IngenBåtekspert Startet 3.Juli Del på Facebook Startet 3.Juli Hei, jeg opplevde noe pussig nylig. Med en lånt selvlensende jolle ca 12 fot av typen Sandstø og en motor 10 HK dro jeg og min mann ut en kort tur i skjærgården på morgenen. Turen går fint hele veien, men rett ved båtplassen ca 400 meter fra merker vi at båten plutselig tar inn vann. Vi fortøyer båten til brygga med et tau foran og et tau bak på den ene siden. Deretter øker bare vannmengden i båten og vi må øse ut vann så fort vi klarer, likevel stiger det. Akterspeilet er nesten under vann. Så da vi konse på å øse ut i den bakerste delen av båten, mens det stiger i den forreste delen av båten, og vise versa. Hva i all verden har skjedd her? Hvilket Geni har funnet opp en båt som tar inn vann når den ligger i ro fortøyd ved brygga? Vi fikk tømt båten for vann og dro hjem for å få av det søkkvåte tøyet, på med noe varmt og så ned igjen til båten for å sjekke om den holdt seg tørri. Men neida, den var helt under vann, den hadde vært på havets bunn hvis det ikke hadde vært for fortøyningene vi hadde sørget for. Vi var borte ca tre kvarter. Hvor stort hull må til i en båt for at den ligger fullstendig under vann på tre kvarter, det var vindstille og ingen bølger. Og hvorfor finnes det et sånt hull/ventil/sluk i en liten jolle Sandstø 12 ( den er ganske ny). Dette er nytt for meg, er ingen båtekspert men noen ting kan jeg. Jeg har tross alt eid en seilbåt noen år av typen Junker 21, dansk merke 21, fots, som veier 1,1 tonn. Noen som har opplevd lignende eller har noen teorier om hva som kan ha skjedd? Det kunne tross alt gått mye verre, den kunne begynt å ta inn masse vann midtfjords, da hadde vi sunket og måttet svømme til neste øy som var noen kilometer unna. For det er lite med båttrafikk da vi var ute 5-6 tiden om morgenen. Og hvordan hever man en båt som ligger helt under vann men henger etter fortøyningene?O Og hvor lenge kan motoren ligge under vann før den er ødelagt? Hilsen overrasket båtpassasjer. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Sønnen hadde jolle med selvlensning, der var det kran som skulle stenges når det var folk/last ombord. på småbåter blir dørken for lav i forhold til vannlinja som regel. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Så lenge motoren ligger under vann er den trygg. Det er når man løfter den opp i luft igjen at det begynner å haste. Da må den spyles ren for salt, tømmes for vann og startes opp igjen så fort det lar seg gjøre. På de fleste slike små båter er det viktig å stenge selvlensingen når man er ombord i båten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
IngenBåtekspert Svart 3.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli hvordan kan man gjette seg til det? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli IngenBåtekspert skrev 9 minutter siden: hvordan kan man gjette seg til det? Det er mye en båtfører må vite. Ikke minst om man beveger seg (yttaskjærs) flere kilometer fra nærmeste fastland i en 11-12 fots jolle. Flott dere kom dere vel i havn. Nøye spyling av alle kriker, kroker og hulrom hvor det kan ha kommet inn saltvann når du hever den er viktig. Sprekk i dobbeltbunnen kan være en årsak. Båten blir så tung at selvlenseren kommer under vann. Da går selvlenseren i "revers". Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli IngenBåtekspert skrev 6 minutter siden: hvordan kan man gjette seg til det? Du skal ikke gjette, du skal lese brukermanualen før bruk. Sitér dette innlegget Link to post
IngenBåtekspert Svart 3.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli Men er det kun for mye og tung last som gjør at selvlenseren kan gå i "revers"? Eller kan det skje av andre grunner også. Mvh T Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli IngenBåtekspert skrev 5 minutter siden: Men er det kun for mye og tung last som gjør at selvlenseren kan gå i "revers"? Eller kan det skje av andre grunner også. Som det står i tidligere innlegg, så kan det skyldes både tung last og vanninntrenging i dobbeltskroget. Blir båten tung nok, så blir den selvsenkende i stedet for selvlensende. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
IngenBåtekspert Svart 3.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli Jeg må legge til at båten var umulig å få opp i plan med en slank voksen bak og en slank kvinne foran. Den gikk utrolig dårlig til å ha en 9.9 hester motor, da bør den trekke opp i plan lett med to voksne. Kan dette tyde på at det var vann i dobbeltskroget allerede da vi dro ut fra kai? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Dobbeltskrog på båter er sjeldent helt tette for regnvann. Derfor har de oftest en dreneringsplugg nederst på akterspeilet som må åpnes med båten på land en gang i blant. Sitér dette innlegget Link to post
