam med sjøvann. Der kan du evt se om de drypper litt ved styrebolt også. Hvis jobben ble sikkelig gjort og det ikke var for mye rust rund innfesting til styrebolt, kan jo hullet som styrebolten ble byttet gjennom også lekke litt.

Er vel ikke noem krise å kjøre med dette til høsten når båten skal opp. Mange må bytte transomplate også når styrebolt har begynt å lekke og hvis den har fått lov å lekke lenge.

Som @Førstefender nevner så ligger det gjerne litt vann rundt styrearmen helt innerst mot styrebolten om det er denne som lekker. 

Er det for trangt til å få hånden inn så kan et lite inspeksjonskamera være gull! Tror vi betalte 3-400 kroner for vårt, og det har greit å gå det bekreftet / avkreftet hvor dryppene kom inn i fra.

Er det kun noen dl vann pr ukes tid så klin godt inn med fett. Det vil både bremse noe men også redusere noe av korrosjonen til du får opp båten i høst. 

(Er du på Østfolds traktene så kan du gjerne få låne kamera her)

23 minutes ago, edin_m said:

Som @Førstefender nevner så ligger det gjerne litt vann rundt styrearmen helt innerst mot styrebolten om det er denne som lekker. 

Er det for trangt til å få hånden inn så kan et lite inspeksjonskamera være gull! Tror vi betalte 3-400 kroner for vårt, og det har greit å gå det bekreftet / avkreftet hvor dryppene kom inn i fra.

Er det kun noen dl vann pr ukes tid så klin godt inn med fett. Det vil både bremse noe men også redusere noe av korrosjonen til du får opp båten i høst. 

(Er du på Østfolds traktene så kan du gjerne få låne kamera her)

Takk for tips. Skal få lånt meg kamera.

Merkelig patent med denne styrebolten som tydeligvis er en svakhet på bravo. 

Noe peil på om man klarer skifte styrearmen hvis man forsøker bytte styrebolt igjen?

1 hour ago, Førstefender said:

Legg deg på motoren, legg hånda inn under styremekanismen i transomplata, der er det kanskje en liten dam med sjøvann. Der kan du evt se om de drypper litt ved styrebolt også. Hvis jobben ble sikkelig gjort og det ikke var for mye rust rund innfesting til styrebolt, kan jo hullet som styrebolten ble byttet gjennom også lekke litt.

Er vel ikke noem krise å kjøre med dette til høsten når båten skal opp. Mange må bytte transomplate også når styrebolt har begynt å lekke og hvis den har fått lov å lekke lenge.

Håper jeg slipper motor ut og hele hopprennet. Da flyr penga 🙈

Olakjerre skrev 52 minutter siden:

Takk for tips. Skal få lånt meg kamera.

Merkelig patent med denne styrebolten som tydeligvis er en svakhet på bravo. 

Noe peil på om man klarer skifte styrearmen hvis man forsøker bytte styrebolt igjen?

Kommer nok litt an på hullet som er kuttet i båtens transom akkurat der hvor styrearm går og hvor trangt du har det mellom motor og hekk.

Jeg kunne nok med litt lirking og knot klart det på vår båt, men så er jeg litt "heldig" og har plass til å lirke inn armen på undersiden av turbo og rett på bolten mellom styrearm og styresylinder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...