Jump to content

Sjekkpunkter ved kjøp av båt


Estrewes

Recommended Posts

Du spør spesielt etter motoren. Sannsynligheten er vel stor for at det er en VP. Disse skal gå på minst 5000 rpm. Se etter oljelekkasjer, vannlekasjer, røyk i alle farger. Lytt etter ulyder. En hver påstand som ikke kan dokumenteres om motorens fortreffelighet, må regnes som usagt.

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei.

Punkt 1: Er det en VP?: glem det  :wink::seeya:

punkt 2: Er det en annen motor?  Gå videre  :wink:

 

Lars H.  :wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen har kanskje dårlig erfaring med Volvo's smådiesler, men hvis du har valget mellom Volvo og Mercruiser hekkaggregat, ville ikke jeg vært i tvil (Har Mercruiser selv - never again!).

Jeg ville satt höyt på lista en kompresjonstest.  Du kan alltids prövekjöre båten först, men skriver du kontrakt så sett som betingelse at motoren passerer kompresjonstest.  Husker ikke eksakt hva som er normen, men tror max 10% variasjon mellom sylinderne er hva du skal skyte for.

 

Lykke til,

Kåre

Link to post
Share on other sites

Lars, du pleier å være seriøs.  Hvorfor slutte nå?

Vel, vel, - er vel ikke bedre enn andre jeg da? :wink: Men er veldig godt fornøyd med Yanmar! :seeya:

(Men det heter jo at "VP folket" er så stolt over at det finnes et verksted for VP på hvert nes mens du må lete langt mellom tilsvarende for Yanmar. Men hva skal vi Yanmar eiere med slikt?)

 

OK, Sorry!  :wink: :wink: :wink:

 

Lars H. :wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi skal dra og se på en båt i morra, en Draco 2000 Daycab. Det er stor sjans for at vi kjøper den, men spørsmålet mitt er hvordan vi kan sjekke tilstanden på motoren? Kan dere sette opp noen sjekkpunkter!

Hei Estrewes  :wink:

Gå inn på www.knbf.no Der finner du en liste over besiktigelsesmenn som er erfarne båtfolk. Han gir deg en tilstandsrapport på hele båten, også motoren. Det koster kun kr, 250,- for KNBF-medlemmer og kr. 400 for andre. I tillegg kommer eventuelle reiseutgifter.

Hilsen Syvert  :seeya:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Her i unaiten er besiktigelse obligatorisk for i det hele tatt å få et båtlån.  Så jeg er enig med Syvert, selv om du må ut med en tusenlapp til besiktiger, er det vel anvendte penger.  Det eneste du nå må være obs på er at besiktigern er en proff som har meget god peiling på båt og motor.  Spör etter referanser.  Hvis han (eller hun) svarer "jeg gir ikke ut referanser", finn deg en annen.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Vel, vel, - er vel ikke bedre enn andre jeg da? :blush: Men er veldig godt fornøyd med Yanmar! :yesnod:

(Men det heter jo at "VP folket" er så stolt over at det finnes et verksted for VP på hvert nes mens du må lete langt mellom tilsvarende for Yanmar. Men hva skal vi Yanmar eiere med slikt?)

 

Lars H. :cheers:

 

Nei,hva skal vel Yanmar eiere med sånt?Det er så dyre deler at de tør ikke bruke Sølvklumpen sin kanskje? :lol: :lol:

Spøk til side,få noen som har greie til å sjekke motoren for deg.Er den OK så ikke nøl med å kjøpe hvis du har lyst på båten.Min påstand er at mesteparten av motorproblemene folk har

er forårsaket av utilfredsstillende vedlikehold over mange år.

 

 

Mvh

Medlem no 3 i Klubben for fornøyde VP eiere.

(og som har ny VP i bestilling på tross av hva folk sier)

Link to post
Share on other sites

Jeg kan vel ikke bare ta med meg en båt jeg ikke eier og ta den med til en som har peiling.

