free Startet 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2024 Kan man støpe tanker som en del av / integrert i skroget? i kjølen under midtcabin er et stor skott støpt som en åpen tank, et avløp fra en propp i badegulvet og ei lensepumpe er alt som finnes der, jeg kunne godt tenke meg å gjøre om denne til en vanntank. Septiktank er svært klønete plassert , den er i plast og det lukter do på steder det ikke burde. Jeg ønsker å flytte den til lasterommet under den selvlensende dørken ute. her antar jeg at det er noe mer bevegelse i skroget. Vanntanken står på styrbord side, på babord står dieseltanken, disse tankene er naturlig nok i utakt, vanntanken kan gjøres om til dieseltank men den har endel mangler og rommet tanken okkuperer er dårlig utnyttet, her kunne jeg halvere høyden på tanken og oppnå omtrentlig lik kapasitet ved å bruke hele flaten i rommet, samtidig som jeg da vil få tilgang til tankens topp osv. Ønsket er å støpe med polyester og glassfiber og så behandle tankene innvendig med produkter egnet for innholdet. Jeg har søkt endel på nettet men ikke funnet så mye håndfast, er det noen her som har gått opp denne løypa før? free lagt til: Båten er en Sandvik 945, virker solid bygget. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Vanntank i 945er orginalt under senga i stikkcabin og en dieseltank på hver side septiktank er på ene side i lasterommet Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 2.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 mawilu skrev for 4 timer siden: Vanntank i 945er orginalt under senga i stikkcabin Det er ikke overaskende å høre, det eneste som framstår fornuftig. Min 945 fremstår som orginal og fabrikkinnredet med høy kvalitet på løsninger, materialer og håndtverk, det er når en går i dybden , bakom, under overflaten at fanteløsningene viser seg. Sandvik har gjort et utmerket arbeid og kan ikke lastes for hva kjøperne gjør etter at båten er overlevert. Det virker veldig rart for meg å ha verdens største pumpekum for dusjevann i en båt uten dusj inne, her blir det definitivt vanntank, utfordringen er at jeg ønsker å ha et kunnskapsgrunnlag før jeg begynner så jeg kan planlegge bedre, og forhåpentligvis sitte igjen med en løsning som er varig og som jeg blir tilfreds med og som er verdt strevet. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Ser at du ikke bor langt unna ,sen en pm hvis du ønsker å se en fabrikk bygget 945 Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Å lage vanntank integrert i skroget er brukt av mange produsenter på 70 tallet. De gikk litt bort i fra det da det gjorde skrog repprasjoner i området mer komplisert. Det er flere som også har diesel i denne typen tank men det er ikke å anbefale da det kan trekke litt ut i laminat over tid. Tror ikke jeg hadde valgt den løsningen men det er fullt mulig. Behandles kunn med minst to lag gelcoat innvendig. Et annet allternativ et å lage ei passende engansform for bunn og sider. Støpe på den eller inni. Lurt med utvendig flens . Så støpe et lokk på flat form. Stort mannhull for å strimle innvendig skjøt. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
free Svart 4.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 mawilu skrev On 3.7.2024 at 8.43: Ser at du ikke bor langt unna ,sen en pm hvis du ønsker å se en fabrikk bygget 945 Hyggelig forslag, antagelig slumper vi borti hverandre ute på fjorden her, om ikke så tar jeg kontakt når jeg vet hva jeg lurer på... Knude skrev On 3.7.2024 at 13.26: Lurt med utvendig flens . Så støpe et lokk på flat form. Stort mannhull for å strimle innvendig skjøt. Jeg får tenke litt på dette med dieseltank, denne haster ikke. Det gjør derimot septiktank. det blir enten digre mannlokk eller flere mindre. Bør det være skvalpeskott i alle tanker? Skal "avløpet" gå ned til bunnen av tanken eller bør det være fritt fall ned i septik? Og takk for svar free Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 I septik tank er min filosofi at inn i tank bør være på toppen aller helst med rett stuss. Ut må jo ha stigerør eller allerhelst ut side så nært bunnen som mulig. Skalpeskott eller noe som gjør at ikke innhold følger sjøbevegelse med fare for stor belastning for tank. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
oyster Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Skal du støpe tank for diesel MÅ du bruke vinylester. For septik bør du bruke syrefast stål. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Jeg ville kjøpt en plast-tank som passer så godt som mulig. Det var støpt integrerte tanker i min båt fra 1986, og det ville jeg ikke kopiert. Jeg har revet toppen av de gamle tankene og satt inn nye av plast. Hvis du leter litt så finner du noe som passer ganske bra. Sjekk feks. Plastinvent. Jeg anbefaler at du får leverandøren til å sveise på stussene i ønsket dimensjon, der du ønsker de. Mannhull lager du selv på toppen, og setter inn en WEMA/KUS inspeksjonsluke. Her ser du min erfaring med gamle tanker, og insetting av nye; fra midt på side 2, og litt utover: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.