IngenBåtekspert Svart 3.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli Kan jeg spørre om en ting til? Er det en funksjon eller en innstilling på denne kranen som gjør at det liksom fosser inn vann selv om den ikke stikker dypt i vannet bak/akter? Takker for svar og tips. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Kranen er enten åpen eller stengt. Hvis dørken ombord ligger lavere enn vannet utenfor renner vannet inn, hvis den ligger høyere renner det ut. Det er ikke verre enn det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fritidsfiskeren Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Hvis du ikke fikk den opp i plan, og den normalt sett gjør det, så tyder jo det på at det kan ha vært en del vann i skroget. Da kan selvlensingen komme under vann (på grunn av vekten til vannet i skroget), og fylle båten i stedet for å drenere båten. Hadde et lignende problem med en Pioner-båt her, da pumpet vi ut noen hundre liter vann fra skroget (og tettet der hvor vi trodde det hadde kommet inn). Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli IngenBåtekspert skrev for 6 timer siden: Og hvor lenge kan motoren ligge under vann før den er ødelagt? Kommer den under vann er den ødelagt og må på verksted. Er det forsikring på båten er det nå den skal brukes. Tipper båt og motor blir avskrevet da skaden er større enn verdien Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli index skrev for 3 timer siden: Så lenge motoren ligger under vann er den trygg. Det er når man løfter den opp i luft igjen at det begynner å haste. Da må den spyles ren for salt, tømmes for vann og startes opp igjen så fort det lar seg gjøre. +1 det aller beste om man har mulighet til det er å etter spyling få lagt motoren over i et kar med ferskvann, helst rennende. Så kan den ligge dertil man har fått tak i olje/filter/mengder med wd-40 eller 5-56 slik at man har alt klart til motor tas opp av vannet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli IngenBåtekspert skrev for 7 timer siden: Og hvor lenge kan motoren ligge under vann før den er ødelagt? Selve motoren klarer seg nok greit så sant den blir konservert med en gang den blir løftet opp. Men regn med at alt elektrisk er ødelagt. Det trenger vann inn i alle ledninger. Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Du skal ikke gjette, du skal lese brukermanualen før bruk. Ja, det ser sikkert mange som leser brukermanualen på ei lita jolle de låner før de fyrer opp påhengeren. Finnes det egentlig brukermanual på slike båter? Jeg har aldri sett en brukermanual for en båt, kun motor. IngenBåtekspert skrev for 3 timer siden: hvordan kan man gjette seg til det? Chiefen henviser til brukermanual, jeg henviser til sunt bondevett. Alle forstår at det er begrenset bæreevne på en 12 fots jolle. Så små joller som er selvlensende bør man være skeptisk til. Når den begynner å ta inn vann er det nærliggende å tenke at utløpet for selvlensingen ligger under vannlinja. Vi har en 12 fot Pioner som også er selvlensende. Kjøpte den nesten ny av forhandler, men fikk jo selvsagt ikke med noen manual på jolla. Derimot fulgte det med en plugg som man setter i et lite hull bak i akterspeilet. Skjønte jo på første tur at den pluggen må være i når man bruker båten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
IngenBåtekspert Svart 3.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli Når det er snakk om å låne ei jolle et par timer av en bekjent burde jo han understreket dette med den pluggen, for det er jo hans båt og i hans interesse at den ikke synker. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli IngenBåtekspert skrev 20 minutter siden: Når det er snakk om å låne ei jolle et par timer av en bekjent burde jo han understreket dette med den pluggen, for det er jo hans båt og i hans interesse at den ikke synker. Om du ikkje har eit kar som er stort nok til å ha motoren oppi kan du bruka jolla, men det kjem olje i vatnet i jolla. Og når ein hat lånt noko så ordnar ein sjølvsagt opp etter seg. Om ikkje kan vennskap fort få ein knekk.... Sitér dette innlegget Link to post
IngenBåtekspert Svart 3.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli Klart vi ordnet opp.Det sier seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli IngenBåtekspert skrev for 2 timer siden: Når det er snakk om å låne ei jolle et par timer av en bekjent burde jo han understreket dette med den pluggen, for det er jo hans båt og i hans interesse at den ikke synker. Nå nå. Få nå båten opp først og finn ut hva som har skjedd. Dere kan jo ha vært borti noe og fått hull i skroget uten å ha merket det f.eks. Det blir uansett mye arbeid ut av det for å berge båt og motor, så sørg for at dere har med noen som kan det, evt overlat jobben til profesjonelle. I det siste tilfellet kan det fort ende med at båt og motor blir kondemndert, bare ut fra antall timer som må til. Uansett så er det dere som senket båten, og dere som må ordne opp. Eier har neppe noe skyld oppi dette, han har bare lånt ut båten sin og den har blitt ødelagt. En av grunnene til at jeg misliker å låne ut ting... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Popeye70 Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Det blir ikke vått på bordet før glasset renner over. Inntil da har man bare et fremtidig problem. Jeg tipper dere har opplevd en variant av dette med båten dere lånte. Den har vært for tung (vann i skroget eller for tung last), og når dere har gitt gass har rumpa gravd seg ned og litt og litt vann har skvulpet inn via selvlenseren. I det selvlenseren kommer under vann så "renner glasset over" og status endres fra fremtidig problem til akutt problem. Nå er selvlenseren under vann og vann renner rett inn i båten. Jo mer vann i båten, jo raskere renner mer vann inn fordi selvlenseren kommer stadig lenger under vann hvor vanntrykket er større. Så min påstand er at dere fikk låne et problem da dere lånte båten. Den båten ville fylt seg med vann uavhengig av om det var dere eller noen andre som brukte den. Kanskje ikke i dag, men i løpet av ikke lang tid. Når man når det punktet at selvlenseren er under vann så får brukeren den dagen skylda: "Den sank mens du brukte den - det er din skyld", mens den egentlig har sunket sakte over tid, og det var tilfeldigvis dere som brukte den da det rant over. Men nå har den vært under vann, og da får man heller bare gjøre det beste ut av det. Snakk med båteier, finn en løsning på ansvar og eventuell erstatning, og gjør som de andre her inne har skrevet om å redde motoren. Hold motoren nedsunket, helst i rennende ferskvann, inntil det er tid til å ta den opp og jobbe på den. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Chiefengineer Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Komodo skrev for 6 timer siden: Chiefen henviser til brukermanual, jeg henviser til sunt bondevett. Alle forstår at det er begrenset bæreevne på en 12 fots jolle. Kjøpte den nesten ny av forhandler, men fikk jo selvsagt ikke med noen manual på jolla. Er det CE merking på jolla så fins det en samsvarserklæring og følgelig er også en bruksanvisning utstedt. Folk har helt ulike forutsetninger for å kunne ta en båt rett i bruk, uten en gjennomgang i forkant. Man må jo sette seg inn i det man skal bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Chiefengineer skrev 1 time siden: Er det CE merking på jolla så fins det en samsvarserklæring og følgelig er også en bruksanvisning utstedt. Ja, det er jo sant. Men de bruksanvisningene der på joller er vel like lette å finne som hønsetenner. Chiefengineer skrev 1 time siden: Folk har helt ulike forutsetninger for å kunne ta en båt rett i bruk, uten en gjennomgang i forkant. Man må jo sette seg inn i det man skal bruke. Det har du selvsagt rett i 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sørlandet2 Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli IngenBåtekspert skrev for 8 timer siden: Når det er snakk om å låne ei jolle et par timer av en bekjent burde jo han understreket dette med den pluggen, for det er jo hans båt og i hans interesse at den ikke synker. Det er jo deg som fører båten, er kaptein på skuta, som har det fulle ansvar i å sette deg inn i hvordan båten fungerer og hvordan den skal brukes. Samt dens begrensninger. Hvem som skal betale regningen når båten går ned får jo dere krangle om, men hvem som har ansvaret er det vel ingen tvil om? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Juli Del på Facebook Svart 3.Juli Jeg lurer mest på hvor tankene var når dere fant på å bare dra fra båten når den tok inn vann, og ikke prøvde å finne ut hvor vannet kom inn. Virker veldig rart hele dette inlegget. Dere må no vel ha tatt kontakt med eieren av båten og spurt om råd? Eller gir eieren bare blaffen i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.