 

 

Det spørs jo hvor langt fra redet ditt du reiser?Gjør en avtale med et lokalt verksted om å kikke på den.Er eieren ordentlig seriøs så kjører han den dit for deg.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om det finnes en KNBF besiktningsmann i nærheten av båten da? Selv om du må dekke reise et stykke for besiktningsmannen, kan du spare deg mye bekymringer ved å satse på denne løsningen. Jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å støtte meg på en besiktigelse av en KNBF mann neste gang jeg skal bytte båt. Sett i forhold til verdien på båten, er det småpenger som er vel investert, forutsatt at besiktningsmannen vet hva han driver med. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om det finnes en KNBF besiktningsmann i nærheten av båten da? Selv om du må dekke reise et stykke for besiktningsmannen, kan du spare deg mye bekymringer ved å satse på denne løsningen. Jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å støtte meg på en besiktigelse av en KNBF mann neste gang jeg skal bytte båt. Sett i forhold til verdien på båten, er det småpenger som er vel investert, forutsatt at besiktningsmannen vet hva han driver med. :wink:

hmmm...

 

En besiktigelsesmann fra KNBF kan normalt ikke uttale seg om f.eks motorens tilstand. Han er ikke mekaniker e.l, men kun en vanlig båteier som kan gå over båten og vurdere sjødyktighet i forhold til KNBF skjema.

Link to post
Share on other sites

hmmm...

 

En besiktigelsesmann fra KNBF kan normalt ikke uttale seg om f.eks motorens tilstand. Han er ikke mekaniker e.l, men kun en vanlig båteier som kan gå over båten og vurdere sjødyktighet i forhold til KNBF skjema.

hmmmm Lasse,

 

Det kan vel ikke stemme helt :confused:

 

Det stemmer ihvertfall forholdsvis dårlig med det som Syvert opplyser litt lengre oppe på denne siden: "Han gir deg en tilstandsrapport på hele båten, også motoren. "

 

Selvfølgelig er det begrenset hvor meget han kan vurdere av motorens tilstand uten mer omfattende testing. Men en erfaren mann får med seg ganske meget med de fem sansene vi stort sett er utstyrt med: Vibrasjoner, lukt, lyder, temperaturer og selvfølgelig se godt etter den generelle tilstanden, lekkasjer, tæringer, tegn på manglende vedlikehold, etc, etc, etc.

 

Så selv om vi hadde et tilfelle med en besiktigelsesmann som insisterte på at dieseltanken måtte jordes, så tror jeg vi bør ha litt bedre tro på hva de har grunnlag for å uttale seg om.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt  :lol: :lol: :cheers:

 

 

Pjolter

Jo takk.

 

Det eneste - jeg kunne merke meg med båten var at det ikke var ferskvannskjølt motor. Mulig vi skal ettermontere dette, hvor mye koster et sånnt ferskvannskjøling kit? OG er det noe man spesielt bør merke seg?

Link to post
Share on other sites

Til Poseidon

 

Er selv utdannet besiktigelsesmann selv om jeg ikke praktiserer yrket, og synes kanskje KNBF tar litt hardt i her. De tingene du nevner vil selvsagt kunne påpekes, men det blir etter min mening nokså overfladisk ifh hva en god mekaniker som kjenner din type motor i detalj vil kunne utrette.

Link to post
Share on other sites

Jo takk.

 

Det eneste - jeg kunne merke meg med båten var at det ikke var ferskvannskjølt motor. Mulig vi skal ettermontere dette, hvor mye koster et sånnt ferskvannskjøling kit? OG er det noe man spesielt bør merke seg?

Beklager det vet jeg virkelig ikke.. Kan egentlig veldig lite om bensinmotorer (les motorer generellt :lol:) men det er sikkert noen andre medlemmer her inne som er bedre kvalifisert en meg., feks motordoktorene, Men han er på ferie i disse dager er meg fortalt.

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...