Jump to content

Spørsmål om bytte av propell (seilbåt, Spirit 32)


Kvinti

Recommended Posts

Spør for min far som i fjor kjøpte en seilbåt av eldre årgang (Spirit 32).

 

Båten har en foldepropell med en del slark, og min far har kjøpt en brukt erstatningspropell som står på aksling. Planen var å bytte ut hele akslingen, men det viser seg at den nye er for kort.

 

Jeg har to spørsmål jeg håper noen kan være behjelpelige å svare på:

 

1) Er det gjennomførbart å bytte bare propell (dvs. ny propell på gammel aksling)? Noe man i så fall må være obs på i denne prosessen?

 

2) Kan den nye propellen med annen stigning erstatte den gamle sånn uten videre?

 

Begge propellene roterer visst "samme vei". Motoren som står i båten er en VP MD2 ca. 25-28 hk (noe usikkerhet rundt sistnevnte).

 

Den originale propellen har målene 16 x 13, mens den nye er 17 x 12.  Vedlagte bilde er av ny propell.

 

74121495411__CFD4DDB8-16E1-4746-8741-8F31BA23A9F6.jpeg.9559337c86f02842653173e33a62f1e1.jpeg

 

Jeg har veldig lite peiling på disse tingene, så jeg beklager om noe av det over ikke er relevant, eller om jeg har utelatt viktig informasjon som er nødvendig for å gi et velfundert svar  :) 

Link to post
  Kvinti skrev On 1.7.2024 at 19.17:

Jeg har to spørsmål jeg håper noen kan være behjelpelige å svare på:

 

1) Er det gjennomførbart å bytte bare propell (dvs. ny propell på gammel aksling)? Noe man i så fall må være obs på i denne prosessen?

 

2) Kan den nye propellen med annen stigning erstatte den gamle sånn uten videre?

 

Vis hele sitatet  

 

Har rent faktisk ikke byttet propell, men har kikket litt på problemstillingen, ettersom jeg kjører rundt med en propell som egentlig skulle ha vært byttet ut med en "litt større".

 

Når det gjelder spørsmålet om man kan bytte på eksisterende aksling, så kommer jo det ann på om akslingene er like. Hvis man tar av begge propellene, så bør man jo se det. På min båt så ble det skiftet propell før jeg fikk den, og da skiftet man hele akslingen. Hvorfor man gjorde det, det vet jeg egentlig ikke helt sikkert. 

 

Hvis man har en annen propell enn det som gir en optimal belastning for motoren, så vil man jo ikke kunne regne med et optimalt resultat. På min båt så klarer jeg å få flere RPM enn det jeg kanskje egentlig skulle hatt, i kombinasjon med litt for liten fart, på grunn av en propell som egentlig er litt for "liten". Men feilen er ikke større enn at det er "akseptabelt" (ut i fra mine krav.)

Link to post
  Kvinti skrev On 3.7.2024 at 15.40:

Takk! Det viser seg å være vanskelig ja :) Det er visst en Gori-propeller som står på, så ikke så enkelt å benytte en vanlig ters som dytter/trekker med feste ytterst på akslingen (om jeg har forstått det riktig).

Vis hele sitatet  

Det bør gå slik @Bjørkski beskriver. Tersen trekker i huset og skyver på akslingen. Det bruker å være en utsparing i senter av akslingen som sentrerer tersen. Det er best med en trebeint ters. Du kan gjerne gi den en kakk med en hammer også,  når det står i spenn. Varme huset, kjøle akslingen. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...