Kvinti Startet 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2024 Spør for min far som i fjor kjøpte en seilbåt av eldre årgang (Spirit 32). Båten har en foldepropell med en del slark, og min far har kjøpt en brukt erstatningspropell som står på aksling. Planen var å bytte ut hele akslingen, men det viser seg at den nye er for kort. Jeg har to spørsmål jeg håper noen kan være behjelpelige å svare på: 1) Er det gjennomførbart å bytte bare propell (dvs. ny propell på gammel aksling)? Noe man i så fall må være obs på i denne prosessen? 2) Kan den nye propellen med annen stigning erstatte den gamle sånn uten videre? Begge propellene roterer visst "samme vei". Motoren som står i båten er en VP MD2 ca. 25-28 hk (noe usikkerhet rundt sistnevnte). Den originale propellen har målene 16 x 13, mens den nye er 17 x 12. Vedlagte bilde er av ny propell. Jeg har veldig lite peiling på disse tingene, så jeg beklager om noe av det over ikke er relevant, eller om jeg har utelatt viktig informasjon som er nødvendig for å gi et velfundert svar :) Link to post
Arne2 Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 8 hours ago, Kvinti said: Jeg har to spørsmål jeg håper noen kan være behjelpelige å svare på: 1) Er det gjennomførbart å bytte bare propell (dvs. ny propell på gammel aksling)? Noe man i så fall må være obs på i denne prosessen? 2) Kan den nye propellen med annen stigning erstatte den gamle sånn uten videre? Har rent faktisk ikke byttet propell, men har kikket litt på problemstillingen, ettersom jeg kjører rundt med en propell som egentlig skulle ha vært byttet ut med en "litt større". Når det gjelder spørsmålet om man kan bytte på eksisterende aksling, så kommer jo det ann på om akslingene er like. Hvis man tar av begge propellene, så bør man jo se det. På min båt så ble det skiftet propell før jeg fikk den, og da skiftet man hele akslingen. Hvorfor man gjorde det, det vet jeg egentlig ikke helt sikkert. Hvis man har en annen propell enn det som gir en optimal belastning for motoren, så vil man jo ikke kunne regne med et optimalt resultat. På min båt så klarer jeg å få flere RPM enn det jeg kanskje egentlig skulle hatt, i kombinasjon med litt for liten fart, på grunn av en propell som egentlig er litt for "liten". Men feilen er ikke større enn at det er "akseptabelt" (ut i fra mine krav.) Link to post
index Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 16x13 og 17x12 burde jo gi omtrent samme fart og turtall, forutsatt at det er plass til diameteren. Om akslingene er like i propellenden er det bare å flytte propellen over, hvis ikke må dere kanskje til med ny aksling. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kvinti Svart 2.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Takk for svar begge to. Det er samme diameter på aksling (25 mm) så da gjør vi et forsøk! :) Link to post
J-Å Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Den største jobben er kanskje å få løs propellene fra akslingene. Trengs gjerne en god ters og en gassbrenner. Link to post
Kvinti Svart 3.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Takk! Det viser seg å være vanskelig ja :) Det er visst en Gori-propeller som står på, så ikke så enkelt å benytte en vanlig ters som dytter/trekker med feste ytterst på akslingen (om jeg har forstått det riktig). Link to post
Bjørkski Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Jeg har en Flex-o-fold som, tipper jeg, har nok så lik oppbygging som Gori. Hvis du skrur løs anode og bakre plate skal du kunne fjerne selve propellbladene. Når bladene er fjernet kan du løsne mutteren som holder propellen på akslingen, og du bruke en ters for å få propelle-huset av akslingen. Link to post
Kvinti Svart 3.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Takk for innspill Bjørkski! Link to post
J-Å Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Kvinti skrev for 4 timer siden: Takk! Det viser seg å være vanskelig ja :) Det er visst en Gori-propeller som står på, så ikke så enkelt å benytte en vanlig ters som dytter/trekker med feste ytterst på akslingen (om jeg har forstått det riktig). Det bør gå slik @Bjørkski beskriver. Tersen trekker i huset og skyver på akslingen. Det bruker å være en utsparing i senter av akslingen som sentrerer tersen. Det er best med en trebeint ters. Du kan gjerne gi den en kakk med en hammer også, når det står i spenn. Varme huset, kjøle akslingen. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn