Jump to content

Fugløya utenfor Tvedestrand - dypt nok for seilbåt 2,1m

toholthe

Recommended Posts

Vi skal besøke noen bekjente på Sandøya. Vi vurderer å legge oss til nord på Fugløya hvor det ser ut til å være en fin brygge. Er det noen som kjenner til om vi kommer inn der med 41fot seilbåt som stikker 2,1m eller blir det for grundt? 

image.jpeg.471ffdf8d5671108495566d37a80d4ca.jpeg

Hei! Vi var her med en Maxi for noen år tilbake. Du skal hvert fall ikke inn der du har tegnet opp. Dette er vist en vanlig feil å gjøre akkurat her. Det er nemlig veldig urent der det ser ut til å være best plass. Ref bilde.

Vi gikk inn mellom de to øyene, etter anbefaling fra en livslang seiler på Arendal seilforening, som nevnte det over. Så bunn rimelig klart, så vet ikke hvor stor båt jeg hadde ønsket å gå inn med. Forhør deg med noen lokale seilere først i såfall. Den vi seilte var 1,6m dyp mener jeg å huske.

Det lå ingen seilbåter på nordsiden av fugløya, kun motorbåter. Vi turte ikke gå inn der.

IMG_4584.png.c3cc27848727a5bb2c30c79fd282a219.png

Akkurat de to grunnene på 0.7 og 2m lurer jeg på om må være en feil i kartet. Veldig rart det ikke syntes i det hele tatt på satelittfoto. Har gått inn der før med annen seilbåt også.

Hmm, mulig. Om man er i tvil er det et godt tips å bruke nettsiden norgeibilder.no. Fikk tipse fra en fisker som brukte det til å lete etter ørretplasser for noen år siden.

På den siden kan du velge hvilke satelittbilder du ønsker, og kan da få bilder i forskjellig vær og fra langt tilbake i tid. 

Første som dukket opp, uten at jeg trengte å endre på noe var dette bilde, syns det ser ut som det er noe der, rett nord for øya: 

image.png.f44ef5f55fccd9ee2ce54dc6c1741f1a.png

Gikk igjennom noen av bildene fra de siste 30 åra. Ville nok ikke følt meg veldig trygg med å gå igjennom der. Ser ut til å stemme meget godt med posisjonen på kartet også.

image.png.d2d7ef329a2198a09e4d91130e1d5e42.png

image.png.2f3837a8a56e6d7683e861e76ee00262.png

image.png.379543b7559b7abeeb4ec73772ef36de.png