Marinelord_85 Startet 30.Juni Del på Facebook Startet 30.Juni Jeg har nylig anskaffet meg en eldre Viksund colombi 27fot og ønsker å ta fiske interessen til et nytt nivå. Jeg har googlet mye denne siste tiden for å prøve å finne det rette ekkoloddet for mitt bruk men som dere sikkert vet så er utvalget like stort som havet selv. Jeg har uansett landet på merke Lowrance da jeg liker deres grensesnitt bra. Jeg skal hovedsaklig fiske i lista område på Sørlandet der dybden varierer en plass mellom 15-150meter. Det er spesielt to modeller det står litt om denne ene er Lowrance Hook Reveal ekkolodd, GPS og den andre er Lowrance elite fs serien Er det noen som har erfaring på disse to? Tenker litt på den Reveal funksjonen som hook serien har, er den å finne på elite serien? Når det kommer til givere så har jeg forstått det slik 50khz er bra på dypere farvann mens f.eks 80-200khz er bra ned til ca 50m Har sett på følgende givere; P66 HST-DFSBL 3-in-1 Hva tenker dere er best til mitt bruk? Har dere andre bedre forslag? Er det mulig å koble på to givere samtidig til samme skjerm? F.eks ha en som dekker 50-200khz og en på 83-200khz som enkelt kan switche over på om man går fra dypt til grunt eller omvendt? Så har man jo det med utgangs spenning, ser de fleste er fra 200-600w men at noen er 1.2kw, der stopper mitt kunnskaps nivå😆 På forhånd takk for svar😊 Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Juli Del på Facebook Svart 1.Juli Har ikke direkte erfaring med noen av disse modellene, men Elite FS bygger på og deler teknologi med modeller jeg har eller har hatt, HDS Gen3, HDS Carbon og HDS Live, slik at jeg vet nøyaktig hva den er god for. Hook Reveal er en rimeligere innstegsmodell og ikke en jeg vil anbefale for seriøst fiske. Den er helt greit til generelt bruk, men ekkoloddet har noen begrensninger sammenlignet med Elite FS og HDS. Hook Reveal er nå forresten erstattet av Eagle. Elite FS deler teknologi og software med nåværende og tidligere Lowrance toppmodeller, HDS Carbon, HDS Live og HDS Pro. Elite FS har I hovedsak to begrensninger sammenlignet med disse, lavere skjermoppløsning og bare en ekkoloddkanal. De andre kan ha to svingere tilkoblet, Elite FS bare en. Hvis du ikke fisker mye på 50m eller grunnere så har du ikke mye bruk for StructureScan som er eneste grunn slik jeg ser det for deg til å gå for to svingere. Elite FS støtter også FishReveal, men da trengs en svinger med DownScan. 50/200 kHz HDI gjennomgående vil da være valget. Elite FS har 1kW utgangseffekt som toppmodellene. Uten DownScan er det enten B60 eller B744V jeg vil anbefale av svingere. Du trenger en gjennomgående svinger som monteres foran der akslingen kommer ut og så nærme kjølen som mulig. Jeg vet ikke hvordan skroget ser ut i detalj så jeg kan ikke svare på hvor godt egnet B60 er å montere, B744V med fairing vil uansett passe bra. Jeg har sett sei på 150 meter med et ekkolodd tilsvarende Elite FS og B60 svinger. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 14.November Del på Facebook Svart 14.November Lowrance HDS-16 Live til 35 tusen er en svært god pris. Modellen er tilnærmet identisk med Simrad NSS16 Evo3S med laveste pris på 72 tusen i Norge. NSS Evo3S har litt raskere prosessor enn HDS Live, men forskjellen er liten. Største forskjellen er at NSS Evo3S har rotasjonsknapp i tillegg til touch og fysiske knapper. HDS Live har touch og fysiske knapper. HDS Live er erstattet av HDS Pro derfor er prisen i utgangspunktet såpass gunstig som 49.290kr (hos Marineshop.no) . HDS Pro er litt raskere og har noe mer avansert ekkoloddfunksjonalitet som nok bare er interessant for såkalte predator fiskere. Mjøsservice og Marineshop og muligens også andre har HDS Live til 34.990. https://www.mjosservice.no/butikk/lowrance/kombimaskiner/2 https://www.marineshop.no/lowrance/152174/lowrance-hds-live-16-kartplotter-ekko-m-active-imaging-3-in-1-svinger?srsltid=AfmBOopCZgKVvFriRexWI-Lo2uyCdNWEmN6gwFcx5qRDlXI0z-qb4Mt7 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.