Jump to content

Tips til å få ut knekte bolter til termostathus Mercury 115 hk efi 2004 modell


ballistic

Recommended Posts

IMG_20240701_211429097_HDR.jpg.709bd0b2fa979ef44deeffca9ffa16fe.jpgHei. trenger tips til bra verktøy for å få ut knekte bolter etter forsøk på å bytte termostat på en gammel Mercury 115 hk efi 2004 modell. (Yamaha blokk). Har forsøkt med varme, penetrerende olje, wisegrip tang ol. Har et sett fra Biltema liggende https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000040658, vet ikke om dette er grei nok kvalitet for oppgaven. Er det eventuelt bedre å bruke en pinneboltavdrager? Tips mottas. Var forøvrig en god del vann i motorolja, så tenker å ikke legge så mye tid og penger i dette prosjektet men siden jeg allerede har kjøpt inn servicekit tenkte jeg å gi motoren en liten sjanse ved å bytte termostat. Timeantall ca 530 timer, starter lett og går jevnt og fint. 

Link to post

Tilgang til sveiseapparat? Et gammelt jungeltriks er å sveise på en mutter i enden av bolten, for så å bruke kombinasjonen varme og penetrerende olje, slik du har prøvd før.
 

Alternativt går det an å kappe boltene flush med overflaten, kjørne et styrehakk i midten av dem og borre dem opp for så dra ut gjengene med tang. Forutsetter selvsagt en stødig hånd (gjerne med en medhjelper til å styre vinkelen riktig) da metoden, hvis boret skjærer seg ut til en av sidene, ødelegger den mykere aluminiumen rundt bolten.

 

IMG_1920.jpeg.b18bb9ca34755d1d7b232e0ed6944dcf.jpeg
 

IMG_1921.jpeg.fc2518745b80a384ca28822262cd5bd0.jpeg

Link to post

Det er jo en annen variant av å kutte bolten og bore den ut. I stedet for å bore den helt ut, så bruker man en "grisepikk".

 

Ser at "grisepikken" til og med også har fått sin egen nettside: https://grisepikk.no/

 

Se videoen nederst på siden. Peier å bruke et "gjengejern håndtak" likt den nest lengst til høyre på bildet i stedet for en tang. Gir bedre kontroll.

 

Erfaringen er at dette fungerer nesten forbausende bra. Antar at noe av forklaringen kan være at maan svekker materialet i den bolten man skal ha ut, når man borer den opp.

 

Alternativt så bør det jo også fungere med å bore ut hele bolten og så gjenge opp og sette enn en ny "oversize" bolt. 

Link to post
ballistic skrev for 8 timer siden:

Har sveiseapparat, vurdert den metoden også, da får en jo tilført endel varme samtidig som en oppnår bedre grep om sveisen sitter. 

 

Nå er jeg langt fra spesialist, men er det ikke i godset rundt at en ønsker varmen?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
seilfred skrev for 3 timer siden:

Nå er jeg langt fra spesialist, men er det ikke i godset rundt at en ønsker varmen?

Jo, det er korrekt. Hvis man varmer opp skruen og ikke godset rundt, vil skruen utvide seg og sitte enda hardere. Poenget er å varme opp godset rund skruen slik at det utvider seg, men ikke skruen. For at dette skal bli mest mulig effektivt må man varme med veldig høy energi på kort tid. I praksis er det nærmest umulig på en aluminiumsblokk, siden aluminium leder varme så godt vil varmen fort bli overført til skruen. Det er lettere å etterleve prinsippet om man f.eks. skal ha av et lager på en aksel. Varmer da kun på lageret med skjærebrenner, og forsøker å få så lite varme i akselen som mulig. 

 

I dette tilfellet ville jeg nok prøvd å sveise på en mutter, eller aller helst en stor og tykk skive med passelig hull som man kan dra på med tang. Det er bare fint å få varmet opp alt, det kan knuse korrosjon/salter som  ligger i gjengeforbindelsen. Men la skruen bli kald før du drar på den, evt. varm med gass på aluminiumsgodset. Aluminium utvider seg mer enn stål, så selv om alt blir varmt så kan det hjelpe bra med varme her. 

 

Se linken under for hvordan jeg fikk ut en knekt skrue til et motorfeste på min Mercury. Denne skruen (M8) hadde knekt ca 1 mm ned i godset, så der måtte jeg bygge opp med sveis for å få tak i skruen. I tillegg satt denne med loctite. Da er det veldig smart med varme. Vet et par hundre grader mister loctiten styrken. 

 

 

 

Link to post

Prøv sveiseapparat og mutter først. Det blir så varmt at rusten/korrosjonen slipper. Bare husk å sveise mye og godt.

Knekker bolten da, er det bor og gjengetapp som gjelder.  Bare husk i så fall godt med skjæreolje og rolig gjenging. Lit inn og litt ut hele tiden. IKKE tving på med krefter.

GRISEPIKK ER NOE EG FRARÅDER. Knekker grisepikkern har du et alvorlig problem da den er så hard i godset at du ikke får borret den ut.

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Det er bare fint å få varmet opp alt, det kan knuse korrosjon/salter som  ligger i gjengeforbindelsen.

 
Et annet triks her (etter sveis/varming) er å skru / lirke frem og tilbake når det først har begynt å bevege på seg , disse korrosjonssaltene i gjengeforbindelsen er en treg materie å få med ut

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takker for gode råd fra ekspertisen her inne. Får prøve meg på sveising da, selv om det ikke er min sterkeste side. Har forsøkt å varme rundt aluminium blokka og skruen, samt selve skruen for så å la det  kjøle seg ned. Var/ er en god del salt/ korrosjons avleiring rundt boltene så regner med de sitter godt. Skal prøve meg de neste dagene.. to be continued😬😁

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...